Ny sykkel vs. brukt?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av DelRey83 »

Hei alle! :vs Først og fremst må jeg bare si; for et flott forum! Kjekt med mye aktivitet!
Jeg tok tunglappen på slutten av sesongen i fjor,nå begynner jakten på sykkel!Jeg er på jakt etter noe med sportslig preg,men ikke ren R-sykkel.Blir vel det man kaller sportstouring.. Har kikket litt på Honda CBR650 F, liker den utseendemessig hvertfall. Økonomimessig bør jeg nok gå for bruktsykkel,et sted mlm 50-70K er nok smertegrensen ;-) (vil helst ikke ha så mye i lån) Kravet jeg har til sykkel er at den må være pen å se på,og jeg vil ha abs på den. Må vel rimelig høyt i årsmodell pga det..? Videre må den være driftsikker og ikke ha noe "gjengangerproblem" teknisk,skrukunnskapene mine er rimelig begrenset :P (er jente)
Hva mener dere om nykjøp vs bruktsykkel som førstegangs? Hva bør jeg være obs på ang evt bruktkjøp (km-stand,servicer,pris++) Om noen har tips til greie sykler så kom med de! :thumleft Er fersk i gamet og lærer stadig :)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av RuneMC »

Jeg tenker som så at det er greit å starte på en medium priset nyere brukt med lav km.

Da er det ikke fullt så nøye om du skulle ha en liten (stille)velt og du tjener opp bonus som flyttes over til neste og sannsynligvis dyrere MC.

Lav km er gunstig både fordi den blir nesten som ny og du får litt mer igjen når du skal selge den videre. Vanligvis slipper du også større vedlikehold.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av KydeX »

Kjøp ikke ny førstesykkel. Kjøp en modell som typisk er populær og lett omsettelig. Når du får deg egen sykkel så vil du gjøre deg opp erfaringer og meninger om hva som er den rette sykkelen og hvilke behov du har. Sjansen for at du bytter sykkel igjen etter noen sesonger et ganske stor.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av tagesk »

Jeg har aldri kjøpt en ny sykkel; hvorfor skulle jeg det?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

toref
Innlegg: 17
Registrert: 22 sep 2014, 02:38
Motorsykkelen din: Suzuki GSX750ES '86.
Sted: Trondheim

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av toref »

Lurt å få med seg noen som har erfaring med vurdering av MC når du handler (brukt) første gang. Veldig lett å bli "forelsket" og litt blind. Jeg gikk i baret når jeg kjøpte min. Ble brått revet med av tanken på egen sykkel og oppdaget etterpå at det var behov for store & dyre reparasjoner. Nesten utslitte kamaksler og et 2.gir som var nær å ryke. Her var jeg nok litt naiv & dumsnill siden jeg tok alt på egen kappe. Etter dette ble sykkelen tilnærmet udødelig, dog. Har kjørt den over 120Kkm etter dette. Nå er det blitt vanskelig å kvitte seg med den. :lol
DoD #0586

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av LordShaft »

Hvor høy er du? Hvor holder du til i landet? Vet at mange jenter sliter med salhøyden pga lav høyde, korte ben.

Du får mye bra sykler i det segmentet du er på jakt.
Alle sykler har vært ny en gang, å en gjenganger på sykkel er at de aller fleste er godt stelt og holdt godt. Så kjøpe brukt er ytterst sjeldent noe problem

Note 4

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av detvarvondtdet »

DelRey83 skrev:Hei alle! :vs Først og fremst må jeg bare si; for et flott forum! Kjekt med mye aktivitet!
Jeg tok tunglappen på slutten av sesongen i fjor,nå begynner jakten på sykkel!Jeg er på jakt etter noe med sportslig preg,men ikke ren R-sykkel.Blir vel det man kaller sportstouring.. Har kikket litt på Honda CBR650 F, liker den utseendemessig hvertfall. Økonomimessig bør jeg nok gå for bruktsykkel,et sted mlm 50-70K er nok smertegrensen ;-) (vil helst ikke ha så mye i lån) Kravet jeg har til sykkel er at den må være pen å se på,og jeg vil ha abs på den. Må vel rimelig høyt i årsmodell pga det..? Videre må den være driftsikker og ikke ha noe "gjengangerproblem" teknisk,skrukunnskapene mine er rimelig begrenset :P (er jente)
Hva mener dere om nykjøp vs bruktsykkel som førstegangs? Hva bør jeg være obs på ang evt bruktkjøp (km-stand,servicer,pris++) Om noen har tips til greie sykler så kom med de! :thumleft Er fersk i gamet og lærer stadig :)

Velkommen :)

Utrolig spennende med kjøp av førstesykkel! Jeg syntes du tenker lurt med tanke på valg av sykkeltype. cbr650f tror jeg er et lurt valg. Om du liker utseende på den, så burde du prøve å få til en prøvekjøring. Da vil du fort merke om ergonomi/kjørestilling og ytelse er noe som passer deg. Fikk selv "lappen" på sensommeren i fjor, og gikk for en billig bruktsykkel som førstesykkel. Det var mest for å få så mange timer bak styret den tiden som var igjen av sesongen. Syntes det var lurt å få mengdetrening så fort som mulig etter at lappen var i boks. Utover det tror jeg det er mange som bytter sin første sykkel ganske fort. Jeg ville vært skeptisk til å invistere masse penger i en dyr, ny sykkel som min første sykkel. Jeg har et langt bedre utgangspunkt for å forstå mitt eget "behov" nå som jeg har fått kjørt noen mil :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av LordShaft »

Ser her fra mac'en at du er bosatt i Bergen.... Jeg ville tatt meg turen innom Ride i litleåsveien 49, også ville jeg tatt turen innom Yamaha Bergen, som ligger i Liamyrene, rett ved siden av der sats var før de flyttet bort på horisont.

De har masse sykler inne, både brukt og nytt. Der kan du få prøvesitte det meste! Du danner deg hvertfall et langt bedre bilde av hvilken sitte stilling du er på jakt etter.

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av DelRey83 »

Takk for gode svar folkens! Jeg er 174 høy,så kan ikke ha sykler som gir for skarp vinkel i kneet (derfor ikke R,bla.a.) men tror jeg når ned på de aller fleste så det er jo en fordel sånn sett. Jeg bor like utenfor Bergen :-)

Ang den CBR'en som sku selges..så er det vel ikke abs på den..?såg på en lignende sykkel på finn,men slo den fra meg pga det. Jeg vil ha abs på sykkelen jeg kjøper,lett for at man stivner til og kliner inn alt som er om man plutselig får noe uventet i fleisen..vet jeg som newbie mest sannsynlig hadde gjort det instinktivt :P :p
Har dere evt forslag til andre aktuelle sykler,utenom CBR'n? Yamaha Fz feks...? (har veldig lite peiling på de forskjellige syklene så greit å få litt input) :-)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av tagesk »

DelRey83 skrev:Jeg vil ha abs på sykkelen jeg kjøper...
To poeng til deg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Bringisen »

Du har nok fått en del fornuftige svar og det mest fornuftige er nok å kjøpe en brukt sykkel som ikke er for rå.

Men så er det dette med å være fornuftig da :roll

Jeg er dessverre ikke kjent for å være fornuftig og til forskjell fra de fleste andre her så har jeg nesten bare hatt helt nye sykler......faktisk bare en brukt.

Kall meg gjerne syk men jeg synes faktisk at det er noe helt eget ved å være første mann og den eneste. Å få en helt ny sykkel som ingen andre har kjørt er noe helt spesielt for meg.

Da jeg skulle kjøpe min første tunge sykkel i 87 så kikket jeg først på en brukt GPZ 600. Men når jeg så hvordan mine venner kjørte så ble jeg faktisk skeptisk som førstegangs reisende. Ikke var jeg verksteds teknisk kyndig heller.

Jeg var heldig og fikk start hjelp av mor og far og kjøpte en av Norges første GPX 750R i stedet. Jeg har siden vært hektet på helt nye jomfrusykler.

En gang kjøpte jeg en to år gammel R1200GS , en 2006 modell som var gått lite. Sykkelen fungerte helt topp, men jeg klarte av en eller annen grunn aldri å få den samme følelsen som med de nye syklene jeg hadde hatt. Solgte den etter tre år og kjøpte ny 800GS i 2011.
Allerede i fjor kjøpte jeg enda en ny, da en R1200GS igjen.

Men bevares , jeg forstår at dette ikke er fornuftig økonomisk. Men jeg har det fantastisk med sykkelen og vet ikke hvor lenge jeg lever.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
motobakke
Innlegg: 16
Registrert: 10 jul 2013, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha MT-07
Sted: Hordaland

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av motobakke »

Jeg skal selge min sykkel, Suzuki GSR 600 2009, abs er det, og tror den er gått rett over 10k km.
Eneste er att den er nedplombert til mellomtung. Men vist det skulle nå være interesant så bor jeg på Voss, ikke så langt unna :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser i utgangspunktet ingen problemer med å kjøpe en pent brukt sykkel, men langt bak i hodet så har jeg nok noen vrangforestillinger rundt dette. I mitt hode så er alt over 40.000km. en sykkel som er godt brukt og bør byttes. Jeg har for meg at en mc "tåler" mindre km. enn en bil som gjerne går 100.000km. uten store problemer. Jeg har til gode å se sykler som har gått så langt. Joda, unntak finnes, men jeg tror de aller fleste bytter sykkel leeenge før det.

Mulig jeg tenker helt feil, men kjøper man en helt ny sykkel i mitt hode, så har jeg for meg at man har glede av denne sykkelen mye lenger uten å bytte den inn. Økonomisk er vel ikke dette uansett og for oss som har dette som hobby så blir det vel litt feil å sette nettopp det økonomiske i høysetet, selv om dette også må tas med i betrakningen. Jeg vil heller ha en splitter ny Triumph STreet Triple R, enn en brukt Speed Triple R... for å ta et eksempel. Men igjen... det kan være jeg er i beittelse av vrangforestillinger her altså... :redface

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av DelRey83 »

motobakke skrev:Jeg skal selge min sykkel, Suzuki GSR 600 2009, abs er det, og tror den er gått rett over 10k km.
Eneste er att den er nedplombert til mellomtung. Men vist det skulle nå være interesant så bor jeg på Voss, ikke så langt unna :)
Hmm ok,kan man fjerne slik blombering..? Den type sykkel er vel mer naked,eller er jeg på jordet nå? Vil gjerne ha noe med kåpe :P :p

Hmm takk for tips ang km..såg på en på finn som var gått 52K deromkring..tenkte ikke over at det var mye :scratch

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Epylypzon »

Bjerknez skrev:Jeg ser i utgangspunktet ingen problemer med å kjøpe en pent brukt sykkel, men langt bak i hodet så har jeg nok noen vrangforestillinger rundt dette. I mitt hode så er alt over 40.000km. en sykkel som er godt brukt og bør byttes. Jeg har for meg at en mc "tåler" mindre km. enn en bil som gjerne går 100.000km. uten store problemer. Jeg har til gode å se sykler som har gått så langt. Joda, unntak finnes, men jeg tror de aller fleste bytter sykkel leeenge før det.
Om 3 sesonger har min runda 100k og jeg har den fortsatt :thumleft
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar