Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Intruder »

Biltema olje............den siste olje ?? :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av frodef »

TheHaughom skrev:Konklusjonen er at ny, ubrukt Biltema-olje ble testet til å ha 3 ganger så mye partikler (forurensing) i seg kontra Amsoil-olja.
I tillegg er partiklene opptil 105% større enn i Amsoil.

Partiklene er det som fører til "wear and tear" i motoren.
Så Amsoil er 3 ganger så bra som Biltema, og 10 ganger så bra som Castrol? Og Biltema er 3 ganger så bra som Castrol? (Dvs. var i 2009...)

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av teeU »

Bruker Motul 300V, den er tilsatt god-lukt så den MÅ være bra :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av DrGreve »

teeU skrev:Bruker Motul 300V, den er tilsatt god-lukt så den MÅ være bra :thumleft
Ett godt valg på grunn av at esterolje har mer stabile molekyler og "hardere" oljefilm mellom bevegelige deler.
Derfor er Motul bra for "gamle" motorer som har litt slakkere toleranser i forhold til dagens symaskiner :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

frodef skrev: Så Amsoil er 3 ganger så bra som Biltema, og 10 ganger så bra som Castrol? Og Biltema er 3 ganger så bra som Castrol? (Dvs. var i 2009...)
2009 var et litt vanskelig år, sånn rent tallmessig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av TheHaughom »

tagesk skrev:
frodef skrev: Så Amsoil er 3 ganger så bra som Biltema, og 10 ganger så bra som Castrol? Og Biltema er 3 ganger så bra som Castrol? (Dvs. var i 2009...)
2009 var et litt vanskelig år, sånn rent tallmessig.

[TaSK]
I utgangspunktet, når oljen var ny, var den (i forhold til forurensing) 3 ganger så ren som Biltema-olja. Castrol olja hadde kjørt 4500km, så kan ikke sammenlignes med en ny olje.
Dette gir jo bare en indikasjon på hvordan olja er, da det vil variere hvor mye olja forurenses osv. gjennom levetiden.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Relax »

TheHaughom skrev:Fant en liten partikkelanalyse av Biltema-oljen når den er ny.
Målt opp mot Amsoil (ny) og Castrol (kjørt 4500km (/ugyldig)).
Representerer ikke direkte hvordan den oppfører seg når den er brukt en stund, men gir en grei indikasjon.

Bilde

Edit: Dette er forøvrig bilolje, og testen er gjort i 2009.

Hvem har laget denne da...Amsoil?
"Do the right thing"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ejs »

:-k

Gaffelolja til biltema da ???

Kan jeg bruke den ??
:prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Kjellrf »

ejs skrev::-k

Gaffelolja til biltema da ???

Kan jeg bruke den ??
:prop:
Ja. Den virker. Hvis den finns i den viskositeten gaffelen din skal ha.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av yam1100 »

ejs skrev::-k

Gaffelolja til biltema da ???

Kan jeg bruke den ??
:prop:

Nei,ville ikke stolt på den om den inneholder de rette "spec"a.. :[-X nei men vet om en liten nisjebutikk som selger en vannvittig bra olje.som jeg tror er ett skikkelig gaffelbein verdig :knegg ..hvordan jeg vet den er bra lurer du sikkert på?..jo for den er den aaaalller dyreste olja som er å finne..og du vet som dem sier...kvalitet koster!! :mk

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av knutk »

ejs skrev::-k

Gaffelolja til biltema da ???

Kan jeg bruke den ??
:prop:
Blir vel samme argumentasjonsrekka som frem til nå.

Enkelte mener at billig olje er like bra som dyr olje. Olje er olje.
Andre er skeptisk, fordi de mener at mye av det som kommer fra BT er av tvilsom karakter.

Mange har benyttet både olje og annet fra BT og er såre fornøyd. Andre hevder at samme produkt er under pari.

Dersom en generelt er fornøyd med produktene fra BT blir man nok fornøyd med olja og.
Skeptikerne derimot vil ikke sove godt om doningen skulle leve på BT-olje.

MAO gjør som du vil. Du krasjer nok ikke pga olja.

Personlig ville jeg skygge unna, siden jeg tilhører gruppen som er misfornøyd med mye av det jeg har kjøpt på BT og synes at de selger mye dritt.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:
ejs skrev::-k

Gaffelolja til biltema da ???

Kan jeg bruke den ??
:prop:
Blir vel samme argumentasjonsrekka som frem til nå.

Enkelte mener at billig olje er like bra som dyr olje. Olje er olje.
Andre er skeptisk, fordi de mener at mye av det som kommer fra BT er av tvilsom karakter.

Mange har benyttet både olje og annet fra BT og er såre fornøyd. Andre hevder at samme produkt er under pari.

Dersom en generelt er fornøyd med produktene fra BT blir man nok fornøyd med olja og.
Skeptikerne derimot vil ikke sove godt om doningen skulle leve på BT-olje.

MAO gjør som du vil. Du krasjer nok ikke pga olja.

Personlig ville jeg skygge unna, siden jeg tilhører gruppen som er misfornøyd med mye av det jeg har kjøpt på BT og synes at de selger mye dritt.
En liten men viktig korrigering:

1. De som er fornøyd har brukt og bruker olja og snakker av egen erfaring.

2. De som er skeptiske har ikke selv brukt eller bruker olja, de bare "vet" den har dårlig kvalitet fordi den selges av Biltema.

Blir omtrent som debatter om Harley Davidson. De fleste som "vet" hvor dårlig HD er har aldri hverken eid eller kjørt en.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Barbarozza »

Brukte litt tid på å finne ut hvor disse målingene var gjort eller hvem som har gjort fått gjort det. Fant mange av en fyr som jobba med hydraulikk og som hadde ikke var heeelt grønn og med litt peiling. Han hadde posta det på en side som heter http://www.raggus.net" onclick="window.open(this.href);return false; men det hele stoppa brått opp akk når han skulle gjøre det samme med Royal Purple olja.

Du finner tråden her

http://www.raggus.net/bilforum/viewtopi ... =14&t=5500" onclick="window.open(this.href);return false;

Fyren kjører en Honda Integra Type R

Han hadde posta de samme resultatene på http://www.bobistheoilguy.com" onclick="window.open(this.href);return false; også.

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... ost1489647" onclick="window.open(this.href);return false;

Her får han ganske lite svar men dette er saksa i et av svarene

"allow me to give my opinion: Elemental analyses tells only a very limited picture about the oil. This VOA only tells us what is in solution in the oil at the element level and of course only selected metallic or semi-metallic elements. It tells us nothing of how the oil is constructed or the form these elements are even in. Nothing about organic additives, VII's, etc"

Forøvrig ble han vel sett på som litt apparte siden han også fortalte at han hadde helt på noe QMI greier på motoren sin...vannbassert :-)å

Det eneste disse analysene hans forteller er viktigheten av å bytte olja di regelmessig. Og bytt filteret ditt samtidig, og dette gjelder uansett hva slags olje du bruker !
Memento mori

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Duville »

jonnykr skrev:
En liten men viktig korrigering:

1. De som er fornøyd har brukt og bruker olja og snakker av egen erfaring.

2. De som er skeptiske har ikke selv brukt eller bruker olja, de bare "vet" den har dårlig kvalitet fordi den selges av Biltema.

Blir omtrent som debatter om Harley Davidson. De fleste som "vet" hvor dårlig HD er har aldri hverken eid eller kjørt en.


Punkt 1 er jo sikkert greit nok. Hadde de hatt en dårlig erfaring så hadde de jo gått over til noe annet umiddelbart....

Punkt 2 er jo bare sprøyt.
De som ikke tar sjansen på å bruke BT olja gjør det hovedsakelig fordi de har vært på BT og handlet diverse utstyr som ikke har holdt mål. Olja kan være god og dårlig og siden man ikke vet hvem som er produsent så er det vanskelig å ta stilling til. Man stiller seg derfor spørsmål om hvorfor nettopp olja BT selger være av en så mye bedre kvalitet enn alt det andre man kan få kjøpt på BT? De fleste som har nyere sykkel spanderer derfor på en kontrollerbar olje med en god dokumentasjon fordi de har nyere sykkel. Kjøper man en MC til 200+ så er det en liten kostnad i forhold. Har man en rimelig MC med noen år på nakken så er kanskje ikke terskelen så høy for å bruke rimeligere olje siden man ikke har samme forholdet til kvalitet som en som kjøpen en ny MC fordi ----- man ønsker å ha en ny MC og har råd til det.

Enkelte har hørt på de som har noen dårlige erfaringer og bare skygger unna av den grunn. De trenger ikke en gang å prøve BT sitt så slipper de å ta blamen dersom noe går galt.....

Er det noen her som kan fortelle når en olje er dårlig? og kan fortelle hvordan de seer at olja har vært dårlig - i forhold til en annen


Enkelte er vel kanskje i overkant frelst på BT og neppe til å stole helt på i denne sammenhengen siden BT forsvares med nebb og klør fullstendig uten reservasjoner uansett hva som blir sagt og gjort.... .

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Duville skrev:
jonnykr skrev:
En liten men viktig korrigering:

1. De som er fornøyd har brukt og bruker olja og snakker av egen erfaring.

2. De som er skeptiske har ikke selv brukt eller bruker olja, de bare "vet" den har dårlig kvalitet fordi den selges av Biltema.

Blir omtrent som debatter om Harley Davidson. De fleste som "vet" hvor dårlig HD er har aldri hverken eid eller kjørt en.


Punkt 1 er jo sikkert greit nok. Hadde de hatt en dårlig erfaring så hadde de jo gått over til noe annet umiddelbart....

Punkt 2 er jo bare sprøyt.
De som ikke tar sjansen på å bruke BT olja gjør det hovedsakelig fordi de har vært på BT og handlet diverse utstyr som ikke har holdt mål. Olja kan være god og dårlig og siden man ikke vet hvem som er produsent så er det vanskelig å ta stilling til. Man stiller seg derfor spørsmål om hvorfor nettopp olja BT selger være av en så mye bedre kvalitet enn alt det andre man kan få kjøpt på BT? De fleste som har nyere sykkel spanderer derfor på en kontrollerbar olje med en god dokumentasjon fordi de har nyere sykkel. Kjøper man en MC til 200+ så er det en liten kostnad i forhold. Har man en rimelig MC med noen år på nakken så er kanskje ikke terskelen så høy for å bruke rimeligere olje siden man ikke har samme forholdet til kvalitet som en som kjøpen en ny MC fordi ----- man ønsker å ha en ny MC og har råd til det.

Enkelte har hørt på de som har noen dårlige erfaringer og bare skygger unna av den grunn. De trenger ikke en gang å prøve BT sitt så slipper de å ta blamen dersom noe går galt.....

Er det noen her som kan fortelle når en olje er dårlig? og kan fortelle hvordan de seer at olja har vært dårlig - i forhold til en annen


Enkelte er vel kanskje i overkant frelst på BT og neppe til å stole helt på i denne sammenhengen siden BT forsvares med nebb og klør fullstendig uten reservasjoner uansett hva som blir sagt og gjort.... .
1. ÆHHHHH? Blir ikke det samme sak? De har ikke erefaringer MED olja og bare forutsetter at den har dårlig kvalitet FORDI den selges av Biltema. Man stiller seg spørsmål FORDI den selges av Biltema.

2. Ditt argument om kvalitet om ALT annet som selges på biltema holder ikke mål. jeg har kjøpt mye på Biltema som holder god kvalitet. Som f.eks. Tankveske, varmeholker, kjørebriller/crossbriller, styrehevere, veskeholdere, sikkerhetsbukse, knebskyttere, spiker, skruer, hobbydrill, slangeklemmer, eksosbandasje, dekkspaker, potteull, mcjekk, kjedespray, hammerlakk, tynner, olje, o.s.v. som jeg har hatt og brukt i flere år uten et eneste problem med kvalitet/holdbarhet. Og jeg har flere kompiser med samme erfaringer. Om varer som HOLDER mål og mere til.

Men det vil ikke du se, for du har bestemt deg for at Biltema varer er noe dritt. Og jeg beholder mitt argument som var og jeg siterer:

"De som er skeptiske har ikke selv brukt eller bruker olja, de bare "vet" den har dårlig kvalitet fordi den selges av Biltema".

Jeg forsvarer ikke Biltema med "nebb og klør". Jeg er ikke dummere enn at jeg vet at det er en lavpriskjede og at kvaliteten på varene vil variere. Ikke må jeg handle på Biltema heller siden det tydligvis er viktig for deg å få poengtert at DU ikke "trenger" det og har "råd til" å kjøpe dyr olje.

Men rett skal være rett i min verden og alt som selges på biltema er ikke bare dritten og olja har jeg og mange andre gode erfaringer med og siden denne tråden HANDLER om nettopp det, så tillater jeg meg altså å skrive om mine erfaringer.

Og hvorfor i all verden skal ikke jeg fortsette å handle på Biltema når jeg har i overvekt gode erfaringer med produktene jeg har handlet der. Ikke alt, men i overvekt. Og vis meg en forhandler som aldri opplever klager og reklamasjon på varer som er dårlige så er du god. Vi leser stadig om tilbakekallinger grunnet produksjonsfeil og svakheter.

Jeg kjøper MCdekk på nett også jeg for å spare penger og legger om sjøl med dekkspaker fra Biltema. De har gjort jobben i 3 år nå, så hvor er den dårlige kvaliteten og hvorfor skal jeg da bytte til et par dyrere dekkspaker selv om jeg har råd til det?

Varmeholkene har virket helt ned mot 27 minus, så hvorfor skal jeg bytte til noe som er dyrere?

Så du kan holde på til krampa tar deg, med man finner produkter med god kvalitet på Biltema enten du liker det eller ikke så sant man ikke går å handler med skylapper på, og da kan jo jeg snu spørsmålet rundt, når jeg VET det, hvorfor i all verden skal jeg da ikke forvente at Biltemas olje holder hva den lover så lenge det dekker mcprodusentens krav til olje?
Tut & Kjør!

Svar