Roskva Electric

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
inunf
Innlegg: 12
Registrert: 29 apr 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Ymse
Sted: Ås
Kontakt:

Roskva Electric

Legg inn av inunf »

Hei alle sammen! Ser en del brukernavn jeg kjenner igjen her fra MC-forumet og Bike, pluss mange jeg ikke kjenner. Noen av dere har sikkert hør om prosjektet vårt før (eller lest om det i Bike nr. 4), men her kommer uansett en kort introduksjon:

Vi er en gruppe på fem sivilingeniørstudenter ved Universtietet for Miljø og Biovitenskap i Ås (rett utenfor Oslo) som holder på å utvikle en prototype på en elektrisk motorsykkel. Vi har holdt på med dette prosjektet siden våren 2010, og er straks klare for å bygge prototypen. Blir et ganske spesielt oppsett med en monocoquekonstruksjon i karbonfiber i stedet for tradisjonell ramme. Toppeffekten kommer til å bli på rett under 100 hk, 0-100 på 3-4 sek. og toppfart på ca. 180 km/t. Serviceintervallene kommer til å bli på 100 000 km, og man kan kjøre 100 km på en lading.

Les mer om prosjektet på roskva-electric.com, følg oss på twitter: @RoskvaElectric og lik oss på facebook: facebook/RoskvaElectric

Alle innspill, tips og meninger taes i mot med takk!

Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37877
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Roskva Electric

Legg inn av AJ »

Hyggelig at du (endelig... ;-) ) fant veien hit til MCsiden.no, inunf :vs
Ønsker deg selvfølgelig velkommen og ser fram til oppdateringer på et meget interessant og, for å si det rett ut, beundringsverdig, prosjekt :notworthy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
inunf
Innlegg: 12
Registrert: 29 apr 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Ymse
Sted: Ås
Kontakt:

Re: Roskva Electric

Legg inn av inunf »

Takk for det, har dessverre ikke vært så mye tid til hverken MC eller forum i det siste. Flott at det faller i smak, jeg skal prøve å oppdatere her med jevne mellomrom men masteren skal leveres den 15. mai så vi begynner å merke presset ganske bra nå.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Roskva Electric

Legg inn av lasse_hansen »

Dette var spennende lesning. Kanskje det er en slik sykkel alle her på mc-siden vil ha etterhvert :thumleft

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Roskva Electric

Legg inn av RuneMC »

Ville lagt ca 10x mer innsats i å lage en elektrisk MC som gikk 10x lenger enn akkurat hvor fort den akselerer fra 0-100.
100mil pr lading tror jeg er en terskel for mange hvis el-kjøretøy skal bli primært kjøretøy. Fram til det blir en realitet blir det bare som et nr2 kjøretøy.

100K i serviceintervall er ekstremt bra, men er det mulig med dagens hjullager og norsk veistandard?
Bremser - hva med noe uten bremsevæske i det hele tatt - magnetbrems? Alternativt designe sykkelen så bytte av slitedeler er superenkelt.

Siste kommentar er navnet, høres litt russisk ut - dvs hvis man bytter ut R'en med en M... :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
inunf
Innlegg: 12
Registrert: 29 apr 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Ymse
Sted: Ås
Kontakt:

Re: Roskva Electric

Legg inn av inunf »

RuneMC skrev:Ville lagt ca 10x mer innsats i å lage en elektrisk MC som gikk 10x lenger enn akkurat hvor fort den akselerer fra 0-100.
100mil pr lading tror jeg er en terskel for mange hvis el-kjøretøy skal bli primært kjøretøy. Fram til det blir en realitet blir det bare som et nr2 kjøretøy.

100K i serviceintervall er ekstremt bra, men er det mulig med dagens hjullager og norsk veistandard?
Bremser - hva med noe uten bremsevæske i det hele tatt - magnetbrems? Alternativt designe sykkelen så bytte av slitedeler er superenkelt.

Siste kommentar er navnet, høres litt russisk ut - dvs hvis man bytter ut R'en med en M... :-)
Vi er fem mann som har holdt på i 2 år nå, 10 ganger mer innsats er ikke mulig for oss. En kjørelengde på 10 mil vil være nok for de som er i kundegruppen vår. Roskva er beregnet på pendlere og de som kjører småturer. Det er ikke realistisk med dagens batteriteknologi å få en elektrisk MC til å kjøre 100 mil på en lading og fortsatt være ålreit å kjøre. For å klare en kjørelengde på 10 mil har vi ett batteri på 6 kWh. En kjørelengde på 100 mil vil da kreve 60 kWh. Hvis man i tillegg ønsker batterier som ikke koster en dullion og som er relativt stabile (altså at de ikke eksploderer ved støt) så vil en slik batteripakke veie ca. 1 tonn og koste opp mot en million kroner (og ja, det er med billige batterier). Selv om utviklingen går fremover så tror jeg det blir lenge til vi ser elektriske motorsykler med rekkevidde på 100 mil.

La oss ta et lite regnestykke for å sammenligne kravet ditt med konvensjonelle motorsykler: Antar drivstofforbruk på 0,5 L per mil (greit anslag, motorsykler generelt bruker relativt mye drivstoff). For å kjøre 100 mil på en tank trenger man da 50 liter bensin. Densiniteten på bensin er ca. 0,75 kg/L. 50*0,75 = 37,5 kg bensin. Hvor mange av dagens motorsykler har plass til så mye bensin? Hvor mange har en slik rekkevidde? Greit nok, den energioverføringen man foretar når man fyller opp tanken er vanskelig å konkurrere med, men med en hurtiglader kan batteriet vårt lader opp på så lite som 10 min. Da rekker du akkurat kaffeen og pissepausa som du uansett hadde tatt om du hadde kjørt bensindrevet MC...

Dagens hjullager og norsk veistandard er ikke noe problem. Det er flere sykler i Norge i dag som har kjørt over 100 000 km uten å bytte hjullager.

Magneter er tunge, og roterende vekt bør man unngå da dette krever mer energi for å akselerere pluss at man trenger større og tyngre dempere for å dempe den ekstra massen. Bremser er noe vi blir nødt til å se nærmere på, men det er ikke prioritert i første omgang.

Sitat fra nettsiden vår:
"Roskva er norrønt for «den raske». Roskva er kjent gjennom norrønt mytelogi som søsteren til Tjalve, begge treller til guden Tor."
Elolz skrev:Spennende prosjekt! Det som gjør meg skeptisk til elektriske kjøretøy, er nettopp dette med lading. Må en ha en svær "ladestasjon" hjemme så en kun kan lade der, og vil det ta x antall timer å lade den? Vil også anta prisen på en slik sykkel vil bli rimelig høy? :P :p
P = U*I, altså at effekt er lik spenning ganger strøm. Dette får vi ikke gjort noe med. Det vil si at hvis du skal lade sykkelen fra en vanlig stikkontakt vil det være 230 V og 16 A = 3,68 kW kontinuerlig effekt. 6 kWh / 3,68 kW = 1 time og 38 min ideelt sett, 2 timer er nok mer realistisk.

Prisen kommer an på mengden, men prisen på prototypen kommer til å bli ganske stiv ja.

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Roskva Electric

Legg inn av mekkern »

så dere kjører en systemspenning på nesten 200 volt eller har dere lagt den lavere(turtallsmessig)og batt pakka veier ca 100 kg?
nominell effekt er vel 35KW på 2 av disse motorene? for brukbar levetid skal disse ikke belastes mer enn ca 60% av nominell belastning-dette er jo motorer med børster,hvorfor disse?-elektronisk kommuterte motorer har mye bedre levetid og kan enkelt gis forskjellige effektkurver.

Edit: så dette skulle være 2 separate drivkilderpå 96 Volt,men da blir det vel i paralell ikke serie?


forsto ikke hva vekten på bensin hadde for relevans på sykkelen men VOLUMET er jo begrensende.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Roskva Electric

Legg inn av joo »

Litt selvmotsigelse i prospektet. På forsida står det at der er børsteløs motor, på spec står det at det er børstemotor...
Er vel galskap å gå for noe annet enn børsteløst? De kan ha en effektivitet på 90% +. Børstemotorer er vel nede i 60%?

Høy spenning må til, ellers blir det så store strømtrekk at der må mye kobber til i systemet.

LiPo-teknologien har vært på markedet mange år, men først de siste årene har det vært mulig å lade på mer enn 1-2C. Men jeg mistenker at man fremdeles forlenger levetida mye om man lader langsomt. Slik var det med tidligere LiPo for ikke å snakke om LiIon...

Spennende uansett :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Roskva Electric

Legg inn av RuneMC »

Kommentarene er egentlig i beste mening - men har det med å være kritisk. :mk
Roskva - I stand corrected :-) - men nå er jeg ikke særlig bevandret i det norrøne... tror fortsatt det kan være et vrient navn utifra marketing synspunkt... men det blir forsåvidt kanskje ikke aktuelt heller...

Yes, det kreves et "breakthrough" i dagens batteriteknologi før det kan bli mulig. Både på pris og energidensitet.
40-50mil rekkevidde er også OK om hurtigladingen går på 10min som du nevner.

Egentlig ville trolig det beste for miljøet akkurat nå vært om hybrider av typen med en liten bensinmotor som kun lager elektrisitet (0,2l/mil for bil) vært mye gunstigere - forutsatt at man fikk erstattet en stor del av den tradisjonelle bilparken. Men dette er politikk og ikke logikk.

Stort sett alle jeg kjenner som kjører EL-bil idag gjør det ikke av miljø-grunner, men for å kunne pendle i kollektivfeltet på E18. For alle er EL-bilen nr2 bil - og ved siden av har de enten en velvoksen stasjonsvogn eller helst en SUV (Volvo XC60 eller lign) - det er nemlig de som har et greit overskudd økonomisk som kan ta seg råd til en ekstra EL-bil.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Roskva Electric

Legg inn av Crinos »

inunf skrev:
RuneMC skrev:Ville lagt ca 10x mer innsats i å lage en elektrisk MC som gikk 10x lenger enn akkurat hvor fort den akselerer fra 0-100.
100mil pr lading tror jeg er en terskel for mange hvis el-kjøretøy skal bli primært kjøretøy. Fram til det blir en realitet blir det bare som et nr2 kjøretøy.

100K i serviceintervall er ekstremt bra, men er det mulig med dagens hjullager og norsk veistandard?
Bremser - hva med noe uten bremsevæske i det hele tatt - magnetbrems? Alternativt designe sykkelen så bytte av slitedeler er superenkelt.

Siste kommentar er navnet, høres litt russisk ut - dvs hvis man bytter ut R'en med en M... :-)
Vi er fem mann som har holdt på i 2 år nå, 10 ganger mer innsats er ikke mulig for oss. En kjørelengde på 10 mil vil være nok for de som er i kundegruppen vår. Roskva er beregnet på pendlere og de som kjører småturer. Det er ikke realistisk med dagens batteriteknologi å få en elektrisk MC til å kjøre 100 mil på en lading og fortsatt være ålreit å kjøre. For å klare en kjørelengde på 10 mil har vi ett batteri på 6 kWh. En kjørelengde på 100 mil vil da kreve 60 kWh. Hvis man i tillegg ønsker batterier som ikke koster en dullion og som er relativt stabile (altså at de ikke eksploderer ved støt) så vil en slik batteripakke veie ca. 1 tonn og koste opp mot en million kroner (og ja, det er med billige batterier). Selv om utviklingen går fremover så tror jeg det blir lenge til vi ser elektriske motorsykler med rekkevidde på 100 mil.

La oss ta et lite regnestykke for å sammenligne kravet ditt med konvensjonelle motorsykler: Antar drivstofforbruk på 0,5 L per mil (greit anslag, motorsykler generelt bruker relativt mye drivstoff). For å kjøre 100 mil på en tank trenger man da 50 liter bensin. Densiniteten på bensin er ca. 0,75 kg/L. 50*0,75 = 37,5 kg bensin. Hvor mange av dagens motorsykler har plass til så mye bensin? Hvor mange har en slik rekkevidde? Greit nok, den energioverføringen man foretar når man fyller opp tanken er vanskelig å konkurrere med, men med en hurtiglader kan batteriet vårt lader opp på så lite som 10 min. Da rekker du akkurat kaffeen og pissepausa som du uansett hadde tatt om du hadde kjørt bensindrevet MC...

Dagens hjullager og norsk veistandard er ikke noe problem. Det er flere sykler i Norge i dag som har kjørt over 100 000 km uten å bytte hjullager.

Magneter er tunge, og roterende vekt bør man unngå da dette krever mer energi for å akselerere pluss at man trenger større og tyngre dempere for å dempe den ekstra massen. Bremser er noe vi blir nødt til å se nærmere på, men det er ikke prioritert i første omgang.

Sitat fra nettsiden vår:
"Roskva er norrønt for «den raske». Roskva er kjent gjennom norrønt mytelogi som søsteren til Tjalve, begge treller til guden Tor."
Elolz skrev:Spennende prosjekt! Det som gjør meg skeptisk til elektriske kjøretøy, er nettopp dette med lading. Må en ha en svær "ladestasjon" hjemme så en kun kan lade der, og vil det ta x antall timer å lade den? Vil også anta prisen på en slik sykkel vil bli rimelig høy? :P :p
P = U*I, altså at effekt er lik spenning ganger strøm. Dette får vi ikke gjort noe med. Det vil si at hvis du skal lade sykkelen fra en vanlig stikkontakt vil det være 230 V og 16 A = 3,68 kW kontinuerlig effekt. 6 kWh / 3,68 kW = 1 time og 38 min ideelt sett, 2 timer er nok mer realistisk.

Prisen kommer an på mengden, men prisen på prototypen kommer til å bli ganske stiv ja.
Meget bra skrevet... Dessverre er det mange som klemmer mattematisker lover når det kreves "dette og dette" fra et el-kjøretøy. Fks dette med lading. Energi er konstant, og man kan ikke forvente at man kan lade fortere enn hva man klarer å levere fra et vanlig støpsel.

Vekten på bensinen synes jeg var litt korney til å begynne med, det er jo antall som er viktig. MEN... Så tenkte jeg litt.. Vekten HAR jo en del å si når man overfører til batteri betydning.. Batteriet veier jo, og batteriet er ernergi kilden til et el kjøretøy, mens en vanlig forbrennings motor har flytende energi som det tappes kontinuerlig av. En sann sammenligning vil derfor være (i mitt hode, trenger ikke nødvendigvis å være sann hos andre) å sammenligne kjøretøyene med full ladet "energi kilde". Det være seg full tank bensin eller full ladet batteri. Da har også vekt en del å si, siden vi alltid spesifiserer nettopp vekt på et kjøretøy,

Jeg har en sykkel som er LANGT fra 0.5 liter på mila. 0.7 til 1 liter er nok riktig, og jeg holder en knapp på en liter faktisk.
(Store forbrennings kammere, sort mengde med luft inn og store dyser til bensinen).
Jeg har 21 liters tank.
Det sier seg selv... JEG forlanger i alle fall ikke 100 mil fra en el-sykkel når jeg ikke engang har det på min egen.
Joda, det å fylle bensin går vesentlig fortere enn å lade batteriet. Men vi er fremdeles kun i den spe start av elektriske kjøretøy.
Snart, og jeg håper virkelig snart. Ser vi ladestasjoner for elektriske kjøretøy side om side ved bensin/disel. (greit, kanskje HELT side om side, sånn fare messig med gnist og antennelse men dog). Da blir det fult mulig som du/dere sier... Kjøre en tur, stoppe for å "fylle" mens man tar seg en kaffekopp, og kjøre videre igjen med full tank!

Probelemet med dette er at det trengs flere som bruker elektriske kjøretøy, før noen tørr å satse stort. Jo flere som bruker, jo større er kundemassen, og minder er rissikoen.

EGENTLIG, siden Norge er en så flott øko-vennlig stat, burde det komme et lovforslag som sier at alle bensinstasjoner må minst ha en ladestasjon for elektriske kjøretøy... Kanskje noe dere kan ta videre, dere som utvikler et el kjøretøy ? :thumleft

Angående bremser så er jo de tradisjonelle skive og klosser kanskje det som veier minst? Men på elektriske kjøretøy hander det jo om å utnytte all energi. Inklusive den energien som er når man bremser og "coaster"... Men, det vil kanskje bli for mye i ufjæret vekt... :scratch

Jeg liker prosjektet, og en dag.. skal jeg ha elektrisk motorsykkel... Jeg har jo tros alt sett på muligheten å importere en som er i prototype stadium nå.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=106371#p106371" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.brammo.com/empulse_specifications/" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Roskva Electric

Legg inn av Haavar »

Fantastisk at noen i Norge går i gang med et skikkelig kult prosjekt :thumleft :thumleft :thumleft .
El drift har så mange fordeler at den dagen batteriteknologien kan konkurrere med fossilt brennstoff i form av kwh pr volum/vekt enhet, så kommer vi til å kjøre el kjøretøy hele gjengen :D

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Roskva Electric

Legg inn av Intruder »

Lykke til,alt som kan bidra til bedre miljø støtter jeg !!
Og arbeidsplasser... :vs
Og mindre bråk langs veiene.. :notlistening :dontknow
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
inunf
Innlegg: 12
Registrert: 29 apr 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Ymse
Sted: Ås
Kontakt:

Re: Roskva Electric

Legg inn av inunf »

Flott å se at det er så mange meninger rundt emnet! Jeg skal prøve å svare på det meste.

Hvorfor børster?
Motorene vi har valgt fra Lynch Motor Company er spesiallaget for bruk i elektriske kjøretøy og har en virkningsgrad på 90 %. Børsteløse motorer er fine, men de har noen svakheter. De krever rotasjon for å få satt opp magnetfeltet slik at de kan begynne å rotere. Ingen rotasjon -> ikke noe magnetfelt -> ingen fremdrift. I praksis kan dette løses med avangserte motorkontrollere og en clutch. Vi vurderte totalprisen og kom frem til at avangserte motorer med børster (som de vi får fra LMC) er billigere og vesentlig enklere å implementere i prototypen. Slike motorer spesiallaget til vår applikasjon vil kunne komme opp i en virkningsgrad på ca. 95 %.

Bildet (prospektet) helt til høyre på forsida er fra ZERO-konferansen i høst. Ting har skjedd siden det og nye bilder kommer snart (må bare bli ferdig med masteroppgaven først).

Ekstrem hurtiglading vil påvirke levetiden til batteriene.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal stilles større krav til rekkevidde på en elektrisk MC enn på en bensindrevet?

Det jobbes også med måter for å få standardiserte batteripakker som kan byttes ut automatisk, like fort som man fyller bensin. Se http://www.betterplace.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Dette er noe vi jobber med å implementere i prototypen.

Brammo Empulse er vel den vi ser på som vår største konkurrent, vi vil kunne tilby bedre aerodynamikk og forhåpentligvis kunne få lengre rekkevidde som et resultat av det.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Roskva Electric

Legg inn av SuperMorten »

Dette er spennende. Leser alt jeg kommer over av slikt. Til vanlig jobb-pendling er dette absolutt et alternativ for mange. Gjennomsnitts-nordmannen er vel på jobb en 7-8 timer, og de fleste arbeidsgivere vil nok være villig til å låne bort en stikkontakt til formålet. Selv får jeg ca 100 km hver vei når jeg begynner å pendle, så jeg vil vente litt før jeg vurderer det seriøst. Men jeg vil anta at utviklingen her etterhvert vil nå uante høyder, akkurat som vi har sett på andre områder (tenker på data/mobil teknologi. Det som var umulig teknologi for 20 år siden er gammeldags teknologi i dag.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Roskva Electric

Legg inn av RuneMC »

Skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal stilles større krav til rekkevidde på en elektrisk MC enn på en bensindrevet?
Fordi det gir et argument til forbrukeren for å bytte - det bør jo være noe som er bedre hvis man skal skifte. 10 mil passer kun for de som bor nær jobb med lademulighet.

Men, hadde forsåvidt nøyd meg med samme rekkevidde som bensin, hvis hurtiglading kan gjøres på 10-15 min. Min har tank på 23 liter og bruker ca 0,44 - dvs 50 mil rekkevidde. Enig i at MC produsentene kunne skjerpet seg med tanke på drivstoff-forbruk - i forhold til vekt burdte de brukt mindre.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar