Shadow 600.. Bedre lyd?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av lars_helgek »

Hei alle sammen :)

Tenker på min shadow 600 (vlx)

Hører at en kan nappe ut isolasjonen i eksos anlegget, og få en langt fetere lyd.. Men, det snakkes også om effektap, og negative konsekvenser på motor med. M

Noen tanker?
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av Intruder »

Kanskje en ide å skifte potte...lykke til uansett !! :thumleft
...og gode råd kommer sikkert..!!
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av freddy123 »

Kjøp deg potter slik at orginal eksose kan beholdes , effektap vil du ikke merke noe til.

Sykkelen vil mest sannsynlig gå litt magrere pga eksosen slippes lettere ut og motoren har ikke samme motstanden som orginalt. Så det optimale er jo og skifte dyse , da mister du ikke noe effekt motor tar ingen skade av det og du får godlyden.

Men skjer ikke noe feil dersom du bare skifter pottene uansett, er mere viktig dersom du skifter fra grenrøret og hele veien ut.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av lars_helgek »

freddy123 skrev:Kjøp deg potter slik at orginal eksose kan beholdes , effektap vil du ikke merke noe til.

Sykkelen vil mest sannsynlig gå litt magrere pga eksosen slippes lettere ut og motoren har ikke samme motstanden som orginalt. Så det optimale er jo og skifte dyse , da mister du ikke noe effekt motor tar ingen skade av det og du får godlyden.

Men skjer ikke noe feil dersom du bare skifter pottene uansett, er mere viktig dersom du skifter fra grenrøret og hele veien ut.
Takker :) blir nok nye Potter :) nytter ikke kjøre bike som høres ut som en opphoret moped ;)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av Bjerknez »

lars_helgek skrev:
freddy123 skrev:Kjøp deg potter slik at orginal eksose kan beholdes , effektap vil du ikke merke noe til.

Sykkelen vil mest sannsynlig gå litt magrere pga eksosen slippes lettere ut og motoren har ikke samme motstanden som orginalt. Så det optimale er jo og skifte dyse , da mister du ikke noe effekt motor tar ingen skade av det og du får godlyden.

Men skjer ikke noe feil dersom du bare skifter pottene uansett, er mere viktig dersom du skifter fra grenrøret og hele veien ut.
Takker :) blir nok nye Potter :) nytter ikke kjøre bike som høres ut som en opphoret moped ;)
Det holder jeg med deg i :thumleft
Cruiseren jeg hadde (Yamaha XVS 1300) hørtes ut som en VW boble med orginalanlegget. Jeg mistet faktisk kjørelysten bare grunnet lyden etter at jeg byttet til den orginale når jeg skulle bytte den inn. Så noen nye potter gjør nok susen vil jeg tro :thumleft

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av KåreDump »

Holder med dere!

Det skal være lyd i en MC, og med alle dagens utslipps og støykrav høres en eskeny sykkel mer ut som en gressklipper enn en MC...
Men det kan være greit å ha et komplett originalt "visningsanlegg", i tilfelle onkel blå får et anfall. :D

På min sykkel var det montert åpnere potter og luftfilter når jeg kjøpte den, men lyden var enda litt tam.
Fant ut at det satt en katalysator i svanehalsen, hadde ikke råd til å kjøpe ny, og hadde lite lyst til å fjerne katalysatoren fra originalanlegget siden jeg da ikke lenger ville ha mulighetet til å sette sykkelen i original stand.

Fant en brukt svanehals på eBay til $99 (frakt kom på omtrent det samme), hos en forhandler som hadde bytta ut hele anlegget på en ny sykkel.
cat.jpg
Brukte denne metoden for å fjerne katalysatoren fra eBay-rørene (bilde rappa fra forumet der jeg fant fremgangsmåten).
Skar ut et vindu i potta der katalysatoren lå, og gravde ut skiten (møkkajobb!!), og sveisa igjen vinduet.

Tok et par timer, men resultatet ble supert!
Nå har jeg et komplett "visningsanlegg" og en sykkel som vekker naboene når jeg kjører på jobb! :rop

Ikke umulig at du kan finne billige originalpotter til Shadowen på eBay som du kan slite ut innmaten på.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av lars_helgek »

KåreDump skrev:Holder med dere!

Det skal være lyd i en MC, og med alle dagens utslipps og støykrav høres en eskeny sykkel mer ut som en gressklipper enn en MC...
Men det kan være greit å ha et komplett originalt "visningsanlegg", i tilfelle onkel blå får et anfall. :D

På min sykkel var det montert åpnere potter og luftfilter når jeg kjøpte den, men lyden var enda litt tam.
Fant ut at det satt en katalysator i svanehalsen, hadde ikke råd til å kjøpe ny, og hadde lite lyst til å fjerne katalysatoren fra originalanlegget siden jeg da ikke lenger ville ha mulighetet til å sette sykkelen i original stand.

Fant en brukt svanehals på eBay til $99 (frakt kom på omtrent det samme), hos en forhandler som hadde bytta ut hele anlegget på en ny sykkel.
cat.jpg
Brukte denne metoden for å fjerne katalysatoren fra eBay-rørene (bilde rappa fra forumet der jeg fant fremgangsmåten).
Skar ut et vindu i potta der katalysatoren lå, og gravde ut skiten (møkkajobb!!), og sveisa igjen vinduet.

Tok et par timer, men resultatet ble supert!
Nå har jeg et komplett "visningsanlegg" og en sykkel som vekker naboene når jeg kjører på jobb! :rop

Ikke umulig at du kan finne billige originalpotter til Shadowen på eBay som du kan slite ut innmaten på.
Takker for svar :) må gjøre noe ja, er jo en v twin, og hører jo at de kan få fet lyd med det utgangspunktet, men denne er 100% original... Foreløpig ;)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av KåreDump »

Ja, man trenger ikke kjøpe en svindyr HD for å få skikkelig V-Twin-lyd, brodern har en Yamaha Dragstar Classic 650, med Vance & Hines eksos og Küryakyn hypercharger.

Den har skikkelig tøff lyd!!

En utholden sykkel det der, tror den har rulla over 160.000 til nå!
(Brodern bor i Irland, og kjører stort sett året rundt!)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av lars_helgek »

Nice :) lyden er jo litt av opplevelsen :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Shadow 600.. Bedre lyd?

Legg inn av freddy123 »

Ja lyden har mye å si elsker når jeg vrir om gassrulla fullt og sykkelen bare brøler å skyver avgårde :)

Svar