Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av AJ »

ole m. skrev: Det betyr altså at dere opprettholder de nye bruksbetingelsene slik de er. Jeg har ikke så mange bilder her, men skal i alle fall gå gjennom mine poster og slette det som er lagt ut.
Det nye forslaget er ikke lagt ut enda, men kommer på plass antakelig senere i dag.
Gjenstår noe arbeid med endelig utforming.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

ole m. skrev: Den artikkelen handler jo om Facebooks tvilsomme avtale/kontrakt med brukerne. Er det slike betingelser dere synes man skal ha her også?
Og ja, jeg er sikker på at dere ikke i ettertid kan endre vilkårene uten å varsle brukerne.
Det stemmer at den handler om Facebooks avtale/kontrakt med brukerne. Men da du registrerte deg på MCsiden.no godtok du følgende: "Vi kan redigere disse når som helst og gjøre vårt beste for å holde deg informert. Du bør likevel lese gjennom reglene ofte når du er medlem av MCsiden. Du er også bundet til disse reglene etter at endringer er blitt gjort."

Og det er jo ikke som om vi legger skjul på eventuelle endringer. Hadde vi gjort det, så hadde vi jo ikke hatt denne diskusjonen nå.

Vi vil alltid prøve å gjøre eventuelle endringer så godt synlig som mulig, som nå, da det blir lagt ut som global annonsering på hovedsiden vår.

Akkurat den klausulen om at vi kan endre brukerbetingelsene er vi nødt til å ha. Dersom det er nødvendig å endre brukerbetingelsene kan det ikke være slik at de som registrerte seg før endringene blir gjort slipper å ta hensyn til de nye betingelsene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ole m. »

Banditmannen skrev:Hadde egentlig ikke tenkt å si noe som helst i denne tråden, men klarer ikke å la vær!

STORM I VANNGLASS!

Sånn, da har jeg fått det ut av systemet! :mk
Det må du gjerne mene, men noen av oss er opptatt av å beholde rettighetene til egne fotografier, og at mcsiden.no forholder seg til norsk lov når det gjelder dette. Løsningen er svært enkel, men det virker som det har gått en slags prestisje i dette fra ledelsen. Her gjelder det visst å tvinge gjennom betingelser som er til ulempe for brukerne, og i samtidig på kant med norsk lov.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg kjenner jeg ikke tar dette så ille opp som mange andre.. Hvis bildene jeg har lagt ut kan hjelpe forumet på en positiv måte, så synes jeg det bare er fint :-)

Om 100 år er allting glemt uansett, og siden jeg ikke har noe å skjule for verken myndighetene eller fruen ser jeg ingen problemer med å la andre se bilder av meg og/eller sykkelen min. :-P

Jeg tjener heller ikke penger på mine bilder..

Kjør på sier jeg :-)

Tæppatå'k!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

Hva er ett godt forum uten brukere. Dere mister svært mange svært aktive bruke på dette tullet. fGreit nok at dette er ett forum som Aj har opphavsrett til og fulle rettigheter til å styre og bestemme som han vil, men dette forumet er ingen ting uten de aktive brukere som noen ganger trør til med gode diskusjoner og saftige uttrykk. Hvis man tror at alle "følgerene" som mener alt er fint og greit er tilstrekkelig til å lage litt "gang" i trådene så tror jeg forumet har sett sitt høydepunkt.

At man nå passerer 2000 medlemmer er i grunn bare ett tegn på at man begynner å bli gammel. Det er ikke 2000 brukere. Kanskje heller 200 - 300 og 1500 - 1800 som er borte og ute av bruk. I de 2 - 3 årenen jeg har vært her så er det flere som på grunn av åpenlyse misforståelser er skjøvet ut av ledelsen. Dette har til dels vært svært aktive brukere som enkelte ganger kanskje har gått over streken men det er ikke mulig å være litt "provoserende" uten noen ganger å være uheldig. Nå jo jeg en av dem Aj har gitt medling om at han egentlig ikke ønsker skal være her men siden dette er ett offentlig forum og jeg i realiteten har en del kjenninger her så har jeg ikke helt tatt det til ettertning - enda.

Når det gjelder bilder og bildebruk så er det mange som er svært uenige i den retningen dette har tatt. Dette har vært personer som har laget svært gode reportasjer og lagt til dels mye arbeid i å "dele" som det så fint heter. Mange av disse mener at man har en lov å forholde seg til. Så lenge man forholder seg til denne loven så er alt greit. Jeg har ikke sett en eneste som har gitt uttrykk for at ledelsen ikke skulle få lov til å ta i bruk eventuelle bilder men de forventer at de kan få den lille anerkjennelsen det ville være å få lov til å si - værsågod gjerne. Bruk det så mye du vil!

Dette fordrer imidlertid at Aj gir etter og det kommer ikke til å skje hvis det siste innlegget fra ledelsen blir stående og derfor kommer dette forumet til å bli svært mye dårligere fremover og det er litt synd skal skje bare på grunn av noe som egentlig er fullstendig unødvendig.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jhn »

Jeg synes forumledelsen gjør dette unødvendig vanskelig for seg selv, og utrivelig for mange andre.
Om man gjør det på den måten Kawasaki foreslo burde vel alle være fornøyd ... medlemmene vil føle seg sikker på at alt foregår på riktig måte, og forumledelsen unngår slike diskusjoner.
Dere kan fortsette å grave og leite fram gode argumenter for deres syn ... kanskje også noen juridiske holdbare argumenter, men resultatet er likevel en ganske stor gruppe misfornøyde og skeptiske medlemmer.
Det har aldri vært dumt å høre på hva folket mener ... aldri ...
Det er vel tross alt ikke snakk om så mange bilder i året at dere vil bli overarbeidet med å innhente tillatelser for hvert enkelt tilfelle.
Sånn som det har blitt nå, blir mange gode reiseskildringer forholdsvis meningløse, siden bildene blir fjernet.
Dette er bare ødelggende for mc-siden

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Bjønnavind skrev:Jeg kjenner jeg ikke tar dette så ille opp som mange andre.. Hvis bildene jeg har lagt ut kan hjelpe forumet på en positiv måte, så synes jeg det bare er fint :-)

Om 100 år er allting glemt uansett, og siden jeg ikke har noe å skjule for verken myndighetene eller fruen ser jeg ingen problemer med å la andre se bilder av meg og/eller sykkelen min. :-P

Jeg tjener heller ikke penger på mine bilder..

Kjør på sier jeg :-)

Tæppatå'k!
La oss ta litt ting sån hypotetisk sett på kanten.
Om 1.5år så får AJ tilbud om å selge mcsiden.no til et firma/person som kjører ei linje som strider heilt i mot det du liker og står for.
Vordan stiller du deg då til til rettighetane over bildene dine?

Eg forstår ikkje kvifor dei ikkje kan gjere som Kawasaki forslo, enkelt or ryddigt

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

ZZR-Tom skrev: La oss ta litt ting sån hypotetisk sett på kanten.
Om 1.5år så får AJ tilbud om å selge mcsiden.no til et firma/person som kjører ei linje som strider heilt i mot det du liker og står for.
Vordan stiller du deg då til til rettighetane over bildene dine?
Godt poeng :thumleft

Og å vise til andre "misbrukere" som det er offentlige stridigheter rundt hjelper ikke MCSiden. Er nesten daglige oppslag rundt Facebook og Instagram og andres lemfeldige omgang med rettigheter.
Snakket med en kompis som både kan loven bedre enn de fleste og som også selger et bilde i blant. Ingen tvil der i gården om at det rette var å tømme galleriet.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Carpa »

Jeg hadde egentlig også tenkt å holde meg unna å diskutere mer rundt dette og jeg har ikke noe imot at bildene jeg har lagt i Galleriet blir brukt (er derimot mer skeptisk til vedleggsbilder og linker for de har jeg ingen oversikt over uten lete igjennom alle trådene mine)

Også ser jeg at dere henviser til avtale gjort med facebookbrukere men facebook er ikke norsk og går ikke under norske lover slik jeg kan forstå det. Men, jeg er ingen jurist.

Greit at vi har akseptert regler og endring av regler da vi meldte oss inn men vi trenger ikke være enige i de nye reglene.
Om dere ønsker bilder dere kan bruke offisielt så kan dere vel gjøre det samme som er gjort ifm messa, lage en dropbokskatalog og få de lastet opp der.

For dere som vil vise bilder uten å miste rettigheter så kan dere benytte denne tjenesten her: http://expono.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den koster penger men man beholder alle rettigheter når man linker til bilder som ligger her og de er ikke tilgjengelige for almennheten slik jeg har forstått det.
Forøvrig har Facebook ingen rettigheter til bilder som det kun linkes til, kun de bildene som er lastet opp på fb.

Det største problemet i denne diskusjonen her er at vi brukere blir ganske så provoserte over hvordan dere administratorer tar dere til rette uten å høre på det vi har å si.

Synd, for dette er et veldig hyggelig forum og jeg har lært så utrolig mye og jeg har truffet så hyggelige mennesker og om folk begynner å kvie seg får å legge ut bilder her så blir det ganske så mye tammere å lese om turer, se bilder av hva man har gjørt med sin MC i det siste etc etc. :-)å

Det kan vel ikke være så vanskelig å forstå at medlemmene vil ha en viss kontroll over bildene sine, det kan være mange forsjellige grunner til dette og de bør få slippe å forsvare seg.

Det jeg egentlig mener å si er "you will catch more flies with honey than vinegar"
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

Nå er det tynnslitt her hos de fleste. Kawasaki sa det på side 2 les det og vis at det er unntak for alle regler. makan til ødeleggende og tullete prinsippdebatt av en som bør vite bedre skal man lete lenge etter.
Så enkelt som å akseptere at Norsk lov også skal gjelde her på MCsiden.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Carpa skrev: Også ser jeg at dere henviser til avtale gjort med facebookbrukere men facebook er ikke norsk og går ikke under norske lover slik jeg kan forstå det. Men, jeg er ingen jurist.
Ingen jurist, men det er stor forskjell om det er .no eller .com o.l.
Og så har det noke med kor serveren ligger, for setter en .com bak navnet og flytter serveren til cayman øyene så ligger en ikkje under Norsk lov sjølv om en styrer serveren fra Norge.
Er synsing men meiner eg ikkje er langt fra sanheten :scratch

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ole m. »

Snikkeren skrev:
ole m. skrev: Den artikkelen handler jo om Facebooks tvilsomme avtale/kontrakt med brukerne. Er det slike betingelser dere synes man skal ha her også?
Og ja, jeg er sikker på at dere ikke i ettertid kan endre vilkårene uten å varsle brukerne.
Det stemmer at den handler om Facebooks avtale/kontrakt med brukerne. Men da du registrerte deg på MCsiden.no godtok du følgende: "Vi kan redigere disse når som helst og gjøre vårt beste for å holde deg informert. Du bør likevel lese gjennom reglene ofte når du er medlem av MCsiden. Du er også bundet til disse reglene etter at endringer er blitt gjort."

Og det er jo ikke som om vi legger skjul på eventuelle endringer. Hadde vi gjort det, så hadde vi jo ikke hatt denne diskusjonen nå.

Vi vil alltid prøve å gjøre eventuelle endringer så godt synlig som mulig, som nå, da det blir lagt ut som global annonsering på hovedsiden vår.

Akkurat den klausulen om at vi kan endre brukerbetingelsene er vi nødt til å ha. Dersom det er nødvendig å endre brukerbetingelsene kan det ikke være slik at de som registrerte seg før endringene blir gjort slipper å ta hensyn til de nye betingelsene.
Stikkordet her er VARSLE. Skal vilkårene endres, så må brukerne varsles direkte, slik at man får muligheten til å vurdere om man aksepterer vilkårene, og fortsatt vil være bruker. Man kan ikke endre vilkårene, og si at brukerne skal holde seg oppdatert på seneste bruksbetingelser.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av JohnnyTh »

Facebook er et dårlig eksempel for det er et sted jeg er veldig selektiv med hvilke bilder jeg legger ut.
Kan ikke forstå hvorfor denne regelen er så viktig å banke gjennom hvis det ikke skal brukes bilder annet en en flyer eller info fra tid til annen. Høres ikke ut som det er grunnen for da skulle en tro det var så skjeldent at man kunne innhentet tillatelse.

Svært undrende til at dette er så viktig. En ting er mine egne bilder, men hva hvis jeg linker til andres bilder. Gjelder det dem og da?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ZZR-Tom »

Vordan blir det med youtub videoer som ens egne?
Krever dok like mykje retigheter av dei eller?

Må eg gå inn på youtube og sperre tilgangen på dei vist eg er uenig med kravet deres?
For siden et innlegg kan bli sitter og linket til så er det umulig å holde styr på kor eventuelt den/dei ligger hen.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Duville »

JohnnyTh skrev:Facebook er et dårlig eksempel for det er et sted jeg er veldig selektiv med hvilke bilder jeg legger ut.
Kan ikke forstå hvorfor denne regelen er så viktig å banke gjennom hvis det ikke skal brukes bilder annet en en flyer eller info fra tid til annen. Høres ikke ut som det er grunnen for da skulle en tro det var så skjeldent at man kunne innhentet tillatelse.

Svært undrende til at dette er så viktig. En ting er mine egne bilder, men hva hvis jeg linker til andres bilder. Gjelder det dem og da?
Er vel kanskje for å sikre MCsiden bruksrettigheter på bildene som ligger der. Verdien på siden ved ett salg av sidene vil vel være vesentlig høyere dersom man har bruksrettigheter til bildene som ligger her enn uten. Noe må det være som gjør dette. det kan ikke være bare prinsippet....

Svar