Veien til den perfekte A2 sykkel til våren!

Forum for mellomklasse-MC, motard og scootere for voksne.
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av gsx750_80 »

Elolz skrev:Tja, førstegangsservice pleier å være på rundt 1.000km, og det er vel egentlig bare et oljeskift, så ikke akkurat dyrt. Om den er kjørt litt over hadde ikke bekymret meg i det hele tatt. Bare sjekk med forhandler først at det ikke går ut over garanti først! ABS er også et stort pluss. Jeg har sett veldig få brukte 300R på markedet siden den er såpass ny.

Hvis du ikke kan eller liker å skru selv, så er det jo et veldig pluss med garantien på denne. Et alternativ er jo 250R som ikke er så mye svakere og koster nesten halvparten. Hadde selv 250R som førstesykkel og var godt fornøyd.
Denne virker veldig fint priset: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=51848788
Enig. 250R er antakelig ikke særlig dårligere, og kan skaffes til gunstig pris. Verditapet på en 250R til 30-40 000 er antakelig lite.
Solide er disse Kawasakiene holdt for å være også. Antakelig ikke uten grunn at de har solgt i bøtter og spann i USA;
" ...The best-selling Kawasaki sports bike in America is not the ZX-6R you might expect, or the ZX-10R - a mad missile if ever there was one. Even calmer stablemates with mass-market appeal, such as our own long-term ER-6f, fail to sell as many over there as the little 250R Ninja. .." ( http://www.telegraph.co.uk/motoring/mot ... class.html" onclick="window.open(this.href);return false; )
Og: "...Kawasaki's best-selling motorcycle is not the lightning fast Ninja ZX-10R litre sports bike, the only Japanese bike still in the race for the World Superbike Championship. Nor is it the company's 200 mph ZX-14R Ninja projectile. Ironically, it's the diminutive Ninja 250 which translates the performance DNA of the brand into a more practical and affordable "learners" bike with definite sporting aspirations. ..."
( http://www.gizmag.com/kawasaki-ninja-300/24014/" onclick="window.open(this.href);return false; )

Har 250R, og i løpet av 25 000 km er følgende deler skiftet; 1 bakdekk (19000 km), kjede og drev, 1 halogenpære, bremseklosser bak (24000 km), olje og filter (5 ganger). Ingen andre problemer, bortsett fra "false neutrals" mellom 5. og 6. gear, noe som forsvant etter noen tusen km.

300R'en er antakelig en merkbart bedre sykkel, men også mye dyrere..

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Sv: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av MLeikarnes »

Wooho skrev:
MLeikarnes skrev:http://m.finn.no/mc/all/ad.html?q=suzuk ... rough=true

En GS500e anbefales på det sterkeste! Denne har ikke gått noe heller... Kjørte nærmere 40.000 på den jeg hadde! Ikke ett feilslag med over 100.000km på telleren. Kun en sliten motor som ble byttet på 120.000km, så den sykkelen er god for 100.000km til! Den er også god å kjøre!

Sent from my Sony Xperia Z2
Den sykkelen ser bra ut, men ikke akkurat den fineste, men det kan jeg ikke forvente i den prisklassen. Så jeg burde absolutt holde meg unna Virago 125? Har en muntlig avtale med han om å hente den i morgen, hvis han får fikset batteriet og speedometeret på den.

Er det ingen fordeler med denne sykkelen? Vil den ikke holde for min bruk?
Jeg hadde ikke kjøpt 125cc, har kjørt dette i to år, og kjøregleden er stor når man ikke vet bedre... Etter at jeg fikk Suzukien ble det noe helt annet å kjøre, har kjørt 7500km i Alpene med den, grusveier i Alpene og Norge, skogsveier, på vinter med piggdekk. Så jeg syns den fungerte til alt!

At han må fikse batteri og speedmeter er jo litt foruroligende syns jeg da, men til den prisen så...


Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Reodor Felgen
Innlegg: 262
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Reodor Felgen »

En trimmet moped går bedre enn en Virago 125 men som fremkomstmiddel er den sikkert grei nok.

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

Ser en som har lagt ut Ninja 300 for 55 000 ,- Hvor mye ned kan den gå i pris tror dere?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Kawagutten »

Wooho skrev:Ser en som har lagt ut Ninja 300 for 55 000 ,- Hvor mye ned kan den gå i pris tror dere?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror ikke det blir lett å få den noe mer ned i pris da den er rimelig allerede,finnes det feil som ikke er nevnt kan en jo alltids prøve seg.Den er jo nesten som ny med 1år og 2000km,kun noen bruksmerker som sikkert lett poleres vekk.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av mortenolb »

Plumber skrev:
Kawagutten skrev:Både 250 og 300 skal være knallfine og det eneste som kan være minus er forsikringssummen på alle ninjaer.
Det kan jeg skrive under på... Sjekket for moro skyld hvor mye det kostet i " den andre enden" ... altså er 2013 ZZR 1400... Og jo, det var AKKURAT SAMME PRIS SOM Ninja 250 R ](*,)
Det stemmer ikke for meg. Når jeg sjekker på gjensidige koster ZZR'en 11600kr mer i året å forsikre. 2500 stod det på Ninja 300 R.

Toven

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Toven »

Sjekket på IF sine nettsider også? For meg er alle sykler billigere hos IF enn Gjensidige...

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

Hvordan er Moto Guzzi Breva750ie sammenlignet med en ninja 300?

Bilde
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen erfaringer?
Jeg likte personlig veldig godt speedometeret på den! Ser ordentlig ut, ikke noe småtteri.
Kan den kjøres med A2? Hvordan er kjøreegenskapene og farten på den sammenlignet? Verdt prisen? Er den mer komfortabel for passasjer? Og ganskje bedre å kjøre i grusveier enn ninja 300?

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Haymaker »

Wooho skrev:Hvordan er Moto Guzzi Breva750ie sammenlignet med en ninja 300?

Bilde
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen erfaringer?
Jeg likte personlig veldig godt speedometeret på den! Ser ordentlig ut, ikke noe småtteri.
Kan den kjøres med A2? Hvordan er kjøreegenskapene og farten på den sammenlignet? Verdt prisen? Er den mer komfortabel for passasjer? Og ganskje bedre å kjøre i grusveier enn ninja 300?
De nye førerkortreglene setter ingen begrensning på cm3 men på hk, altså 35 kw som tilsvarer 47 hk.
Ikke mer enn 0,2 kW/kg skal gå fint da den sykkelen var alt annet enn lett :roll Sykkelen er godkjent for A2.

Spør AJ når det gjelder Moto Guzzi. Det er tøffe sykler.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av omaas »

Wooho skrev:Hvordan er Moto Guzzi Breva750ie sammenlignet med en ninja 300?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen erfaringer?
Jeg likte personlig veldig godt speedometeret på den! Ser ordentlig ut, ikke noe småtteri.
Kan den kjøres med A2? Hvordan er kjøreegenskapene og farten på den sammenlignet? Verdt prisen? Er den mer komfortabel for passasjer? Og ganskje bedre å kjøre i grusveier enn ninja 300?
Ut fra spesifikasjonene som jeg har sett på nett kan den kjøres med A2.
Har ikke prøvd ninja 300, så jeg kan ikke sammenligne disse to syklene direkte.
Kjøreegenskapene på Breva er god, og er morsom å kjøre på svingete vei med og kjøreegenskapene er gode og stabile.
Har ikke prøvd den på grus, men en mere opprett sittestillingen, bredere styre og motor med godt drag på lave turtall gjør nok Breva till en bedre sykkel på grus. Passasjeren vil helt sikkert trives bedre på MGen som har et sete som faktisk er laget for å kunne være to på. Jeg vill også tro at den er bedre å kjøre med passasjer, ikke minst grunnet motoren som er sterkere og drar godt fra lave turtall.

Motorene er veldig forskjellige når det gjelder effekt:
Breva: 48 hp 35 kW @ 6200 rpm, 60 Nm @ 3200 rpm vs.
Ninja: 29.0 kW {39 PS} / 11,000 rpm, 27.0 N•m {2.8 kgf•m} / 10,000

Du kan søke på google og du finner en masse tester av Breva 750ie, som kan gi deg mere formening av hva for sykkel det er.
http://www.motorcycle-usa.com/195/838/M ... -Ride.aspx
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

omaas skrev:
Wooho skrev:Hvordan er Moto Guzzi Breva750ie sammenlignet med en ninja 300?

Motorene er veldig forskjellige når det gjelder effekt:
Breva: 48 hp 35 kW @ 6200 rpm, 60 Nm @ 3200 rpm vs.
Ninja: 29.0 kW {39 PS} / 11,000 rpm, 27.0 N•m {2.8 kgf•m} / 10,000
Ser at Breva har flere hestekrefter enn Ninja, men Ninja har større rpm-verdi. Hvilken fordel gir det?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av kjellv »

Wooho skrev:
omaas skrev:
Wooho skrev:Hvordan er Moto Guzzi Breva750ie sammenlignet med en ninja 300?

Motorene er veldig forskjellige når det gjelder effekt:
Breva: 48 hp 35 kW @ 6200 rpm, 60 Nm @ 3200 rpm vs.
Ninja: 29.0 kW {39 PS} / 11,000 rpm, 27.0 N•m {2.8 kgf•m} / 10,000
Ser at Breva har flere hestekrefter enn Ninja, men Ninja har større rpm-verdi. Hvilken fordel gir det?
Det gir etter mitt syn ingen fordeler.
Se på momentet du, det er det som betyr noe. Nm... :thumleft

Wooho
Innlegg: 79
Registrert: 25 sep 2014, 23:10
Motorsykkelen din: a2

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av Wooho »

kjellv skrev:
Wooho skrev:
omaas skrev:
Wooho skrev:Hvordan er Moto Guzzi Breva750ie sammenlignet med en ninja 300?

Motorene er veldig forskjellige når det gjelder effekt:
Breva: 48 hp 35 kW @ 6200 rpm, 60 Nm @ 3200 rpm vs.
Ninja: 29.0 kW {39 PS} / 11,000 rpm, 27.0 N•m {2.8 kgf•m} / 10,000
Ser at Breva har flere hestekrefter enn Ninja, men Ninja har større rpm-verdi. Hvilken fordel gir det?
Det gir etter mitt syn ingen fordeler.
Se på momentet du, det er det som betyr noe. Nm... :thumleft
Hvilken fordel har man av det?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Veien til den perfekte A2 sykkel til våren!

Legg inn av Bjerknez »

Har selv en 1300cc ganske ny Cruiser som kan skilte med 76HK'er og 116NM, men denne er tung (300kg) og ved siden av at den er tung så er den også stor i størrelse. Den føles som et slagskip gjennom svinger, men på rettstrekket er den faktisk ganske frisk i frasparket og holder fint følge med andre "vanlige" sykler ved forbikjøringer etc. i mer eller mindre normale hastigheter. Men i svingene må jeg se meg slått av nesten hvilken som helst sykkel.

Har også prøvekjørt en Street Triple R som er en 675cc 3-sylindret sykkel med 69NM og 106HK'er, men denne veier kun 180kg. Street Triplen er LANGT friskere i frasparket enn denne og forskjellen er faktisk ganske stor selv om antall NM. er nærmest halvert. Så jeg er litt usikker på hvor viktig NM EGENTLIG er med tanke på hvor kjapp den er i frasparket. For Street Tripl'en oppleves langt friskere enn Cruiseren ut fra den lille prøveturen jeg fikk med en slik her om dagen.

Jeg forstår tallene, men klarer ikke helt å omsette disse til omtrentlige ytelser i praksis. I mitt hode kan det se ut som om Hestekrefter er minst like viktig.

Det skal dog sies at jeg ikke har noe peiling på dette i det hele tatt og kan kun sammenligne de syklene jeg faktisk har prøvekjørt og tallene disse oppgir på papiret.

EDIT: Vekten på Stree Triple R glemte jeg å ta med i beregningen her så tar man bort 120kg. i forhold til Cruiseren så kan man vel i praksis legge til noen NM i opplevd effekt, så da stemmer det kanskje allikevel.. :scratch :redface

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Kawasaki Ninja 300 verdt prisen eller vente?

Legg inn av gsx750_80 »

Ca 55 000 for en splitter ny Z 300. Det var billig. Lurer på om det kan stemme..

http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar