Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Det er sikkert mange motorsyklister som også har fotografering som en tilleggshobby. Jeg har vært forointeressert siden jeg fikk mitt første analoge speilrefleks til konfirmasjonen og har siden hatt interessen. En hobby som er fin og kombinere med motorsykkelkjøring.
Jeg er med i en lokal fotoklubb men deltar sjelden i konkurranser eller legger bilder ut på nettsider , dette er min rekreasjonshobby og liker ikke presset konkurranser og bildekritikker gir meg. Ofte så betyr fotografier noe annet for deg personlig enn andre kan se.
Er det andre som er opptatt av fotografering og hvilket utstyr bruker dere.
Jeg har alltid hatt Canon kameraer og blitt godt kjent med disse , og som med motorsykler så er kvalitetene ganske like og det blir personlig hva man velger.

Fullformatskamera:
Canon EOS 5D MkIII

Objektiver:
Tamron SP 24-70mm f2,8 VC
Canon EF 50mm f1,4
Canon EF 85mm f1,8
Canon EF 200mm f2,8 L
Canon EF 2xConverter

Blitz:
Canon Speedlight 430EX Blitz
Defuser

Speilløst Hybridkamera:
Olympus PEN EL-P3
Objektiver til dette:
Olympus 14-42mm f4,5-5,6
Panasonic 20mm f1,7

Stativer, filtre m.m
Manfrotto 055 PROB Trebenstativ
Manfrotto 682 Ettbenstativ
Manfrotto 488RC4 kulehode
Induro Adventure m/kulehode Lett Trebenstativ
Cokin Filtersystem Z-Pro med diverse filterringer og graderte ND filter
Hoya ND4 og ND8 gråfiltre.
Hoys Polafilter
Trådutløser
Ekstra batterier
Lowepro 10L fotosportsekk.
Lowepro kombifotosekk.
Crumpler skulderfotoveske.
Fotokoffert fra ClasOlsson.

Kunne sikkert finansiert mellomlegget til ny sykkel med alt fotoutstyret , men det er en viktig hobby for meg . Her er litt av utstyret mitt pakket for MC tur.

Her er litt av mitt utstyr:

Bilde
Sist redigert av Bringisen den 20 jan 2013, 11:16, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Foto ?

Legg inn av MLeikarnes »

Foto er en viktig hobby for meg også!
Canon som er saken her i gården også!

Kjøpte mitt første speilrefleks for nå 5 år siden i konfirmasjonen, dette var det enkle EOS 400D. Først nå før jul ble 400'n byttet ut med et MYE nyere 60D... 400'n fikk seg jo nermere 400.000 eksponeringer iløpet av 5 år! (Digresjon; Canon avsluttet garantiavtalen på 400D ved 50.000 eksponeringer...) Men, men, hadde jo aldri problemer med det gamle!

Har ikke slått meg helt på faste linser enda, men den tid kan det jo hende kommer...?
Canon EOS 60D med Sigma 17-70mm F2,8-4 Macro HSM APO OS (meget bra linse synes jeg!)
Har også; Canon EF-S 50mm (lite brukt...) Tamron 55-200mm F4-5 Macro (bra til sitt bruk, gammel billig linse)

Straks i bestilling; Sigma 10-20mm Vidvinkelzoom og Sigma 70-300mm/150-500mm... :-k
Har fått for meg at jeg bare vil ha Sigma linser av en eller annen grunn :scratch HAHA! :redface
Stativer og vesker finnes det også en del av her... Vesker og sekker er jo veldig handy til alt mulig... Ser plutselig noe som ser bedre ut og da må man ha det! Stativ måtte jo også handles nytt etter kjøp av ett nytt mye større kamera som tok fulstendig knekken på det mindre lette stativet til 400'n, ellers finnes jo små stativer til diverse kameraer også. Filter er jo også en nødvendighet med dette ustabile været, har blitt veldig glad i polariseringsfilter med tiden, kan justere bildets lysstyrke manuelt på en enkel måte, ta bort lys fra unødvendig kilder!
Men det å kunne filme med speilrefleks klarer jeg ikke å venne meg til, kommer ikke på at jeg har det! Vi var på gokart i stavanger med crewet på båten og da kom jeg ikke på at jeg hadde film før noen av de siste rundene :sk?

Har jo også fotokanonen Canon EOS 400D med 18-55mm standard linse, men dette er mer til utlån til halvblinde ikke-fotografer da det er i shabby tilstand...
Men på MC-tur blir det mye Med digitalkamera og GoPro, Canon sitt billigste digitalkamera Powershot A2200 tar faktisk utrolig bra bilder til de 700 kronene...
Og GoPro-kameraet er jo også en morsom liten sak å leke med, teste nye monteringsplasser på sykkelen/traktoren/bilen/snøscooteren...
Kanskje man skulle prøve å feste det på motorsaga...? :scratch

Bilde
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bikeridr
Innlegg: 185
Registrert: 20 jun 2012, 16:43
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300A 2011
Sted: På to hjul / Babīte

Re: Foto ?

Legg inn av Bikeridr »

Joda, driver litt og kombinerer hobby på to hjul og et øye på "viewfinderen". :-)
Jeg har hatt "noen få" kameraer. Analoge APS, "vanlig" 135 og mellomformat. Har sendt alle analoge på båten, unntatt arvegodset etter Farmor, en velbrukt "Brownie" som hun kjøpte for sine konfirmasjonspenger engang på 20-tallet.

Nå har jeg et Canon EOS 5D Mk II og med unntak av Canon EF 50 f/1,4 har jeg utelukkende L-optikk i området 17 til 400 mm, samt en 1,4x telekonverter. I tillegg adapter for bruk på teleskop, så jeg kan "skryte" av å ha et F1.200 f/4,7 "objektiv" i stallen. :thumleft

Jeg fikk også den lyse ideen at jeg skulle kjøpe meg et Olympus PEN kamera for å kunne "pakke lett" på sykkelturer. Men fant det så knotete og vanskelig i bruk at jeg solgte det ganske umiddelbart etter min 9-lands-tur sommeren 2012. Så da er det å pakke ned "kanonen" igjen. :-)

Jeg tar bilder av alt og ingenting. Kvaliteten er svært varierende, men det er nå tross alt jeg som skal like bildene mine, og enkelte av blinkskuddene havner på "flikkern". Noen ganske få ligger her inne (i innlegg) og omtrent ingen blir lagt ut på "fjøsboka".

Før 5D Mk II'n hadde jeg et Canon EOS 20D. Jeg angrer på at jeg solgte det, kunne vært et suverent nr-2-kamera. Nuvel, treårsplanen min er en 1D-x, eller evt fremtidsutgaven av den. Da blir imidlertid ikke 5D'n solgt.
Bikeridr
*Honning og RigaBalsam*

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Foto ?

Legg inn av Vagabond60 »

Er ute etter et nytt kamera. Har aldri hatt et "godt" kamera (da med tanke på speilrefleks). Tar mye bilder med iPhone, et fujikamera (som er vanntett etc) og Gopro. Ønsker meg et godt speilrefleks og linse med grei zoom.

Har dere noen anbefalinger (uten at det koster for mye) ?

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Foto ja..jo det liker jeg :thumleft

Interessen kom da jeg fikk et Ricoh ZF35 hos min mor da jeg var 16. Det har jeg forsåvidt ennå, men er selvf ikke i bruk. Min liste blir slik:

Pensjonert utstyr: Ricoh ZF35 med ekst blits. Canon 500-analog med defekt Sigma 28-80.

Opertivt utstyr: Canon 500D med:
Canon EFS 15-85IS
Canon EF 75-300
Tokina 11-16DX Pro
Canon G9 kompaktkamera med lite flexistativ.

Canon fotosekk og ett par vesker og stativ.


Den skarpeste linsa er fra best til dårligst: 11-16, 15-85, 75-300

Jeg bruker nesten utelukkende kun G9'ern på mc-turer. Det kan jo bare henge rundt halsen når vi kjører pass, eller i den lille tankveska jeg foretrekker. Også tar jeg kun raw-bilder, men har ikke begitt meg inn på andre program enn Canon EOS Professional, men liker det godt.

Mitt beste bilde er kanskje dette:
Bilde
Det er tatt ved hytta nordpå med 11-16.

Ellers har jeg disse:
Bilde
En bekk her hjemme EF 75-300


Bilde
Samme bekk men tatt med 11-16


Bilde
Ved hytta 15-85


+ ca 15 000 til :knegg

Endre: fototurer måtte endres til mc-turer vedr G9'en.
Sist redigert av ZZR-Erling den 20 jan 2013, 10:41, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Veldig kjekt at flere her inne har fotointeressen :thumleft

Jeg hadde vel en anelse siden mange av motorsyklistene er glad i naturen og i det hele tatt å være på tur. Da er det fint å kunne forevige opplevelsene med flotte bilder.

Ser dere også har flere kamera totalt. Jeg har også et Olympus EL-P3 med 14-45mm objektiv og et Panasonic 20mm f1.7 objektiv som skulle brukes når jeg pakker lett , men jeg ser at for å være på den sikre siden blir helst hele kofferten med 5Den med. Derfor vurdere jeg å selge Olympusen selv om det er et veldig godt kamera.
Jeg har også GoPro HD2 som jeg filmer med på sykkelen , kvaliteten er ikke like god som filmene fra 5Den men er selvfølgelig mye mer brukervennlig på sykkelen.

Håper flere har denne hobbyen så kanskje dette kan bli en tråd om spørsmål og erfaringer underveis. :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Vagabond60 skrev:Er ute etter et nytt kamera. Har aldri hatt et "godt" kamera (da med tanke på speilrefleks). Tar mye bilder med iPhone, et fujikamera (som er vanntett etc) og Gopro. Ønsker meg et godt speilrefleks og linse med grei zoom.

Har dere noen anbefalinger (uten at det koster for mye) ?

Finn.no har jo mye brukt..feks Canon 350D, 400D, 450D,500D og 550D.
Ei grei linse til mye ligger i zoomområdet 15-100.
(Dess større rangen på zoomen er, dess dårligere blir kvaliteten).
Så fins det teleconverter. da kan du feks ha en 1,4 Teleconverter slik at ei 18-55 blir til 25-77.

feks:
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... anon%20500" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er viktigere med ei god linse enn ett dyrt kamerhus..ei meget god og anvendelig linse er Canon EFS 15-85Is, men den koster jo 6000 ny.

Du kan få Canon EFS 18-55Is rimelig..og de tar bra bilder de og!

Endre: bør kanskje nevne at de "verste" kameraene benevnes "Full Frame"..de har større bildebrikke en "Croped", men koster noe jævelskt! EF-linsene er til full frame og croped, mens EFS linsene er kun til cropped. "Cropfaktoren" er 1,6..dvs du får noe mindre snitt enn ved full frame.
Faste objektiver er best bildemessig, men jeg synes de er noe "uhåndterlige" ift zoom.
Det er vel i grunn "ingen" som begynner med full frame.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Vagabond60 skrev:Er ute etter et nytt kamera. Har aldri hatt et "godt" kamera (da med tanke på speilrefleks). Tar mye bilder med iPhone, et fujikamera (som er vanntett etc) og Gopro. Ønsker meg et godt speilrefleks og linse med grei zoom.

Har dere noen anbefalinger (uten at det koster for mye) ?
Som første speilrefleks ville jeg ikke tenkt så veldig mye på hvor avansert kameraet er , men heller på hvilket system (Canon , Nikon , Sony etc) som du kan tenke deg å leve med.
Dette fordi de fleste relativt rimelige kameraene som (Canon EOS1100D , Canon E0S600D osv) er kapabel til å ta fantastiske bilder , men det er faktisk mye viktigere hvilket objektiv du setter på det. Med kit objektivene som ofte følger med får man en grei start men ofte er disse objektivene litt for trege eller mørke. Dvs at jo mindre blender (f-tall) objektivet har jo raskere og lysere er objektivet. Med et raskt objektiv (lavt f-tall) så vil du kunne ta bilder når det er mørkere ute eller ta bilder av raske ting å fryse det , uten å heve ISO verdien slik at bildene blir kornete. Men jo mer lyssterke objektivene er jo dyrere blir de som oftest , man kan få de rimeligere hvis man dropper zooom.
Kort fortalt så har de fleste kitt objektiver på 18-55mm en beste lysstyrke (blender) på 4,5 eller 5,6 og disse koster gjerne rundt 1000 lappen , mens f.eks Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS koster over 8000,-. Man kan gjøre et godt kompromiss med å velge et tredjeparts objektiv fra Sigma eller Tamron , disse har også normalzoomer i området 17-55mm med stor blender f2.8. Disse fåes ofte til halve prisen.
Jeg snakker mye om Canon nå seiden jeg føler meg tryggest der , men min menig er at bildene blir verken bedre eller dårligere om du hadde valgt Nikon eller Sony etc. Men se på hva du kan få av objektiver og annet utstyr og velg merke utfra det.

Mitt tips er et Canon EOS 1100D med kit-objektiv og i tillegg EF-S 55-250mm f4,5-5,6 IS da har du en pakke til rundt 4000,- om du søker etter rimelige nettbutikker i Norge. Denne pakken gir deg en god start , til en rimelig penge. Når du har brukt det en stund så ser du hvilken brennvidde område (mm) du fotograferer mest i. Dvs vidvinkel 17-24mm eller normalormådet 40-60mm eller tele fra 80-++++mm. Så kan du da kjøpe et objektiv med fast brennvidde (mm) og god lysstyrke (f) gjerne f1.8-2.8 når du har bestemt deg.
Kan du legge ut litt mer penger , ville jeg gått opp et hakk å kjøpt EOS 600(650)D uten kit objektiv og tatt med et Tamron 17-50mm f2.8 VC (eller Sigma 18-50mm f2.8) Da får du et mer avansert kamera med flere valgmuligheter og vippbar skjerm , samt et raskt og lyssterkt objektiv.
Lykke til og bare spør mer :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Erling skrev:Foto ja..jo det liker jeg :thumleft

Interessen kom da jeg fikk et Ricoh ZF35 hos min mor da jeg var 16. Det har jeg forsåvidt ennå, men er selvf ikke i bruk. Min liste blir slik:

Pensjonert utstyr: Ricoh ZF35 med ekst blits. Canon 500-analog med defekt Sigma 28-80.

Opertivt utstyr: Canon 500D med:
Canon EFS 15-85IS
Canon EF 75-300
Tokina 11-16DX Pro
Canon G9 kompaktkamera med lite flexistativ.

Canon fotosekk og ett par vesker og stativ.


Den skarpeste linsa er fra best til dårligst: 11-16, 15-85, 75-300

Jeg bruker nesten utelukkende kun G9'ern på fototuret. Det kan jo bare henge rundt halsen når vi kjører pass, eller i den lille tankveska jeg foretrekker. Også tar jeg kun raw-bilder, men har ikke begitt meg inn på andre program enn Canon EOS Professional, men liker det godt.



+ ca 15 000 til :knegg
Flotte bilder Erling :vs

Jeg liker også godt å fotografere bilder med vann og sløre eller fryse det. Har hørt at Tokinaen skal være fin , jeg hadde en Sigma 10-20mm og 8-16mm til mitt forrige 7D , men de passet ikke til FF kameraet jeg har nå. Det videste jeg har nå er 24mm som tilsvarer 16mm på ditt kamera. Jeg vurderer sterkt et EF17-40mm f4L som gir omtrent den samme vidvinkel som ditt 11mm objektiv.

Jeg tar bildene mine i kombinasjon av JPG og RAW, har en mulighet med RAW bilder på et minne kort og JPG på et annet siden kameraet har to minnekort. Da kan jeg bruke JPG bildene uten behandling til å laste rett på nett og sette meg hjem å finpusse på RAWfilene i ro og mak senere.

Canon sin orginale programvare er undervurdert av mange men er etter min mening helt super , jeg har også LR4 og PS Elements 11 men bruker egentlig like ofte Canon sin programvare. Kommer helt an på hvor mye jeg vil gjøre ut av bildene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Foto ?

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 03 mar 2015, 17:31, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Foto ?

Legg inn av Bringisen »

Her er noen av mine bilder med vann , vann er gøy... :-)

1. Tatt i mitt nærområde her på Hjortland i Åsane/Bergen. Dette er egentlig en liten sildrebekk i skogen som ser ut som en foss. Har brukt stativ og ND8 gråfilter for å få lang nok lukkertid til sløringen av vannet. Har forsterket fagene noe i etterbehandlingen.
Bilde

2. Tatt ved Turøy helt i havgapet på Sotra utenfor Bergen. Har brukt stativ og fotografert i skumringen for å få lange nok lukkertider til sløringen av bølgene.
Bilde

3. Også tatt på Sotra samme sted og samme opptaksteknikk.
Bilde

4. Tatt i Fensfjorden utenfor mitt landsted i Gulen/ Sogn og Fjordane. Tatt om bord i en liten 14 foter så jeg måtte bruke raske lukkertider på 1/500 sek for å sikre skarpe bilder. Rettet opp horisonten i etterbehandlingen.
Bilde

5. Tatt på Sotra utenfor Bergen en kveldstund. Stativ måtte til for å unngå for høye ISO verdier. Med det nye kameraet mitt hadde det ikke vært like farlig med høye ISO verdier.
Bilde

7. Tatt fra båt utenfor Gulen i Fensfjorden , brukte en 200mm og 1/1000sek lukker for å fryse bevegelsen til måken. Måken ble litt vingeklippet men fokuset skulle være når den tok biten.
Bilde
Sist redigert av Bringisen den 20 jan 2013, 11:43, redigert 2 ganger totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

Bringisen skrev:
ZZR-Erling skrev:Foto ja..jo det liker jeg :thumleft

Interessen kom da jeg fikk et Ricoh ZF35 hos min mor da jeg var 16. Det har jeg forsåvidt ennå, men er selvf ikke i bruk. Min liste blir slik:

Pensjonert utstyr: Ricoh ZF35 med ekst blits. Canon 500-analog med defekt Sigma 28-80.

Opertivt utstyr: Canon 500D med:
Canon EFS 15-85IS
Canon EF 75-300
Tokina 11-16DX Pro
Canon G9 kompaktkamera med lite flexistativ.

Canon fotosekk og ett par vesker og stativ.


Den skarpeste linsa er fra best til dårligst: 11-16, 15-85, 75-300

Jeg bruker nesten utelukkende kun G9'ern på fototuret. Det kan jo bare henge rundt halsen når vi kjører pass, eller i den lille tankveska jeg foretrekker. Også tar jeg kun raw-bilder, men har ikke begitt meg inn på andre program enn Canon EOS Professional, men liker det godt.



+ ca 15 000 til :knegg
Flotte bilder Erling :vs

Jeg liker også godt å fotografere bilder med vann og sløre eller fryse det. Har hørt at Tokinaen skal være fin , jeg hadde en Sigma 10-20mm og 8-16mm til mitt forrige 7D , men de passet ikke til FF kameraet jeg har nå. Det videste jeg har nå er 24mm som tilsvarer 16mm på ditt kamera. Jeg vurderer sterkt et EF17-40mm f4L som gir omtrent den samme vidvinkel som ditt 11mm objektiv.

Jeg tar bildene mine i kombinasjon av JPG og RAW, har en mulighet med RAW bilder på et minne kort og JPG på et annet siden kameraet har to minnekort. Da kan jeg bruke JPG bildene uten behandling til å laste rett på nett og sette meg hjem å finpusse på RAWfilene i ro og mak senere.

Canon sin orginale programvare er undervurdert av mange men er etter min mening helt super , jeg har også LR4 og PS Elements 11 men bruker egentlig like ofte Canon sin programvare. Kommer helt an på hvor mye jeg vil gjøre ut av bildene.
Takk :vs
Den 17-40'en var jeg veldig nære på å kjøpe...fritelse :)
Tokinaen er jeg veldig nøyd med, og den kom jo godt ut i siste Digital Foto.

Ellers vil jeg nu si at Canon G9 funker bra til mine/våre mc turer, dog har jeg "prestert" å fått skit på brikka..helt øverst da..menmen..også har vi jo de her nye "systemkameraene", altså de me utskiftbar optikk, stor brikke, men kompakt da de mangler speil, dog er de vel ennu litt i "startfasen", altså dyre og har ikke mange linsemuligheter..så skulle jeg hatt ett nytt nu, hadde jeg nok valgt G15 som av mange betegnes som bedre enn G1X.
G15 tar jo også raw og har alle andre muligheter som et "speil" har, bortsett fra utskiftbar optikk/objektiv.

Bilde
G9 i Passo Valparola i Dolomittene, (tatt i jpg så litt slakk kvalitet).
Sist redigert av ZZR-Erling den 20 jan 2013, 10:37, redigert 1 gang totalt.

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

[quote="Bringisen"]Her er noen av mine bilder med vann , vann er gøy... :-)



Bilde

Dette var meget bra! Naturlig, livlig, lett og luftig, perfekt i grunn! :thumleft

ZZR-Erling

Re: Foto ?

Legg inn av ZZR-Erling »

TheBandit skrev:Jeg ble også bitt av fotobassilen etter at jeg kjøpte ett Nikon D50 som mitt første digitalkamera. Og nå takler jeg ikke å bruke noe annet enn speilrefleks (bortsett fra noen iphone-bilder til å legge ut på facebook og mcsiden da).

Har i dag ett Nikon D5100 med Sigma 17-70 mm og ett Sigma 70 - 300 mm. Ikke det mest proffutstyret, men det er enkelt i bruk, tar gode bilder og gjør at hobbyen ikke blir så alt for dyr. Så resultatene blir stort sett veldig gode. Det har også en god videofunksjon. :-)

Det neste som står på ønskelisten er en Nikon SB700/900/910 bilts og ett fastobjekiv 35 eller 50mm. Ett bedre stativ vurderes også. :-k

Til fotoredigering så bruker jeg Pixelmator og Hugin til å lage panoramabilder. Photomatix til HDR. :thumleft
Fine disse også.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Foto ?

Legg inn av knutk »

Største forskjellen mellom et godt og dårlig bilde utgjør fotografen, ikke kamera.

Men til nå har alle snakket om Canon. Siden det er vinter og PMS herjer kan jeg ikke lenger sitte å se på.

Jeg vil derfor slå et slag for Nikon.
De har to ypperlige begynner-modeller. D3200 og D5200. Ene er dyrere enn det andre, og tilbyr flere finnesser.

Vil ikke si noe galt om andre merker, men nevne at der er tre merker å velge mellom. Nikon, Canon og Røkla. Utover det er det linje #1 som gjelder.

Toppmodellene til de to førstnevnte er relativt jevnbyrdige. I de billigste modellene er det min ærbødige påstand at Nikon sine billigste linser/kamerahus er et hakk grommere enn Canons billigste.
Men når dagen er omme er begge deler bra (og forsåvidt mye fra Røkla også).

Endelige valg bør først gjøres etter man har vært i en kamerabutikk (ikke Elkjøp etc, et kamera er ikke et kjøleskap).
Se på de ulike modellene, kjenn på grepet, kjenn på "vill ha" følelsen. Husk på linje #1.

Lykke til

Svar