Tips til valg av førstesykkel!

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Legendary »

mekkern skrev:Hvis du ikke stoler nok på deg selv til å ha en "stor" motor uten å bli "loco" ville jeg ikke kjøpt annet enn moped...
Hvis du føler et konkurranseinstinkt i trafikken-kjøp moped

Hvis IKKE så spiller ikke effekt noen som helst rolle... :thumleft
Stoler på meg selv og kjører forsvarlig. Kjører MC for å "tilfredsstille" meg selv - ikke andre. Kjøre fort og konkurrere gjør man på bane!

Kjekt, da fikk jeg plutselig enda flere alternativ! :-k

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av jonnykr »

mekkern skrev:Hvis du ikke stoler nok på deg selv til å ha en "stor" motor uten å bli "loco" ville jeg ikke kjøpt annet enn moped...
Hvis du føler et konkurranseinstinkt i trafikken-kjøp moped
Der er jeg uenig. Om man har selvinnsikt nok til å vite at en "stor" motor ofte oppforder til "stor" gassing hos seg selv, så er det faktisk et pluss.

Da kjøper man seg seg heller en mer moderat MC som ikke stimulerer til den samme type gassing og kjøreafderd. Og det synes jeg faktisk er en helt ærlig sak. :O)
Tut & Kjør!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av ArcticTiger »

Satt litt på spissen vil jeg si at det er bare fordeler med en stor mottor, la oss si 1000-1300 kubbikker, i forhold til en feks 600.
En stor mottor er oftes litt "snillere" tunet enn en mindre. Selvfølgelig har den mer effekt, men ved et lavere turtall. Dreiemomentet er større og kommer ved et lavere turtall. Dette gir en roligere motor som føles uanstrengt ut og gir en avslappet kjørestil. Det er alltid kraft for handa når det trengs, uten masse giring og herjing.
Unntak er veldig R-prega sykkler.
Er man loco i hue og ikke helt trygg på seg selv og sine vurderingsevner, så burde man kanskje spekkulere litt på om Mottor-sykkel er så lurt :-k Uansett mottor-størrelse.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av ZZR-Tom »

Mangen 600cc oppfordrer til meir aggresiv kjøring en mangen 1000cc+++ sykkler.
Personlig så synest eg det er blitt litt formykje hysteri om "nybegynner" sykkel, ikkje at eg vil anbefale en nybegynner å starte med S1000RR o.l men det er jo ekstrem sykkla.

lachrist1
Innlegg: 7
Registrert: 17 aug 2012, 11:30
Motorsykkelen din: Kawasaki - z750 - 2007

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av lachrist1 »

Kawasaki z750 :-) Fornøyd med det som min 1.sykkel. Kurant forsikring i tillegg. Men siden du har lappen er det jo bare å tråle forhandlere for prøvekjøring:-)

Brukeravatar
Smurfen
Innlegg: 162
Registrert: 07 apr 2012, 20:57
Motorsykkelen din: Suzuki svf 650 Gladius
Sted: Røros

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Smurfen »

Hei
Je har en virago 1100 som min første sykel og er veldig fornøyd med den, men så er jeg liten av vekst da bare 167 :lol å da passa den kjempe bra for meg :prop: kjørte opp på en bmw 800 som var plombert og den var grei den, men var ikke helt min sykkel da :roll
Bergstaden og Omegn MC (BOMC)
20.04.2012 Yamaha virago xv1100 1991
30.04.2016 Suzuki svf 650 2013 overligger

Brukeravatar
Tommern
Innlegg: 95
Registrert: 04 okt 2011, 23:51
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 675cc 2011mod
Sted: Oslo

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Tommern »

Utifra dine kriterier så vet jeg du hadde elsket en Triumph Street Triple! Problemet er kanskje at den er relativt dyr? Men da må du isåfall ikke prøvekjøre en. Du vil garantert bli hekta på flekken! Dette er også en sykkel du kan vokse mye på. For du tør rett og slett ikke dra den helt ut på førstegiret før du blir mer dreven! Den har draget til en 2 sylinder og eksplosiviteten på høyt turtall som en firer. Det beste av begge verdener. Mer morro på 2 hjul,skal du lete lenge etter. Kanskje Duke 690 kan måle seg på fun factor. Men da har du en mye mindre allsidig sykkel. :vs
Hvis du ikke bestemmer deg for neste skritt, blir du stående hele livet på et ben!

Brukeravatar
Legendary
Innlegg: 58
Registrert: 13 sep 2012, 22:02
Motorsykkelen din: Honda Hornet - '03

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Legendary »

Tommern skrev:Utifra dine kriterier så vet jeg du hadde elsket en Triumph Street Triple! Problemet er kanskje at den er relativt dyr? Men da må du isåfall ikke prøvekjøre en. Du vil garantert bli hekta på flekken! Dette er også en sykkel du kan vokse mye på. For du tør rett og slett ikke dra den helt ut på førstegiret før du blir mer dreven! Den har draget til en 2 sylinder og eksplosiviteten på høyt turtall som en firer. Det beste av begge verdener. Mer morro på 2 hjul,skal du lete lenge etter. Kanskje Duke 690 kan måle seg på fun factor. Men da har du en mye mindre allsidig sykkel. :vs
Sett på denne, ja. Liker utseendet veldig godt, dessverre så er prisen deretter også. Blir nok for dyr for meg, foreløpig.
Se forøvrig en ny tråd jeg nettopp opprettet. Er ganske blank på MC generelt.

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=5400" onclick="window.open(this.href);return false;

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Menalux »

Nå har jeg kommet til tiden hvor min første sykkel skal kjøpes. Jeg har blitt anbefalt å kjøpe Bandit eller Fazer som førstegangs sykkel, de er lettkjørte. Men jeg syntes ingen av syklene er noe fine å se på. Jeg ønsker å kjøre en R sykkel, men mange anbefaler å ikke kjøpe en R sykkel, da denne er vanskelig å kjøre på for nybegynnere. Hva gjør det så vanskelig å kjøre en R sykkel?? Jeg sikler på denne sykkelen og har vel strengt tatt bare denne i hodet nå: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... shared_tip" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Tomgsx-r »

Jeg forstår godt hva du går igjennom. Akkurat samme saken "slet" jeg med. Jeg løste det ved og kjøpe en R-sykkel :P :p

Les litt i "bloggen" min, mange fornuftige svar fra brukere :-)

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=46&t=5727" onclick="window.open(this.href);return false;

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av TheHaughom »

Vil du ha R - kjøp R.
De som sier du ikke bør kjøpe R som førstegangssykkel er vel de samme som syns du bør begynne på 200ccm og jobbe deg opp derfra.

Er jo ikke noe problem å håndtere en R-sykkel med fersk A på sertifikatet, er bare å ta seg tid til å bli kjent med sykkelen før man drar den ut på Nürburgring liksom :thumleft

Så, hvor mye cash har du å rutte med til den nye R-sykkelen din? :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Kjellrf »

TheHaughom skrev:Vil du ha R - kjøp R.

Er jo ikke noe problem å håndtere en R-sykkel med fersk A på sertifikatet, er bare å ta seg tid til å bli kjent med sykkelen før man drar den ut på Nürburgring liksom :thumleft
:prf
Ett litt forenkla standpunkt, i forhold til å overleve lengst mulig på 2 hjul...

Det er riktig at man kan kjøre hva som helst, men det betyr ikke at man mestrer en R-sykkel (eller andre store sykler). Dog har de gode kjøreegenskaper og bremser, men de trives best i hastigheter langt høyere enn fartsgrensene. Og da vokser horna i panna tilsvarende.

En sykkel der man sitter mer oppreist, gir mer kjøreglede i hastigheter nærmere fartsgrensene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av TheHaughom »

Tja, vil han ha en R-sykkel, og ikke er interessert i noe annet, vil fort andre sykler enn R gi liten kjøreglede.

Forøvrig burde det kommet statistikker på gjennomsnittlig hastighet for diverse sykkelgrupper, jeg er ikke så sikker på at den gjennomsnittlige R-føreren kjører så mye raskere enn den gjennomsnittlige sportstoureren f.eks.
Men det blir jo bare synsing, sånn egentlig...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av KydeX »

Menalux skrev:Nå har jeg kommet til tiden hvor min første sykkel skal kjøpes. Jeg har blitt anbefalt å kjøpe Bandit eller Fazer som førstegangs sykkel, de er lettkjørte. Men jeg syntes ingen av syklene er noe fine å se på. Jeg ønsker å kjøre en R sykkel, men mange anbefaler å ikke kjøpe en R sykkel, da denne er vanskelig å kjøre på for nybegynnere. Hva gjør det så vanskelig å kjøre en R sykkel?? Jeg sikler på denne sykkelen og har vel strengt tatt bare denne i hodet nå: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... shared_tip" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du sett min "Fazer" da? http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=6142#p170273" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg synes ikke den er stygg ;) Men som andre sier, vil du ha R sykkel, så kjøp deg en R sykkel. Man må jo bruke hodet uansett hva slags sykkel man skal ha.

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Tips til valg av førstesykkel!

Legg inn av Menalux »

Hun vil ha en R sykkel, ja. Jeg er også interessert i andre sykler, det neste valget faller på en Ducati Monster. Jeg tenkte å bruke ca. 95-100 lapper på min sykkel. Kjører stort sett pent og kjører ikke hardt, men er heller ingen sinker. Jeg veier knapt 55kg, så jeg har respekt for å evt få asfalteksem.
Medlem Just Girls MC.

Svar