Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Forum for fulleffekt tung-MC
largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av largim »

Bjerknez skrev:åhh... en velholdt Hornet... :love :love

Men 15.000km. på 14 år???

Hvordan kan det være mulig?
Kan heller ikke huske jeg har sett en hvit Hornet med sort lykt før...

Sikker på at den ikke har vert totalskadd også bygd opp igjen med ny motor etc.?
Det er jo selvfølgelig alltid en risiko. Planer om å få avklart dette i forkant, og tas jo også eventuelt inn i standardkontrakten (tidligere skader).
Videre har jeg fått sjekket at det har vært samme eier de siste 10 årene, så noe merkelig hvis den ikke går bra.
Skal prøve den imorgen, så får vi se, men selvfølgelig, man er jo alltid redd for at det skal være noe feil.
Noe annet å se etter, eller bekymre seg for?
I utgangspunktet tiltenkt noe stabilt til daglig pendling i Oslo

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av Tobben84 »

Så lenge sykkelen ikke har noen ulykkes-historikk og er ellers i god stand, så tror jeg ikke at du trår feil med en Hornet. Jeg liker de syklene godt, og denne hadde forholdsvis grei pris også. En sykkel som har gått så lite over så mange år har kanskje gamle dekk, kanksje til og med orginale dekk hvis eier kjører som ei kjerring, til obs for deg. Mønsteret er kanskje godt, men jeg ville ikke kjørt på dekk fra 15 år tilbake. Er de mer enn 4-5 år gamle ville jeg prita ned prisen noen lapper og satt på skikkelige dekk.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av Tobben84 »

Så på annonsen engang til og ser at det står miniblinklys på foran og det ser ikke ut til å være blinklys bak. Det kan være integrert i lykta bak seff, men for min del så hadde jeg ALDRI kjørt i tett bytrafikk osv uten blinklys, så det kan du evt ta høyde for også. Ikke minst er det sykt irriterende med andre folk som ikke bruker blinklys :[-(

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av gsx750_80 »

largim skrev:Hei, for å balansere mitt spennende liv som revisor så har jeg i år begynt på tunglappen.
Tenker å bruke sykkelen hovedsaklig til pendling til kontoret i byen og annen kjøring i helgene. Trenger derfor noen tips til naken sykkel til rundt 40-50 tusen som ikke er altfor stor (er selv ca 178), og modeller fra 2000 og oppover.
Det viktigste for meg er en solid sykkel som krever lite vedlikehold, som ikke er for dyr eller for stor.
Modeller jeg har sett på er Honda CB,Kawasaki ER-6, Yamaha XJ6, Suzuki GSF, etc.
Er dette realistisk ift pris, og hva er de beste kjøpene?
Ninja 250R, overligger til knapt 50 kNOK:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har selv pendlet ca 8 mil om dagen, i omtrent 3 år, med en slik (når føret og humøret tillot det) . Suveren til det bruket,
og billig i drift. Har 28 370 km på meteret nå.

Har hatt, og har, til dels langt større sykler, men 250Ren er den morsomste og mest lettkjørte.
mvh

-gsx750_80

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av largim »

Tobben84 skrev:Så på annonsen engang til og ser at det står miniblinklys på foran og det ser ikke ut til å være blinklys bak. Det kan være integrert i lykta bak seff, men for min del så hadde jeg ALDRI kjørt i tett bytrafikk osv uten blinklys, så det kan du evt ta høyde for også. Ikke minst er det sykt irriterende med andre folk som ikke bruker blinklys :[-(
Takk for godt tips, hadde jeg ikke tenkt over. Forhåpentligvis skyldes dette kun styling (ser at andre modeller har integrert baklys i lykt også), og har jeg flaks er dette også grunnen til at sykkelen er omlakkert. Heldigvis ligger vel bare prisen på utstyr for et eventuelt bytte av dette på ca 500 kr. Er vel ikke noe stress å bytte dette?
Tipper at dekkene er gamle og må skiftes. Mulig det er noe pruting som går ann her, skal se på tilstanden der. Hva bør jeg regne med her, 3-4000?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av cannon »

Blinklys integrert i baklys er ikke tillatt, fordi blinklysene da ikke kommer langt nok ut fra sykkelens senterlinje (det finnes jo regler for alt....;). Et sett med LED blinklys til hekken vil koste deg ca 300,-. Ingen sak å koble ut de integrerte hvis det er ønskelig.
Dekkskift er i den størrelsesorden ja.
I tillegg bør du sjekke tilstand på drivlinje (kjede og begge drev). Regn ca 2000,- hvis dette må skiftes. Sjekk også at gaffelbein/bakdemper ikke lekker olje.

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av largim »

cannon skrev:Blinklys integrert i baklys er ikke tillatt, fordi blinklysene da ikke kommer langt nok ut fra sykkelens senterlinje (det finnes jo regler for alt....;). Et sett med LED blinklys til hekken vil koste deg ca 300,-. Ingen sak å koble ut de integrerte hvis det er ønskelig.
Dekkskift er i den størrelsesorden ja.
I tillegg bør du sjekke tilstand på drivlinje (kjede og begge drev). Regn ca 2000,- hvis dette må skiftes. Sjekk også at gaffelbein/bakdemper ikke lekker olje.
Ift service. Trolig tatt av eier som er kyndig (jobber på verksted). Dette forringer vel verdien noe?

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av Svolp »

Jeg hadde gsf650 og var fornøyd. Lettkjørt og pålitelig sykkel som ikke trenger veldig mye kjærlighet..

Husk at prisene er veiledende på finn.no og absolutt ikke det selger tvert kan forvente seg. Med mc i 200.000kr klassen har jeg alltid klart og prute 15-35.000kr.

Lykke til :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av largim »

Oppdatering:
Har nå vært å sett på den, samt prøvekjørt.

Fikk opplyst at relakkering var gjort av en bekjent fordi han ikke ønsket å ha den gule farger lenge. Ingen tegn til skeivhet i ramme eller andre skader.

Fordeler:
- Motoren går veldig fint
- Lys fungerer bra
- Ingen tegn til slitasje på drev eller kjede
- Har ikke gått mer enn 15 000 km
- Forbrems går bra

Ulemper:
- Sykkelen var skitten og ikke kjørt i år. Det er aldri noe bra tegn (selv om det ikke nødvendigvis betyr noe).
- Bakbremsen er nesten fraværende. Bremseskiven så fin ut, og klossene var nettopp byttet (av sønn, mekaniker). Var også nesten tom for bremsevæske. Så ut som om bakbremsen hadde fått seg en trøkk (så nesten knekt ut). Samtidig så det ut som Kan skyldes at klossene er nye (ikke kjørt etter bytte), men er fortsatt en risiko.
- Service er ikke tatt på verksted, foretatt av sønn. Etter å ha snakket litt løst tror jeg ikke det er gjort all verdens vedlikehold. Det betyr at jeg trolig må ta storservice selv for å opprettholde servicehistorikken, og eventuell ventiljustering når dette blir nødvendig.
- Dekk er utslitt, må byttes. Kunne få en grei pris av han (han er forhandler), og bytte utføres av sønn rimelig. Uansett tipper jeg dette fort blir en 4-5000?
- Blinklys til venstre fungerer dårlig.

Totalt sett er prisen bra, men frykter at det kan bli dyrt å skulle bytte dekk, samt eventuelt bremser (usikkert), samtidig som servicehistorikk er fraværende. Er jeg inne på noe, eller ser det ikke så ille ut som jeg innbiller meg?

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av Reodor Felgen »

Så lenge det er tatt årlig oljeskift ville jeg ikke vært bekymret for manglende servicehefte men jeg ville tatt høyde for å ta en storservice med en gang dersom forrige eier ikke har dokumentert godt hva han har gjort.

På privatbilen tar jeg all service selv og tar da vare på alt av kvitteringer og noterer km stand for service med penn i serviceheftet. Gikk greit å få solgt forrige bil til grei pris (9 år gammel Toyota) da kvitteringer og notater var på plass.

Angående kilometerstand så ville jeg ikke sett meg blind på det, motorer har godt av å bli brukt.

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av largim »

Reodor Felgen skrev:Så lenge det er tatt årlig oljeskift ville jeg ikke vært bekymret for manglende servicehefte men jeg ville tatt høyde for å ta en storservice med en gang dersom forrige eier ikke har dokumentert godt hva han har gjort.

På privatbilen tar jeg all service selv og tar da vare på alt av kvitteringer og noterer km stand for service med penn i serviceheftet. Gikk greit å få solgt forrige bil til grei pris (9 år gammel Toyota) da kvitteringer og notater var på plass.

Angående kilometerstand så ville jeg ikke sett meg blind på det, motorer har godt av å bli brukt.
Ikke skeptisk i utgangspunktet til at han tar service selv, men er nok mer en helhetsfølelse av at sykkelen nok i større grad har hatt vedlikehold når det har vært behov enn jevnlig tlc. Svaret jeg fikk om service var at det var jo ikke nødvendig på de syklene der.. Bare byttet litt deler til tider, og nok olje og bremsevæske.

CB03F03
Innlegg: 8
Registrert: 15 nov 2014, 20:24
Motorsykkelen din: Honda CB 600F Hornet -03

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av CB03F03 »

largim skrev:Oppdatering:
Har nå vært å sett på den, samt prøvekjørt.

Fikk opplyst at relakkering var gjort av en bekjent fordi han ikke ønsket å ha den gule farger lenge. Ingen tegn til skeivhet i ramme eller andre skader.

Fordeler:
- Motoren går veldig fint
- Lys fungerer bra
- Ingen tegn til slitasje på drev eller kjede
- Har ikke gått mer enn 15 000 km
- Forbrems går bra

Ulemper:
- Sykkelen var skitten og ikke kjørt i år. Det er aldri noe bra tegn (selv om det ikke nødvendigvis betyr noe).
- Bakbremsen er nesten fraværende. Bremseskiven så fin ut, og klossene var nettopp byttet (av sønn, mekaniker). Var også nesten tom for bremsevæske. Så ut som om bakbremsen hadde fått seg en trøkk (så nesten knekt ut). Samtidig så det ut som Kan skyldes at klossene er nye (ikke kjørt etter bytte), men er fortsatt en risiko.
- Service er ikke tatt på verksted, foretatt av sønn. Etter å ha snakket litt løst tror jeg ikke det er gjort all verdens vedlikehold. Det betyr at jeg trolig må ta storservice selv for å opprettholde servicehistorikken, og eventuell ventiljustering når dette blir nødvendig.
- Dekk er utslitt, må byttes. Kunne få en grei pris av han (han er forhandler), og bytte utføres av sønn rimelig. Uansett tipper jeg dette fort blir en 4-5000?
- Blinklys til venstre fungerer dårlig.

Totalt sett er prisen bra, men frykter at det kan bli dyrt å skulle bytte dekk, samt eventuelt bremser (usikkert), samtidig som servicehistorikk er fraværende. Er jeg inne på noe, eller ser det ikke så ille ut som jeg innbiller meg?
Heisann,

kjøpte selv en Honda Hornet PC36 04 rett før vinteren kom. Prisen/KM var det ikke noe og utsette på, men tidligere eier(e) kunne ikke vise til noen servicebok, kun antall eiere. Jeg fikk derfor slått av prisen med ca15.000! Når det er sagt, er jeg opptatt av å kjøre noe som ikke bare skal fungere, men det skal også være trygt, derfor er sykkelen nå sendt til verksted for _full_ gjennomgang inkludert en stor service. Her er det mye som skal gjøres: 2 x nye dekk, ventiljustering, kjøleveske, bremseveske, tennplugger, (olje + filter har jeg selv gjort), luftfilter, bytte blinklys bak, simringer ++. Dette koster meg godt over 15.000 Kr, hvor 5000,- av disse er dekkene!

Og for all del, kjøp orginale deler på Ebay, her er det masse penger å spare! Blinklys kan fort koste deg 1000,- ink montering på verksted. Sjekker du ut ebay finner du orginalt (og nytt) blinklys til under 200 lappen! Om du skulle få bruk for full verkstedhåndbok har jeg det på PDF-fil. Kan også være behjelpelig med å finne deler på ebay hvis det skulle være :) Brukt noen timer på å lete fram selv, hehe :)

Lykke til! :thumleft

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av largim »

Takk for gode tips. Jeg valgte å droppe den, hadde ikke helt følelsen og var ikke potensiale til å slå av nok på prisen til at det var verdt det (både manglende service, dekk og ikke fungerende bakbrems..)
Ser videre etter 600cc, men litt treigt på markedet om dagen

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av Solo-rider »

Hallo :vs

Kom over denne linken med råd for kjøp av brukt mc...

http://www.bikepoint.com.au/content/rid ... bike-12993" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

largim
Innlegg: 58
Registrert: 03 apr 2015, 19:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6F, 2008.

Re: Tips til naken mc til daglig pendling i byen

Legg inn av largim »

Solo-rider skrev:Hallo :vs

Kom over denne linken med råd for kjøp av brukt mc...

http://www.bikepoint.com.au/content/rid ... bike-12993" onclick="window.open(this.href);return false;
Flott! god link det der. Har ikke vært å sett på noen flere sykler, vært en tørkeperiode i det siste (ikke så rart mtp været).
Holder uansett på å ta lappen nå. Bestilt oppkjøring i slutten av mai. Satser på at det holder (har hatt 3 kjøretimer til nå på bane, sliter litt med unnamanøver, men tror nok den kommer seg fint etterhvert.)

Svar