Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Hei godtfolk!

Da har jeg dessverre solgt sykkelen min :sorry og da kommer tankene om ny sykkel snikende. :yeyeye

Litt historie: hadde en yamaha yzf 600r thundercat som jeg var veldig fornøyd med. Etter å ha hatt denne i noen år hadde jeg altså bestemt meg for å oppgradere, og nå er den solgt.

Jeg har bestemt meg for at det blir 1000 denne gangen og da R sykkel.

Siden jeg alltid har likt Yamaha, har jeg tenkt og sett litt på Yamaha R1. Men jeg er åpen for andre forslag av samme type sykkel. Nå tilbyr jo alle de store produsentene et valg i denne klassen. Man har jo R1, CBR 1000RR, ZX-10R og GSXR 1000. Disse er de mest aktuelle syklene.

Er det noen som har noen innspill eller tanker om dette? Budsjettet er ca 120 000,- Så det blir ikke noe ny sykkel, men håper å få tak i en 2008-2009 mod til denne prisen ihvertfall.

Er det stor forskjell på syklene? Mange sier det er mer eller mindre det samme, men jeg har ingen erfaring fra noen av syklene tidligere. Har kjørt en 2008 mod Yamaha R1 og den virket veldig flott, men ingen av de andre overnevnte er prøvd.

Sykkelen skal brukes til alt, langturer, banekjøring og pendling frem og tilbake til jobb. Dette er også litt av grunnen til at jeg ønsker 1000, da jeg kjører mye motorvei og 600cc ligger litt høyt i turtall i disse hastighetene, + at jeg ønsker mindre giring. Syns det var veldig mye giring på min thundercat.

ZZR-Erling

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg sier bare at du må ikke kjøpe uten å ha prøvd GSXR1000 K7/K8...veldig morsomme bikes og med ett rått register.

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av mortenolb »

Jeg kommer alltid til å si GSX-R 1000 :D

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Er vel mye smak og behag, du kan finne noe bra i alle de forskjellige.

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=52261894" onclick="window.open(this.href);return false;

Ville egentlig ha prøvd litt forskjellig før jeg bestemte meg.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av LordShaft »

I den prisklassen der.... gsxr uten diskusjon :thumleft

En annen ting som muligens blir å styre valget ditt.... forsikring

Note 4

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av kjellv »

Ser at du ikke skal kjøpe nytt, men likevel...
I morgen kveld kl 21:00 lanseres den nye YZF-R1 2015 verden over.
http://www.yamaha-we-r1.com/
Det blir spennende, svært lite har sluppet ut ennå.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Da skal jeg se om jeg får prøvd GSXR 1000 til våren før jeg bestemmer meg. Har hørt mye positivt om disse.

Forsikring er ikke et problem, så det kommer ikke til å avgjøre valget av sykkel. :-)

Gleder meg stor til å se lanseringen av den nye R1, jeg har fulgt med denne en stund.

Er det noen som har kjørt et par 1000cc som kan sammenligne litt for meg? Er draget mye det samme i syklene, alle er vel 1000 inline four med omtrent samme vekt.

Selv om det er litt over mitt budsjett, hva tenker folk om crossplane R1?

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av KTM950SMR »

Jeg har kjørt:
Cbr1000 06
Cbr1000 09
R1 07
Gsxr 07
zx-10r 07
Zx-10 13

Alle sykler har sine negative og positive sider. Alle disse syklene er langt over sunn fornuft. Jeg tror veldig mye kommer ann på hvilken du sitter best på. Er 190cm og 110kg som meg så må kanskje demperene stilles litt på for at sykkelen kjennes riktig. Den jeg satt best på var R1 den var som hånd i hanske, men måtte klype mye med låra for å få bort vekten fra styret. Sykkelen hadde draget på toppen og ganske daff i lav og mellomregister. Mulig en tann ned fremme hadde løst litt av dette, men det rakk jeg akkuratt ikke å finne ut før noen stjal den. Registeret på toppen føles helt villt ut. Den jeg har sittet behagligst på er gsxr, den kunne jeg nok ha kjørt lengere med, men får litt touringfølelsen på den sykkelen, bortsett fra motoren da som har ett hærlig sterkt drag gjennom hele registeret. For meg kjennes 07 gsxr litt sjelløs. Den gamle hondaen jeg kjørte husker jeg lite fra, bortsett fra at den hadde en meget aggressiv sittestilling noe jeg kjente i håndledene. 09 cbr som jeg har selv nå liker jeg meget godt. Det er den mest svingvillige sykkelen jeg har kjørt av de modellene. Litt mindre plass som fører kontra 07 R1 og Gsxr men det kjennes godt ut. Motoren er frisk og fin, et veldig fint mellomregister. Bremsene på denne sykkelen er også bedre enn de to andre. Zx10r har jeg bare prøvekjørt så den har jeg lite erfaring med. Husker bare at jeg ble litt skremt av 2013 modellen på demodag når jeg kom rett fra min R1 07. Et hinnsides drag, men med flatt sete føltes det som jeg var på tur bakover på sykkelen flere ganger. Kjørte med goretex da om jeg ikke husker feil.
Det er maaaaange gode kjøp på finn nå. Med ditt budsjett får du en fiiin sykkel.

Huff dette ble en lang uforstående melding på mobilen, ser det er mange røde streker men shitt la gå...
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Takk for godt svar !

Kawaen er nok litt uaktuell da jeg ikke liker utseende på den i forhold til de andre. GSXR er nok en fantastisk bra sykkel, men den er ikke akkurat pen i mine øyne.
Tror nok det står mellom CBR og R1, men jeg har lyst å prøve alle syklene før jeg bestemmer meg. Problemet er vel egentlig at ingen forhandlere tar meg seriøst når jeg sier jeg ønsker å prøvekjøre. Husker det var veldig tvil når jeg skulle prøve R1-en.

Det går vel egentlig på smak og behag, jeg er selv 188cm og veier 80kg, og jeg syns jeg satt veldig fint på R1 (2008). Jeg kommer nok til å dreve -1 foran når jeg kjøper sykkel, da jeg har lest opp / ned på masse forum om dette. Kommer aldri til å kjøre opp mot 300km/h, så da setter jeg mer pris på akselerasjon.

Sånn i forhold til vedlikehold er det vel helt lik som 600cc som jeg har hatt tidligere.

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av KTM950SMR »

Helt enig, gsxr er ikke pen å se på. Den ser stor og tjukk ut. Honda og Yamaha har sexy slanke romper noe jeg liker godt;)

07 og 08 r1 har 42.000 intervaller på ventilene. Honda 09 mener jeg har 26-28.000km. Suzuki 07 mener jeg har ca 30.000
Mye av resten gjøres jo lett selv.

At de ikke tar deg seriøst var jo jo pussig og frekt. Vet ikke om du gjør det men er sjelden lurt å åpne samtalen med at du har lyst til å prøve en R sykkel;) Er tross alt en litt annen verden enn mye av de andre syklene som går på gata.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Ja, syns yamaha og honda har de peneste syklene i den klassen.

Sånn i forhold til kilometerstand håper jeg å finne en sykkel med rundt 20 000 eller mindre på telleren i mitt budsjett.
Service på sykkel gjør jeg selv så det går nok fint, med unntak av ventiljustering.

Åpner aldri samtalen / visning med at jeg ønsker å prøvekjøre. Snakker med forhandleren om tilstand, tidligere eier og pris. Var helt på slutten jeg sa at hvis jeg skulle kjøpe sykkelen må jeg prøve den først. Merket med engang at forhandleren ble skeptisk og snakket kun om høy egenandel ved skade og ungdom med R sykkel blabla. Jeg er trossalt 25år, ikke en 18åring.

Jeg forstår at det er mange som bare kommer innom for å prøve forskjellige sykler, men det er jo høy egenandel ved skade så det burde jo ikke være noe problem?
Mulig det var akkurat denne forhandleren som var vanskelig. Blir nok å prøvekjøre R1 og CBR1000RR til våren slik at jeg kan sammenligne.

Nå elsker jeg Repsol versjonen av CBR, men tror den er litt utenfor mitt budsjett.

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av 929rr »

thewiz skrev:Takk for godt svar !

..... Jeg kommer nok til å dreve -1 foran når jeg kjøper sykkel, da jeg har lest opp / ned på masse forum om dette. Kommer aldri til å kjøre opp mot 300km/h, så da setter jeg mer pris på akselerasjon.
Ser det er mange som syns dette er en god ide, jeg for min del er ikke så sikker. Sykler med 150 til 200 hester akslererer egentlig ganske greit med orginaldreving. Faktisk så greit at det i de fleste tilfeller er piloten som er begrensingen.
Dreving til raskere aks syns jeg ofte bare fører til mer uregjerlig sykkel med forhjulsløft i hytt og pine.
Har selv en cbr 929-. 2000 mod med litt småombygg har den vel kansje nå rundt 155-160 hk. med orginal dreving. 1 og 2 gir i full pupp er det ikke mulig og få forhjulet til og bli på bakken, men løfter seg ikke så mye at det blir helt uhånterlig.
Har også fåt hjulløft under heftig pådrag i 200kmt, fikk ikke bakkekontakt før jeg hadde pasert 240.( dette self ikke på norsk riksvei) grunnen til at den kom opp da var en aldri så liten bakketopp.
Har egentlig ikke savnet mer akselerasjon i denne syklen, så lenge en gidder og gire så en ligger i passe turtall går det som fanden.

Prøvekjørte en zxr 12 en gang, det var så hysterisk at jeg ikke syns det var brukbart, når den fikk turtall som den trivdes i, ble denn utolig lett på forhjulet, ikke akuratt hva som jeg liker når en koser seg med noen svinger.

Mine favoritter i literklassen er nok cbr 1000rr og bmw s1000rr
CBR vis en liker en enkel sykkel uten formye elektroniske dingser som hjelper deg med kjøringen, bmw vis en vil ha alle moderne elektroniske dingser som bryter inn når en ikke helt har kontroll på hva en driver med.

R1 - kul sykkel, aldri kjørt selv, av mange mcjournalister skrevet at den kansje er noe i overkant banefokusert,

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22912
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:Ja, syns yamaha og honda har de peneste syklene i den klassen.

Sånn i forhold til kilometerstand håper jeg å finne en sykkel med rundt 20 000 eller mindre på telleren i mitt budsjett.
Service på sykkel gjør jeg selv så det går nok fint, med unntak av ventiljustering.

Åpner aldri samtalen / visning med at jeg ønsker å prøvekjøre. Snakker med forhandleren om tilstand, tidligere eier og pris. Var helt på slutten jeg sa at hvis jeg skulle kjøpe sykkelen må jeg prøve den først. Merket med engang at forhandleren ble skeptisk og snakket kun om høy egenandel ved skade og ungdom med R sykkel blabla. Jeg er trossalt 25år, ikke en 18åring.

Jeg forstår at det er mange som bare kommer innom for å prøve forskjellige sykler, men det er jo høy egenandel ved skade så det burde jo ikke være noe problem?
Mulig det var akkurat denne forhandleren som var vanskelig. Blir nok å prøvekjøre R1 og CBR1000RR til våren slik at jeg kan sammenligne.

Nå elsker jeg Repsol versjonen av CBR, men tror den er litt utenfor mitt budsjett.
Selv om prøvekjøring bør være en selfølge før kjøp, så skjønner jeg fakisk forhandler/selger ganske godt. Konfirmanter sier at dem ikke er barn lenger da dem tross alt er blitt voksne, 18-åringer har jo fått lappen på bil og selv om dem bor hjemme så bruker dem dette sertfikatet samt det at dem har lov til å kjøpe ØL som argument at dem er voksne. Du igjen sier at du tross alt ikke er 18 år lenger, og slik vil det fortsette.

En 25 åring kan for alt selger vet være en sylfersk mc fører med tung lappen som skal prøvekjøre et råskinn av en sykkel. Forsikringsselskapet er heller ikke veldig glad i deg som kunde. Så jeg forstår at selger rynker på nesa. Men jeg forstår også at man ikke kan kjøpe en sykkel uprøvd. Uansett må jo dette være en vurderingssak for selger.

Jeg evt om mange 25-åringer i gata her jeg bor som har et helt annet forhold til trafikken i negativ grad enn det jeg mener å ha selv. Man er liksom mer udødelig når man er ung. Man tenker liksom ikke konsekvenser på samme måte som en eldre mer erfaren trafikant gjør.

Samme hvor gammel/ung man er så vil man ikke se på seg selv som uerfaren og ung i mc sammenheng.

Men for all del, jeg ønsker deg lykke til i jakten på sykkel! Det er en hærlig tid og jeg håper du finner den rette til slutt :thumleft

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av Kawagutten »

Kanskje denne kan være noe? God sittestilling,gode kjøreegenskaper,fin lyd i motor og går bra.Det skal nok være 187kg istedet for 287kg. http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Det spiller ingen rolle hva forhandleren "syns". Forhandleren skal selge sykler, og med slik oppførsel gjør det at jeg ønsker å gå et annet sted å kjøpe sykkel. Jeg sier ikke at de ikke skal informere om forsikring, risiko bla bla, men jeg kommer jo ikke til å kjøre villmann når jeg tester en sykkel hos forhandler? Når jeg skal investere så mye penger i et kjøretøy forventer jeg at forhandleren er imøtekommende og ikke ser på meg med blikket han gir etter jeg har krasjet sykkelen hans. At jeg må "dra" prøvekjøringen ut av forhandleren gjør at jeg tenker, jeg går et annet sted for å kjøpe sykkel. Med den oppførelsen får jeg også følelsen av at hvis det er noe galt med sykkelen etter kjøp blir det vanskelig å ta opp dette med forhandleren når jeg ser negative sider så raskt etter kontakt med dem.

Det er dessverre mange som ødelegger for mannen i gata når det kommer til slik. En dårlig erfaring hos forhandler gjør at forhandlerene endrer adferden.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av mortenolb »

Hold på brillanj!! GSXR _IKKE_ pen? Det er jo by far the peneste av dem! :-)å
Merkelige mennesker! :knegg

Svar