Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Intruder »

Skremme skikkelig er løsningen...Om resultatet fører til at han unngår å gjøre noe dumt som han antakelig vil angre resten av livet.. :mk
På feltet her jeg bor har jeg ofte stoppet for småtasser som sykler tvers over veien uten å se seg for.. :-k
Som en taxisjåfør her sa : " Når du kjører et kjøretøy er du barnepike for hele bygda " :bb_p:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Busa Trond »

:twisted
Kan jo huske jeg kjørte moped. Naboen i fyr og flamme :lol . Kan jo ikke si det kom noe godt ut av det.
Over 20 år etter, så har vi jo litt moro av at han var så forbandet.
Som takk for sist, så er det jo litt morro og minne ham på det under en fest :[-X
tretrinnsløsningen, kan skade deg i lengden :P :p :-k

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Crinos »

De tyske fartsdemperene der hadde vert helt geniale! :lol

Har tatt en runde i nabolaget her, og det er i grunnen ingen som er fornøyd med kjøringen hans... Vi skal prøve å få samlet oss alle sammen, ringe på døra, og si hva vi mener om kjøringa hans på en pen og høffelig måte. I håp om at når han ser at "hele nabolaget" er i mot han, at han roer seg ned litt.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av SuperMorten »

Det er en fristende tanke, bruke hodet hans som verktøy for demontering av rattstamme osv. Men jeg tror at med sånne er det viktig å tenke litt taktisk. For all del ikke la han føle seg som et offer (i hans øyne har han jo ikke gjort noe galt). Enhver "fiendtlig" handling mot han vil gjøre han til offeret, og deg til den store, stygge, slemme... En guttjævel vil høre på en "kompis med Harley" som prater litt hyggelig, og gir noen "gode råd".. Trur eg... Dersom det ikke virker, hadde jeg satt i verk plan B..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Northman
Innlegg: 449
Registrert: 28 des 2011, 13:47
Motorsykkelen din: 99 mod R1

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Northman »

Sier kanskje litt om meg, men den første løsningen som slo meg var Haeggis sin :thumleft
It is better to exist unknown to the law.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Duville »

Er det virkelig så vanskelig å si klart fra om at sånn kjøring er uakseptabelt rundt dørene i byggefeltet??? :evil

Egne og andres unger er da for verdifulle til at slampen skal få holde på sånn uten at dere gir beskjed......!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av MaxTron »

Duville skrev:Er det virkelig så vanskelig å si klart fra om at sånn kjøring er uakseptabelt rundt dørene i byggefeltet??? :evil

Egne og andres unger er da for verdifulle til at slampen skal få holde på sånn uten at dere gir beskjed......!
Trur faktisk det kan være ganske vanskelig ja...
Ikke å si ifrå, men å klare å gjøre det på en måte som faktisk fungerer.
Er store sjanser for at han bare føler seg som ett offer for sure gamliser som ikke husker hvordan det var å ha det gøy, i såfall vil han bare kjøre enda fortere for å demonstrere

Og en ting til; er jo stadig flere som vokser opp uten å ha opplevd at en eneste ting de har gjort i livet har fått noen som helst form for konsekvenser, så hvorfor ikke leke seg å ha det gøy når en har ett så artig leketøy som en bil...
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av jhn »

Æ møtte naboen på puben for noen år siden. Han kunne fortelle at han hadde fått en høflig henvendelse fra min kone. Hun spurte pent om han kunne roe sæ litt ned forbi huset vårt når han skulle teste snescooteren. Hvis ikke så skulle hun, pent og pyntelig, parkere den jæ%"*'¨=& snescooteren så "(%# langt opp i &%¤" at han måtte være &%¤# akrobatisk hvis han skulle dra i startsnora.
Det e sikkert 20 år siden, men naboen kjøre eksemplarisk den dag i dag.
Hvor det ble av snescooteren vet æ ikke.
Så hvis det ikke blir bedre, kan du få låne kjærringa mi :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av SuperMorten »

Har lagt merke til at jeg kommer til å få en slik nabo nå når vi flytter.. En guttjævel som bor et par hus bortenfor tror at det kun er to muligheter med gasspedalen, AV eller PÅ... For alt jeg vet, så er det kanskje sånn på en liten Toyota Yaris.. Uansett, han skal stoppes. Koste hva det koste vil. Når hjulene hans forlater bakken når han passerer fartsdumpen, går det for fort..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Pollti »

Her driver bygdetullingene med aks. test mellom fartsdumpene. Er en rød Honda som leder etter mitt syn. Han fyker forbi i noe som for meg ser ut som 120 km/t eller mer i 40 sona. Er en med en hvit Ducati som var sterk utfordrer i fjor men han har mistet lappen tror jeg. "Vanlige" folk i bil kjører gjerne 60 til 70 km/t så sånn sett ække gærningen på den røde Suzukien så fæl akkurat, det er mange av samme kaliber virker det som.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Intruder »

Her på byggefeltet er det enkelte,også småbarnsforeldre,som kjører som de har styggen sjøl
i hælene...!! Med bil eller MC..
Skal si fra til Velforeninga at de får sende ut et skriv eller noe,vet hvor fort ulykken kan være ute... :D
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Dexter »

I vårt boligfelt er det levert lapp i alle postkasser om at det er observert mye uvøren kjøring og at de det gjelder er spesielt lagt merke til... dersom det ikke blir bedre vil saken tas videre...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av SuperMorten »

Har rippet litt opp i gamle fortrengte minner i en annen tråd, og konklusjonen er vel at alle har vi på en eller annen måte vært unge og dumme, og for de aller fleste av oss hjelper det å bli snakket til.

For min egen del vet jeg at det som svei mest var dersom mine foreldre fikk greie på fra andre voksne at jeg hadde gjort noe dumt. Det var flaut, skammelig osv osv... Selv etter at jeg fylte 18..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av fikse »

Har et par slike løkhoder her i området. Han ene stoppet jeg en morgen med å gå/hoppe ut i veien så jeg blokkerte veibanen, fyren sveivet ned vinduet og jeg kom med en tirade som at "vær så snill, ta det rolig når du kjører her. Ungene kan fint finne på å krysse veien akkurat her jeg hoppet ut nå, og jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kommer til å gjøre med den idioten som klarer å kjøre ned min unge. Men pent blir det ikke, det kan jeg love deg. Kan vi være enig om at du heretter aldri kjører en millimeter over fartsgrensen her på denne veien?!". Han jeg sa dette til, er den tregeste av de alle forbi huset vårt :D
Ungdom med trimmet moppe brukte fartsdemperne som hopp. Gikk rimelig friskt unna på Fredagskveldene. En ettermiddag, når vi kjørte hjem etter jobb, kjørte han bak oss, i en 1KM lang 30-sone med dumper. Han ble nok drittlei av at jeg holdt 30.0KM/t mellom dumpene og ned til rundt 25 over dumpene, så han flekket opp på fortauet og ga stram vaier forbi vår bil og hoppet ned i veibanen igjen. Ikke så mange metrene vekke fra en av naboungene, en liten sak på 5-6 år. Dæven søkke, da tente jeg på alle pluggene. Dette var midt i beste leketid for ungene i området, så dette skulle jeg ha en stopp på. Kjørte etter ham helt hjem på tunet. Han rakk knapt å få av seg hjelmen før jeg fyrte avgårde med de syrligste gloser om hva jeg synes om slik kjøring, hvor man kan kjøre fort og hvor man ikke gjør det, etc etc. Denne gangen også uten å direkte true, men å brøle ut hva man mener så blodårene stritter i pannen og sikkelet flagrer fra kjeften, har en viss effekt. Ungdommen kjører nå "normalt", og ikke idiot lenger, og har kommet til meg og sagt unnskyld. Nå kjører han traktor med skuffe på om vinteren, måker oppkjørselen min uten at han vil ha betalt (men jeg har likevel gitt ham rundt 150,- for hver gang han gidder å ta de 3-4 minuttene med traktoren), og har hjulpet ham med et par ting med moppen.
Jeg inbiller meg selv at han er en ganske normal ungdom, som trengte å få en korreks, og som er smart nok til å forstå innholdet i det jeg brølte ut til ham; at jeg var redd og sint på vegne av ungene.

Værre er det med et par kjærringer (unnskyld utrrykket) som rett og slett ikke er intelligente nok til å forstå at det er helsikes lite smart å dure avgårde i 45-50 i 30-sonen, når ungene står langs veikanten, mellom sykler, hekker, bosspann, gjerder... Det værste er at disse 2 det gjelder, faktisk er mødre til barn i lekealder. Ett feilsteg av en av ungene, og de blir pansermat. Akkurat de kjærringene vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Har prøvd metoden med å skjelle og smelle, har prøvd å prate konsekvenser på en rolig måte, men nei. Det kjøres like hysterisk fort forbi utkjørsler og hekker og tull og tøys. Her aner jeg at de ikke klarer å oppfatte hvilken hastighet de faktisk kjører i.

Så, dette er min metode. Skal ikke påstå at det er den beste metoden, men den har funket rimelig bra for meg. Uten å true, uten å blande inn noe uniformert :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvordan håndtere en råkjører i boligfelt.. ?

Legg inn av Pollti »

Nå er det ikke alle som kjører fort i boligfelt som er unge. Antagelig så er de dumme om ikke annet. Er noen få meter med 40 sone på hovedveien her, der går gjerne trafikken i 90 og det godt voksne som kjører sånn. Jeg har gjort mitt av grisekjøring vil jeg tro men litt fornuft har dukket opp med årene. Ikke mye, men litt. Hvor vanskelig er det å slippe gassen i 150 meter ? :-k

Svar