Caferaceren "Piccolo Sei"

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

I høst gikk jeg til anskaffelse av en "vinterhobby", da jeg er så heldig å disponere "Twister's" verksted. Siden jeg allikevel tilbringer så mye tid der, er det like greit å ha noe eget å skru på.

Er jo ikke lett å unngå å bli inspirert av Twister. I tillegg er det deilig å forkorte vinteren med litt konstruktivt arbeide.

Vel, min anskaffede veteran er en MotoBi 750 Sei fra 1976, og utgangspunktet for det som etter planen skal bli en cafe racer, ser slik ut:
phpceUXxPAM.jpg
phpS9RpIsAM.jpg
phpKK37GPAM.jpg
I år er det begrenset hva jeg rekker å gjøre, men planene er:
Reparere kick starter (Ferdig)
Montere elektronisk tenning
Justere ventiler
Rense forgassere (Ferdig)
Bytte diverse slitedeler
Nye instrumenter
Nytt elektrisk
Ny tank og sal
Ny baklykt
Tilbakeflyttersett for gear og brems

Sikkert ting jeg har glemt, men jeg får oppdatere senere...

Her er noen bilder så langt. (Og det er selvfølgelig ting jeg skulle tatt bilder av underveis, men som er glemt) :-k
phpV6OxcnAM.jpg
Underveis i demonteringen
phpc1lg4kAM.jpg
phpy0909sAM.jpg
phprCjwHhAM.jpg
Ser man på splinten som holder flottøren, kan man konstatere at her har det vært folk før... :oh
To av filterne i forgassernes bensin-inntak var potte tette, og er forhåpentligvis årsaken til at den gikk som en 125 ccm under prøvekjøring. :lol

Sykkelen ble importert til Norge i 2004 eller 2005. Husker ikke helt. Men den har aldri vært registrert her, og har derfor stått mye.
Forgasserne var derfor preget av at det hadde vært kondens i flottørkammeret, og det var noe korrosjon å spore. Imidlertid løste det seg med kjemisk metall.
Her dreier Twister en en plastpropp med stor presisjon, som fungerte ypperlig som forskaling.
phpG9aLRQAM.jpg
php1jgq8fAM.jpg
Rengjorte, og med nye pakninger og innsugsgummi
Historien fortsetter i neste innlegg, da det var en max limit på 10 vedlegg... =;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

Og her fortsetter første del av historien om caferaceren "Piccolo Sei".

Når sykkelen ble startet, hørtes det ut som om kicken ble holdt nede. Antar at dere kjenner lyden. Selve kicken returnerte, men de to drevene som griper i hverandre når man tråkker ned kicken trakk seg ikke nok fra hverandre etter bruk.
750_08.jpg
Nummer 32 og 35 på den øvre akselen forårsaket lyden. Da var det nærliggende å tro at fjæra med nummer 34 var årsaken.
Og hvordan kommer man så til denne enden av kickakselen? Jeg fryktet lenge at motoren måtte ut, for så å deles.
Imidlertid tok vi en råsjanse. Snudde sykkelen på hodet, skrudde av bunnpanna og tok en titt.
Og kunne med stor glede konstatere at der lå den... Fullt tilgjengelig.
phpnJ3dxZAM.jpg
phpW735uOAM.jpg
Akselen ligger til venstre i bildet, tømt for deler.
Bestilte alt fra nummer 32 til og med nummer 40, med tanke på eventuell slitasje over tid.
Var greit å få byttet alt, men feilen var at nummer 38 var bøyd. Heldigvis var det enkelt å fikse, og nå er alt i orden.

Nå er forgasserne på plass igjen.
phpU0B5oPAM.jpg
Så nå sitter jeg her da, og venter på masse deler..
Blandt annet dette settet med tank og sal.
php0DxSxlAM.jpg
Oppdateringer kommer etterhvert...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av JK95 »

Tøft vinterprosjekt du har der :prf Blir konge når den er ferdig :prop: Gleder meg til å se fortsettelsen :thumleft :mk

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Bosted: Andebu

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Bjønnavind »

Blir spennende å høre musikken når du starter opp! :)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Bosted: Tysnes

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Tysnes »

Dette kommer til å bli bra greier. Cafe reser med rekke 6 er,tøft :-)

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

MotoBi 750 Sei .

Da sei betyr 6 på italiensk (antall sylindre), synes jeg dette regnummeret passet. Z er for Vestfold.
phpu77yG4AM.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av ArcticTiger »

Flott sykkel og prosjekt Tomsnes :thumleft
Men åssen i allværa greide du å få Z-skilt til en -76 modell? De gamle enkelt-bokstavskilta var det jo slutt på i 1970 hvis jeg ikke husker feil? Og mener å ha hørt du ikke får de til kjøretøy nyere enn 1970 modell, selv om de er veteraner idag.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

ArcticTiger skrev:Flott sykkel og prosjekt Tomsnes :thumleft
Men åssen i allværa greide du å få Z-skilt til en -76 modell? De gamle enkelt-bokstavskilta var det jo slutt på i 1970 hvis jeg ikke husker feil? Og mener å ha hørt du ikke får de til kjøretøy nyere enn 1970 modell, selv om de er veteraner idag.

Om kjøretøyet er 30 år og ikke har vært registrert i Norge tidligere, kan du få Z-skilt.
Må innrømme at jeg ble overrasket over dette. Men dog fornøyd... :D
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Bosted: Trondheim

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Geir L »

Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos :thumleft

Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

Geir L skrev:Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos :thumleft

Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
Nei, det er ikke Mojave, men den kan ligne litt.
Tank og sal er fiber.

Her er et eksempel på lyden:
http://www.youtube.com/watch?v=4E8SATMF698

Motor skal tas utvendig, neste vinter. Da skal også ramme lakkeres.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Bosted: Trondheim

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Geir L »

tomsnes skrev:
Geir L skrev:Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos :thumleft

Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
Nei, det er ikke Mojave, men den kan ligne litt.
Tank og sal er fiber.

Her er et eksempel på lyden:
http://www.youtube.com/watch?v=4E8SATMF698

Motor skal tas utvendig, neste vinter. Da skal også ramme lakkeres.

LYDEN: GODKJENT!!

Tanken likeså :thumleft Lignet litt på Mojave i den vinkelen.
Hvordan er det med fester på en tank som denne? Er det noen i det hele tatt, eller må de lages selv og festes til tanken med fiber?

Storm
Innlegg: 205
Registrert: 15 mar 2012, 19:21
Motorsykkelen din: 2 hjul
Bosted: Vestfold

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Storm »

Grisetøft, gleder meg virkelig til å se og høre denne. Så igjen, GRISETØFT og den lyyyyyyyden da :yeyeye

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

Geir L skrev:
tomsnes skrev:
Geir L skrev:Oi,oi,oi. Også med sekser og greier. Denne skulle jeg gjerne hørt på stram wire med riktig eksos :thumleft

Her blir det spennende å følge med på utviklingen fremover. Er tanken og setet som er bestillt i fiber eller stål? Er det en Mojave tank?
Sykkelen blir nok grisetøff når den blir ferdig!
Nei, det er ikke Mojave, men den kan ligne litt.
Tank og sal er fiber.

Her er et eksempel på lyden:
http://www.youtube.com/watch?v=4E8SATMF698

Motor skal tas utvendig, neste vinter. Da skal også ramme lakkeres.

LYDEN: GODKJENT!!

Tanken likeså :thumleft Lignet litt på Mojave i den vinkelen.
Hvordan er det med fester på en tank som denne? Er det noen i det hele tatt, eller må de lages selv og festes til tanken med fiber?
Den kommer med ferdige fester.
$(KGrHqR,!owE9d!Ctf1SBPY2IsvVKw~~60_12.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av mekkern »

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Jompa »

Synd og skam :twisted
Vandalisme og helligbrøde.
Tenk å ødelegge en så sjelden veteran, måtte gudene straffe deg til evig tid.

Nei, æ skal ikke prøve meg med fundamentalisme selv om æ aldri ville ha bygd om en så fin
veteran.
Æ e like spent på resultatet som flere andre, og spent på å lese om fremdrifta i prosjektet,
gjerne med en haug av bilda.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

Jompa: Har full forståelse for tankene dine rundt dette. :drg

Det er derfor et mål å gjøre alt arbeide på en måte som gjør at sykkelen når som helst kan settes tilbake i orginal stand. Alle orginaldeler blir tatt vare på. :prf


Skjer ikke så mye hver dag. Er jo avhengig av leveranser fra mine dele-pushere.. :yeyeye

Men fikk demontert den gamle magnet-tenningen, og montert den nye tenningsplata fra Sachse Elektronic i går.
Ut med gammelt...
php0Jpmh0PM.jpg
Rengjøring...
phpouoyWKPM.jpg
Og inn med nytt...
phpGasM4VPM.jpg
Deilig når man føler at det er fremdrift.
Og da er det spennende å se om det ligger noe i postkassa når jeg kommer hjem fra jobben. :[-o<
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Jompa »

Er motoren så tett som den ser ut til å være på bildene ?
Har enda ikke sett en eneste oljeflekk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Bosted: sandefjord

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Twister »

Jompa skrev:Er motoren så tett som den ser ut til å være på bildene ?
Har enda ikke sett en eneste oljeflekk.
Det kommer av at alt ( ca 3,2ltr. ) av oljen ligger på gulvet i den forrige garasjen min :lol :lol :lol
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

Twister skrev:
Jompa skrev:Er motoren så tett som den ser ut til å være på bildene ?
Har enda ikke sett en eneste oljeflekk.
Det kommer av at alt ( ca 3,2ltr. ) av oljen ligger på gulvet i den forrige garasjen min :lol :lol :lol

:notlistening Skjønner ikke hva du snakker om? :blae
Bilder lyver ikke... :bl3
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

Noe har vært galt i gaffelen. :scratch
Har sett at den er skrudd sammen for mye nede.
Ikke minst var det merkbart når jeg plukket av krona oppe. Gaffelbeina sprikte, så det var umulig å få den på igjen.
phpy0909sAM.jpg
Løsnet alt nede. Satte på krona oppe, men da fikk jeg ikke bremseskivene inn i kalipperne. :-)å
php6WjRZHAM.jpg
Etter mye tankevirksomhet, både av undertegnede og Twister, var konklusjonen at her var det uorginale bremseskiver.
Her måtte skivene lenger ut for å bli midtstilt i calipperen.
Så av med skive:
phpPFJoD2AM.jpg
Dreie 2 stk 4mm spacere:
phppxhwcJAM.jpg
Og her er det ferdige produktet:
phpwuOsTNAM.jpg
Litt svart lakk:
phpfB9E8hAM.jpg
Så i dag skrus ting sammen igjen. Deilig med tingene i orden.
Venter på ny bremsepumpe fra USA, som jeg håper dukker opp snart.

Bortsett fra deler jeg venter på, er det det elektriske som er den neste store jobben. Her får jeg stille noen øl til rådighet for Twister, og håpe på det beste.
Har trua, og det er det viktigste.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Kawasaki »

Ikke farlig når du har tilgang på skikkelig dreiebenk :knegg Husk at du må lage spacer'e å sette på hjulbolten også,tilsvarende det du setter på skivene :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Bosted: Ski

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Kwak »

På bildet ser det for meg ut som gaffelbeina ikke er parallelle, men står i kileform mot forhjulet. Det er i så fall ikke bra. Kan det være ett uorginalt forhjul med smalere nav?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Jompa »

Kawasaki skrev:Ikke farlig når du har tilgang på skikkelig dreiebenk :knegg Husk at du må lage spacer'e å sette på hjulbolten også,tilsvarende det du setter på skivene :thumleft
Det holder med "spacer" på venstre side. Hjulbolten er tykkere i den andre enden, og ansatsen skal ligge mot lageret. Men det er vel elementært for tomsnes...-

Hvordan fungerte gaffelen med 8 mm bending innover ?
Er den tett, eller ligger gaffeloljen også igjen på Twisters garagegulv ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av Kawasaki »

Jompa skrev:Det holder med "spacer" på venstre side. Hjulbolten er tykkere i den andre enden, og ansatsen skal ligge mot lageret. Men det er vel elementært for tomsnes...-
Elementært,Mr Watson :knegg Ikke sikkert han får hjulet sentrert med spacer bare på ene siden,men det finner han sikkert ut selv.

Jeg rablet bare ned noe for å vise interesse i tråden :P :p
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Bosted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Caferaceren "Piccolo Sei"

Legg inn av tomsnes »

Hele calipperen er en kompakt enhet. (Ikke flytende)

Dermed må det spacer på begge sider for å sentrere.

Det med uorginal felg er interessant, siden jeg ikke har funnet tilsvarende sykkel i hele verden.... :scratch

Men ved å se at bremseskiva har mange flere hull enn jeg trenger, går jeg ut fra at det er den som er uorginal og måtte tilpasses.
Deretter har man skrudd dette sammen så mye at skiva ikke subber.

Men med nye klosser ble det for trangt.

Om det er noe gaffelolje igjen, er den tett. Men det må sjekkes. :-k

Skal også sjekke opp Kwak's hint vedrørende vridningen.

Takker for tips. :-)
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Svar