Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av TBI81 »

Med ønske om en fin tur. Håper det går bra og at det gir mersmak slik at det blir lappen etter hvert :thumleft

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av Vulgata »

TBI81 skrev:Med ønske om en fin tur. Håper det går bra og at det gir mersmak slik at det blir lappen etter hvert :thumleft
Takker og bukker :thumleft

Jeg tok foresten lappen på lett mc som automatisk ble til tung mc den dagen jeg ble 18 år. Det er de andre sinkene :-)

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av mekkern »

Vulgata skrev:
TBI81 skrev:Med ønske om en fin tur. Håper det går bra og at det gir mersmak slik at det blir lappen etter hvert :thumleft
Takker og bukker :thumleft

Jeg tok foresten lappen på lett mc som automatisk ble til tung mc den dagen jeg ble 18 år. Det er de andre sinkene :-)
fikk ikke rare opplæringa du heller da.... :-J
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av simpson »

mekkern skrev:
Vulgata skrev:
TBI81 skrev:Med ønske om en fin tur. Håper det går bra og at det gir mersmak slik at det blir lappen etter hvert :thumleft
Takker og bukker :thumleft

Jeg tok foresten lappen på lett mc som automatisk ble til tung mc den dagen jeg ble 18 år. Det er de andre sinkene :-)
fikk ikke rare opplæringa du heller da.... :-J
Samme pensum for A som for A1

Brukeravatar
FJR1300
Innlegg: 83
Registrert: 15 sep 2010, 15:47
Motorsykkelen din: Yamaha FJR 1300 2013
Sted: Svelvik

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av FJR1300 »

Best og prøve og holde seg innenfor reglene for øvelseskjøring.
Har en på jobben, han kjørte bil og henger, hadde ikke BE, kun B1 (7,5tonn)
Fikk sleng på hengeren, vraket bil, henger og autovern. Fikk inndratt førerkort for 6 mnd. Og bot. + regress fra forsikringsselskapet.
Ride to live. Live to ride :twothumbs:
Yamaha FJR1300 2013
Yamaha FJR1300 2004
Yamaha FJ1200 1994
Yamaha Vmax 1200 1986
Yamaha XJ750 SECA 1984
Yamaha XJ750 SECA 1983
Yamaha XZ550 1981
Yamaha RS100 1980

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av Vulgata »

mekkern skrev:
Vulgata skrev:
TBI81 skrev:Med ønske om en fin tur. Håper det går bra og at det gir mersmak slik at det blir lappen etter hvert :thumleft
Takker og bukker :thumleft

Jeg tok foresten lappen på lett mc som automatisk ble til tung mc den dagen jeg ble 18 år. Det er de andre sinkene :-)
fikk ikke rare opplæringa du heller da.... :-J
Hehe, Holdt vel akkurat

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av mekkern »

Om det var "bra" med den slappe opplæringa vi fikk er vel tvilsomt...var mange som hadde kort karriere... :sorry
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av Vulgata »

Ser jo at det er mange "gode" argumenter for å ikke ta denne koseturen vår, men må da være grenser for hvor forsiktige man skal være. Ser at de vil ha påbud om vest i båt nå. Vi sykler rundt med hjelm og sanden i barnehagene må være Eu godkjent.
Tror det er farligere å gå på julebord enn å ta denne turen.

Men ut fra summen av svarene her så tolker jeg det som at personene ikke mister billappen forde om de blir stoppet på en tung MC.

mekkern
Innlegg: 7621
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av mekkern »

en tlf til Statens vegvesen eller politiet gir nok fasit for det du er ute etter.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av RuneMC »

Blir nok bare bot og sperrefrist på MC-lapp, medmindre man gjør ting som uansett kvalifiserer til å miste lappen... :mk

Bortsett fra det ville jeg vært mest bekymret for kjørekompetansen. Men kan hende disse gutta har kjørt rundt på tung MC i syden eller andre steder og sånn sett har endel erfaring.

Helt blank på tung MC (du skriver de har lite erfaring, så vet ikke hvor lite) så ville jeg vært skeptisk mest utifra sjansen til at de kan skade seg selv. Trafikk oppleves veldig annerledes på MC første gang når man skal gire, posisjonere seg riktig, ikke bry seg om all hjelmstøy og alle nye inntrykk, ikke glemme å slå av blinklyset, lære seg en ny MC å kjenne (flest ulykker skjer på lånt eller ny MC), vite hvordan biler (ikke) oppfatter en MC utifra posisjonering og hvilke signaler føreren sender ut (usikker=> bilister tar seg til rette i rundkjøringer og fra sideveier), vri på hodet for å sjekke dødvinkel før feltskifte (lifesaver), kunne bråbremse uten å gi styreutslag, kunne unnamanøver etc, etc

Alt dette må også veies opp med hvor kjøringen skal foregå. På en vei omtrent uten trafikk eller gjennom bysentrum?
...og type MC... klart mer sjanse for å gjøre feil på en MC med mye krefter... Kjøring i gruppe er ofte mer krevende enn solo pga at man føler presset for å kjøre "som de andre" - kanskje over egen kjørekompetanse...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Vulgata
Innlegg: 52
Registrert: 29 jun 2012, 00:46
Motorsykkelen din: Kawazaki GPZ 1000RX

Re: Straff for å kjøre tung MC kun med billappen?

Legg inn av Vulgata »

Det blei en fantastisk dag og 2 av karene har handla sykkel og planlegger lappen.

De farligste turene på MC er vel når man kan låne en sykkel i 5 minutter. Da trenger man en bratt læringskurve.

Men nå har jeg plutselig bil, bolil og 4 mcer, og bor i blokk. Strange desission :scratch

Svar