Bruker du refleksvest når du kjører?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av superduper »

Jeg kjører aldri med gul vest.. Blir som regel den samma greia hver gang... jeans, converse, t-skjorte, ray-ban, halvhjelm og et par vintage skinnhansker som ikke er ment for MC-kjøring... Av og til bli skinnjakka brukt..

Å mene at gul vest ikke fungerer er bare idioti.... :lol Grunnen til at folk ikke kjører med det er KUN fordi det ser teit ut... And you KNOW IT! :roll

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

superduper skrev:Jeg kjører aldri med gul vest.. Blir som regel den samma greia hver gang... jeans, converse, t-skjorte, ray-ban, halvhjelm og et par vintage skinnhansker som ikke er ment for MC-kjøring... Av og til bli skinnjakka brukt..

Å mene at gul vest ikke fungerer er bare idioti.... :lol Grunnen til at folk ikke kjører med det er KUN fordi det ser teit ut... And you KNOW IT! :roll
HeHe, nemlig! :thumleft
Og det er mitt poeng også, folk må jo få kle seg som de vil og vest/ikke vest må være et personlig valg. Men som sagt, det jeg lurte på er om det har en nytteverdi og det har ingenting med folks personlige valg å gjøre.

For meg må folk få kjøre nakne og med bleier om de vil. :P :p
Tut & Kjør!

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av JohnnyTh »

For et par år siden kjørte jeg i en rundkjøring i Arendal, jeg skulle hlt rundt og ut til venstre, i feltet midt imot sto en personbil og ventet på klart. Jeg lå bak en liten lastebil i passe avstand. Jeg så sjåføren i fersonbilen så i min rettning før jeg passerte ham. Når jeg så var rett orran ham så akselererte han plutselig inn i rundkjøringen og jeg hav gass for å prøve å bli truffet lngst mulig bak. Jeg køarte å komme meg unna men det vr bare med mrginer på max 5 cm.
Jeg hadde blå sykkel med lys og blinklys på. Blå jakke sorte bukser og sort hjelm. Etter den hendelsen så kjørte jeg med vest, den ble senere byttet ut med jakke med signalfarge.
Muligens hadde den gule vesten fanget oppmerksomheten hans bedre og jeg hadde kankje hatt en margin på 10 cm. Kanskje ikke, men at hn skulle trodd jeg var en tillestående veiarbeider på grunn av vest og derfor bare kunne kjøre, tviler jeg på.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Jævla mye svada å lese i denne tråden ... spesiellt fra motstandernes side.
Jonny lurte vel bare på om vesten har noen effekt .. det har den helt klart ... på folks blodtrykk, og evne til å forholde seg saklig.
Rart det derre egentlig, man skulle nesten tro at man hadde bannet i Kjerka. For et par år siden var det en Motorsyklist i Goldwingmiljøet som foreslo et påbud om refleksvest for Motorsyklister.

Fytterakker,n sånn spetakkel det ble! Og mannen som egentlig bare mente det godt, mottok drapstrusler på grunn av sitt utspill.

Da kan man snakke om høyt blodtrykk. :bandana
Tut & Kjør!

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Kawasaki »

Jøjemeg,sitter dere og pjatter om disse vestene ennå :roll

Nei,hadde bare klokka blitt 2,sånn at jeg kunne gått og lagt meg.Irriteranes greier denne sommertiden,at dem ikke heller kan gjøre det på en folkelig tid på døgnet :evil
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Kawasaki skrev:Jøjemeg,sitter dere og pjatter om disse vestene ennå :roll

Nei,hadde bare klokka blitt 2,sånn at jeg kunne gått og lagt meg.Irriteranes greier denne sommertiden,at dem ikke heller kan gjøre det på en folkelig tid på døgnet :evil
Nå er det jo kommet et nytt forslag fra EU om et påbud på ALLE motoriserte kjøretøy og redskaper. Også på privat grunn.

Får de det som de vil, så blir det vestpåbud på både gress og kantklippere med motor. Men jeg regner med ville protester fra både privatpersoner og fra Felleskjøpet.

Bli spennede å følge detta gitt. :gk
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jhn »

Neida, kawasaki, jeg er gått oover til å prate om helsetilstanden til debattantene.
Jonny, jeg husker den saken ... hensikten hans var sikkert god nok, men et påbud måtte han jo forstå ikke ville bli godt mottatt.

Brukeravatar
GSF
Innlegg: 161
Registrert: 30 apr 2010, 20:38
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000sx 2017
Sted: Lier

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av GSF »

jonnykr skrev:
GSF skrev:Kunne ikke vært mer enig med mekkern. Hvorfor skal noen bry seg med om hva andre velger?
Og hvem bryr seg om hva andre velger?
Det virker på meg som om det er like mange fanatikere på "begge sider". Ser noen mener det er motstanderne som er verst men leser man innleggene her litt objektivt ser man at det er like mange på " den andre siden", og noen av innleggene kan faktisk tolkes som at noen ønsker et påbud. Jeg selv mener at det får være opp til den enkelte å velge hva de vil kjøre med og så får man respektere det uansett valg.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

jhn skrev:Neida, kawasaki, jeg er gått oover til å prate om helsetilstanden til debattantene.
Jonny, jeg husker den saken ... hensikten hans var sikkert god nok, men et påbud måtte han jo forstå ikke ville bli godt mottatt.
Helt enig i det jhn, men man er i overkant følelsesmessig engasjert når man drapstruer en person på grunn av det. Så det er tydelig at det er sterke følelser rundt temaet. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

GSF skrev:
jonnykr skrev:
GSF skrev:Kunne ikke vært mer enig med mekkern. Hvorfor skal noen bry seg med om hva andre velger?
Og hvem bryr seg om hva andre velger?
Det virker på meg som om det er like mange fanatikere på "begge sider". Ser noen mener det er motstanderne som er verst men leser man innleggene her litt objektivt ser man at det er like mange på " den andre siden", og noen av innleggene kan faktisk tolkes som at noen ønsker et påbud. Jeg selv mener at det får være opp til den enkelte å velge hva de vil kjøre med og så får man respektere det uansett valg.
Vel, da kan du ikke ha lest denne debatten og det er den jeg forholder meg til. Og her har jeg og andre som er åpne for vest, gjentatte ganger skrevet at det IKKE er snakk om påbud, kun om vest har noe for seg. MANGE GANGER har vi understreket dette og hvorfor? Jo fordi at de som er i mot hele tiden kaster det argumentet som om det er det vi mener.

Ingen i denne debatten har sagt noe negativt om å IKKE bruke vest. Tvert i mot, vi gjentar til det kjedsommelige at folk må få gjøre som de selv vil. Men, det virker som at de som mange av de som er i mot vest, er helt blokkerte i hodet og rett og slett ikke ser at INGEN her kritiserer deres valg og INGEN hær er for et påbud.

For, det er ingen her som bryr seg med hva andre velger. Det er bare vestmotstanderne som gnåler på dette argumentet hele tiden, fordi de ikke har noen andre "gode" argumenter igjen.
Tut & Kjør!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Duville »

GSF skrev:
jonnykr skrev:
GSF skrev:Kunne ikke vært mer enig med mekkern. Hvorfor skal noen bry seg med om hva andre velger?
Og hvem bryr seg om hva andre velger?
Det virker på meg som om det er like mange fanatikere på "begge sider". Ser noen mener det er motstanderne som er verst men leser man innleggene her litt objektivt ser man at det er like mange på " den andre siden", og noen av innleggene kan faktisk tolkes som at noen ønsker et påbud. Jeg selv mener at det får være opp til den enkelte å velge hva de vil kjøre med og så får man respektere det uansett valg.
Jeg tror Jonnykr er blokkert for innput. Jeg kan ikke huske at det er noen som har sagt at en vest aldri med 100% sikkerhet vil være uten effekt. Likevel argumenterer han som om det er to fronter som står steilt mot hverandre. En som argumenterer mot bruk av vest og en annen front som er "for frivillig bruk av vest".

Det er jo ikke det, men det er kanskje en gruppe som sier at vesten med stor sannsynlighet neppe vil spille noen rolle og en annen gruppe som mener at det å tre på seg en vest gjør dem vesentlig mer visuelle i trafikken.

- og agerer som gnagsår på alle som er på motsatt side hvis noen skulle si noe på siden av hans syn.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
GSF skrev:
jonnykr skrev:
GSF skrev:Kunne ikke vært mer enig med mekkern. Hvorfor skal noen bry seg med om hva andre velger?
Og hvem bryr seg om hva andre velger?
Det virker på meg som om det er like mange fanatikere på "begge sider". Ser noen mener det er motstanderne som er verst men leser man innleggene her litt objektivt ser man at det er like mange på " den andre siden", og noen av innleggene kan faktisk tolkes som at noen ønsker et påbud. Jeg selv mener at det får være opp til den enkelte å velge hva de vil kjøre med og så får man respektere det uansett valg.
Jeg tror Jonnykr er blokkert for innput. Jeg kan ikke huske at det er noen som har sagt at en vest aldri med 100% sikkerhet vil være uten effekt. Likevel argumenterer han som om det er to fronter som står steilt mot hverandre. En som argumenterer mot bruk av vest og en annen front som er "for frivillig bruk av vest".

Det er jo ikke det, men det er kanskje en gruppe som sier at vesten med stor sannsynlighet neppe vil spille noen rolle og en annen gruppe som mener at det å tre på seg en vest gjør dem vesentlig mer visuelle i trafikken.

- og agerer som gnagsår på alle som er på motsatt side hvis noen skulle si noe på siden av hans syn.
HeHe, men jeg har da heller aldri PÅSTÅTT at noen har sagt at en vest aldri med 100% sikkerhet vil være uten effekt. Hvor i all verden får du det fra?

Og selvfølgelig er det to "fronter" her, for og imot, men ikke i forhold til bruk av vest, for det har aldri vært noe tema for meg da folk få gjøre som de vil, men to "fronter" i forhold til om vest har en nytteverdi.

Og det er det jeg diskuterer. Og det er jo lit merkelig at du som støtter mekkerns "harakiri" og sorti fra forumet KUN basert på denne debatten, ikke ser at det faktisk ER to "fronter" her.

Det er mekkern og deg som tydligvis tar dette MEGET personlig og vi andre som har et avslappet forhold til dette og kun ønsker å finne ut om vest har noe for seg i trafikksikkerhetssamenheng.

At folk leser mellom linjene og "tolker" både det ene og det andre gidder jeg ikke å forholde meg til. Det får jeg uansett ikke gjort noe med. Nå har dette punktet om påbud blitt avvist så mange ganger, så nå gidder jeg ikke mer. Om ikke du og andre fremdeles ikke har fått med dere at jeg ikke støtter et påbud, da kan jeg ikke hjelpe dere gitt.

Og hvorfor i all verden skulle jeg kritisere de som ikke bruker vest? Jeg bruker det jo ikke selv en gang og da måtte jeg være passe blåst i huet om jeg skulle kritisere andre for å ikke gjøre det.
31 Mars 2013.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av Togmannen »

Har vært ute og kjørt en del sykkel de siste dagene og gjort meg en del observasjoner.

Skal ikke kaste meg inn i noen debatt, da folk får gjøre som de vil, så ikke gå bananas.

Det virker som om det er mange som har skaffet seg vest i år. Tror jeg har sett flere vester i år enn i hele fjor. Ut i fra mitt synspunkt, er de virkningsløse forfra, såvidt synlige fra siden og er noenlunde godt synlige bakfra, varierende med sykkeltype/bagasje.

Dette gir nok litt bedre synlighet på godt og vondt. I trafikken i Oslo virker det litt som en skolebil med skilt bakpå eller en moped: Folk blir mer aggressive og skal absolutt presse seg forbi. Selv om en skolebil eller moped kjører i fartsgrensa eller litt over, får mange det for seg at det går ALT for sakte og skal deretter presse seg forbi, eller blir liggende 5 meter fra nummerskiltet. Dette har jeg selv opplevd mange ganger på mopeden min, som jeg brukte til bykjøring selv om jeg hadde sykkel. Og mopeden var satt "fri", dvs den gikk i fartsgrensa og litt til.

Ellers er jeg bekymret for signaleffekten dette gir når såpass mange bruker det uten at det er påbudt. Når får vi det første forsikringsoppgjøret eller dommen der bilen blir unnskyldt eller forsikringa avkortet fordi motorsykkelisten var en i risikosonen--en som ikke brukte vest.. Etter mitt syn er dette litt som det sinnsyke forslaget fra Utrygg Trafikk: Å åpne for å tillegge fotgjengerne skyld for påkjørsler i fotgjengerfelt. Svekkelse av oppfatningen om at motoristen eller den som kjører på noen som er skyldig, er skummel.

--Å jasså, han brukte ikke vest? Han kjørte jo sikkert alt for fort.. Han er i allefall ikke opptatt av egen sikkerhet"--

Selv tenker jeg på min egen sikkerhet konstant, og i år kjøpte jeg hjelm med gule fluoriserende striper og lys jakke. Og jeg håper det hjelper en del. Helst ville jeg hatt gule/svarte kontrastfelt på armene, men det fant jeg ikke.

Så vest kan nok gi noen fordeler, men den agressiviteten det kan skape,(som jeg har sett i det siste) gjør at iallefall jeg ikke kommer til å bruke vest før det blir påbudt. Til dere som gjør det håper jeg det ikke skaper en falsk trygghet og at det faktisk gjør dere til tryggere trafikanter. Om noen år får vi sikkert svar fra statistikken til forsikringsselskapene, med rabatt for vest hvis det har noen effekt.

Kjør forsiktig i år alle sammen :-)
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av RuneMC »

Enig i mye av dine betraktninger Togmannen :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?

Legg inn av RoJo »

Dette er ikke ment som et innlegg for eller imot vest, folk får kjøre med hva de vil for meg, selv bruker jeg vest av og til og kjører uten når det passer slik.
Men jeg hadde en diskusjon med fruen etter at hun kjørte foran meg med bil på vei til til serviceverkstedet med Faseren min. Hun sa klart fra om at hun så meg mye dårligere i speilet nå når den gule Oxford vesten min var blitt så møkkete at den er nesten svart av trafikkskitt. Sitat: "Det var nesten umulig å se deg over skjermen i motsettning til når vesten din er rein, og jeg har kjørt foran deg til verkstedet mange ganger" Antar at hun så de dobble frontlysene på Faseren men ikke meg, hjelmen er en relativ mørk Shoei med en del detaljer i rødt og svart så den blir sikkert lett borte i mengden av synsinntrykk. Har jo sett at når jeg kjører bak en MC med toppkoffert er det ikke mye som er synlig av vesten eller jakken til føreren, hadde derimot ermene på jakken hatt signalfarge hadde en nok blitt mer synlig fra siden der den tradisjonelle vesten er bortimot usynlig.

Svar