Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av bergenser83 »

Hadde endelig fått meg fri fra huslige plikter og hadde planlagt et par timer på sykkel i kveld. Hadde kjørt noen min da jeg fikk det for meg å stå på fothvilerne og gynge på sykkelen. Da knakk høyre fothviler av. Heldigvis i 10 kmt

Den har av en tidligere eier blitt reparert på en snodig måte. Har vært skruer/bolter fra utsiden og inn i rammen tidligere. (gjenger i ramme), disse gjengene har nok en gang blitt ødelagt og de har da laget gjengetapper som står ut og man skulle feste med mutre på utsiden av fothviler, (se bilde så forstår du).

Problemet var at disse gjengetappene var av smør og den første knakk i fjor. Fikk da en bekjent til å sveise på igjen tappen og sveise selve fothvileren fast i rammen. Sveiste bare en liten søm da han hadde god tro på at gjengetappene skulle holde. Det gjorde de ikke...
(ble sveist med tig)

På bildet ser det rustent ut, men det er bare noe småtterier i lakken...

Nå blir det å sveise hele stykket fast i rammen. Regner ikke med at den trenger å komme av for noen grunn senere.


ER DET NOEN I BERGENSOMRÅDET MED SVEISEAPPARAT SOM HAR LYST PÅ EN FLASKE VIN ELLER TO?? jeg hadde vært evig takknemmelig....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av Duville »

Beklager - kan ikke hjelpe med annet enn litt medynk - dritt når sånt skjer

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av Geir »

bergenser83 skrev:Hadde endelig fått meg fri fra huslige plikter og hadde planlagt et par timer på sykkel i kveld. Hadde kjørt noen min da jeg fikk det for meg å stå på fothvilerne og gynge på sykkelen. Da knakk høyre fothviler av. Heldigvis i 10 kmt

Den har av en tidligere eier blitt reparert på en snodig måte. Har vært skruer/bolter fra utsiden og inn i rammen tidligere. (gjenger i ramme), disse gjengene har nok en gang blitt ødelagt og de har da laget gjengetapper som står ut og man skulle feste med mutre på utsiden av fothviler, (se bilde så forstår du).

Problemet var at disse gjengetappene var av smør og den første knakk i fjor. Fikk da en bekjent til å sveise på igjen tappen og sveise selve fothvileren fast i rammen. Sveiste bare en liten søm da han hadde god tro på at gjengetappene skulle holde. Det gjorde de ikke...
(ble sveist med tig)

På bildet ser det rustent ut, men det er bare noe småtterier i lakken...

Nå blir det å sveise hele stykket fast i rammen. Regner ikke med at den trenger å komme av for noen grunn senere.

ER DET NOEN I BERGENSOMRÅDET MED SVEISEAPPARAT SOM HAR LYST PÅ EN FLASKE VIN ELLER TO?? jeg hadde vært evig takknemmelig....
Skal ikke engang spørre om hvorfor du syntes at å stå på fothvilerne å gynge på sykkelen var en god ide... :-k Men ikke for det; fothvilerne skal vel tåle såpass. Når du skriver gjengetapper, mener du da gjengetapper som i verktøy for å lage gjenger med eller gjengestang? En gjengetapp er knallhard og sprø og ikke beregnet for å ta skjærkrefter og har i så fall god grunn til å knekke, er det to biter gjengestang som er sveist fast er det vel ikke helt usannsynlig at sveisingen har tatt såpass på at det er det som har forårsaket knekken. To 8-10 mm bolter (? ser ikke helt hva det er av bildet...) burde være rikelig for å ta oppta kreftene som virker på dem ved normal bruk. Hvorfor ikke bore og gjenge opp på nytt med en litt større dimensjon slik at fothvileren fremdeles kan tas av på skikkelig vis om nødvendig? Noe mer "skikkelig" enn å sveise den fast....

EDIT: Kommer i land fra havet på mandag og kan sikkert stikke innom å se på det hvis du holder deg sånn noenlunde sentralt i Bergen...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av Northman »

Kan nok ikke hjelpe til stort med sveisingen, men det med å stå på fotpinnene kan jeg forklare :)

Når det er jæ*lig varmt, slik det gjerne er her til lands nå om dagen... er det en god måte å få luften gjennom kjøredressen på :)
It is better to exist unknown to the law.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av bergenser83 »

er nok litt begrepsrot ute og går når jeg skal forklare, beklager dette.

her er et bilde jeg fant på nett som viser hvordan det er orginalt. Hull som man skrur inn i. Disse gjengene har nok blitt ødelagt en gang i tiden og en alternativ løsning har blitt laget hvor de har skudd inn en kort gjengestang eller lignende.

Geir : Jeg bor så sentralt som mulig. 50 meter fra kaffemisjonen hvor jeg spanter kaffe om du kommer på besøk...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av bergenser83 den 21 apr 2012, 22:09, redigert 2 ganger totalt.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av pelsen »

stå og gynge på fothvilere som er reparert er jo å be om det :lol
En merkelig reparasjon var det, Geir sitt forslag er mye bedre

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av MaxTron »

Sånne crossykkler bør å skal tåle at en står på fotkvilerne (ALLE motorsykkler bør vel egentlig tåle det)

Mange grunner til å stå å kjøre...

En får strekkt på bena / får opp blodomløpet på lange turer.
En flytter tyngdetunktet betraktelig lavere.
Det blir mindre belastning på både sykkel og fører på kupert underlag (telehiv ol)

De som KAN å kjøre utafor asfalt har sikkert MANGE flere grunner...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av Geir »

bergenser83 skrev:er nok litt begrepsrot ute og går når jeg skal forklare, beklager dette.

her er et bilde jeg fant på nett som viser hvordan det er orginalt. Hull som man skrur inn i. Disse gjengene har nok blitt ødelagt en gang i tiden og en alternativ løsning har blitt laget hvor de har skudd inn en kort gjengestang eller lignende.

Geir : Jeg bor så sentralt som mulig. 50 meter fra kaffemisjonen hvor jeg spanter kaffe om du kommer på besøk...
Jøsses, midt i storbyen jo! Stikker innom på mandag jeg da så sant det ikke rukkler seg til med været her slik at parafinhøna ikke letter... Hvilke dimensjon er det på hullet i fothvileren og på gjengestangen (hvis det er noe igjen å måle på da...)? Skal til byd'n igjen på tirsdagen og kan evt. ta med litt remedier hvis det viser seg at det er overkommelig å fixe på stedet. Sleng gjerne avgårde en PM med tlf. nr så kan jeg bjelle på når høna er landet.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av pelsen »

MaxTron skrev:De som KAN å kjøre utafor asfalt har sikkert MANGE flere grunner...
hehe, det er jo bare å prøve en crosser på bane så merker man at det ikke går an å sitte

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av bergenser83 »

da har jeg postet bildet som jeg glemte i sted. som noen skriver, mange grunner til å kunne stå, spesielt på en slik sykkel. bare bra det skjedde nå og ikke i større hastighet.

burde vel egentlig borres opp og settes inn helicoil

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av Geir »

bergenser83 skrev:da har jeg postet bildet som jeg glemte i sted. som noen skriver, mange grunner til å kunne stå, spesielt på en slik sykkel. bare bra det skjedde nå og ikke i større hastighet.

burde vel egentlig borres opp og settes inn helicoil
Joda, jeg også står på fothvilerne og strekker på beina innimellom, og som jeg skriver; de bør vel tåle såpass. Det så bare litt underlig ut med en settingen der & da. Bore opp og et hakk større dim. på bolten er det enkleste nå når det først er sveiset en "propp" i originalhullene slik jeg ser det.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av bergenser83 »

fant dette bildet på nett. slik ser det altså ut orginalt. del nr 12 skrues inn fra utsiden, det er to bolter og ikke en slik det kan se ut til når en ser på sprengskissen.

Geir sendte deg en pm
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av Geir »

bergenser83 skrev:fant dette bildet på nett. slik ser det altså ut orginalt. del nr 12 skrues inn fra utsiden, det er to bolter og ikke en slik det kan se ut til når en ser på sprengskissen.

Geir sendte deg en pm
PM mottatt & besvart! Stikker innom på mandagen!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av bergenser83 »

bilder med målestokk til Geir :)

Da går turen til fjells med barnepulk og sunblock ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Nei og nei, ble en kort kjøretur i kveld

Legg inn av Geir »

Barnepulk & sunblock? Er det sol i fødebyen altså - i så fall; nyt dagen :thumleft Av bildene synes jeg ellers å kunne tyde en 8 mm rest av gjengestangen og et 10 mm hull, kan det stemme? :-k
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Svar