Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Hjernen »

wrio skrev:Tusen takk til alle for svar hittil, spesielt til deg, Svolp - her var det mye god informasjon. Som sagt er jeg helt fersk og tar til meg alle tips dere kan dele. Takk også for lenke, 2000Touring. Nå forstår jeg litt mer hva slags stilling jeg ville hatt på XJ-sykkelen. Kanskje litt for oppreist - jeg vet ikke.

Ja, kanskje er en nyere sykkel til litt høyere pris veien å gå - det var det jeg mistenkte. En venn av meg fortalte at gamle motorsykler ikke er like risikabelt som gamle biler. Jeg hadde for eksempel aldri kjøpt en bil fra åttitallet uten at en nostalgisk verdi lå til grunn. Med en motorsykkel virker det litt mer legitimt å gå et par tiår tilbake i tid.

Jeg likte forsåvidt alle syklene du lenket til, Svolp, nå kan jeg utvide søkefilteret mitt på Finn.no til nyere sykler til noen tusenlapper ekstra. Har hatt en mistanke om at selgerne ville avfeiet meg direkte om jeg prutet, men det er kanskje ikke noe å være redd for allikevel. Jeg kjøpte en bil for fem års tid siden, angrer litt i ettertid på at jeg ikke engang vurderte å prute ned prisen.

Her er en side som kan gi deg en pekepinn på åssen du blir sittende på en sykkel; http://cycle-ergo.com/
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

mammut89 skrev:forsøk deg på en sykkel med lav kilometerstand. min sykkel hadde gått 16 000 når jeg kjøpte den ( ingenting ikkesant ? ) nå har den gått 40 000 ( fortsatt ikke så mye ikkesant ? ) men hva har jeg blitt nødt til å skifte i mellomtiden ?

kjede og drev 2x
dekk 3x sett
bremsesklosser foran og bak
bremserør foran og bak
overhalle kaliperne foran og bak
overhalle bremsesylindern
en hau med skruer og plast dingser
oljeskift og oljefilter en hau med ganger
luftfilter 2x
justere ventilene 2x
justere forgasserne
styrelager
oring på bensinkrana
noen bensinslanger
støttefjær
overhalle gaflene foran
overhalle støtdempern bak
og en haaaaaaaaaaaaaaau med andre ting jeg ikke engang tør å se på kvitteringer for....

dette er en 2001 modell sykkel...som nevnt har vært pent kjørt , aldri veltet eller mishandlet og lav km når jeg fikk den.

hvis du har lyst til å kjøre mye og skru lite , ikke skaff deg en sykkel som har gått 100 000km
Helst ønsker jeg å holde kjøpsprisen til under 40.000 kroner. Opplever det som litt vanskelig å finne aktuelle sykler med under 20.000 kilometer til den prisen, men jeg forstår jo at lav kilometerstand er å foretrekke.

Hjernen skrev:
wrio skrev:Tusen takk til alle for svar hittil, spesielt til deg, Svolp - her var det mye god informasjon. Som sagt er jeg helt fersk og tar til meg alle tips dere kan dele. Takk også for lenke, 2000Touring. Nå forstår jeg litt mer hva slags stilling jeg ville hatt på XJ-sykkelen. Kanskje litt for oppreist - jeg vet ikke.

Ja, kanskje er en nyere sykkel til litt høyere pris veien å gå - det var det jeg mistenkte. En venn av meg fortalte at gamle motorsykler ikke er like risikabelt som gamle biler. Jeg hadde for eksempel aldri kjøpt en bil fra åttitallet uten at en nostalgisk verdi lå til grunn. Med en motorsykkel virker det litt mer legitimt å gå et par tiår tilbake i tid.

Jeg likte forsåvidt alle syklene du lenket til, Svolp, nå kan jeg utvide søkefilteret mitt på Finn.no til nyere sykler til noen tusenlapper ekstra. Har hatt en mistanke om at selgerne ville avfeiet meg direkte om jeg prutet, men det er kanskje ikke noe å være redd for allikevel. Jeg kjøpte en bil for fem års tid siden, angrer litt i ettertid på at jeg ikke engang vurderte å prute ned prisen.

Her er en side som kan gi deg en pekepinn på åssen du blir sittende på en sykkel; http://cycle-ergo.com/
Tusen takk, fikk den samme av 2000Touring. :-)
gbruaset skrev:Heia.
Jeg tok lappen i 2007, og var rimelig kunnskapsløs på hva jeg trengte, eller burde se etter. jeg kjøpte en suzuki sv 650, naken varianten. Den er lettkjørt og fin, og du får tak i en slik en til drøyt 30000 kr, vil jeg tro. Iallfall hvis du kikker etter 2001 - 2003 modeller.
Senere skaffet jeg en suzuki v strom, som også er lettkjørt , solid og kan brukes til "alt". Disse ligger nok likevel noe høyere enn budsjettet ditt i pris.

Du kan sikkert få en motard, en ktm, eller "enkel" Bmw til en rimelig billig penge. Bmw dakar, eller gs 650 av noe eldre årgang, er lettkjørte og alvendlige sykler.

lykke til med lappen og kjøp, og gled deg til n fremtid som motorsyklist!
Takk for tips, har ikke vurdert BMW ennå. Har hittil kun kikket på japanske motorsykler. Hvilket land er tradisjonelt det mest "holdbare", motorsykkelmessig?

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Svolp »

Vell!

Av nyere motorsykkler er vell både japansk og tysk ganske gode valg! (og det dekker jo en hel del forskjellige merker)
Selv har jeg alltid kjøpt nyere sykkel for og slippe uforutsette kostnader foruten vanlige slitedeler og service..

Hva som er best vil det sikkert komme en del forskjellige svar på da folk tidvis er noe Subjektiv i sitt syn på saken :-#
Selv har jeg lite og komme med akkurat der men kan da si at både min Yamaha(125), Suzuki(650) og nå Kawasaki(1400) aldri har gitt meg noen overraskelser! :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Fant fire nye sykler med relativt lav kilometerstand og en overkommelig pris for min del. Vet den ene er solgt, men bruker den som eksempel. Liker spesielt godt nummer to i listen.

Hva tenker dere?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34246218" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35017145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35164205" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35043373" onclick="window.open(this.href);return false;

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Svolp skrev:Vell!

Av nyere motorsykkler er vell både japansk og tysk ganske gode valg! (og det dekker jo en hel del forskjellige merker)
Selv har jeg alltid kjøpt nyere sykkel for og slippe uforutsette kostnader foruten vanlige slitedeler og service..

Hva som er best vil det sikkert komme en del forskjellige svar på da folk tidvis er noe Subjektiv i sitt syn på saken :-#
Selv har jeg lite og komme med akkurat der men kan da si at både min Yamaha(125), Suzuki(650) og nå Kawasaki(1400) aldri har gitt meg noen overraskelser! :prf
Ja. Selvom jeg ikke har så god oversikt, har jeg alltid forbundet japanske og tyske biler og motorsykler med god holdbarhet og kvalitet. Håper jeg ikke får noen overraskelser.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Tysnes »

wrio skrev:Fant fire nye sykler med relativt lav kilometerstand og en overkommelig pris for min del. Vet den ene er solgt, men bruker den som eksempel. Liker spesielt godt nummer to i listen.

Hva tenker dere?

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34246218" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35017145" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35164205" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=35043373" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange fine sykler her, den som var solgt var kanskje den beste(kanskje difor den ble solgt)Nr 2 er imp. fra england, mulig tellerstand er i miles( 1 miles=1,609 km).Yamaha er gode sykler. liksom di andre japanske. Om km stand er 20000 eller 40000 spiller mindre rolle, så lenge den er velholdt. Lykke til :-)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av Svolp »

Yamaha XJ er fjotte sykkler, virkelig mye sykkel for penga! Kan du få deg noe alla den første mtp pris/km trur jeg du kan gjør et godt kjøp!
Siden du er så ung trur jeg at du kommer te og kjede raua av deg på en shadow, asså en custom! Du vil ha myyyyyyye mer glede av en tourer/sport som du kan kjøre litt friskt med i svinga og over fjellet :prop:
Som jeg nevnte tidligere hadde jeg custom som 16åring (Litt tilfeldig men var pga comfort) og skulle absolutt ha det når jeg skulle ha tung igjen... Helt til jeg oppdaga at det faktisk er god comfort på mange andre tourere/sport sykkler... Det var selgeren på Suzuki som snakket meg vekk i fra custom over til en bandit/sport tourer og jeg er ikke lett og overtale! ;-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Svolp skrev:Yamaha XJ er fjotte sykkler, virkelig mye sykkel for penga! Kan du få deg noe alla den første mtp pris/km trur jeg du kan gjør et godt kjøp!
Siden du er så ung trur jeg at du kommer te og kjede raua av deg på en shadow, asså en custom! Du vil ha myyyyyyye mer glede av en tourer/sport som du kan kjøre litt friskt med i svinga og over fjellet :prop:
Som jeg nevnte tidligere hadde jeg custom som 16åring (Litt tilfeldig men var pga comfort) og skulle absolutt ha det når jeg skulle ha tung igjen... Helt til jeg oppdaga at det faktisk er god comfort på mange andre tourere/sport sykkler... Det var selgeren på Suzuki som snakket meg vekk i fra custom over til en bandit/sport tourer og jeg er ikke lett og overtale! ;-)
Ja, den første i listen, Diversion-sykkelen, likte jeg veldig godt - kanskje det skal bli en slik? Liker sykler i sport-/touringklassen. Sittestilling ser også behagelig ut.

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av KawaSuki »

Er nok litt på gyngende grunn her , men må man ikke begynne med en " Laveffektsutgave " , når
man tar MC-lappen , for første gang ???? . :-k
" ANYWAY " , jeg personlig ville kjøpt en sykkel , som er lettsolgt , fordi du vil ganske sikkert finne
en mer passende sykkel , etter 1 til 2 år ! .
Se på sykler fra Troms og Finnmark , de har ofte lav km.stand , av naturlige årsaker ! .
Samtidig vil du få en fin tur ! , " Lykke til " . :prop:

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

KawaSuki skrev:Er nok litt på gyngende grunn her , men må man ikke begynne med en " Laveffektsutgave " , når
man tar MC-lappen , for første gang ???? . :-k
" ANYWAY " , jeg personlig ville kjøpt en sykkel , som er lettsolgt , fordi du vil ganske sikkert finne
en mer passende sykkel , etter 1 til 2 år ! .
Se på sykler fra Troms og Finnmark , de har ofte lav km.stand , av naturlige årsaker ! .
Samtidig vil du få en fin tur ! , " Lykke til " . :prop:
Har tenkt litt på dette. Det fleste syklene selges jo et stykke unna Oslo-området, der jeg bor. Er det vanlig å kjøre sykkelen hjem fra selgeren, om sykkelen er kjørbar? Så for eksempel en sykkel i Bergen jeg kunne tenke meg. Det hadde jo sikkert blitt en fin kjøretur.

mekkern
Innlegg: 7615
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av mekkern »

Ikke heng deg alt for mye opp i kjørelengde..fks honda cbr 900 yter ikke maks før den har gått over 30000km..
har en gammel cbr fra 87 som bare går og går..runder 100000km nå..og mange modeller ruller flere 100tusen km med få problemer..de fleste står seg faktisk ihjæl..en bekjent har kjørt borti 50000km på et år nå og der er det bare byttet dekk br klosser og et kjede..og olje+filtre da seff..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Da har jeg omsider landet. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Honda CB600 Hornet. Her har vi et eksempel på en veldig aktuell sykkel - http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34639867" onclick="window.open(this.href);return false; - nå må jeg bare ta en titt på økonomien, tenker jeg går til innkjøp i august.

Hva tenker dere?

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av biker7 »

wrio skrev:Da har jeg omsider landet. Jeg har bestemt meg for å kjøpe en Honda CB600 Hornet. Her har vi et eksempel på en veldig aktuell sykkel - http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=34639867" onclick="window.open(this.href);return false; - nå må jeg bare ta en titt på økonomien, tenker jeg går til innkjøp i august.

Hva tenker dere?
Tenker at dette kan være en grei sykkel for deg. Men hadde jo gått mistenkelig lite da. Bør kunne bevises med historikk ihvertfall. Og dette er noe som generelt forundrer meg litt: Utrolig mange 10-15 år gamle sykler som bare har gått kanskje 20-35k km. Blir jo bare ca 200-250mil i året i snitt.. :scratch Jeg syns dette er veldig lite, og bør derfor kanskje bevises med historikk. Greit nok at mange har sykler som blir brukt lite, og kanskje derfor selger den. Men tror nok en del km-tellere er "tuklet" litt med også.. Men feks. en 2000mod. som har gått 50-60k km føles mere naturlig ut for meg. Men selvfølgelig så er ikke alle motorsyklister like, og noen kjører 1000-1500km i året, andre 10000-15000km(som meg) og enda mere.:-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

wrio
Innlegg: 18
Registrert: 05 jun 2012, 18:57
Motorsykkelen din: Uten MC

Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av wrio »

Ja, tenkte det samme, men hvor lett kan det være å tukle med slike digitale odometere egentlig? Skulle tro produsenten har beskyttet bakomliggende programvare godt nok til å sikre mot slik juks.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hjelp til kjøp av første motorsykkel

Legg inn av EasyRider »

wrio skrev:Ja, tenkte det samme, men hvor lett kan det være å tukle med slike digitale odometere egentlig? Skulle tro produsenten har beskyttet bakomliggende programvare godt nok til å sikre mot slik juks.
Nå er ikke jeg noen ekspert. Men kan umulig tenke meg at det er noe vanskligere å tukle med kmstand på MC vs bil, tror faktisk det er lettere.

Særlig når vi snakker om analoge klokker/speedometer.
Har i min ungdom sett en del kreative løsninger på å "spole tilbake Kmtelleren på bil ihverfall.


Åssen det er på digitale instrumenter vet jeg ikke. Men hvis det er så banal enkelt som å bare skru ut "dash'n" på mc din og bytte med et fra skroten som har gått 15-20 000km lavere så er jo helt hårreisende.
Håper og tror at det finnes noen security bits (data) som må stemme overens med ecu eller lignede, hvis ikke så er det jaggu på tide... ](*,)

Er sikker noen her inne som kan gi litt informasjon om dette?

jeg har også lagt merket til at det er en del sykler på finn.no som har gått lite i forhold til alder. Fatisk så lite at en kan lure :-k
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Svar