Hvordan en får kneskrap

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

Dette er også et litt touchy tema...

Mange mener det er galskap, idioti, råkjøring, eller andre negative ord foran kjøring :roll

Det går helt fint an å kjøre trygt samtidig som en får kneet i asfalten. Hvertfall om du kjører en litt sportslig sykkel.
Dette er kanskje ikke det letteste å øve på i trafikken. Men om en finner seg en lite trafikkert rundkjøring eller finner en god sving og kjører den opp og opp igjen er det fult mulig.

De fleste tror at de må legge sykkelen i vinkel som bare er mulig på bane. Halve greien med kneskrap er at du skal flytte vekten på utsiden av sykkelen.
To filmer.
[video]http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=n0v4greHKuI[/video]

Jeg laget ikke denne tråden for at folk skal fortelle meg eller andre hvor idiot vi er for å like å kjøre inspirert. Dette er mer for å opplyse, dele erfaringer og kanskje bli enda flinkere, for ikke å snakke om tryggere på syklene våres.

Det er også anbefalt å få seg en tur eller to på bane, la med gode instruktører. Der lærer du helt klart best hvor grensene til både deg selv og sykkel er :thumleft

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Desmo »

Først på bakhjulet og nå kneskrap. Du har ikke hatt godt av å kjøpe deg BMW du LordShaft. :[-X
We have met the enemy and he is us.
Pogo

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zt9lB-LErQ4[/video]
[video]http://www.youtube.com/watch?v=hibES1rvc5c[/video]

Dette har ikke noe med at jeg har kjøpt BMW :-) Jeg kjørte like inspirert med Ducati'en. :thumleft
Men jeg ser at jeg skal ha meg flere turer på bane, få lært meg skikkelig hvordan en mestrer sykkelen.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Moby »

Kommer det snart en hvordan miste lappen tråd lordshaft? :twisted

Selv skal jeg på Vålerbanen 14. mai ser frem til å "strekke" cbr'n
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Globe »

Blir ACR-banen på meg, mandag 3.juni, en hel dag med svingteknikk...ååååhh..du hellige fryd hvor jeg gleder meg!
Vi er da 10 stk og en instruktør som har banen for oss selv... :banansplit :banansplit

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

Jeg har aldri hørt om noen som mister lappen ved å få kneet ani asfalten. Dessuten er det ikke snakk om å kjøre med kneskrap i alt som heter svinger.
Men alle vet om pari hvor svingene er perfekt, asfalten er god og det er lite trafikk. Jeg har selv hatt kneskrap i sving hvor det er 80 sone. Men hadde bare 60 km/t på nålen :-) Er dette griskjøring? Ikke i mine øyner! :vs

Ja, skal ha meg hvertfall en tur som er spikret nå på rudskogen. Skal se om jeg ikke klarer å få til flere turer i år. Lyst å ta meg en tur på ACR også. Men det er så grusomt langt å kjøre :sk?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

Globe skrev:Blir ACR-banen på meg, mandag 3.juni, en hel dag med svingteknikk...ååååhh..du hellige fryd hvor jeg gleder meg!
Vi er da 10 stk og en instruktør som har banen for oss selv... :banansplit :banansplit
Herregud det misunner jeg deg veldig :-D
Godt å seg deg her inne igjen også :thumleft Hvor langt er det sånn ca å kjøre fra Trondheim til ACR? :scratch

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Globe »

50 mil-isch :-)...mange fiiiiine strekk i tillegg, underveis :)

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Globe »

Kjører opp på søndag 2.juni, banekjøring mandag 3.juni (08:00 - 16:00), så enten retur Trondheim samme dag...om formen og været tilsier det. Alternativet er å starte retur mandag ettermiddag, overnatting i Mosjøen (90 km) og til Trondheim Tirsdag 4. juni.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

Det er såpass langt ja!! :[-( Det blir fort mange mil fra Bergen :P :p Må planlegge overnatting osv underveis, hvis ikke du hiver sykkelen i henger.

Det skal også sies at jeg kunne godt tenkt meg en tur hit bort :yahoo
[video]http://www.youtube.com/watch?v=DgWE1yvD9s8[/video]
Dragons Tail

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av Globe »

Du får komme opp hit på lørdag, overnatting fikser vi, har mer enn nok rom..og ikke minst garasjeplass (til MC altså) :)

..og MC på henger...nei, det skjer ikke så lenge det er skilt på sykkelen! :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av LordShaft »

1. juni er jeg midt i 4 ukers grunnkurs på jobb... Så det passer jævlig dårlig at det er kjøring mandagen. Men skulle du finne på å gjøre dette senere i sommer, så tar jeg lett invitasjonen :thumleft
ACR har lenge vært en drøm, som er blitt utsatt å utsatt pga avstand :mrb

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av TomB »

LordShaft skrev:
Det går helt fint an å kjøre trygt samtidig som en får kneet i asfalten. Hvertfall om du kjører en litt sportslig sykkel.
Sportslig sykkel? behøver det ikke å være, ikke noe problem å kneskrape med 1200GS
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av DrGreve »

TomB skrev:
LordShaft skrev:
Det går helt fint an å kjøre trygt samtidig som en får kneet i asfalten. Hvertfall om du kjører en litt sportslig sykkel.
Sportslig sykkel? behøver det ikke å være, ikke noe problem å kneskrape med 1200GS
Nedleggvinkel er konstant ved samme fart uansett sykkel hvis ikke noe stopper vinkelen slik som for eksempel fothvilere og eksosanlegg.
Forskjellen ligger i toppvekt når tyngdekraften overgår sentrifugalkraften og selvfølgelig feste(dekk).
Hvis alle parametre er lik(fart og radien på svingen), så er også vinkelen lik, uansett sykkel. Forskjellen ligger i hvilken vinkel dekket slipper :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvordan en får kneskrap

Legg inn av jhn »

DrGreve skrev:
TomB skrev:
LordShaft skrev:
Det går helt fint an å kjøre trygt samtidig som en får kneet i asfalten. Hvertfall om du kjører en litt sportslig sykkel.
Sportslig sykkel? behøver det ikke å være, ikke noe problem å kneskrape med 1200GS
Nedleggvinkel er konstant ved samme fart uansett sykkel hvis ikke noe stopper vinkelen slik som for eksempel fothvilere og eksosanlegg.
Forskjellen ligger i toppvekt når tyngdekraften overgår sentrifugalkraften og selvfølgelig feste(dekk).
Hvis alle parametre er lik(fart og radien på svingen), så er også vinkelen lik, uansett sykkel. Forskjellen ligger i hvilken vinkel dekket slipper :)
:scratch e du sikker :-k ... vil ikke vekt og høyde på fører og mc spille en rolle her? :-k

Svar