Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

Jeg skjønner hva flere av dere skriver. Men jeg skjønner ikke problemet egentlig. Hadde MCsiden brukt bildene for å tjene penger så hadde det vært galt, men å bruke bildene kun for å vise frem forumet og hva man kan finne her og det positive i den aktivitet forumet oppfordrer til ser jeg ikke noe problem med.

Jeg ser dilemmaet med å bruke eksternt linkede bilder og dette kan vi nok helt sikkert justere i vilkårene.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Kawasaki skrev:Dåkker ska nu jær dæ så ijnnihællvetta komplisert :scratch

Hvorfor ikke endre teksten der oppe i førsteinnlegget,der dere tar bort det dærre vissvasset om at MC-siden skal ha rett til å bruke bildene til noe som helst?
Og hvis det tilfeldigvis skulle være et bilde eller to dere ønsker å bruke,så kan dere jo bare spørre "eieren" om det er greit,i hvert enkelt tilfelle.

Easypeasy,problem solved :thumleft
Det enklaste er oftast det beste :thumleft

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

Åndsverksloven regulerer kun rettighetene til bildet eventuelt rett til godtgjørelse, og personvernhensyn til avbildede personer.

Selv om mcsidener er ikkekommersiell, bør man vudere en justering av teksten. Man vet jo aldri når de riktige kverulanter banker på døren. Hobbyhjemmeside eller ikke. Loven er å ta hensyn til.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

jodlevann skrev:Åndsverksloven regulerer kun rettighetene til bildet eventuelt rett til godtgjørelse, og personvernhensyn til avbildede personer.

Selv om mcsidener er ikkekommersiell, bør man vudere en justering av teksten. Man vet jo aldri når de riktige kverulanter banker på døren. Hobbyhjemmeside eller ikke. Loven er å ta hensyn til.
Det kan være du har rett. Samtidig så er det å akseptere betingelsene til forumet også å akseptere at åndsverksloven og rettigheter endrer seg i tråd med de vilkår som er satt. Man akseptere å dele, med alt hva det innebærer innenfor rammene av vilkårene. Hadde forumet aktivt hentet bildene fra andre uten å be om lov, så hadde det være noe annet slik jeg ser det.

Eks: Jeg tar et bilde som jeg da "eier". Jeg er medlem av MCsiden og har gjennom å bruke bildetjenestene på forumet akseptert at bildet mitt kan brukes på en flyer eller noe som MCsiden finner formålstjenelig for å fremme forumet. Da kan jeg ikke komme etterpå å påberope meg alt mulig i ettertid. Hadde MCsiden "tatt" bildet mitt uten mitt samtykke og brukt det så hadde det vært noe annet.

Skulle jeg likevel angre på opplastingen så går jeg bare å sletter bildet. MCsiden lagrer ikke kopier av det som lastes opp. Således tar jeg bilde "tilbake" med unntak av evt. trykksaker hvor bilde fortsatt måtte være på trykk.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jodlevann »

Riktig.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

"Bilder som lastes opp til eller linkes til MCsiden er å anse som offentlige og MCsiden tar ikke ansvar for eventuelle spredninger eller ulemper som måtte oppstå som følge av spredning. MCsiden kan uten å be om samtykke bruke bildene i markedsføring av forumet (på nett, epost, flyers etc.). MCsiden kan ikke bruke bildene i kommersielle hensikter. Bilder som er linket til forumet fra andre tjenester (photobucket etc.) kan, all den tid de er tilgjengelig, også brukes av MCsiden."

Jamen sa jeg smør. Linking er nettopp noe man kan gjøre for å vise til noe man ikke vil kopiere og mangfoldiggjøre. Man tar altså ikke noe andre eier og viderebruker men viser til det der opphavspersonen har lagt det. Og det ligger gjerne i en sammenheng der.
Så hvis noen linker til et innhold eller bilder som de ikke vil kopiere siden de kjenner kotyme så skal MCSiden plutselig få en bruksrett til det samme materialet? Nå er dere på syltynn is.

Og dere forlanger å få bruke uten samtykke?
Tross det som noen av oss har påpekt?
Kawasaki skrev:Dåkker ska nu jær dæ så ijnnihællvetta komplisert :scratch

Hvorfor ikke endre teksten der oppe i førsteinnlegget,der dere tar bort det dærre vissvasset om at MC-siden skal ha rett til å bruke bildene til noe som helst?
Og hvis det tilfeldigvis skulle være et bilde eller to dere ønsker å bruke,så kan dere jo bare spørre "eieren" om det er greit,i hvert enkelt tilfelle.

Easypeasy,problem solved :thumleft
Burde ikke være verre vel?

Alternativt så kan dere gi beskjed på PM til alle brukerne, ikke alle får med seg alle trådene. Deretter får dere sette disse nye reglene deres i karantene den tiden det tar fra vi sletter bildene våre til de nye reglene evt trer i kraft. Var det en måned det var snakk om?

Jeg er forbanna siden der har vært nok av tyverier og misbruk av bilder andre steder. En kamp som jeg ikke kan aksepteres skal tapes ved å bake svært tvilsom ordlyd inn i "Brukerrettighetene"...

Bildebruk omfattes ikke bare om opphavsrett men også personvern og etikk.

Skal jeg oppfatte svarene fra redaksjonen slik at dere vil la ordlyden bli stående? Avventer klar melding. Og forventer selvsagt at om man da sletter alle bildene fra galleriet vil de ikke brukes selv om det går ei stund før de forsvinner fra serverne.

Og om man nå sletter alle bildene og skulle våge seg til å legge inn noe i framtida med tydelig Copyright-merking på, vil det bli respektert?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Geir »

joo skrev:[klippe...]
En ting er at dere ikke er ansvarlig for spredning som andre uærlige sjeler gjør, men å si at dere uten videre kan "bruke" bildene er et overtramp.

Venter spent på fortsettelsen :sk?
Må si at jeg er enig med joo på mange måter her. Det er klart at når men legger bilder ut på nettet så åpner man jo for bevisste eller ubevisste tyveri av bildene. Men; med setningen "MCsiden kan uten å be om samtykke bruke bildene i markedsføring av forumet (på nett, epost, flyers etc.)." oppfatter jeg at dere tar dere til rette - eller kan ta dere til rette - med andres bilder uten at opphavsmennesket (i disse kjønnsnøytrale tider) verken blir gjort oppmerksom på det eller har mulighet til å reversere bildebruken - man har jo "akseptert" betingelsene... Å hevde at man enkelt kan slette bildet/fjerne lenken blir litt søkt - greit hvis bildet ligger på nettet på en server/et område man selv har kontroll over - det er ikke så enkelt å slette et bilde fra en server/et område men ikke kontrollerer eller fra en trykksak for den del. Dessuten er det slik at enkelte bilder er en del av en fortelling eller opplevelse der forfatteren/fotografen har brukt bilde(r) som må sees i kontekst med historien. Det er ikke sikkert at forfatteren/fotografen ønsker det samme bildet brukt i andre settinger.

Kawasaki har løsningen; slett den linjen og spør fotografen dersom dere ønsker å bruke et bilde i markedsføring av mcsiden.no - jeg er rimelig sikker på at dere får ja... Kan fort bli smått med bilderike tråder her hvis ikke, er jeg redd... :mk

Edit: skriveleif.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Jarodden »

Dexter skrev: Det kan være du har rett. Samtidig så er det å akseptere betingelsene til forumet også å akseptere at åndsverksloven og rettigheter endrer seg i tråd med de vilkår som er satt. Man akseptere å dele, med alt hva det innebærer innenfor rammene av vilkårene. Hadde forumet aktivt hentet bildene fra andre uten å be om lov, så hadde det være noe annet slik jeg ser det.
Det er dessverre så enkelt at dere IKKE kan gå vekk fra diverse lover og regler, uansett hvor mange forbehold og retningslinjer dere lister opp.

Loven(e) er satt for å "beskytte forbrukeren", og det må vi alle forholde oss til :-)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Men det mcsiden altso meiner, er at vist en ikkje vil at bildene kan bli brukt i hytt og pine av mcsiden så bør en slette bildene og fjerne linker fortare en fanden?
Er det virkelig slik dok vil ha det her?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Geir skrev:Dessuten er det slik at enkelte bilder er en del av en fortelling eller opplevelse der forfatteren/fotografen har brukt bilde(r) som må sees i kontekst med historien. Det er ikke sikkert at forfatteren/fotografen ønsker det samme bildet brukt i andre settinger.
Nettopp, veldig viktig dette også.

Nå regner jeg med å slette alt jeg har lagt inn av bilder. Det vil nok skje i løpet av kvelden, om ikke det kommer en kontrabeskjed ganske kjapt...

Prinsipper.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

Vent nå litt med å slette bilder folkens. Vi har en diskusjon internt nå på hvordan vi skal ordlegge forumreglene angående dette. Vi ønsker jo ikke at folk skal slutte å legge inn bilder.
Ta oss for det vi er, mennesker, ikke jurister. Ikke det at jurister ikke er mennesker, men man kan jo lure av og til med tanke på alle mulig vanskelige formuleringer i div. lover og forskrifter. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Synest ikkje det er vansklig, Kawasaki har komt med det beste forslaget :thumleft

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Kawasaki »

ZZR-Tom skrev:Synest ikkje det er vansklig, Kawasaki har komt med det beste forslaget :thumleft
Kawasaki har bestandig løsningen på sånne kompliserte problemer,sånn er det bare :knegg

Problemet her er bare at ting begynner å gå til hodet på ledelsen,de tror at dette forumet er så førrbainna stort at det må lages kompliserte "regler" for allslags. Et annet problem er at de ikke har innsett at andre enn dem selv enkelte ganger kan sitte på bedre løsninger.
Høvdingen selv har jeg ennå tilgode å se et ydmykt svar fra,til folk som er så freidig at de ikke er helt enige med han.Den "styrken" kommer til å bli en svakhet.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Geir »

Kawasaki skrev:
ZZR-Tom skrev:Synest ikkje det er vansklig, Kawasaki har komt med det beste forslaget :thumleft
Kawasaki skrev:Kawasaki har bestandig løsningen på sånne kompliserte problemer,sånn er det bare :knegg
Ehem... Nåja, selv blind høne kan finne korn... ;-) Men det skal du ha; løsningen var enkel og grei - det gjenstår bare å se om den blir tatt til følge. Selv jeg med mine usle 13 bilder er skepisk til ordlyden i betingelsene og kommer nok til å slette de som ligger i galleriet og lenkene til bilder på andre plasseringer. Dermed blir de få trådene jeg har "krydret" med bilder om mulig enda trøttere... Vi får se hva som rører seg etterhvert.
Kawasaki skrev: Problemet her er bare at ting begynner å gå til hodet på ledelsen,de tror at dette forumet er så førrbainna stort at det må lages kompliserte "regler" for allslags. Et annet problem er at de ikke har innsett at andre enn dem selv enkelte ganger kan sitte på bedre løsninger.
Høvdingen selv har jeg ennå tilgode å se et ydmykt svar fra,til folk som er så freidig at de ikke er helt enige med han.Den "styrken" kommer til å bli en svakhet.

Nå har det jo vært spørsmål om kjøreregler for bildebruk og det er jo greit å ha noe å forholde seg til, men det må selvsagt være fornuftig og slik at medlemmene kan leve med det. Et forum uten medlemmer blir jo rimelig trøtte greier. Ellers kan jeg ikke si at jeg kjenner igjen beskrivelsen av "høvdingen" - synes da han (hvis vi nå snakker om den samme "høvdingen") er både saklig, hyggelig og mann for å revidere sine synspunkt når det trengs?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg bryr meg lite om hvem som bruker eller deler bildene mine, har jeg tatt et bilde ute i garasjen så for all del gjør hva dere vil med det. Men så har jeg noen bilder som inkluderer en annen person og hun lever av bildene som er tatt v henne. Så det prøver jeg å ta hensyn til. At dere skulle da ha alle rettigheter til dette bildet når jeg linker til det, gjør meg betenkt. Må kanskje inn og slette noen linker jeg og.

Burde være lett å si at Mcsiden har rettigheter til kun de bildene som blir lastet opp her, og ikke de som ligger på eksterne sider.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar