Importering av MC fra Tyskland

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av Gordon »

Er det noen som har erfaring med importering av MC fra Tyskland. Jeg har funnet en/flere MCer som jeg kan tenke meg, men da var det enten henting eller levering av det samme. Hvordan foregår det med betaling uten å se på maskinen, kan man stole på selgere? Jeg har lenken til Mva og Toll, og forstår det slik at ved importering av MC fra Tyskland, de nødvendige papirene som biltilsynet trenger følge med. Men om du har noen erfaring som du kan dele med meg er jeg takknemlig.
Gordon

KawaKjetil

Re: Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av KawaKjetil »

Importerte i 2010 fra BMW merkeforhandler i Tyskland. Betalte 1000 euro i forskudd for å sikre meg sykkelen første uken i januar. Hentet den etter avtale i slutten av mars og betalte resterende beløp.
Vet ikke om jeg hadde gjort det samme hos en mer luguber bakgårds sjappe :-k

Annet tips: pass på å få med COC dokument. Da ordner det meste seg :D

Good løkk!!

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av Kawagutten »

Her er alle spørsmål besvart fra NMCU
http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... 20MC_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av Dykkeren »

Importerte fra merkeforhandler i november 2014.

Viktig å få med COC-dokument og del 2 av det tyske vognkortet. Ved ankomst Norge, kjør på rødt og så fyller tollvesenet ut et transportdokument, så får du noen dager på deg til å dra innom tollvesenet for å betale mva. Her fyller tollvesenet ut dok NA-0221 som du må ha med deg til Trafikkstasjonen for visning, registrering og betaling av engangsavgift. COC dokumentet og vognkort del 2 er også viktig her.

Hvis det er en MC hvor du kan få igjen tysk mva på, så pass på at tollvesenet stempler fysisk på innførselsdeklarasjonen (ikke bare det datautfyllte).

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

Re: Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av Gordon »

Bergen skrev:Importerte i 2010 fra BMW merkeforhandler i Tyskland. Betalte 1000 euro i forskudd for å sikre meg sykkelen første uken i januar. Hentet den etter avtale i slutten av mars og betalte resterende beløp.
Vet ikke om jeg hadde gjort det samme hos en mer luguber bakgårds sjappe :-k

Annet tips: pass på å få med COC dokument. Da ordner det meste seg :D

Good løkk!!
Takk til Bergen, Kawagutten og Dykkeren for svar :D
Gordon

KawaKjetil

Re: Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av KawaKjetil »

En ting til jeg kom på; når jeg kom til Hirtshals gikk jeg innom tollkontoret der og fikk stemplet sykkelen ut av EU.
Dette tror jeg var mest viktig for forhandleren i Tyskland mtp mva for han. Han solgte den jo til meg på tollskilter uten mva.
Sikkert slik at skal en ha tilbake mva, så må en innom samme kontor...?

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av Dykkeren »

Holder med å kjøre innom tollen i den havna du kommer til (i Kristiansand er det en liten Tollbu som du stopper ved, ikke den med alle lastebilsjåførene, men 100 med videre)


Sent from my iPhone using Tapatalk

bardberntsen
Innlegg: 9
Registrert: 23 mar 2015, 10:59
Motorsykkelen din: BMW K1200R

Re: Importering av MC fra Tyskland

Legg inn av bardberntsen »

Jeg har importert både bil og MC fra Tyskland. Har ikke vært ute for noen problemer. Handlet bare av merkeforhandler, da har jeg også fått dem til å sørge for nytt vognkort og eksportskilt. Har stort sett forhåndsbetalt hele summen fra Norge. Tyske merkeforhandlere er seriøse, så det er null problem. Det som kan være noe å tenke på er at selv i 2015 så er det en del forhandlere som ikke aksepterer kortbetaling, så du må ha med € cash.. Sjekk dette på forhånd, så du ikke plutselig står der. :prop:
-------
BMW K1200R
x 2003 - Big Dog Mastiff 107cui
x 2008 - Harley Davidson Night Rod

Svar