Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Kawagutten »

Du får ikke et midlertidig lån gjennom foreldre da som du kan betale ut når mc`n er regget her i Norge?

Denne hadde kommet på din sum ved reg etter nyttår,knall sykkel :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av TomB »

Tobben84 skrev:Synes at Triumph Tiger 800 begynner å se mer og mer ut som et godt valg altså. Får veldig mye skryt for asfaltegenskapene, som egentlig er det jeg ser mest etter. Prisen er heller ikke ille ser jeg. Noen som har eid en slik?

Eier en slik, 2013 mod

Morsom og leken. 3 sylindra er den beste motoren, synes jeg.

Hatt bittelitt problem, bytta begge simringene, på garantien. ( Er viss en liten svakhet på disse)
Giret "kødder" litt. "Låser seg på 2ndr gir, får bare gira ned til 1st, ikke opp til 3dje. Dette skjer av og til, etter at den har gått litt på tomgang.
Dette skal løses i løpet av vinteren, går på garantien. ( De har ikke hørt om dette problemet, på andre Tigere)

Ser man bort fra dette, er det en knallsykkel, som duger til alt.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Har du vanlig eller XC Tom?

Ja, noen problemer vil de fleste ha, men forsto det slik at akkurat denne modellen var belemret med svært få kjente problemer som jo er et pluss.

Mtp lån, så tror jeg venting er trikset altså, 27.11 så vil jo budsjettet vedtas, og forhandleren vil også vite hva min sykkel kommer til å koste. Personlig så tror jeg at jeg kommer ganske likt ut iom at jeg bytter inn en 2013 modell som vil ha tilsvarende verdifall....

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av TomB »

Har en vanlig 800 :prop:
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Klarer ikke å bestemme meg for om jeg liker 800 eller 800XC best. Vil nok framstå klarere etter prøvekjøring av 800XC. Ble ikke noe av det i dag, men får se til uka.

Fornøyd med din Tom? Har du prøvd XC også?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av mortenolb »

En ting er jo at forhandler kan selge uten avgift. Ser flere gjør det nå, og du får heller bare med alle nødvendige papirer for registrering, så får man se på nyåret om det blir noe forandring.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Ja, har også sett de gjør det. Tror uansett jeg skal klare å vente en liten mnd nå, så vil jo budsjettet være klart:)

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av TomB »

Har ikke prøvd XC, dessverre.

Har heller ikke fått prøvd 800 GS, kun 700. Der "vinner" Tiger`n, synes jeg.
700 er/føles veldig liten.

Fornøyd med det meste på Tigeren, med ett unntak, bremsene er ikke like bra som på BMW.
Hatt 1200GS 05mod og F 800R 12 mod, og bremsene var bedre på disse.

Litt problemer med vindplager, skal "fikse" dette neste år.
Hadde vel kanskje ønsket å senke fothvilerne litt også, men da tar de fortere i asfalten :evil
Så det gjør jeg ikke ;-)

Du må bare prøve og prøve. 1 st gang jeg prøvde Tiger`n, i 2010, syns jeg den var "for fin", altså litt småkjedelig. Så kjøpte R1200GS istedenfor :scratch :knegg

Har ikke vært på bane med Tigeren, da det er lett for å vokse horn på hjelmen :lol
Den duger nok greit der også :knegg
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Må vel innrømme at det er hovedsaklig estetiske grunner til at jeg vurderer XC over standard.

Xc - bedre/kraftigere fjæringskomponeneter, langt tøffere, men dårligere utvalg i dekk pga 21 toms framhjul med slange, så er ikke kjøreegenskapene like skarpe visstnok.

Standard 800 - ikke like komplett og tøff i utseende, men billigere og har normalt utvalg av dekk uten slange, og vil sannsynligvis passe bedre til en banedag i ny og ne.


Horn i pannen på bane får jeg uansett sykkel, men det er jo der de skal vokse seg store og stygge, ikke på veien :prop:


Er veldig glad i dekk som virker godt også på vått føre, les Pilot Road 3-4. Fungerer Metzeler Touranze next på vått? Ser det er en av de få dekktypene som passer XC.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

prøvekjørte en Tiger 800 XC i dag, og det var en positiv opplevelse på de fleste områder. Ble ikke 100% komfortabel med sittestillingen og fant knevinkelen litt skarp faktisk, og det hadde jeg ikke forventet på en slik sykkel. Det gikk an å justere setet opp litt forsto jeg, så kanskje det ville ha løst problemet. Forøvrig var den langt mr lettkjørt og styrt enn hva jeg hadde sett for meg, og 21" framhjulet ødela ikke for lekenheten. Motoren er helt rå, og noe av det smootheste jeg har kjørt, rett og slett fantastisk. Bremsene var det største minuset, de var ikke kvasse nok, og jeg synes de var littegrann vanskelige å dosere ved kraftig nedbremsing. Dekkene som sto på var Bridgestone Battlewings, og det var SØPPEL! abs kicket inn vanvittig tidlig, og bakhjulet var all over the place ved litt hissig nedgiring. Til sammenligning kjørte jeg min sykkel til forhandleren på PR4 dekk, som rett og slett er i en helt annen liga på asfalt. De er vel en slags 90/10 mix de som sto på, så kan vel kanskje ikke forvente annet. Etter en drøy time på Tigeren satt jeg meg på Duken hjemover, og jeg kan trygt si at jeg følte meg langt bedre der altså. Ikke solgt på triumphen, men må antagelig ha en tur til, for det var absolutt noe der.....får se om den blir en del billigere med avgiftskutt, så kan det hende jeg gir den en ny sjanse.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

Etter å ha lagt Tiger 800 xc littegrann på is foreløpig, har jeg funnet et par nye alternativer jeg vurderer.

-Står en Aprilia Dorsoduro 1200 i oslo som ser fin ut, den har jeg hatt på blokka tidligere og liker den veldig godt.

-Hører MYE skryt om Kawasaki Z1000 SX, og synes denne virker veldig spennende, det eneste jeg er bekymret for er at den blir for ukomfortabel i sittestillingen(noe mer sporty enn motard/adventure)

- Yamaha mt-09 Tracer står også på lista, i hvertfall med avgiftskutt. Da kommer denne under 140000,-

Noen tanker om disse, kanskje spesielt Z1000SX?

ja, jeg vet det er sprang fra Ktm 990 smt til Z1000Sx, men samtidig ikke. De er begge sykler som kan være med på det aller meste, fra langtur til å prestere godt på bane.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av mortenolb »

Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig :P

Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.


Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av Tobben84 »

mortenolb skrev:Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig :P

Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.


Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?
Nei, jeg ser på motorcycle ergos at den har ryggvinkel på 15 grader, noe som ikke er så veldig mye, og knevinkelen ser heller ikke ille ut. Den får jo 100% gode tilbakemeldinger av motorpressen ser jeg, så det lover jo bra. Har derimot ikke råd til 2014+, det blir nok 2011-12 i såfall. Hva er den store forskjellen bortsett fra TC?

Dorsoduro har jeg ikke prøvd nei, og er litt skeptisk kjenner jeg etter å ha fordypet meg i div tester.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av hakhap »

Tobben84 skrev:
mortenolb skrev:Jeg synes ikke sittestillingen på Z1000SX nødvendigvis er så "sporty", og jeg kunne definitivt sett meg selv på langtur med den. Samtidig er den veldig leken, og veldig bakhjulsvillig :P

Men med alt det står Z1000 på, så er det 2014+ som gjelder.


Har du forresten prøvd Dorsoduroen før?
Nei, jeg ser på motorcycle ergos at den har ryggvinkel på 15 grader, noe som ikke er så veldig mye, og knevinkelen ser heller ikke ille ut. Den får jo 100% gode tilbakemeldinger av motorpressen ser jeg, så det lover jo bra. Har derimot ikke råd til 2014+, det blir nok 2011-12 i såfall. Hva er den store forskjellen bortsett fra TC?

Dorsoduro har jeg ikke prøvd nei, og er litt skeptisk kjenner jeg etter å ha fordypet meg i div tester.
Jeg prøvdre Dorsoduro 1200 forrige høst, veldig artig sykkel, men mine lår havnet over kanta på tanken og da er den ikke veldig bekvem å kjøre, så hvis du er høy (jeg er 193) så slite du lit.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?

Legg inn av mortenolb »

Motoren er vel største forskjellen i 2014. myyye bedre. Føltes mye smoothere i førstrgir, og den har mer krefter.

Dorsoduro var bare skummel å kjøre. Likte den ikke på noen måte.

Svar