Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

Den siste del var igrunn ikkje myntet på deg Bringesen ;-)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av jhn »

ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev: Det er nesten slik at jeg begynner å tro på dette med penis vs sykkelstørrelse kanskje ikke er lang unna selv om det var en av dem med størst sykkel som først kom på banen med penissnakket. Er det ikke også et ordtak som sier "den som fisen først oppdager , den er fisens rette haver" :lol
Først nevnte du at større kubikk var for å kompansere for kortfallet i en annen tråd, så dro du fram at en kjøpte gjerne en større sykkel for at det låg en liksom misunnelse verdi der, og det er jo sabla lett å tolke at en med kubikk kjøper for å kompansere for fysiske eller psysiske mangler eller begge deler. Der har du fisens opprinelse.
Og nei, det her er ikkje et angrep på deg men en forklaring for litten tiss greiene.
.
Trur nesten vi bare må dra fram "meterstokken" .... og meterstokken, så får vi målt om det har noen sammenheng.
Men helst ingen bilder

Brukeravatar
Tommern
Innlegg: 95
Registrert: 04 okt 2011, 23:51
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
Sted: Oslo

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Tommern »

Hærlig underholdende lesning! Hadde jeg vært mangemillionær,så hadde jeg hatt mange sykler til forskjellig bruk! Men siden jeg er en stakkars fattig vekter,så var jeg nødt til å velge noe som var allsidig til mitt bruk. Det viktigste for meg,er at jeg skal ha det mest mulig morro når jeg kjører sykkel. Men i tillegg vil jeg jo kunne dra på langtur og sitte godt. Første prioritet for meg er smidighet. Som betyr lite vekt og presis styring. Lyst nr2 er krefter. Jeg elsker å kunne aksellerere kjapt. Men for å oppnå den smidigheten lite vekt gir,så må man kompansere litt på bunndraget. Nr3,jeg ville ha en sykkel som ga meg vind i trynet og eksponerte meg for elementene. Dette er en smakssak,og jeg liker det litt caferacer åndelig. Nr4,jeg ville kune ha med meg nok bagasje til langtur og sitte godt på lengre turer. Valget mitt falt derfor på Triumph Street Triple R! Jeg ser i ettertid at med en god del mer penger,så kunne jeg jo gått for en Aprilia Tuono V4R! Men dette er min første sykkel. Så jeg ville ikke satse så mye penger med en gang. Også er det nok greit å bli litt varm i trøya først :D Men jeg stortrives så godt på min smidige ulv i fåreklær at jeg tror jeg vil ha sykkelen leeenge! Alle har sin smak,og jeg vil nok alltid like de mest smidige syklene best. Min drøm om en nr2 bike,måtte vært en ekte nytelsesmaskin ala Norton 961 Cafe Racer :yeyeye
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
ZZR-Tom skrev:
Bringisen skrev: Det er nesten slik at jeg begynner å tro på dette med penis vs sykkelstørrelse kanskje ikke er lang unna selv om det var en av dem med størst sykkel som først kom på banen med penissnakket. Er det ikke også et ordtak som sier "den som fisen først oppdager , den er fisens rette haver" :lol
Først nevnte du at større kubikk var for å kompansere for kortfallet i en annen tråd, så dro du fram at en kjøpte gjerne en større sykkel for at det låg en liksom misunnelse verdi der, og det er jo sabla lett å tolke at en med kubikk kjøper for å kompansere for fysiske eller psysiske mangler eller begge deler. Der har du fisens opprinelse.
Og nei, det her er ikkje et angrep på deg men en forklaring for litten tiss greiene.
.
Trur nesten vi bare må dra fram "meterstokken" .... og meterstokken, så får vi målt om det har noen sammenheng.
Men helst ingen bilder
Jeg er redd mange vil skryte på seg ved en slik måling uten bilder , men jeg ønsker for all del heller ingen bilder.
Så da blir det vel tilbake til en form for kompensering for dem som ønsker det, men jeg understreker at jeg ikke tenker på noen spesiell sykkeltype. Jeg ønsker den debatten død.... :[-o<
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Tommern skrev:Hærlig underholdende lesning! Hadde jeg vært mangemillionær,så hadde jeg hatt mange sykler til forskjellig bruk! Men siden jeg er en stakkars fattig vekter,så var jeg nødt til å velge noe som var allsidig til mitt bruk. Det viktigste for meg,er at jeg skal ha det mest mulig morro når jeg kjører sykkel. Men i tillegg vil jeg jo kunne dra på langtur og sitte godt. Første prioritet for meg er smidighet. Som betyr lite vekt og presis styring. Lyst nr2 er krefter. Jeg elsker å kunne aksellerere kjapt. Men for å oppnå den smidigheten lite vekt gir,så må man kompansere litt på bunndraget. Nr3,jeg ville ha en sykkel som ga meg vind i trynet og eksponerte meg for elementene. Dette er en smakssak,og jeg liker det litt caferacer åndelig. Nr4,jeg ville kune ha med meg nok bagasje til langtur og sitte godt på lengre turer. Valget mitt falt derfor på Triumph Street Triple R! Jeg ser i ettertid at med en god del mer penger,så kunne jeg jo gått for en Aprilia Tuono V4R! Men dette er min første sykkel. Så jeg ville ikke satse så mye penger med en gang. Også er det nok greit å bli litt varm i trøya først :D Men jeg stortrives så godt på min smidige ulv i fåreklær at jeg tror jeg vil ha sykkelen leeenge! Alle har sin smak,og jeg vil nok alltid like de mest smidige syklene best. Min drøm om en nr2 bike,måtte vært en ekte nytelsesmaskin ala Norton 961 Cafe Racer :yeyeye
Godt fortalt Tommern :thumleft
Det er nok slik mange tenker og da mener jeg at behovet for størrelse i kubikk eller effekt er mindre enn det noen kanskje tror. For å få til de behovene du har så er det ikke det som er prioriteten , men du har det like morro.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av EasyRider »

Bringisen skrev: Det er nok slik mange tenker og da mener jeg at behovet for størrelse i kubikk eller effekt er mindre enn det noen kanskje tror.
Når jeg leste denne setningen fikk jeg kaffe i halsen og så for meg staten og overformyndri!!


Mener du seriøst at du går å tenker på hva "minste effekt/kubikk jeg kan ha. For å ha det moro når jeg kjøper sykkel"?

Hvis vi hadde snakket om bil, så kunne jeg være ening.
Da bil ikke er så ille viktig for meg. Se bort i fra at jeg må ha en som kan bringe meg fra A til B, som har et ok forbruk og grei å kjøre.

Men motorsykkel er for meg et nytelse og frihets objekt jeg kan bruke de få månedene som det er sol og sommer i dette landet.

Et objekt som bringer meg ut på en tur hvor jeg kan nyte mine sanser, som ikke er sperret inne av et metalbur.
Kjenne sola som stråler ned på meg, vinden som stryker rund meg. lukten av vår sommer og høst.
Et objekt hvor jeg kan kjenne både krefter og lyd oser ut av, i det jeg vrir på rulla.
Et objekt som kan skyte meg avgårde som en rakett hvis jeg ønsker det og kjenne nytelsen og adrelinet av det som bare en bil i milionklassen kan klare!

Og med disse herlige tankene så skal du liksom bare poppe opp som en "kommunistisk byråkrat" :[-X og vifte med fingeren og si "du skal ikke kjøpe deg sykkel med mer hester og kubikk en du strengt tatt kan klare deg for å ha det "morro"

Hallo, da kan vi jo bare kjøpe oss en 125 kubikk alle mann. Den klarer å bringe oss fra A til B både med en og 2 på. med eller uten oppakning. stripper du den kan du sikkert ha det moro på rudskogen i en 125ccm klasse eller ta den med i skogen å herje litt hvis du ønsker det.

Jeg kjøper motorsykkel etter hjertet! Den som gir meg det lille ekstra som gjør at jeg bare "må ut å kjøre" den sykkelen kjøper jeg.
Hvis en ZZR 1400 var sykkelen som ga meg dette og jeg hadde råd til å kjøpe den så hvorfor ikke?

Vi lever da en så lenge i et land som gir oss den friheten å kunne kjøre den sykkelen vi ønsker.
Hva andre mener om at jeg kjører en sykkel som har for mange hester eller for mye kubikk gir jeg f i.
Det er MIN oppfattning og mening som er i fokus når JEG skal kjøpe sykkel, og godt er det. :thumleft
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

EasyRider skrev:
Bringisen skrev: Det er nok slik mange tenker og da mener jeg at behovet for størrelse i kubikk eller effekt er mindre enn det noen kanskje tror.
Når jeg leste denne setningen fikk jeg kaffe i halsen og så for meg staten og overformyndri!!


Mener du seriøst at du går å tenker på hva "minste effekt/kubikk jeg kan ha. For å ha det moro når jeg kjøper sykkel"?

Hvis vi hadde snakket om bil, så kunne jeg være ening.
Da bil ikke er så ille viktig for meg. Se bort i fra at jeg må ha en som kan bringe meg fra A til B, som har et ok forbruk og grei å kjøre.

Men motorsykkel er for meg et nytelse og frihets objekt jeg kan bruke de få månedene som det er sol og sommer i dette landet.

Et objekt som bringer meg ut på en tur hvor jeg kan nyte mine sanser, som ikke er sperret inne av et metalbur.
Kjenne sola som stråler ned på meg, vinden som stryker rund meg. lukten av vår sommer og høst.
Et objekt hvor jeg kan kjenne både krefter og lyd oser ut av, i det jeg vrir på rulla.
Et objekt som kan skyte meg avgårde som en rakett hvis jeg ønsker det og kjenne nytelsen og adrelinet av det som bare en bil i milionklassen kan klare!

Og med disse herlige tankene så skal du liksom bare poppe opp som en "kommunistisk byråkrat" :[-X og vifte med fingeren og si "du skal ikke kjøpe deg sykkel med mer hester og kubikk en du strengt tatt kan klare deg for å ha det "morro"

Hallo, da kan vi jo bare kjøpe oss en 125 kubikk alle mann. Den klarer å bringe oss fra A til B både med en og 2 på. med eller uten oppakning. stripper du den kan du sikkert ha det moro på rudskogen i en 125ccm klasse eller ta den med i skogen å herje litt hvis du ønsker det.

Jeg kjøper motorsykkel etter hjertet! Den som gir meg det lille ekstra som gjør at jeg bare "må ut å kjøre" den sykkelen kjøper jeg.
Hvis en ZZR 1400 var sykkelen som ga meg dette og jeg hadde råd til å kjøpe den så hvorfor ikke?

Vi lever da en så lenge i et land som gir oss den friheten å kunne kjøre den sykkelen vi ønsker.
Hva andre mener om at jeg kjører en sykkel som har for mange hester eller for mye kubikk gir jeg f i.
Det er MIN oppfattning og mening som er i fokus når JEG skal kjøpe sykkel, og godt er det. :thumleft

Amen glemte du :prf
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Intruder »

En 250 ccm japsecruiser / custom ville vært mer enn nok kubikk eller effekt :vs
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Haavar »

Jeg har en Yamaha YZF 1000R med 145 hk ved 10k. Bruker veldig veldig sjeldent alle ponniene i denne.
Sånn sett har jeg ikke behov for så kraftig sykkel. Alikevel kunne jeg tenkt meg en Hayabusa, ZZR 1400 eller en K 1300 R.
Grunnen til det er at feks en ZZR 1400 har over 60 hk tilgjengelig ved 4000, 80 hk ved 5000, 115 ved 6000 og nærmere 140 hk ved 7000.
YZF en har 50 hk ved 5000 og ca 60 ved 6000. Stor forskjell.
210 hk og toppfart over 300 følger bare med på kjøpet av en ZZR 1400.

Andre veien så har en BMW F800R litt mer hk enn YZF opp til 6000 o/min.
Mesteparten av min kjøring skjer mellom 4 og 6000. Så jeg hadde nok stort sett klart meg med F800 i forhold til YZF. :D

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

EasyRider skrev:
Bringisen skrev: Det er nok slik mange tenker og da mener jeg at behovet for størrelse i kubikk eller effekt er mindre enn det noen kanskje tror.
Når jeg leste denne setningen fikk jeg kaffe i halsen og så for meg staten og overformyndri!!


Mener du seriøst at du går å tenker på hva "minste effekt/kubikk jeg kan ha. For å ha det moro når jeg kjøper sykkel"?

Hvis vi hadde snakket om bil, så kunne jeg være ening.
Da bil ikke er så ille viktig for meg. Se bort i fra at jeg må ha en som kan bringe meg fra A til B, som har et ok forbruk og grei å kjøre.

Men motorsykkel er for meg et nytelse og frihets objekt jeg kan bruke de få månedene som det er sol og sommer i dette landet.

Et objekt som bringer meg ut på en tur hvor jeg kan nyte mine sanser, som ikke er sperret inne av et metalbur.
Kjenne sola som stråler ned på meg, vinden som stryker rund meg. lukten av vår sommer og høst.
Et objekt hvor jeg kan kjenne både krefter og lyd oser ut av, i det jeg vrir på rulla.
Et objekt som kan skyte meg avgårde som en rakett hvis jeg ønsker det og kjenne nytelsen og adrelinet av det som bare en bil i milionklassen kan klare!

Og med disse herlige tankene så skal du liksom bare poppe opp som en "kommunistisk byråkrat" :[-X og vifte med fingeren og si "du skal ikke kjøpe deg sykkel med mer hester og kubikk en du strengt tatt kan klare deg for å ha det "morro"

Hallo, da kan vi jo bare kjøpe oss en 125 kubikk alle mann. Den klarer å bringe oss fra A til B både med en og 2 på. med eller uten oppakning. stripper du den kan du sikkert ha det moro på rudskogen i en 125ccm klasse eller ta den med i skogen å herje litt hvis du ønsker det.

Jeg kjøper motorsykkel etter hjertet! Den som gir meg det lille ekstra som gjør at jeg bare "må ut å kjøre" den sykkelen kjøper jeg.
Hvis en ZZR 1400 var sykkelen som ga meg dette og jeg hadde råd til å kjøpe den så hvorfor ikke?

Vi lever da en så lenge i et land som gir oss den friheten å kunne kjøre den sykkelen vi ønsker.
Hva andre mener om at jeg kjører en sykkel som har for mange hester eller for mye kubikk gir jeg f i.
Det er MIN oppfattning og mening som er i fokus når JEG skal kjøpe sykkel, og godt er det. :thumleft
Da kan jeg heldigvis berolige deg med at du misforsto meg totalt. :[-X
Du kan trygt svelge kaffen....

Jeg kjører aldri rundt og tenker på hvor mye kubikk eller effekt som er formye eller nok for at jeg skal ha det morro.
Det er jo det jeg gjerne vil belyse , hvor mye effekt eller kubikk det finnes har ikke betydning for om man kan ha det morro. Men jeg fikk et inntrykk av at enkelte her mente att for å ha det morro måtte man ha en viss effekt eller kubikk , det var en grense ett eller annet sted.
Jeg mener at det ikke finnes en slik grense som er representativ for alle , og gikk heller aldri rundt å tenkte på dette før det dukket opp i ADV tråden.
I håp om at ADV tråden kunne holdes fri for akkurat den diskusjonen startet jeg denne tråden.
Det som det virker som om tråden viser er at noen trenger masse effekt og kubikk for å ha det morro der de ferdes og andre som ferdes andre steder kan ha mindre effekt og kubikk for å ha det morro. Kanskje det til og med for noen reduserer sjansen for å ha det morro med masse effekt og kubikk.

Jeg legger til noen eksempler på hva som er viktig for min glede.
For eksempel så synes jeg det er moro å kjøre på veier der ikke mange andre ferdes , gjerne på en av de høyere fjellveiene som nå endelig er blitt åpnet for ferdsel med enkelte restriksjoner.
Jeg vil da ha en sykkel med motor, kapasitet og et unikt lastesystem som gjør slike turer til en tilfredstillelse. Telt, proviant, fiskestang sammen med en dose tilfredstillelse er helt unikt for meg. Nesten enda mer moro blir det når jeg kan finne gamle skogsveier og stier som er både smale og full av røtter og andre hindringer, gjerne krysse en liten elv eller oversvømmet sti. I Sverige er de flinkere til å åpne for ferdsel slike steder men jeg forstår at dette må begrenses.
På slike ”veier” kan selv lav fart føles mye fortere enn motorveikjøring i tre ganger hastigheten , trærne som står tett på suser forbi og sykkelen flyter på underlaget , over hindringer trengs lav fart og balanse i tilegg til sykkelens evne til å forsere disse.
Jeg føler at det beste for denne typen kjøring er f.eks. at innsprøytningen gjør en god nok jobb med å styre overgangen fra av-gassen til på-gassen, slik at jeg får god kontroll med hvor mye effekt som blir sluppet på bakhjulet selv på slike vanskelige underlag.
Selvfølgelig kunne jeg av og til hatt lyst på et større turtallsregister på veien men kan ikke se at 10 eller 15 hester hadde tilført denne typen glede bedre totalegenskaper. Hadde jeg hatt mer toppeffekt ville jeg mest sannsynlig fått en mer spisset effekt- og dreiemomentskurve som hadde undergravd egenskapene F800GS har med et svært sterkt og håndterbart nedre og mellomregister. Jeg har max moment allerede ved 5800 rpm og nesten like mye allerede ved 3200rpm. Effekten er noen hester mindre enn f.eks Tiger 800XC men jeg har like mer moment og like mye moment som Tigeren har ved 7000rpm allerede ved 3500rpm.
Slikt betyr en del for mitt kjøremønster.
Før F800GS hadde jeg en R1200GS som hadde 12hk og 30Nm mer , men den ga meg likevel ikke like mye moro som jeg har med denne sykkelen. I Offroadmagasinet til Motorrad hadde de en test av diverse ADV sykler og der ble det kommentert at til slik kjøring kunne masse effekt være ødeleggende, og Bike mente i en test at f.eks. motoren i Triumph 1200 Explorer rett og slett kunne bli for voldsom til slik kjøring med sine 135hk. Derfor er jeg veldig spent på de første testene av nye Ktm 1190 ADV-R med 150hk , dette skal jo være en sykkel i samme segment som F800GS men med mer kubikk og masse effekt.
Tørr nesten ikke å tenke på hvordan 13-1400ccm med 200hk hadde vært til slik type kjøring som jeg skisserer.
For 20 år siden var jeg mer opptatt av hvilken effekt og kubikk jeg hadde, da var det morsomste jeg visste motorveikjøring med fri utfoldelse av effekt. Gledet meg alltid til sommerferiene nedover til kontinentet.
Nå synes jeg med respekt og melde at dette ikke er særlig morsomt og givende lenger, men selvfølgelig respekterer jeg alle som synes det er det morsomste.
Nå har jeg funnet andre utfordringer og gleder ved motorsykkelkjøringen, og det viktigste er vel å ha det morsomt.

Og med dette vil jeg avslutte med akkurat nesten dine egne sitat:
Vi lever enn så lenge i et land som gir oss den friheten å kunne kjøre den sykkelen vi ønsker. Og for håpentlgvis er det ingen motorsyklister som ødelegger dette for oss i fremtiden.
Hva andre mener om at jeg kjører en sykkel som har for lite hester eller for lite kubikk gir jeg f i.
Det er MIN oppfattning og mening som er i fokus når JEG skal kjøpe sykkel, og godt er det.

Ellers er jeg helt enig i det du skriver. Det er jo det grunnleggende for de fleste motorsyklister. :thumleft
Sist redigert av Bringisen den 04 jan 2013, 17:10, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hadde nok ikke hatt det så morro på en "liten" sykkel. har prøvd det og likte det ikke. Alt for mye giring og jag.. men det var jo i gamle dager jeg kjørte 750 :) er vel bedre nå.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av ZZR-Tom »

JohnnyTh skrev:Jeg hadde nok ikke hatt det så morro på en "liten" sykkel. har prøvd det og likte det ikke. Alt for mye giring og jag.. men det var jo i gamle dager jeg kjørte 750 :) er vel bedre nå.
Eg hadde gjerne hatt en gsxr750 i garasjen, og VFR800 er no bra og.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:Jeg hadde nok ikke hatt det så morro på en "liten" sykkel. har prøvd det og likte det ikke. Alt for mye giring og jag.. men det var jo i gamle dager jeg kjørte 750 :) er vel bedre nå.
Hva er en liten sykkel for deg da? (og dette er ikke kverulering , kun et ønske om å vite hvor grensen går)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3442
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg prøvde en av de minste HD en gang og det var ikke mye morro, enda jeg gledet meg veldig. Vrei på det håndtaket til høyre så ble det mer bråk og mer vibrasjoner men ingen ting annet skjedde.
spurte kona om hun ville kjøre den hjem, men etter en liten prøvetur tidligere så ville hun ikke det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Stranger
Innlegg: 109
Registrert: 28 feb 2012, 18:38
Motorsykkelen din: 2004 ktm lc4
Sted: Byen under skyen (Bergen)

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Stranger »

På vei hjem idag, møtte jeg en godt voksen kar i 50+ klassen, som hadde fått seg en god gammel nyrenovert Tempo corvette 49cc. Mannen var fra seg av begeistring, og gliset gikk hele veien rundt der han satt med halvhjelm og pilotbriller. Kom da til og tenke på denne tråden. Jeg vil omformulere mitt tidligere utsagn med att alt under 125cc er for lite. Det er for lite for meg, for han karen her var de 49cc`ene storveis.
Sist redigert av Stranger den 04 jan 2013, 16:51, redigert 2 ganger totalt.

Svar