Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med mindre?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av hakhap »

Kjøpte min første MC i høst og opprinnelig søkte jeg etter en custom i 600 - 750 klassen, men etter inspill fra min kjørelærer ble det en Honda Shadow 1100 basert på min preferanse og hans erfarenhet fra den sykkel.

Har allerede i PMS syken sett på en Triump Speedstar 900, så et steg ned men jeg kommer ikke å byte nå.

Jeg er en relativt stor fyr så jeg trenger lit plass og slipper gjerne masse giring, slet lite på øvelse sykkelen som var en 600 naken sykkel.

Custom for det er det jeg ønsket meg siden jeg var 17-18 år. Kanskje jeg bytter til en HD en eller annen gang men er kjempe fornøjd med min Shadow for nå.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av JohnnyTh »

Startet karierren min med en 750 - hvis vi ser bort fra lettsykkler. Så når jeg hadde råd til det ble det en 1100 og når jeg hadde enda bedre råd ble det dagens 1400. Det er fordi jeg kjører mye langtur med 2 på og bagasje og synes det er greit med en motor som går uanstrengt og så slipper jeg å gire så mye:)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Baron von Waffel »

Kjøpte våren 2007 en Varadero 125. Bra sykkel på mange måter, men fikk fort anfall av behov for oppgradering. Så da ble det V-Strom 1000. Men jeg har beholdt Varaderoen.

Jeg opplever at V-Strom med 98 HK er rikelig. Og til kjøring til og fra jobb er i grunnen Varaderoen bedre.

Kjørekomfortmessig, bortsett fra krefter og dermed lastekapasitet, er de omtrent helt likestilte. Både for fører og passasjer. Begge har samme sittestilling, og for lav vindskjerm. Men det blir nok til at jeg faser ut Varaderoen etter hvert.

Ved eventuelt kjøp av annen sykkel i fremtiden, ser jeg ikke noe behov for mer kraft enn jeg har nå. Så da blir det å finne en annen sykkel med minst samme komfortnivå, men med vindskjerm som leder vinden adskillig høyere. Og gjerne med koffertløsninger som bygger mindre i bredden. For med Givi-vesker er sykkelen 1,20 bred. Dette skyldes nok i stor grad at eksosen er så høyt plassert.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

ZZR-Erling

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av ZZR-Erling »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev: VF500F2 -88?
Bare en liten kommentar til spørsmålstegnet ditt. Alle VF utenom Magna ble produksjonen stoppet i 1986. Problemet var bare at det lå endel overliggere av disse rundt i Europa som ble annonsert som "nye" i flere år etterpå.
Den VF500F-2 som du har eid er nok ikke en 88modell, men første gang registrert i 88..

Selv har jeg gått gradene fra ulovlig kjøring med moped og videre opp via R-sykler til den jeg har nå, en VF. Skal jeg bytte blir det garantert en VFR, men VF-en blir aldri solgt :)

Tempo Sving
Zundapp 100
Tempo Taifun 175
Suzuki GT 380
Honda 500 supersport
Kawa 900
Suzuki GSXR 750
Honda VF1000F-2


Oki, det stemmer nok sikkert. Ihvertfall var den blå/rød/hvit i typiske Hondafarger. Jeg fikk lakket felene hvite, og den ble byttet inn i Bodø hos Helala i en YZF1000R. Hadde mange fine turer med den. Jeg kjøpte den mens jeg bodde i Stavanger, og kjørte ofte lørdagsturer fra Stavanger opp til Røldal og ned mot Haugesund og ferge pluss tunell tilbake til Stavanager...husker den som trivelig på svingete vei, men litt lite gamp for forbikjøriger når jeg hadde lagt leeenge nok bak en treeeg bil...hehe :knegg

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av ZZR-Tom »

ZZR-Erling skrev: Jeg fikk lakket felene hvite, og den ble byttet inn i Bodø hos Helala i en YZF1000R.
Eg synest du gjore en bedre bytte handel en Per Spellmann, han fekk jo bere ei ku for fela si.... :lol

Sorry klarte ikkje å dy meg :redface

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av L-NA »

Hei,

"Sometimes the chase, is better than the catch"

Første sykkelen som ble investert i var en Suzuki 700 Intruder. Dette var bursdag presang til kåno, og min unnskyldning for å ta lappen, slik at også jeg fikk kjørt denne. Men med mine 186cm opp fra strømpelesten, så var dette mest å regne som en moped når det gjaldt størrelse, men ellers "Sprek" i forhold til hva en forventer fra små Twinmotorer.

Men sykkel nr to, skulle være min. Selv om drømmen nok var en Harley, tillot ikke penge boka dette, så da endte jeg opp med en gammel TDM850. En stygg og sliten sykkel som jeg etter hvert ble mer og mer imponert over. En sykkel som passet like godt til å hente posten, eller ned på butikken etter en avis, som på langtur. 100% problemfri tilværelse i over 5 år. En lett kjørt og behagelig sykkel.
Men etterhvert så kom ønske om noe nyere, og da Kona solgte sin, og snakket om å -heller sitte på når vi skulle på langtur,- hoppet jeg opp fra "TDM Klassen" til de større Adventure syklene.
Med to på sykkelen og langtur med TDM`n opplevde jeg motor for å være litt i minste laget, og utforminga på salen gjorde at vi satt vel tett etter de fleste oppbremsingene. Kona synes heller det var ubehagelig å sitte her over lengre tid.
Dette var det jeg begynte å definere mitt neste kjøp ut fra.

1. Høy sykkel med behagelig sittestilling, og god avstand mellom sal og fot hviler for å unngå stive knær:
2. God plass, og mest mulig komfort for både fører og passasjer.
3. Plass til bagasje, og motor nok til dra alt dette, i tillegg til å kunne ha det gøy med full last.
4. En sykkel som elsker motbakker med "Hårnål svinger" like høyt som meg selv.
5. Motor karakteristikk som favoriserer høyt dreiemoment på lave turtall.

Men så kommer de kanskje ikke fult så definerbare momentene i tillegg. Slike ting som:
- lyd, tiltalende utseende, særegenhet, kvalitet, finish, utstyr, twin motoren. Og så "sist men ikke minst" "Feeling". "Feelingen" av at det er min sykkel, den passer, gir trygghet, får til samarbeidet både inn og ut av alle hårnål svingene til å stemme, dunkinga fra Twin motoren som av enkelte føles ubehagelig, men er for meg den vakreste musikk.
Den GODE Følelsen av å kjøre en sykkel du liker.

Jeg har bare fått testet "Stelvio`n" i 4 uker, gjennom noen tusen hårnål svinger og stigninger opp til 12%. Og så langt blir det bare bedre og bedre. Denne sykkelen har overskredet alle min forventninger.
Når jeg i tillegg liker litt Historie, Moto Guzzi`n sin langstilte V-twin med denne "nesten skuffende lille" vridning i dreieretningen...

Er nok kanskje litt "Glorifisert" dette her, men uansett så er jeg særdeles godt fornøyd med Guzzi`n. Og eneste jeg kan ønske mer av, er en nyere modell, med høyere dreiemoment, og større tank.

Heldigvis, så finnes mange forskjellige sykler for mange forskjellige Motordykkelister, og jeg har vert heldig og funnet min. :D :D :D :D
Sist redigert av L-NA den 03 des 2012, 00:57, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tommern
Innlegg: 95
Registrert: 04 okt 2011, 23:51
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
Sted: Oslo

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Tommern »

Spennende tråd dette! Jeg fikk førerkort A tidlig våren i 2011. Jeg hadde kjørt en gammel Suzuki GSF 600 Bandit med 150 000km på telleren som skolesykkel. Før dette,bare moped. Jeg skjønte ganske tidlig at jeg ønsket meg en nakensykkel. Jeg har aldri hatt sansen for komfort på kjøretøy. Jo stivere,mer in your face med vind og lyd,jo bedre. Slik var jeg også når jeg kjørte bil. Helst kabriolet med bakhjulstrekk og null teknologi. Men nå kunne jeg unne meg noe jeg ikke hadde midler til på bil. Og det var krefter! Jeg ble gjenfødt når jeg kjente den mektige akselerasjonen på Banditen. Selv med kjørelæreren bakpå,oppover ekebergsletta :prop: Når lappen var i boks,ble det virklelig spennende. Hva skulle jeg kjøpe :yeyeye Jeg studerte nøye alle mulige sykler som kunne falle i smak. Og i mellomtiden leide jeg en Kawazaki Versys,og tok turen fra Oslo til geirangerfjorden med dama bakpå. Jeg visste det ikke da,men jeg hadde veldig sansen for caferacer stilen. Jeg ønsket meg lettest mulig roadster,med mest mulig krefter,stil og feel/handling. Jeg ville også ha muligheten til passasjer. Til slutt stod valget mitt mellom Ducati monster og Triumph Street Triple. Ducatien var fantastisk vakker i mine øyne,men jeg synes den hadde litt svak ytelse. Og jo mer jeg leste,jo mer helte jeg mot Triumph! Så en vakker dag,prøvekjørte jeg en Street Triple R på AMD Oslo. Satan :twisted Hodet mitt holdt på å blåse av,og akselerasjonen var uvirkelig for en fersk mcist! Jeg var forelsket! Så september 2011 slo jeg til! Kjøpte en splitter ny Triumph Street Triple R 2011 mod på GMS Gjøvik :-)å Har nå straks 20 000km på den og service nr 3 :knegg Min siste mc tur for i år var muligens i går :eh Jeg gruer meg til PMS setter inn :sk?












. . Suzuki GSF600 Bandit som skolesykkel.
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Bikeridr »

Fin tråd. :-)

Jeg startet "karrieren" i '84 med min 2,39hk/49cc "store" Suzuki ER 50, '80-modell. Jeg fikk ikke lov av mitt moderlige opphav å "ta lappen" på "slikt jævelskap". I en alder av 16 var heller ikke økonomien av en slik art at jeg kunne trosse mitt opphav og bare la det stå til.

Jeg fikk "lappen" kl A full-size (var bare to klasser da, Lett-A og Tung-A) en høstdag i '91 (Kjørte opp fredag den 13. ;-) ). Selv da, i en alder av 23 hadde jeg ikke min mors "approval", så jeg ringte min fars mobil og ba han fortelle henne at jeg hadde fått "lappen" og kjøpt meg motorsykkel. :-) Nuvel, etter litt bruduljer og lovnader om å kjøre forsiktig og alt det der, så ble nå den her "enorme" 750'n "godkjent".

Da jeg tok lappen hadde jeg bestemt meg for at jeg aldri skulle eie noe under 750cc og målet var å ha minst 101 hk på alle fremtidige sykler etter min førstekjøpte Yamaha XJ 750 SECA '84 med "bare" 81hk.

Så ble det skolegang og sykkelen måtte vike plass for økonomien, dog med svært tungt hjerte.
Det ble 3 sesonger uten tohjuling.. :-(

Så, en sommerdag så jeg den. Ikke at den var så veldig feiende flott og fin, men det var 750 og det var innenfor mine økonomiske rammer. Riktignok ikke 101+ hk, men iallefall 750; en Suzuki GSX 750 ES (ES har jeg funnet ut betyr "Ekte Skit"). Denne ble jeg aldri fornøyd med, men det var det eneste jeg hadde råd til og den ble i mitt eie i 4 år. Nok tid til å opparbeide meg meningen "Aldri-Mer-Suzuki".

Økonomien ble litt mer romslig og endelig kom åpenbaringen; en 1100! Attpåtil en Yamaha, og den hadde 126 deilige hestekrefter (på papiret). :-)
Litt krøll i begynnelsen siden den var "utenpå-blank-og-innenfor-krank" som toppet seg med at forhandleren slo seg konkurs og bruktgarantien gikk samme fløyten. Nuvel, en meget hjelpsom svigerbror og min '84/85 Yamaha FJ 1100 ga meg 2 sesonger med absolutt fantastiske kjøreopplevelser, inkudert min første 6.000km lange Europa-tur og min hittil uslåtte pers.rek. på 2.618,6 km non-stop distanse fra Brno til Meek på Averøya, om Dombås og Sunndalsøra. Bensinfyllingsstop selvfølgelig, og det gikk unna på 31 timer.

Da kommer vi egentlig nærmere emnet i tråden; "Hva påvirker(t) ditt MC-valg):
126hk og "gammeldags" teknologi måtte vike plass for "hornene" i pannen som ville ha mer, myyye mer.. :twisted
Yamahaforhandleren hadde gjenoppstått i form av nye eiere og de hadde tatt inn flere R-sykler en hva godt var, så et "supertilbud" på innbytte og en Flett Ny Yamaha YZF 1000R Thunderace i fulleffektutgave ble det som jeg bare "måtte ha". Da hadde kravene øket til 1.000cc og 150+ hk. Dette hadde jo ikke Thunderace'n, men den var 1.002cc og prisen litt mer oppnåelig enn 150hk sterke Storebror R1 (som "bare" hadde 998cc).
Tjaa.. Etter 3 sesonger og bare en total distanse på 7.570km inkl en "skogstur" på utsiden av autovernet og konstant lappmist+ fart for ikke å vrake håndleddene fullstendig med carpal-tunnel og senebetennelse, innså jeg vel at valgene måtte ta en mer fornuftig vending. Bort med alle "minst så mye cc" og "vekk med minst så mange hk". En tur til Yamahaforhandleren en februardag i 2003; da så jeg den! Den "NYE" TDM 900 Twin. :yeyeye (2002-modell)
Dessverre var den solgt/reservert. :-(
Ny sykkel var allerede bestemt, og skjebnen ville det til at den februardagen var det såpass "avberret" (bart på veiene) at jeg kunne kjøre min Thunderace bort til forhandleren og sette den der som "til salgs for kunde". Imens ble det inngående hard spinking og sparing frem til mitt planlagte nykjøp i mai. (Det ble mye spaghetti og svært lite biff de neste 3 månedene).. :-)
Vel, Thunderace'n var det stort sett bare "snørrunger" på 19 1/2 med ny/fersk "lapp" som luktet på og håpet på "prøvekjøring" (No f*cking way, sjekk forsikringa først ble mitt standardsvar).
Nuvel, i mai sto de fortsatt der, både Thunderace'n og Den Gule TDM'en (som nå var blitt overligger). Jeg spurte hvorfor ikke kjøperen hadde hentet den og hvorfor den fortsatt sto der og fristet meg..? Selgeren sa han hadde prøvd å få tak i kjøperen ved flere anledninger den uken, men uten resultat.
Så da sa jeg at jeg har en innbyttesykkel stående "borti kroken" hos dere, resten av pengene "på bok" og jeg SKAL HA den TDM'en. :-)
Jaaa... Joooa.. Det skulle nok gå, siden kjøper/reservator har fått rimelig tid på å "gi faen" i å hente/betale den.
Flott sier jeg, da er det bare å slenge på varmehåndtak, scottoiler, midtstøtte og fullt koffertsett så ordner vi kontrakten NÅ. Jeg ringer banken og lar de gi deg bankgaranti.
En ukes tid senere, nærmere bestemt kl 15:45 den 30. mai 2003 får jeg TDM'en, med 0,1km på telleren. :-D Samtidig bestiller jeg 1.gangsservice til mandagen etter. Da får jeg beskjed om at "det er det jo 100 mil til, det klarer du aldri". Jo, selvfølgelig klarer jeg det, sier jeg, jeg MÅ jo, jeg skal på Norgestreffet og skal kjøre til Stjørdal (fra Tromsø) på "onsdag som kommer" (Treffet var 05. - 08.06 i 2003). Så - ja, jeg trillet inn mandagens morgen kl 08:15 med 996km på telleren, hvilket jeg da hadde "ordnet" ved å kjøre på de fleste veiene i minst 5 kommuner rundt Tromsø. :-)
Den sesongen kjørte jeg min hittil lengste ferietur med tilsammen 9.600 km. Stort sett i Norge, med unntak av ca 750km i Sverige. :-)
TDM'en hadde jeg frem t.o.m sesongen 2010, og den ble solgt påsken 2011 ettersom jeg hadde flyttet utenlands. Må nok innrømme at det ikke var med heeelt lett hjerte, jeg stortrivdes på den sykkelen.

Mitt neste valg, også basert på "fornuft" snarere enn "hestekrefter" var at det skulle bli den nye XT 1200Z Super Ténéré. Jeg likte skapet på den, og den hadde jo "TDM1200" motor. :-)
Men så da, her i Latvia rekker jo norske penger litt (dobbelt så langt) når det gjelder kjøretøy siden man slipper jensegutt-avgift på "alt". FJ hadde jeg jo kjørt tidligere, og den "nye" FJR 1300 som var uoppnåelig mhp pris i Norge var plutselig V.E.L.D.I.G innenfor de økonomiske rammende.. Så ja - en "Midnight Black" Yamaha FJR 1300A '11-modell ble bestilt og levert i 07. juli 2011. 1.gangsservice utført den 11. juli og første treff med den ble Jõgeva-treffet i Estland 28. - 31.07.

Neste treff ble jo Norgestreffet i Lofoten i 2012, og da også min nest lengste ferietur, dog gjennom flere land enn noensinne tidligere, nemlig 9 stykker på 17 dager. :-)

Tja..? Hva er kriteriene for "valg av MC" nå da?
Jeg blir nok å beholde FJR'en i laang tid fremover, selv om den har "for mange" sylindrer. ;-)
Kanskje en nr 2 sykkel, den nye Kawasaki Ninja 300.. Sånn bare for å rægge rundt med i byen. :-)

Uansett, jeg tror nok at mine kriterier ligger i at det må være en tursykkel. Så skader det jo ikke om den har litt "pulver" i seg. Men "pondus" må den ha, tror nok det uansett ikke kommer til å bli nevneverdig under 1.000cc for min neste langtursykkel.
Kanskje jeg ikke venter forgjeves på en TDM 1400 Twin engang i fremtiden..?

(Ja, det er svært store sjanser for at det blir en neste Yamaha også, og mikroskopisk, for ikke å si usannsynlig forsvinnende liten sjanse, for at det blir Suzuki). :prop:
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av AJ »

Bikeridr skrev:
Kanskje jeg ikke venter forgjeves på en TDM 1400 Twin engang i fremtiden..?

(Ja, det er svært store sjanser for at det blir en neste Yamaha også, og mikroskopisk, for ikke å si usannsynlig forsvinnende liten sjanse, for at det blir Suzuki). :prop:
Artig lesning, Bikeridr :thumleft
Tror absolutt Yamaha har spennende ting på gang. Ikke minst med denne nye trippelmaskinen de har laget.
Men ønskedrømmen om en 1400 linjetoer tror jeg neppe går i oppfyllelse, men en ny type gatesykkel med tresylindret motor og en ikke altfor fjern slektning av TDM'en , tror jeg fort kan bli en realiteten om ikke lenge.

Og når først 1400 kubikk er nevnt...: lurer på når den nye Moto Guzzi 1400 kubikkeren i en mer effektfull og turtallsvillig versjon blir å bruke i andre modeller enn nye California. En Stelvio med en slik maskin kunne jo vært noe :yeyeye
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av L-NA »

Ref AJ:
Og når først 1400 kubikk er nevnt...: lurer på når den nye Moto Guzzi 1400 kubikkeren i en mer effektfull og turtallsvillig versjon blir å bruke i andre modeller enn nye California. En Stelvio med en slik maskin kunne jo vært noe :yeyeye[/quote]


:thumleft
Kvitringen for 1200 Stelvio`n er ennå varm, men likevel så var dette en særdeles pirrende tanke :D :D

Kan ikke noe for det!!! ;-) Sorry!!! :redface

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Bikeridr »

AJ skrev: Artig lesning, Bikeridr :thumleft
Takk, takk. :-)
AJ skrev: Tror absolutt Yamaha har spennende ting på gang. Ikke minst med denne nye trippelmaskinen de har laget.
Men ønskedrømmen om en 1400 linjetoer tror jeg neppe går i oppfyllelse, men en ny type gatesykkel med tresylindret motor og en ikke altfor fjern slektning av TDM'en , tror jeg fort kan bli en realiteten om ikke lenge.
Hmm, TDM 1400 Triple...? Njaa, det kommer nok også til å komme i betraktning etterhvert. :prf
AJ skrev: Og når først 1400 kubikk er nevnt...: lurer på når den nye Moto Guzzi 1400 kubikkeren i en mer effektfull og turtallsvillig versjon blir å bruke i andre modeller enn nye California. En Stelvio med en slik maskin kunne jo vært noe :yeyeye
:-)
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Hjernen »

Enn så lenge er jeg kjempefornøyd med min, river ikke pølsa ut av skinnet
men flytter seg greit i forhold til 53 HK, et par som har blitt overrasket i
løpet sommer'n ja...

Mye vil ha mer men jeg kjempetrives på min lille 650!!
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Jompa »

Går det virkelig an å gå nedover i størrelse ?
Min første sykkel var en 1100, og min andre likeså.

De gangene æ har lyst på ny sykkel, er det bestandig større, ihvertfall nesten bestandig.

Æ har tilogmed en liten dragning mot store Harleyer, av den typen som har sofa,
dørkplater, front som en 50-talls amerikaner og en diger amerikakoffert bakom setet.
Æ har engang prøvekjørt en ElectraGlide, og blitt positivt overraska.
Og siden æ uansett bare slit dekkan på midten, og bruke mere tid i garsjen enn på veien,
kunne æ godt hadd en sånn sykkel.

Ellers e æ svak for sekssylidrede sykler, holdt nesten på å kjøpe en CBX-prolink i vår...
og Bmw-drømmen e ikke helt død.
Men GoldWing har merkelig nok aldri vært "min" type sykkel.

Æ regne med at hele kubikkfetishen e nokka som heng igjen fra da æ kjøpte min første
sykkel, og alle skulle ha så stor sykkel som mulig innenfor ganske snevre rammer;
Japansk, 4 sylindre, overkommelig pris, mest mulig hester og høyest toppfart.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37888
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Går det virkelig an å gå nedover i størrelse ?
Det går an. Er egentlig så enkelt som å bytte ut sykker'n man har med en som er mindre... ;-)

Mulig jeg har nevnt det før i denne tråden, at en ikke ubetydelig andel av de som har kjørt R-sykler kvitter seg med denne til fordel for en motard med til dels langt færre kubikkcentimetre.
Men er kanskje ikke så mange av de her inne... :scratch :dontknow

Kunne vært interessant å høre hvorfor de går fra høyeffekt racer til leken motard med mindre effekt og annen kjørestilling...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Valg av MC: stor, større, størst, eller lykkelig med min

Legg inn av Jompa »

Skal bare prøve å gjette.

Sittestillinga på en R-sykkel er vel ikke helt god for en "voksen" rygg ?

Og man trenger vel strengt tatt ikke minst 100 hester ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar