Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
lachrist1
Innlegg: 7
Registrert: 17 aug 2012, 11:30
Motorsykkelen din: Kawasaki - z750 - 2007

Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av lachrist1 »

Tjobing!

Det er sikkert for sent, men fant ut IDAG at jeg har halvfull tank på sykkelen..Fa@€! Så, kondensproblemet.. er skaden allerede der? Sykkelen står i garasje.
Er det no hensikt at jeg fyller opp tanken imorgen? hindrer det (mer?) kondens? - har lite peiling på dette her..

Og en ting til, mange sier at man bør skifte olje til våren. Så jeg forhørte meg med min forhandler om det når jeg hadde sykkelen på service i høst (ble da skiftet olje). Og han sa at det ikke var nødvendig før neste service sto for tur.

Hvorfor skal det egentlig være så forskjellige meninger om dette og andre ting? Merker en irritasjon og forvirring omkring det at noen sier en ting, mens en annen sier noe annet :sk? :P :p

Kjører en z750 07'.

Thanks fellas :)

ZZR-Erling

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av ZZR-Erling »

Skal sykkelen stå i temp som veksler mellom + og - skal du ha full tank. Dermed har du ingen flate innvendig som det kan dannes kondens og rust på.

Oljn skal/bør skiftes om høsten iom det kan dannes sjikt i brukt olje som står. Slike sjikt kan i verste fall medføre innvendig korrosjon, men det tviler jeg egentlig ganske mye på.

Man bør også ha i konserveringsmiddel i tanken, (fås hos båtmotorforhandlere og noen mc-butikker). De hindrer "gum" i dysene noe som kan gjøe at biken går magrerer og magrere og vil tilslutt ikke starte.

:mk

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av JohnnyTh »

kondens kommer fra luft. og tanken din er sikekrt rimelig lufttett så noen stor fare er det ikke. med mindre du stadig titter ned i tanken for å se hvor mye det er der og dermed slipper nedi ny luft med fuktighet. Jeg har en gammel militærbil som stort sett står med halv tank. men lite problem der og.
Fordelen med full tank er at man eliminerer problemet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

lachrist1
Innlegg: 7
Registrert: 17 aug 2012, 11:30
Motorsykkelen din: Kawasaki - z750 - 2007

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av lachrist1 »

Takk begge to! :-)

- garasjen følger temperaturen som er ute. Så ja, det varierer jo.. Men i disse vintermånedene er det jevnt over massevis med -.
- oljen ble skiftet i fjor høst, så da er vel det bankers, tut og kjør til våren, så vidt jeg kan skjønne på deg ZZR-Erling. Noe forhandleren også sa.

JohnnyTH; Har ikke tittet nedi tanken siden jeg fylte den før siste tur ifjor. Så forstår jeg deg rett, dersom jeg fyller tanken smekk nå, så er problemet ute av verden? :-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7000
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av Jompa »

Ja, og om du allerede skulle ha fått kondens er det ikke verre enn at du fyller litt kondensfjerner til våren. Hvis ikke sykkelen går som den skal. Evt tappe ut bensina og fylle tanken på nytt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av jhn »

Teoretisk sett kan du få kondens pga halvfull tank, men jeg har aldri fått problemer med det. Jeg har sykkelen i garage som stort sett har utetemp. og sjelden husker å toppe tanken før vinterlagring.
Ang olje, så er det en del hysteri ute går ... forhandleren din høres ut til å ha et nøkternt og fornuftig syn på dette ... hør på han.
JohnnyTh, med halv tank besin, så har han jo også halv tank luft, så muligheten for kondens er til stede

ZZR-Erling

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av ZZR-Erling »

lachrist1 skrev:Takk begge to! :-)

- garasjen følger temperaturen som er ute. Så ja, det varierer jo.. Men i disse vintermånedene er det jevnt over massevis med -.
- oljen ble skiftet i fjor høst, så da er vel det bankers, tut og kjør til våren, så vidt jeg kan skjønne på deg ZZR-Erling. Noe forhandleren også sa.

JohnnyTH; Har ikke tittet nedi tanken siden jeg fylte den før siste tur ifjor. Så forstår jeg deg rett, dersom jeg fyller tanken smekk nå, så er problemet ute av verden? :-)

Jada, til våren er det bare å kjøre på samme olja. Det sier Kawasaki Heavy Industries, og det følger jeg..har gått bra i alle år.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av pelsen »

ZZR-Erling skrev:Jada, til våren er det bare å kjøre på samme olja. Det sier Kawasaki Heavy Industries, og det følger jeg..har gått bra i alle år.
skifte olje på høsten og la den stå med ny olje over vinteren, jeg gjør dette selv, men jeg vet ikke hvor mye det betyr i praksis, det er ihvertfall ikke verre enn å la den stå med gammel olje over vinteren. Det avhenger jo litt av hvor langt sykkern har gått på den gamle olja.
og til trådstarter: ta en kanne med bensin og fyll opp tanken, da blir det ikke mer kondens i tanken denne vinteren :-) Tanken er ikke tett, og fuktighet fra luften i omgivelsene finner veien til luften i tanken, man trenger ikke åpne tanklokket for å få til dette. Her er det noen naturlover som gjelder.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg tviler på at det er stor luftsirkulasjon i en slik tank. Men selvfølgelig, muligheten er der
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av Carpa »

Mener dere at man skal skifte olje en gang i året, altså hver eneste høst?

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

ZZR-Erling

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av ZZR-Erling »

Carpa skrev:Mener dere at man skal skifte olje en gang i året, altså hver eneste høst?

Carpas Crap a talk
Ja, som et minimum..men kjører du ikke mere enn serviceintervallet, holder jo det, samt oljefilteret.
Du må få ut guffa serru.

lachrist1
Innlegg: 7
Registrert: 17 aug 2012, 11:30
Motorsykkelen din: Kawasaki - z750 - 2007

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens? (+ batterioppbevari

Legg inn av lachrist1 »

Takk for tilbakemeldinger, knall folkens :D

Blir å få tak i en bensinkanne og fylle opp tanken, så er det gjort.
- også får oljen være til neste service. Kjørte vel 30-50 mil med den nye oljen før jeg parkerte for vinteren.

Sniker meg til et lite spørsmål til, angående batteriet.. har tatt ut av sykkelen og har (vedlikeholds)ladet det inne med en ctek. Hvor er det best å oppbevare nå, inne eller ute i garasjen? Min kunnskap sier at batterier ikke har godt av kulde (jmf. bilbatteri og mobiler som ligger kaldt), men leste en plass her at batteriet til sykkelen godt kunne bevares ute i garasjen. Stiller meg litt spørrende til det.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens? (+ batterioppbevari

Legg inn av omaas »

lachrist1 skrev:Takk for tilbakemeldinger, knall folkens :D

Blir å få tak i en bensinkanne og fylle opp tanken, så er det gjort.
- også får oljen være til neste service. Kjørte vel 30-50 mil med den nye oljen før jeg parkerte for vinteren.

Sniker meg til et lite spørsmål til, angående batteriet.. har tatt ut av sykkelen og har (vedlikeholds)ladet det inne med en ctek. Hvor er det best å oppbevare nå, inne eller ute i garasjen? Min kunnskap sier at batterier ikke har godt av kulde (jmf. bilbatteri og mobiler som ligger kaldt), men leste en plass her at batteriet til sykkelen godt kunne bevares ute i garasjen. Stiller meg litt spørrende til det.
Ikke noe problem å lagre et fullladet batteri ved lav temperatur, faktisk en fordel fordi egenutladingen blir liten.

Batterier mister ytelse når de er kalde. Effekten kommer tilbake når temperaturen stiger. :-)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

ZZR-Erling

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av ZZR-Erling »

De mest "ihuga" lader det opp og legger det i dypfryseren til våren. Jeg pleier å lade det å ha det i så vidt over 5 og opp mot 7-8 ca, kjellertua det.
Å sette det i stua i 20+ øker selvutladiga ja. Vil anbefale at man bruker en lader som er tilpasset batteriet, Optimate, CTEC mfl, har knallfie ladere som tar AGM, MF og blybatterier. Bruker sjøl Optimate 4, "anbefalt av Kawasaki". :prf

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Fylle opp tanken nå, hindre kondens?

Legg inn av Carpa »

ZZR-Erling skrev:
Carpa skrev:Mener dere at man skal skifte olje en gang i året, altså hver eneste høst?

Carpas Crap a talk
Ja, som et minimum..men kjører du ikke mere enn serviceintervallet, holder jo det, samt oljefilteret.
Du må få ut guffa serru.
Da får jeg prøve å finne ut av serviceintervallene da. Vet du hvor jeg kan få tak i serviceheftet?

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar