De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Snikkeren »

Kawasaki skrev:

Bare for raggi å lage litt mere mat til deg,så er du vel der snart :knegg
He he. Nja. Jeg er jo på vei nedover no. Har jo tatt av 11-12 kg det siste halvåret. :thumleft

Men et alternativ er jo å gå for en egosykkel uten mulighet for passasjer. :-k
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Bjønnavind »

Snikkeren skrev:
Bjønnavind skrev: Bravo! :=D>

Jeg tror Raggi i dette øyeblikket returnerer til garasjen med slegga etter Snikkerens fantastiske redning!! Hehe.. :knegg

:8-[
Hmm. Slegge, Raggi, og garasje? Tror jeg må ut en tur og sjekke at Gliset har det bra. :eh :knegg
Jeg tenkte mer på at hun hentet slegga og var på vei mot deg, men i siste øyeblikk leste hun hva som ble skrevet og snudde for å legge den tilbake. Sykkelen ville hun jo aldri funnet på å herpe! Da får hu jo ikke kjørt no! :thumleft

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Snikkeren »

He he. Skjønte det, men ble litt bekymret. :knegg
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Raggi
Innlegg: 14
Registrert: 15 apr 2012, 23:26
Motorsykkelen din: Bakpå TDM 900

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Raggi »

Snikkeren skrev:
Bjønnavind skrev: Bravo! :=D>



:8-[
Hmm. Slegge, Raggi, og garasje? Tror jeg må ut en tur og sjekke at Gliset har det bra. :eh :knegg
hmm... gløym at ej e sunnmøring allereide?? Kan ikkje ødelegge ting sann ;)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Geir »

Snikkeren skrev:[klippe...]
Men et alternativ er jo å gå for en egosykkel uten mulighet for passasjer. :-k
Hadde vært greit å fått avklart det der for det er jo en skikkelig god plan! :prf
Jeg driver og øvelseskjører med guttungen for tiden - han på Hyosung GT125R og jeg på Diversion'en. Gul vest med L på oss begge og Scala Q2. Nyttelasten på 125en er 103 kg og det har jeg ikke nubbis til å rekke i selv med fullt kjøreutstyr drapert rundt skroget... Dette er løst lokal med avtale med den lokale sheriffen - som forøvrig ikke visste en dritt om reglene for øvingskjøring på mc - slik at vi kjører trygt i hans distrikt. For utombygdskjøring har jeg lurt på å kjøpe en slik "bakseterstatter" (hva f*en heter det der da?!) slik at 125en blir en-seter ut fra tankegangen om at det må gå greit. Men jeg vet jo ikke. Alternativt gir jeg blanke i hele greien, påstår at jeg er tungbygd, og satser på at de ikke stiller med badevekt på kontrollposten... :roll
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Geir »

Raggi skrev:
Snikkeren skrev:
Bjønnavind skrev: Bravo! :=D>
:8-[
Hmm. Slegge, Raggi, og garasje? Tror jeg må ut en tur og sjekke at Gliset har det bra. :eh :knegg
hmm... gløym at ej e sunnmøring allereide?? Kan ikkje ødelegge ting sann ;)
:lol Nice!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Snikkeren »

Da jeg øvekjørte med CBRarild veide vi oss med kjøreutstyr på. På den vekten han hadde kom vi akkurat under tillat totalvekt. Jeg visste at foreldrene mine hadde en vekt som viser litt for mye, så da kjørte vi hjem der og veide oss. Da kom vi akkurat over grensen. Hvis vi da hadde blitt stoppet, så hadde vi bare henvist til at vi veide oss på den vekten først. Dermed kjørte vi på hver sin sykkel i "god tro" om at vi var over tillatt totalvekt. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Jompa »

Snikkeren skrev:
Bjønnavind skrev:Velkommen til forumet Raggi! :) Du får øvelseskjøre med Snikkeren da vettu. La han sitte bakpå litt! :thumleft
Så var det det med å stole på den du sitter på med da. :knegg

He he. Neida. Vi får se. Jeg må tenke litt (les veldig mye)på det. :-k :eh
Skjærp deg, gutt !
Æ har øvelseskjørt med begge døtrene min, ok æ visste at æ kunne stole på dem, har jo sjøl vært med på å lage dem.
Og ka e det her tullet med å bruke liten skrift ? E de for at vi som e 40+ ikke skal kunne lese ka som står der ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Snikkeren »

Jeg skrev det jo bare som en spøk. Og den lille skriften var bare for å understreke at det var en spøk.
Hun skal nok få prøvd seg. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Jompa »

Snikkeren skrev:Jeg skrev det jo bare som en spøk. Og den lille skriften var bare for å understreke at det var en spøk.
Hun skal nok få prøvd seg. :thumleft
Nå,æ skjønte da såpass.
Men nu skal ikke æ skrive mer i den her tråden, for det var vel ikke meninga at vi som skjelden og aldrei sitt på, skulle kuppe hele tråden ?
Æ tør forresten ikke å sitte på med noen, uansett kjønn.unntatt de to nevnte jentene,da
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av AJ »

Er flere jeg vet om som har erfaring nok til å skrive i denne tråden... Nevner i fleng: Fru Rogg, Bakpå, Globinen, Cecilie, Riba, toffinteppen, elskerinna... er de jeg kommer på i farten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Haeggis
Innlegg: 239
Registrert: 26 okt 2009, 21:19
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 750 ST
Sted: På veien

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av Haeggis »

...gjelder kanskje ikke for MC-lærere denne tråden, ettersom vi kontrollerer det meste som skjer og juridisk sett er fører..?

Sånn ellers sitter jeg aldri på med noen som HAR lappen om jeg kan unngå det.

...dog har Nomaden og jeg diskutert det å sitte på med hverandre mange ganger, så vi fant ut at det eneste stedet vi tør er på ACR, så vi skal prøve på Baneviken. DET kan nok bli gøy. Eller skummelt. ...kanskje bleie er tingen?
Jeg er den kuleste som finnes, og har misforstått alt...

[...sikt langt fram, gi full gass, og håp at det holder...]

Brukeravatar
toffinteppen
Innlegg: 43
Registrert: 09 apr 2012, 21:51
Motorsykkelen din: SuzukiGSF650Bandit
Sted: Elverum

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av toffinteppen »

Hei!
Så fint at vi passasjerer har fått en "egen" tråd. Mannen min, BMWilly, kjøpte plutselig en sykkel for noen uker siden, og vips så ble jeg passasjer! Vi har vært på noen turer og jeg stortrives bakpå. Jeg er nesten like ivrig som han. Jeg er nok mest glad i turene, han er glad i sykkelen :-)

Vi har heldigvis hjelmer som gjør det mulig for oss å snakke sammen under turen. Han er en erfaren sjåfør og jeg er helt grønn som passasjer. Han har fått mange rare spørsmål underveis. Dessuten kan jeg bare snakke i vei, han slipper ikke unna.

Jeg ble overrasket over hvor mye mer man ser fra en motosykkel enn fra en bil. Alle bekker, fosser og vann kommer liksom nærmere. Til og med mil på mil gjennom skogen blir interessant når man sitter bakpå. Jeg er glad i kjøre turer fra før, og når man i tillegg får kjappe akselerasjoner og svinger som kiler i magen, kan det ikke bli bedre!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38013
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av AJ »

toffinteppen skrev:Hei!
Så fint at vi passasjerer har fått en "egen" tråd.
Måtte jo så klart lage en egen tråd for bakpåsitterne, som er en svært viktig del av turen og MC-opplevelsen for mange av oss :thumleft
Også er det absolutt interessant og lærerikt å høre hva dere som sitter bakpå mener og hvordan dere opplever turene :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: De som sitter bakpå... Om det å være MC passasjer

Legg inn av TBI81 »

toffinteppen skrev:Jeg ble overrasket over hvor mye mer man ser fra en motosykkel enn fra en bil. Alle bekker, fosser og vann kommer liksom nærmere. Til og med mil på mil gjennom skogen blir interessant når man sitter bakpå. Jeg er glad i kjøre turer fra før, og når man i tillegg får kjappe akselerasjoner og svinger som kiler i magen, kan det ikke bli bedre!
Veldig bra beskrivelse - denne skal jeg huske når folk synes det høres skummelt ut :thumleft
Selv bruker jeg å sammenligne mc og det å kjøre bil med å se på villmarksturer på tv og faktisk være på en. En er til stede på landeveien med mc, med skjerpede sanser og kjenner vinden, luktene og hver en sving. Man sitter ikke bare å ser på de med et halvt øye ;-)

Svar