Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

EasyRider skrev:
jonnykr skrev:For øvrig, i morra går turen til Finnskogen på Gullet mitt. Jeg er veldig spent og litt nervøs, for med Biltema olje på min kjære, Biltema varmeholker, Biltema side og toppvesker (et nytt sett de har fått) og Biltema tankveske, så kan vel detta aldri i væla gå bra vel? :-k

Men, jeg er F... meg gæærn altså og prøver nå likkavæl jeg da, så får vi se åssen det går.
DSC_0003.jpg
God tur :vs :thumleft
Vi får vel en liten statusrapport når du er tilbake med bilder :D :thumleft
Bilder og video om jeg kommer så langt da med alt Biltema olje og stæsj. Veskene har vel revnet og detti av før Lørenfallet og olja medfører vel motorhavari sånn cirka på Disenå vel?

I hvertfall om vi skal tro alle "Biltemaerræva-ekspertene" her. :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

TheHaughom skrev:
jhn skrev:
TheHaughom skrev:Nei, man vet den oppfyller et krav, ikke at den er like god som andre oljer.
Jeg vet mer om RP olja jeg kjører, enn om Biltema sin, fordi det er utført en haug av tester på den av eksterne, profesjonelle firma (som jeg skrev over).
Hvilke andre opplysninger om oljen er det du vil ha, foruten om det som står på flaska?
Hva vet du om oljen du bruker, som ikke står på flaska?
Har du studert testresultatet? Hva fant de ut på den testen.


Biltemaoljen er jo ikke "biltemaolje" ... den er jo en "merke-olje", som mest sannsynlig er testet også, og oppfyller de krav som motorolje skal ha.
Jeg tror ikke et oljeselskap produserer en egen olje av lavere kvalitet til biltema ... det er mere sannsynlig at biltema har fått kvantumsrabatt på den samme oljen som oljeselskapet selger som sin egen høykvalitets merkeolje

Det ser i allefall sånn ut når vi ser på den "statoil-oljen" de solgte i 2007
Viskositet etter X antall kjørte km?
Brytepunkt etter X antall kjørte km?
The list goes on...

Det er flere oljemerker som er testet til å ha feil viskositet i forhold til oppgitt, ikke leve opp til spesifikasjoner osv.
Jeg må innrømme at jeg ble litt nysgjerrig på RP-olja, som frem til nå har vært ukjent for meg, så jeg måtte jo sjekke litt.
Den første tanken som slo meg var det gamle ordtaket: "om noe lyder for godt til å være sant .. er det som regel det"
Hvis alt dette virkelig er sant, så er det jo en verdensnyhet av historiske dimensjoner, og burde vært hovedoppslag i all verdens media.
Litt avhengig av motortyper, bensin/diesel, altså ikke bare mc ...
Økt effekt, fra 1 til nærmere 4 %
drivstoffbesparelse - helt opp til 28,8 %
Reduksjon i Co-utslipp - helt opp til fanfastiske 62 % - sekstito.
Denne oljen skulle vel vært påbudt i alle motorer, spør du mæ ... men det gjør du neppe :knegg

Dette med filmstyrke forstod jeg ikke så mye av.
http://www.royalpurple.no/nb/tester

Ellers var det vanskelig å finne noen sammenligningstester av olje

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ArcticTiger »

Royal Purple olja er jo endel brukt innen div motor-racing grener. Der stilles det jo litt ekstra krav til oljas smøreevne og holdbarhet.

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av yam1100 »

Men er det virkelig noen som tror på de oppgitte tallene?..drivstoffbesparelse opp mot 28%..er som noen har påpekt..en verdensnyhet!!..hallo slutt med å lag.el. biler osv..nei skaff heller ei god olje :lol

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av kjellv »

Banditmannen skrev:
kjellv skrev:I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.
Liste over produsenter du finner hos Jula:
Abu Garcia
Abus
AEG
Altrad
Bahco
Bic
Big Red
Black & Decker
Blåkläder
Bosch
Braun
CAS
CRC
Defa
Denver
DeWalt
Ebeco
Eka
Electrolux
Esab
Ferm
Fiskars
Fixboard
Frida
Gardena
GreenWorks
Habo
Heco
Hella ...osv...

Jepp, her var det bare dritt... ;-)
Jeg beklager, og trekker tilbake Jula fra mine eksempel på billigvarekjeder.
De har tydeligvis også leverandører av varer av anerkjent kvalitet i sitt vareutvalg. Personlig har jeg aldri vært innom en Julabutikk, kun bladd litt i reklameavisene deres som så tydelig har gitt inntrykk av en overflod av superbillige jallavarer jeg var helt sikker på at jeg klarte meg like bra uten.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

kjellv skrev:
Banditmannen skrev:
kjellv skrev:I mitt hode er dette en billigkjede på linje med Jula, Europrice, Clas Ohlson og mange andre, som spyr ut varer der kvantum teller mye mer enn kvalitet. De vet så inderlig vel at alt kan selges bare det er billig nok.
Liste over produsenter du finner hos Jula:
Abu Garcia
Abus
AEG
Altrad
Bahco
Bic
Big Red
Black & Decker
Blåkläder
Bosch
Braun
CAS
CRC
Defa
Denver
DeWalt
Ebeco
Eka
Electrolux
Esab
Ferm
Fiskars
Fixboard
Frida
Gardena
GreenWorks
Habo
Heco
Hella ...osv...

Jepp, her var det bare dritt... ;-)
Jeg beklager, og trekker tilbake Jula fra mine eksempel på billigvarekjeder.
De har tydeligvis også leverandører av varer av anerkjent kvalitet i sitt vareutvalg. Personlig har jeg aldri vært innom en Julabutikk, kun bladd litt i reklameavisene deres som så tydelig har gitt inntrykk av en overflod av superbillige jallavarer jeg var helt sikker på at jeg klarte meg like bra uten.
HaHa, så jæv... typisk. Slenger ut påstander og så har du ikke VÆRT i en Julabutikk en gang. :lol
Tut & Kjør!

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av taco »

Er litt oljediskusjon i denne tråden også, for de som synes de ikke får nok av dette snart...
:lol

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... =motorolje" onclick="window.open(this.href);return false;
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ArcticTiger »

Mange anerkjente og vel innarbeide merker har flere kvaliteter i sine i sine kolleksjoner. Ta Bosch elektroverktøy freksempel, skal du ha "Bosch kvalitet" må du velge de kostbare blå industrimaskinene. Men de har billig-sortiment og, de er vel grønne. Tilsvarende for Hitachi, grønn er industrikvalitet og dyrere enn de brune, som er billiggreier.
Så et kjennt Kvalitets-navn er ikke nødvendigvis "best".
Og kvalitets-merkene vil jo sikkert gjerne være med å hente profitt hos ukritiske kunder hos billig-kjedene, som så kan lokke med at de har "kvalitet-leverandører" i sitt sortiment.
Du får den kvalitet du betaler for.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Relax »

ArcticTiger skrev: Du får den kvalitet du betaler for.
Det var kanskje slik i gamle dager ;)

Prisen avhenger ofte av hvor mange ledd mellom produsent og deg ... eller hvilket volum selger distribuerer,, eller hvor mye selger ønsker å tjene ..
Prisen sier ingen ting om kvalitet ,,,,

Vi føler bedre kvalitet kanskje, men hvilke saklige, tekniske, dokumenterte argument finnes for at høyere pris = bedre kvalitet på olje ?

inte vet jag ....
"Do the right thing"

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Barbarozza »

Nei !!!!

Og nå litt avhandling hehe

Som vanlig i oljetråder, mye piss og mye morro :)

Husk at olja skal kjøle også, ikke bare smøre..

Vel jeg har nær 100 tusen på biltema racingway, over hele europa, råkjøring på Autobahn i timesvis,Over hele Europa, alpene på kryss og Ungarn Romania og Serbia i 45-50 grader seinest i fjor og en masse her hjemme i Gnore.

Og det holder for meg :) Har foresten 50 tusen på 09 Mondeoen min også på 5-30 deres. Og ja det utgjør noen kroner i løpet av året. Jeg bytter litt oftere en vanlig. 15" på bilen og 5000 km på Hondaen og da bytter jeg bestandig filteret samtidig. Det er 3 bytter på Hondaen, og 2 på bilen i året det. 5-30 hadde de ikke før i fjor..hos Biltema, og det eneste jeg bryr meg om er i grunn at jeg holder meg til specken, og bytter litt før. Hadde de hatt før hadde den fått det før også

Utgjør vel ca 2000 kr..penger det også, og ikke kom med motorhavari osv, da skulle Hondaen skåret seg forlengst. Peugotmotoren i Mondeoen likeså

Pr idag er olja fra Biltema laga hos Carlube, svært engelsk firma. Holder alle speck på bil og sykkel. Men flere andre har tappa den før

Ang Royal Purple så er det "litt" snake oil, dvs aditivene deres er det. Olja er mer en bra nok men ikke det grann bedre en noe annet. Ikke bedre og ikke dårligere men den er ganske dyr. Oljesannheter er og forblir som HC Andersens keiserens nye klær

For de som vil lese litt seriøst om additiver, olje, hvordan olja fungerer, hvordan smøringa fungerer, tester om nye og hvordan de blir når de er brukt, om snake produkter som QMI så les litt her : http://www.bobistheoilguy.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der finner du svaret på det du stort sett lurer på

La meg kjøre på "billigolja" mi i fred så kan alle andre få kjøre på "placebo" olja si. :knegg
Memento mori

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av olepeder »

LordShaft skrev:her stryker Biltema sin ryggskinne :-k
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/ca ... netest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Rett skal vel være rett...
Denne testen er fra 2008, og det er en helt annen ryggskinne som selges i dag, den er godkjent ift level 2 og har visstnok kommet svært bra ut i test.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Banditmannen »

olepeder skrev:
LordShaft skrev:her stryker Biltema sin ryggskinne :-k
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/ca ... netest.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Rett skal vel være rett...
Denne testen er fra 2008, og det er en helt annen ryggskinne som selges i dag, den er godkjent ift level 2 og har visstnok kommet svært bra ut i test.
Her er en test av den nye ryggskinna til Biltema:
http://www.testfakta.se/sport_fritid/article57455.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jhn »

Ikke mc-olje, men det har vel likevel en viss relevans i forhold til diskusjonen .... pris/kvalitet
Legg også merke til hva kjøpsloven sier (på høyre side) om uorginal olje og garanti.
http://www.eurofritid.no/ViewFile.aspx?itemID=27607

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

Relax skrev: Prisen sier ingen ting om kvalitet ,,,,
Vi føler bedre kvalitet kanskje, men hvilke saklige, tekniske, dokumenterte argument finnes for at høyere pris = bedre kvalitet på olje ?
Olje er én av de få tingene som det er lett å kjøpe.
Om man leser denne tråden skulle man tro det var vanskelig å kjøpe olje, men det er meget lett.

Den som designet motoren (og girkassen, for den saks skyld), har med stor omhu designet den, valgt filter, oljekanaler og sist
men ikke minst: Spesifisert hvor lenge det skal være mellom oljeskift, basert på noen få tekniske krav til oljen.
Fordi alle motorer er designet slik, er det umulig å selge olje som ikke omhyggelig oppgir hvilke tekniske krav oljen møter.

Derfor er det så svært lett å kjøpe olje: Med intruksjonsboken i ene hånden og oljeflasken i den andre, så ser du
umiddelbart om oljen tilfredstiller kravene.
Ikke tenk! Les hva det står i instruksjonsboken og sammenlign med det som står på flasken.
Så enkelt er det.

Motto: Ikke la deg forvirre!

Konkret: Om sykkelen, i henhold til instruksjonsboken, skal ha "Mineralolje SAE SF, eller bedre" og du står med en flaske mineralolje
SAE SF i hånden, da garanterer produsenten av motoren at oljen er god nok.
Hva annet kan du be om?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av l-k-p »

:lol Arbeidsledig / Ufør hele gjengen.

Svar