Har noen erfaring med hjelm-kamera?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av fs650e »

jonnykr skrev:
fs650e skrev:Nå har jeg lest gjennom alle 15 sider, men jeg er ikke noe klokere..

ContourRoam, eller Gopro Hero 3 black?

Topp-montering? Side-montering? venstre side? høyre side? (på hjelm)
1. GoPro Hero.

2. Sidemontering.

3. Venstre side. (kan betjenes uten å slippe gassen). :thumleft
Takk for tilbakemelding.

Jeg har hørt at gopro hero har utrolig dårlig batteritid (2-2.5 time), stemmer dette? Kan man lade mens man tar opp?
Hvor lenge varer 32 gb minnekort? :D

Black, silver eller white?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av jonnykr »

fs650e skrev:
jonnykr skrev:
fs650e skrev:Nå har jeg lest gjennom alle 15 sider, men jeg er ikke noe klokere..

ContourRoam, eller Gopro Hero 3 black?

Topp-montering? Side-montering? venstre side? høyre side? (på hjelm)
1. GoPro Hero.

2. Sidemontering.

3. Venstre side. (kan betjenes uten å slippe gassen). :thumleft
Takk for tilbakemelding.

Jeg har hørt at gopro hero har utrolig dårlig batteritid (2-2.5 time), stemmer dette? Kan man lade mens man tar opp?
Hvor lenge varer 32 gb minnekort? :D

Black, silver eller white?
Jeg har bare et Hero HD, men det stemmer godt at batteriet ikke holder mer en ca 2 til 2,5 timer, men jeg har 3 batterier. Mitt kamera kan ikke lades mens man filmer, men jeg vet ikke hvordan det er med nyere versjoner.

Jeg har prøvd meg frem og funnet ut at når jeg har kameraet på venstre side så kan jeg håndtere det mens jeg kjører uten å måtte slippe gassen. Det er en rød lampe foran som blinker når man filmer og jeg juster venstre speil slik at jeg ser kameraet og den røde lampen i speilet og slår kameraet av og på etter behov i stedet for å filme hele tiden. Det er jo en stor knapp oppå kameraet som er lett å finne selv med hansker. Og det funker meget bra. Jeg har 16 GB minnekort og plassen har aldri vært noe problem for meg.

Med sideplassering på hjelmen, så får man med seg litt av sykkelen også, noe jeg synes er litt tøft.

Håper mine erfaringer har noen nytte for deg. :D

Her er den siste videosnutten jeg filmet:
[video]http://www.youtube.com/watch?v=YdqqzsZiHIs[/video]
Sist redigert av jonnykr den 15 apr 2013, 13:31, redigert 1 gang totalt.
Tut & Kjør!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av LordShaft »

Det er ikke mere batteritid en ca 2 til 2,5 timer.

Filmer du i 1080p og 60 fps så har du vel omtrent det samme i filmkapasitet. Holder rikelig med 32 giga.

Jeg har aldri prøvd å lade mens en tar opp :-k Så veldig usikker på om dette går.

Jeg ville gått for black edition. Hvis ikke kan du nesten bare kjøpe deg hero2 til en billig penge. Silver er en minimalt oppdatert hero 2 :thumleft

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av jonnykr »

LordShaft skrev:Det er ikke mere batteritid en ca 2 til 2,5 timer.

Filmer du i 1080p og 60 fps så har du vel omtrent det samme i filmkapasitet. Holder rikelig med 32 giga.

Jeg har aldri prøvd å lade mens en tar opp :-k Så veldig usikker på om dette går.

Jeg ville gått for black edition. Hvis ikke kan du nesten bare kjøpe deg hero2 til en billig penge. Silver er en minimalt oppdatert hero 2 :thumleft
Jeg vet kke hvordan det er med nyere versjoner, men i bruksanvisningen på mitt Hero HD så anbefales 720/25 for filming fra kjøretøy. Jeg prøvde først med 1080 og opplevde litt uskarpe bilder. Men nå var det på grusveier med en del rystelser og styrefeste.

Etter å ha stilt det inn på 720/25 og montert det på hjelmen syns jeg selv det ble merkbart bedre bilder. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
fs650e
Innlegg: 171
Registrert: 13 apr 2013, 15:15
Motorsykkelen din: Husaberg FS650E 2004
Sted: Wherever the road takes me

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av fs650e »

Havner fort på nesten 5000 for hero 3..

Hero 3 motorsport: 3130,-
Side Mount: 175
32GB minnekort: 399
Ekstra batteri: 295
Battery Bacpac: 595

Totalt 4594 + frakt
Dette fra FotoVideo.no.. Komplett hadde jo ikke en dritt av ekstrautstyr..
Det følger kanskje med minnekort av noe slag?
Husaberg FS650E 2004
Kawasaki ZZR 1100 91'

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Snikendeugle »

Av det jeg har sett i research de siste dagene etter kamera, så blir Gopro Hero 3 ekstremt tungvind på grunn av passformen (ihvertfall om du vil ha kameraet på siden av hjelmen).
Men ellers, så virker GoPro Hero 3 til å være den med best kvalitet av video (ikke at det er gigantiske forskjeller mellom de på markedet, men litt er det)

Gode alternativer:
Drift Ghost HD - Smal passform for sidemontering - Disse har også mye fint ekstrautstyr som mic du kan skyve inn i hjelmen etc
Contour+2 - Smal passform for sidemontering - Ganske fin videokvalitet, men sliter litt i dårlig lys
Sony Action camera - Formen og utseendet er greit på disse, men jeg er ikke helt overbevist over videokvalitet og lydkvalitet.

Jeg har også lest mye negativt om de nye GoPro Hero 3, buggete fjernstyring, korrupte filmer, dårlig micløsning:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=d022raFC9_Y[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Vagabond60 »

Har Gopro Hero 2 med fjernstyring. Fungerer uten problemer. På fjernkontrollen er det en lampe som blinker når du tar opp film. Festet den på speilen på forrige sykkel.

Batteri holder som nevnt 2-2,5 t, handlet batterier fra Kina, tror det kom på 70 kr for 2 stk.

32 gb er mer enn nok.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av LordShaft »

jonnykr skrev: Jeg vet kke hvordan det er med nyere versjoner, men i bruksanvisningen på mitt Hero HD så anbefales 720/25 for filming fra kjøretøy. Jeg prøvde først med 1080 og opplevde litt uskarpe bilder. Men nå var det på grusveier med en del rystelser og styrefeste.

Etter å ha stilt det inn på 720/25 og montert det på hjelmen syns jeg selv det ble merkbart bedre bilder. :D
Jeg har ikke utforsket så mye på 720p enda, men ser helt klart at du har et poeng. Men er ikke 24fps veldig lavt? Når ting beveger seg fort er det vel strengt talt bedre med så mange bilder i sekundet som mulig? Vil tro at 60fps eller 120fps på 720 er bedre?? :-k

Han her også skriver litt bra om det nye gopro kameraet.
http://abekislevitz.com/understanding-your-new-gopro/" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det jeg finner i brukermanualen til mitt kamera :-k
Screen Shot 2013-04-15 at 14.19.11.png
Den filmen jeg laget når jeg hentet sykkelen ble skutt i 1080p 60fps
Men jeg lærer noe hver dag...så ikke dermed sagt at dette er beste å filme i når du skal filme fra sykkelen :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av jonnykr »

LordShaft skrev:
jonnykr skrev: Jeg vet kke hvordan det er med nyere versjoner, men i bruksanvisningen på mitt Hero HD så anbefales 720/25 for filming fra kjøretøy. Jeg prøvde først med 1080 og opplevde litt uskarpe bilder. Men nå var det på grusveier med en del rystelser og styrefeste.

Etter å ha stilt det inn på 720/25 og montert det på hjelmen syns jeg selv det ble merkbart bedre bilder. :D
Jeg har ikke utforsket så mye på 720p enda, men ser helt klart at du har et poeng. Men er ikke 24fps veldig lavt? Når ting beveger seg fort er det vel strengt talt bedre med så mange bilder i sekundet som mulig? Vil tro at 60fps eller 120fps på 720 er bedre?? :-k

Han her også skriver litt bra om det nye gopro kameraet.
http://abekislevitz.com/understanding-your-new-gopro/" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det jeg finner i brukermanualen til mitt kamera :-k
Screen Shot 2013-04-15 at 14.19.11.png
Den filmen jeg laget når jeg hentet sykkelen ble skutt i 1080p 60fps
Men jeg lærer noe hver dag...så ikke dermed sagt at dette er beste å filme i når du skal filme fra sykkelen :-)
Jeg så den og det var bra kvalitet på den videoen synes jeg. Jeg kjører på PAL og der anbefales 720/25 "Når montert på kjøretøy eller utstyr og man ønsker en så vid bildevinkel som mulig". Og jeg valgte det, men kansje jeg bør sjekke ut de ande innstillingene også. :D
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av jonnykr »

Vagabond60 skrev:Har Gopro Hero 2 med fjernstyring. Fungerer uten problemer. På fjernkontrollen er det en lampe som blinker når du tar opp film. Festet den på speilen på forrige sykkel.

Batteri holder som nevnt 2-2,5 t, handlet batterier fra Kina, tror det kom på 70 kr for 2 stk.

32 gb er mer enn nok.
Her er mitt hjelmfeste og selv uten fjernstyring som jeg ikke har, så funker dette bra synes jeg.
hjelmfeste_copy.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av jonnykr »

jonnykr skrev:
LordShaft skrev:
jonnykr skrev: Jeg vet kke hvordan det er med nyere versjoner, men i bruksanvisningen på mitt Hero HD så anbefales 720/25 for filming fra kjøretøy. Jeg prøvde først med 1080 og opplevde litt uskarpe bilder. Men nå var det på grusveier med en del rystelser og styrefeste.

Etter å ha stilt det inn på 720/25 og montert det på hjelmen syns jeg selv det ble merkbart bedre bilder. :D
Jeg har ikke utforsket så mye på 720p enda, men ser helt klart at du har et poeng. Men er ikke 24fps veldig lavt? Når ting beveger seg fort er det vel strengt talt bedre med så mange bilder i sekundet som mulig? Vil tro at 60fps eller 120fps på 720 er bedre?? :-k

Han her også skriver litt bra om det nye gopro kameraet.
http://abekislevitz.com/understanding-your-new-gopro/" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det jeg finner i brukermanualen til mitt kamera :-k
Screen Shot 2013-04-15 at 14.19.11.png
Den filmen jeg laget når jeg hentet sykkelen ble skutt i 1080p 60fps
Men jeg lærer noe hver dag...så ikke dermed sagt at dette er beste å filme i når du skal filme fra sykkelen :-)
Jeg så den og det var bra kvalitet på den videoen synes jeg. Jeg kjører på PAL og der anbefales 720/25 "Når montert på kjøretøy eller utstyr og man ønsker en så vid bildevinkel som mulig". Og jeg valgte det, men kansje jeg bør sjekke ut de ande innstillingene også. :D
På 1080 så står det: "Når montert i bil eller andre kjøretøy. Smalere synsfelt (127 grader) enn normalt (170 grader)."

Men jeg fant en innstilling på 720/60 som jeg nå har valgt da jeg er enig i at 720/25 virket lite, så nå skal jeg teste ut det til helgen da det blir MCtur til Finnskogen om alt går etter planen og gi tilbakemelding. :D
Tut & Kjør!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av LordShaft »

Jeg har samme hjelmfeste som deg. Ikke noe problem her :thumleft

Hadde vært supert med tilbakemelding på hvordan det blir i 720 og 60 fps. Nå har jeg gleden av å kunne kjøre helt opp til 120 fps. Om dette blir litt råflott er mulig, men tenkte jeg skulle prøve, så kan vi sammenligne litt.
Jeg er hvertfall godt fornøyd med 1080p på Hero3 bruker 60fps når jeg er ute i godt lys og skal ha med meg ting som går litt fort. Også bruker jeg 30 fps inne hvor det er mer lysfølsomt.

Trening gjør mester sir kjærringa :lol

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av jonnykr »

LordShaft skrev:Jeg har samme hjelmfeste som deg. Ikke noe problem her :thumleft

Hadde vært supert med tilbakemelding på hvordan det blir i 720 og 60 fps. Nå har jeg gleden av å kunne kjøre helt opp til 120 fps. Om dette blir litt råflott er mulig, men tenkte jeg skulle prøve, så kan vi sammenligne litt.
Jeg er hvertfall godt fornøyd med 1080p på Hero3 bruker 60fps når jeg er ute i godt lys og skal ha med meg ting som går litt fort. Også bruker jeg 30 fps inne hvor det er mer lysfølsomt.

Trening gjør mester sir kjærringa :lol
Nemlig. Jeg kjøpte mitt Hero HD til Julen 2012 som Julepresang fra Kona. Så jeg har akkurat begynt å teste det ut jeg også. Og det er fint å kunne både sammenligne med nyere versjoner og å teste ut ulike innstillinger. Målet må jo være best kvalitet uansett modell og å utveksle erfaringer og tips er helt topp det. :thumleft
Tut & Kjør!

Brukeravatar
bakern 42
Innlegg: 95
Registrert: 20 nov 2011, 19:44
Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
Sted: larvik

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av bakern 42 »

hei ,har ikke fått surret meg til å kjøpe kamera ennå og nå skal jeg kjøpe.
men er på mpx og der er det 2 stk hero3 black ,det ene er adventure kr 2989,- og det andre er moto til 3239,- men klarer ikke å se noen forskjeller på de.
noen som vet.
er klar til å trykke kjøp her og hente imorgen.

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av bikerdude73 »

Det som er forskjell er vel de ulike festene som følger med skulle jeg tro.
Jeg kjøpte motorsport edition til meg selv ifjor pga de festene som fulgte med i pakken.
Men uansett så kan du jo kjøpe div ekstradeler og slikt etterpå.

Jeg lurer selv på en ekstra batteri-pakke for eks ;-)
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Svar