Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

simpson skrev:
cannon skrev:Og til Simpson: xplane fører med seg et vibrasjonsproblem grunnet den ujevnt fordelte tenningssyklusen. Yamaha har tatt patent på balanseaksel løsningen som kreves. Dette forklarer delvis hvorfor konseptet ikke er kopiert. Yamaha lykkes åpenbart med xplane i motogp. De sterkeste konkurrentene satser på V - motorer som har en lignende effekt av bedre fordelt tenningssyklus. Ref Honda og Ducati. Jeg tror nye r1 blir en killer i sbk:-)
Du sier jo selv, sitat: Crossplanekonseptet er videreutviklet og r1 har nå fått motor, chassis og elektronikk i toppklasse. Jeg tror denne blir en vinner, og det vil forundre meg om ikke flere rekkefirere adopterer motor løsningen. Sitat slutt.
Men plutselig har Yamaha tatt patent? Ikke rart det ikke blir kopiert.
Men tror ikke de andre hadde adoptert dette uansett da effekten ikke er bedre.
Men hvis dette gir mere moment, hvorfor har crossplane mindre moment enn en vanlig firer da? :scratch
Sorry, visste ikke om patentet da dette ble skrevet. Jeg lærer så lenge jeg lever;-)
Den gamle xplane-R1 er undermotorisert, både med HK og dreiemoment. Den nye er fullt på høyde på begge områder, i tillegg til elektronikk og chassis.
Xplane gir en håndterlig momentkurve, ikke høyere moment. Det er moment/effektkurven som er poenget her. Konvensjonelle r4 konstruksjoner er svært krevende å håndtere i racing uten TC og andre hjelpemidler, fordi de er late i mellomregister og eksplosive i toppregister.

Er forøvrig enig med forrige kommentar; dette er nok ikke trådstarters ønske med tråden. Hvis noen gidder så kan temaet gjerne diskuteres i en annen tråd.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

thewiz skrev:Hei godtfolk!

Da har jeg dessverre solgt sykkelen min :sorry og da kommer tankene om ny sykkel snikende. :yeyeye

Litt historie: hadde en yamaha yzf 600r thundercat som jeg var veldig fornøyd med. Etter å ha hatt denne i noen år hadde jeg altså bestemt meg for å oppgradere, og nå er den solgt.

Jeg har bestemt meg for at det blir 1000 denne gangen og da R sykkel.

Siden jeg alltid har likt Yamaha, har jeg tenkt og sett litt på Yamaha R1. Men jeg er åpen for andre forslag av samme type sykkel. Nå tilbyr jo alle de store produsentene et valg i denne klassen. Man har jo R1, CBR 1000RR, ZX-10R og GSXR 1000. Disse er de mest aktuelle syklene.

Er det noen som har noen innspill eller tanker om dette? Budsjettet er ca 120 000,- Så det blir ikke noe ny sykkel, men håper å få tak i en 2008-2009 mod til denne prisen ihvertfall.

Er det stor forskjell på syklene? Mange sier det er mer eller mindre det samme, men jeg har ingen erfaring fra noen av syklene tidligere. Har kjørt en 2008 mod Yamaha R1 og den virket veldig flott, men ingen av de andre overnevnte er prøvd.

Sykkelen skal brukes til alt, langturer, banekjøring og pendling frem og tilbake til jobb. Dette er også litt av grunnen til at jeg ønsker 1000, da jeg kjører mye motorvei og 600cc ligger litt høyt i turtall i disse hastighetene, + at jeg ønsker mindre giring. Syns det var veldig mye giring på min thundercat.
Til bane tror jeg du kan ha det mye gøy på en 600, feks R6. Jeg har det fryktelig gøy på min.
For de andre behovene ser det mer ut som du leter etter en 1000cc. På finn ligger en 2008 cbr1000rr til 120.000,-. Verdt å se nærmere på.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

simpson skrev:
thewiz skrev:Ja, da har vi fått sett 2015 R1. Syns egentlig den så relativt OK ut jeg. Litt stygt med de lysa under, men ellers syns jeg fronten minnet litt om Ducati Panigale.

Fikk ikke vite noe om specsa på R1M, men det kommer vel fortløpende. Regner med det er Yamahas svar på Kawasaki H2R.

Bilde
Det som blir spennende er om "malla" i det hele tatt klarer aa henge med de andre. Yamaha har ikke konkurert i Superbike siden de trakk seg i 2008 pga elendig sykkel/resulter.
Må jo legge til denne også, for å korrigere faktafeil ;-)
http://www.cycleworld.com/2009/12/09/fi ... ha-yzf-r1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av simpson »

Beklager, en trykkleif. De trakk seg i 09 og ikke i 08 :mk

ZZR-Erling

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

GSXR750 er ikke dum asså.......

ZZR-Erling

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

cannon skrev:Jeg har litt erfaring med Gixxer 750 som RR-sykkel. Den gir litt av det beste fra både 600 og 1000, men den er egentlig ingen av delene. Og i RR faller den mellom 2 stoler. Ulovlig i 600-klasse og for svak i 1000-klasse. Til veibruk tror jeg det er en kjempesykkel. Sporty og lettkjørt, men mangler det toppskyvet som en 1000 har.

Ser at mange av innspillene her dreier seg om utseende og farver. Det er jo ok, så lenge sykkelen skal brukes til det du beskriver i starten av denne tråden, og det spiller da trolig liten rolle hvilke 1000-cc du velger. Til prisen du antyder ville jeg gått for en japansk rekkefirer. Om du velger CBR, R1, ZX10R eller GSXR blir kanskje mest opp til farver, design og tilstand/kilometer kjørt.

Hvis man sammenligner nevnte 4, de Italienske merkene og S1000RR i relasjon til racing (altså det de er bygget for) så er de veldig forskjellige på mange områder, både motormessig, chassis, servicevennlighet, kostnader, osv. Personlig ville jeg valgt en velholdt CBR for de pengene. Jeg er fortsatt av den oppfatning at Honda ligger et hakk over på byggekvalitet og solide løsninger. Samtidig har den en litt snillere sittestilling, uten at dette går utover det sportslige. Norsk superbike 2013 ble vunnet av hr. Kubbrød på en CBR1000RR, i konkurranse med Panigale, ZX10R, S1000RR og mange flere. Dette til tross for at Hondaen trolig er den minst motorsterke av alle sammen.

Den gode Honda-kvaliteten gir valuta for pengene når jernet begynner å trekke på årene, tenker jeg. Selv har jeg en litt eldre CBR til veibruk, men kjører Yamaha på bane. Har også prøvd de andre japsene jeg nevner. Den mest "utdaterte" for banebruk er R1 Crossplane (altså fra 2009 og nyere). Til veibruk er dette en fantastisk sykkel med en motorkarakteristikk som slår det meste. Og lyden er episk:-)

Jeg ville også lagt vekt på utstyr som følger med. Ekstrautsty betaler man lite for på brukte sykler, men det er svinedyrt å kjøpe nytt. Dempere, felger, eksos og kanskje noe carbon-bling kan være fint å få med (i den rekkefølgen).
Ærlig talt, jeg ser ikke poenget med "toppskyvet" en 1000 har, på vei..Jeg kjører titt og ofte en GSXR1000K7 med hel Yoshi og mg-felger, og jeg kan love dere, det er MER enn NOK toppskyv :knegg

...men for å få e fin effektkurve lenger ned, er en 1000 bra, man trenger ikke gire å fikle så mye med a, som en 600, men, ja, en 750 ekke dum asså.,den heller.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

ZZR-Erling skrev:
cannon skrev:Jeg har litt erfaring med Gixxer 750 som RR-sykkel. Den gir litt av det beste fra både 600 og 1000, men den er egentlig ingen av delene. Og i RR faller den mellom 2 stoler. Ulovlig i 600-klasse og for svak i 1000-klasse. Til veibruk tror jeg det er en kjempesykkel. Sporty og lettkjørt, men mangler det toppskyvet som en 1000 har.

Ser at mange av innspillene her dreier seg om utseende og farver. Det er jo ok, så lenge sykkelen skal brukes til det du beskriver i starten av denne tråden, og det spiller da trolig liten rolle hvilke 1000-cc du velger. Til prisen du antyder ville jeg gått for en japansk rekkefirer. Om du velger CBR, R1, ZX10R eller GSXR blir kanskje mest opp til farver, design og tilstand/kilometer kjørt.

Hvis man sammenligner nevnte 4, de Italienske merkene og S1000RR i relasjon til racing (altså det de er bygget for) så er de veldig forskjellige på mange områder, både motormessig, chassis, servicevennlighet, kostnader, osv. Personlig ville jeg valgt en velholdt CBR for de pengene. Jeg er fortsatt av den oppfatning at Honda ligger et hakk over på byggekvalitet og solide løsninger. Samtidig har den en litt snillere sittestilling, uten at dette går utover det sportslige. Norsk superbike 2013 ble vunnet av hr. Kubbrød på en CBR1000RR, i konkurranse med Panigale, ZX10R, S1000RR og mange flere. Dette til tross for at Hondaen trolig er den minst motorsterke av alle sammen.

Den gode Honda-kvaliteten gir valuta for pengene når jernet begynner å trekke på årene, tenker jeg. Selv har jeg en litt eldre CBR til veibruk, men kjører Yamaha på bane. Har også prøvd de andre japsene jeg nevner. Den mest "utdaterte" for banebruk er R1 Crossplane (altså fra 2009 og nyere). Til veibruk er dette en fantastisk sykkel med en motorkarakteristikk som slår det meste. Og lyden er episk:-)

Jeg ville også lagt vekt på utstyr som følger med. Ekstrautsty betaler man lite for på brukte sykler, men det er svinedyrt å kjøpe nytt. Dempere, felger, eksos og kanskje noe carbon-bling kan være fint å få med (i den rekkefølgen).
Ærlig talt, jeg ser ikke poenget med "toppskyvet" en 1000 har, på vei..Jeg kjører titt og ofte en GSXR1000K7 med hel Yoshi og mg-felger, og jeg kan love dere, det er MER enn NOK toppskyv :knegg

...men for å få e fin effektkurve lenger ned, er en 1000 bra, man trenger ikke gire å fikle så mye med a, som en 600, men, ja, en 750 ekke dum asså.,den heller.
Samtidig lages det nå rene veisykler uten banepotensiale (kompressor/turbo) med godt over 200 hk og vanvittig toppskyv. Så noen er nok opptatt av dette. Min erfaring er at mange veikjørere med r-sykler triller rundt på 5. og 6. gir. Andre liker turtall og "skyv" i stedet for ekstrem toppfart, og da er det lite som er mer inspirerende enn en hysterisk liter-rekkefirer:-) Og det er jo gøy å ha det råeste også.....eller?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Ok folkens.

Setter en strek for denne crossplane / motoGP / patentblablabla diskusjonen.

Jeg har aldri kjørt på bane før, har kun eid en Yamaha Thundercat med 100hk, så ikke tro at jeg merker noe forskjell på en "lat" crossplane R1 og en vanlig 1000cc sykkel. :lol

Som nevnt, ser jo man får blant annet R6 (2010-2011) til rundt 90 nå på vinteren, kanskje 600 hadde vært noe igjen? Men jeg fatter mistanke at jeg blir skuffet siden jeg allerede kommer fra 600cc.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

Nåværende R6-versjon er uenfret fra og med 2008, bortsett fra noen farvekombinasjoner og noen mikroskopiske ecu map-endringer som du ikke vil merke. Anbefaler sterkt å prøve denne sykkelen, gjerne i sammenligning med andre R-sykler i 600-klassen. Jeg har en 2008 R6 og den har aldri sviktet eller skuffet meg. Deleutvalget er enormt, både for brukte originaldeler og for utstyr/ettermarkedsdeler. Sjekk ebay.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av biker7 »

R6 er en tøff sykkel det.. Men når du nå har kjørt en Thundercat 600 en stund, er du sikker på R6 da er det rette valget ? Jeg vil tro at du da får en sykkel som ihvertfall ikke går noe bedre enn den sykkelen du har, i det turtallsregistret du ligger i det meste av tiden. Hvis den derimot piskes og nåla passerer 10-12000omdr. så vil du nok merke forskjell, men kan jo ikke ligge der hele tida el. I tillegg får du en sykkel som er vesentlig mere slitsom å kjøre i lovlige hastigheter og på langtur. Men hvis du har bestemt deg for R, så tror jeg ikke du vil angre hvis du da ihvertfall øker kubikken litt. Med dine kriterier tror jeg derfor Suzuki 750R kankje er et bra tips. Feks. : http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; Eller denne for litt mindre "pæng": http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; (Evt. gå opp til "storebror 1000" da seff) :D P.s.: Kubikk is king ! :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Ja, jeg vil også ha mer effekt så jeg lurer på om 600 blir litt knapt. Kommer nok til å bli lei fort siden jeg allerede har kjørt 600 i 2 år.

Må sies at jeg ELSKER R6, syns det er en fantastisk pen sykkel.

Heller faktisk mot CBR 1000RR nå. Etter å ha lest opp og ned syns jeg den virker veldig bra. I mitt budsjett kan jeg faktisk få den nye modellen, altså fra 2009 tror jeg det var. Jeg hadde ikke fått en Crossplane for den prisen. Har lest at den er veldig lettkjørt også, i forhold til R1.

Liker Suzukien godt, men det utseende er ikke noe for meg dessverre.

Hva er det egentlig av "utstyr" på f.eks en 2009 CBR1000RR? Har man forskjellige kjøremodus? Noe annet? ABS er vel ikke standard på disse.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av cannon »

Litt info om Fireblade'n

http://www.motorcyclenews.com/mcn/biker ... 9-current/" onclick="window.open(this.href);return false;

C-Abs har fått mye skryt. Sykkelen mangler Tc men det vil du ikke savne til veibruk. Enig med forrige: "kubikk is king". Må allikevel støtte deg i forhold til R6. Hondaen er allikevel en mer anvendelig sykkel. Hvis du skal ha noen bakpå så kan du vel egentlig glemme R6.

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av KTM950SMR »

Ny cbr modell kom i 2008. Du burde kjøpe 2009 eller nyere da 08 kunne bruke en del olje.
Eneste ekstrautstyret er abs. Men du finner jo mase fint på ebay. Kan jo bygge den ut med Quickshift og tc senere i form av bazzaz feks. Ikke noe forskjellig kjøremodus på denne sykkelen.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av thewiz »

Takk, det er greit å vite litt om de enkelte årsmodellene. De kjøremodusene blir sikkert ikke brukt ofte uansett. Full power står den vel på hos de fleste.

Usikker på om jeg får en med ABS i mitt budsjett, men det er ikke noe dealbreaker.

Sleng gjerne ut noen bilder av din Repsol KTM950SMR :prf

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Ny "R" sykkel i 2015 - hva skal man velge?

Legg inn av KTM950SMR »

Ikke dumt med forskjellig kjøremodus, feks når det regner er det ikke alltid det er like ok med ca 170hk ferdig levert på hjulet;)
Men er man forsiktig går det fint.

Velger du cbr får du en herlig sykkel. Liten og snerten beskriver den godt. Føles nesten som du setter deg 600. Med R-77 slip-on pc5 , Z-bomb,originalt luftfilter gir min 172 på hjulet. 109NM fra ca 6000 og ut. Jeg veier 110 kg før kjøreutstyr så byttet bakdemper på min. Da ble det en helt annen sykkel. Anbefaler deg å få deg en eller to banedager for å lære deg sykkelen din å kjenne. Du vil ikke angre...:)) Så lenge du ikke tryner da...;)

Bilde
Bilde
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Svar