Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av L-NA »

Smaken er som baken,og jeg er vel kansje litt spagettifisert, men hva med denne :-) dyr, men du verden for en bike :D :D :D :D
http://www.asphaltandrubber.com/bikes/m ... eloce-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
Turismo.jpg

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av gorbys »

Reiste på langtur med en sv1000s, mer sportslig den enn z1000sx sinn sittestilling. Den har forsåvidt samme ergonomi som en Yamaha fz8, det har eg prøvd å syntes det var ein veldig behagelig kjørestilling. Ein av grunnene til at eg sjølv vurderer z1000sx, men Suzuki kjem med gsx-s1000f neste år så det gjer jo valget litt meir vanskelig

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

hakhap skrev:
Tobben84 skrev:
mortenolb skrev:Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig :P

Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.


Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?
Nei, jeg ser på motorcycle ergos at den har ryggvinkel på 15 grader, noe som ikke er så veldig mye, og knevinkelen ser heller ikke ille ut. Den får jo 100% gode tilbakemeldinger av motorpressen ser jeg, så det lover jo bra. Har derimot ikke råd til 2014+, det blir nok 2011-12 i såfall. Hva er den store forskjellen bortsett fra TC?

Dorsoduro har jeg ikke prøvd nei, og er litt skeptisk kjenner jeg etter å ha fordypet meg i div tester.
Jeg prøvdre Dorsoduro 1200 forrige høst, veldig artig sykkel, men mine lår havnet over kanta på tanken og da er den ikke veldig bekvem å kjøre, så hvis du er høy (jeg er 193) så slite du lit.
Jeg har mer eller mindre slått fra meg Dorsoduroen, tror den blir litt ekstrem.....takk for input:)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

L-NA skrev:Smaken er som baken,og jeg er vel kansje litt spagettifisert, men hva med denne :-) dyr, men du verden for en bike :D :D :D :D
http://www.asphaltandrubber.com/bikes/m ... eloce-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
Turismo.jpg
Nyyyydelig, men tror desverre tross avgiftsreduksjon at den blir for dyr:(

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

gorbys skrev:Reiste på langtur med en sv1000s, mer sportslig den enn z1000sx sinn sittestilling. Den har forsåvidt samme ergonomi som en Yamaha fz8, det har eg prøvd å syntes det var ein veldig behagelig kjørestilling. Ein av grunnene til at eg sjølv vurderer z1000sx, men Suzuki kjem med gsx-s1000f neste år så det gjer jo valget litt meir vanskelig
Ja, jeg tror egentlig at z1000sx kan være ganske behagelig for min kropp. Har en del trøbbel med knær og rygg, så min gamle Thundercat ble for framoverlent og hadde for skarp knevinkel, men den hadde 30 grader ryggvinkel, mens Z1000 sx kun har 15 grader. Det tror jeg går strålende.....

Nå ble det jo sannsynligvis avgiftskutt da, så jeg lukter KRAFTIG på Mt-09 Tracer;)

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1218
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Cutless »

Tobben84 skrev:
gorbys skrev:Reiste på langtur med en sv1000s, mer sportslig den enn z1000sx sinn sittestilling. Den har forsåvidt samme ergonomi som en Yamaha fz8, det har eg prøvd å syntes det var ein veldig behagelig kjørestilling. Ein av grunnene til at eg sjølv vurderer z1000sx, men Suzuki kjem med gsx-s1000f neste år så det gjer jo valget litt meir vanskelig
Ja, jeg tror egentlig at z1000sx kan være ganske behagelig for min kropp. Har en del trøbbel med knær og rygg, så min gamle Thundercat ble for framoverlent og hadde for skarp knevinkel, men den hadde 30 grader ryggvinkel, mens Z1000 sx kun har 15 grader. Det tror jeg går strålende.....

Nå ble det jo sannsynligvis avgiftskutt da, så jeg lukter KRAFTIG på Mt-09 Tracer;)
Blir spennende å se hva du ender opp med. Selv om MT'n har sine svakheter så har den ihvertfall en fantastisk motor :) Og med tanke på at sykkelen er aggresivt priset og at den har høy effekt - så vil jo avgiftskuttet hjelpe veldig.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av gorbys »

For min eigen del så må eg faktisk ha litt vinkel framover. 15 grader er "ingenting" :-) har eigd to sykkler med rett opp og ned stilling og fikk berre verk i skuldre å øvre del av rygg. Men alle er forskjellige, dette var på en v strom og en intruder

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en

Legg inn av Bjerknez »

gorbys skrev:For min eigen del så må eg faktisk ha litt vinkel framover. 15 grader er "ingenting" :-) har eigd to sykkler med rett opp og ned stilling og fikk berre verk i skuldre å øvre del av rygg. Men alle er forskjellige, dette var på en v strom og en intruder
Jeg må nok krype til korset og være enig med deg der.

Cruiseren jeg hadde var god å kjøre på mange måter, men uten ryggstøtte så sitter jeg faktisk bedre på den jeg har i dag med tanke på langtur. Det trodde jeg ikke, men Street'en er faktisk bedre for ryggen min enn cruiseren. Jaja..man lærer så lenge man lever :thumleft

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Ja, det er mange faktorer som spiller inn også, og små forskjeller i vinkel kan utgjøre mye i comfort. Det som er så dumt er at det ofte må en 5-6 timer i setet til før man oppdager hvordan dette funker. Vanligvis vil man jo prøvekjøre en mc i 30 min +/-.

Akkurat nå så står jeg veldig i mellom å bestille en ny Mt-09 Tracer eller vente litt å heller satse på at bruktmarkedet faller litt pga avgiftskuttet på en z1000sz, Ktm 990 smt eller 1190 adventure. En liten interesse har jeg også for en 2013 Versys 1000 som står til salgs rett borti gata her også :-k

Føler liksom at det er dumt å kjøpe en ny sykkel(mt-09) som jeg åpenbart vet at jeg kommer til å irritere meg over pga labert budsjett-understell. Kjører en del på bane også ila en sesong, og da vet jeg at det kommer til å føre til full oppgradering eller salg av sykkelen. Det som lokker er jo pris, garanti og resten av pakken. Gamle Thundercaten min sendte jeg hele til Esp1tech for en betydelig sum, og den ble veldig bra, men å begynne å tukle med det på en helt ny sykkel???nja, det bør være bedre ut av boksen altså....

For å gjøre det ENDA verre så kommer jo Tiger 800 i ny utgave også for 2015, med en del oppgraderinger som jeg ikke helt likte på den gamle, så den er også spennende..... :prop:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22921
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Bjerknez »

Tobben84 skrev:Ja, det er mange faktorer som spiller inn også, og små forskjeller i vinkel kan utgjøre mye i comfort. Det som er så dumt er at det ofte må en 5-6 timer i setet til før man oppdager hvordan dette funker. Vanligvis vil man jo prøvekjøre en mc i 30 min +/-.

Akkurat nå så står jeg veldig i mellom å bestille en ny Mt-09 Tracer eller vente litt å heller satse på at bruktmarkedet faller litt pga avgiftskuttet på en z1000sz, Ktm 990 smt eller 1190 adventure. En liten interesse har jeg også for en 2013 Versys 1000 som står til salgs rett borti gata her også :-k

Føler liksom at det er dumt å kjøpe en ny sykkel(mt-09) som jeg åpenbart vet at jeg kommer til å irritere meg over pga labert budsjett-understell. Kjører en del på bane også ila en sesong, og da vet jeg at det kommer til å føre til full oppgradering eller salg av sykkelen. Det som lokker er jo pris, garanti og resten av pakken. Gamle Thundercaten min sendte jeg hele til Esp1tech for en betydelig sum, og den ble veldig bra, men å begynne å tukle med det på en helt ny sykkel???nja, det bør være bedre ut av boksen altså....

For å gjøre det ENDA verre så kommer jo Tiger 800 i ny utgave også for 2015, med en del oppgraderinger som jeg ikke helt likte på den gamle, så den er også spennende..... :prop:
Når det gjelder MT09 så føler jeg testene av denne spriker veldig med tanke på understell, så jeg mistenker kanskje at syklene er forskjellig satt opp?

Jeg vet heller ikke om det har noen gevinst i forhold til verdien på sykkelen om man monterer dempere fra tredjepart?

Jeg liker MT09'en veldig godt (mer og mer jo mer jeg ser den) og jeg synes det er synd at den hele tiden blir dratt ned grunnet disse demperne. Men jeg husker den var god å sitte på. man satt langt mer oppreist enn jeg trodde :-)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av gorbys »

Trur en gjør lurt i å vente til utpå nyåret siden det tydeligvis kommer mange nye sykkler da. Z1000sx får mye skryt for kjøreegenskaper på bane og da. :-) skal iallefall prøvekjøre neste år men usikker om det blir bytte, det er noko spesielt med sv'n og :-)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Bjerknez skrev:
Tobben84 skrev:Ja, det er mange faktorer som spiller inn også, og små forskjeller i vinkel kan utgjøre mye i comfort. Det som er så dumt er at det ofte må en 5-6 timer i setet til før man oppdager hvordan dette funker. Vanligvis vil man jo prøvekjøre en mc i 30 min +/-.

Akkurat nå så står jeg veldig i mellom å bestille en ny Mt-09 Tracer eller vente litt å heller satse på at bruktmarkedet faller litt pga avgiftskuttet på en z1000sz, Ktm 990 smt eller 1190 adventure. En liten interesse har jeg også for en 2013 Versys 1000 som står til salgs rett borti gata her også :-k

Føler liksom at det er dumt å kjøpe en ny sykkel(mt-09) som jeg åpenbart vet at jeg kommer til å irritere meg over pga labert budsjett-understell. Kjører en del på bane også ila en sesong, og da vet jeg at det kommer til å føre til full oppgradering eller salg av sykkelen. Det som lokker er jo pris, garanti og resten av pakken. Gamle Thundercaten min sendte jeg hele til Esp1tech for en betydelig sum, og den ble veldig bra, men å begynne å tukle med det på en helt ny sykkel???nja, det bør være bedre ut av boksen altså....

For å gjøre det ENDA verre så kommer jo Tiger 800 i ny utgave også for 2015, med en del oppgraderinger som jeg ikke helt likte på den gamle, så den er også spennende..... :prop:
Når det gjelder MT09 så føler jeg testene av denne spriker veldig med tanke på understell, så jeg mistenker kanskje at syklene er forskjellig satt opp?

Jeg vet heller ikke om det har noen gevinst i forhold til verdien på sykkelen om man monterer dempere fra tredjepart?

Jeg liker MT09'en veldig godt (mer og mer jo mer jeg ser den) og jeg synes det er synd at den hele tiden blir dratt ned grunnet disse demperne. Men jeg husker den var god å sitte på. man satt langt mer oppreist enn jeg trodde :-)
Jeg også har sett litt både og mtp understellet, men jeg begynner å bli ganske kresen etter 12 år med mye kjøring, så både og betyr som regel at noe er litt off. Jeg er også relativt stor og tung, og planlegger å ha med litt bagasje og fruen til tider, og da tror jeg desverre at tracerens dempere ikke akkurat får bedre egenskaper. Synd egentlig, for ellers tror jeg den fyller ALLE mine behov.....:(

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

gorbys skrev:Trur en gjør lurt i å vente til utpå nyåret siden det tydeligvis kommer mange nye sykkler da. Z1000sx får mye skryt for kjøreegenskaper på bane og da. :-) skal iallefall prøvekjøre neste år men usikker om det blir bytte, det er noko spesielt med sv'n og :-)
Ja, det kommer mye nytt, men samtidig mistenker jeg at forhandlerne legger på litt på prisene/fortjenesten sin, og dermed forsvinner litt av gevinsten for oss. I tillegg hvis jeg skal ha ny sykkel, så må jeg bestille nå, ellers kommer den ikke før langt utpå våren. Her i Stavanger begynner jo sesongen i februar:)

Vurderer VELDIG Versys 1000 nå altså, selv om den ikke er av de peneste, så får den mye skryt i tester, og er en skikkelig robust maskin, som funker til stort sett alt.....Den er jo på mange måter lik z1000sx også, men har mye mer komfortabel sittestilling og lengre fjæringsvei.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av kjellv »

Tobben84 skrev:
gorbys skrev:Trur en gjør lurt i å vente til utpå nyåret siden det tydeligvis kommer mange nye sykkler da. Z1000sx får mye skryt for kjøreegenskaper på bane og da. :-) skal iallefall prøvekjøre neste år men usikker om det blir bytte, det er noko spesielt med sv'n og :-)
Ja, det kommer mye nytt, men samtidig mistenker jeg at forhandlerne legger på litt på prisene/fortjenesten sin, og dermed forsvinner litt av gevinsten for oss. I tillegg hvis jeg skal ha ny sykkel, så må jeg bestille nå, ellers kommer den ikke før langt utpå våren. Her i Stavanger begynner jo sesongen i februar:)

Vurderer VELDIG Versys 1000 nå altså, selv om den ikke er av de peneste, så får den mye skryt i tester, og er en skikkelig robust maskin, som funker til stort sett alt.....Den er jo på mange måter lik z1000sx også, men har mye mer komfortabel sittestilling og lengre fjæringsvei.
Jeg tror du kan føle deg helt trygg på at forhandlerne ikke kommer til å legge inn noen ekstra lapper til seg selv!
Dette markedet er ganske spesielt. De aller fleste importørene legger ut veiledende pris på sine hjemmesider, og da er det ikke mye forhandlerne kan gjøre noe med. Det er også blitt svært vanlig at forhandlerne legger inn nye sykler på finn.no, gjerne også sykler de ikke har i butikken. Bare med studiobilder.
Vi må legge på litt for klargjøring og registrering, det kalles gjerne reg.omkostninger i kontrakten. Forhandlermarginen på hver sykkel er ikke større enn at dette er vi nødt til å ta betalt for.
På en lettsykkel gjøres dette på 2-3 timer. De er som regel ferdigmontert når de kommer, men det er ei sjekkliste som skal gåes grundig over, inkl. oppstart og en liten prøvekjøring for å sjekke at alt er som det skal være. På en på tungsykkel er det betydelig mer. Der er det gjerne mye montering i tillegg til et langt kontrollskjema som skal gåes gjennom før man signerer og erklærer sykkelen klar for utlevering.
Men konkurransen i dette markedet gjør det umulig å ta seg bedre betalt selv om avgiftsnedgangen plutselig er veldig stor. Kunden kjøper der det er billigst selv om han må reise 50 mil for å hente.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Takk for fornuftig svar Kjell, og det var betryggende. De demomodellene som forhandlerne har stående hos seg nå, de må det vel være mulig å prute ganske heftig på tenker jeg? Spesielt i tilfeller hvor det er en ny modell på trappene på nyåret, feks Tiger 800 og Versys 1000....

Svar