Hvordan dra en wheelie

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Det er mye sterke meninger om nettopp det å kjøre på bakhjulet.
Det er rimelig strengt om du skulle bli tatt for å kjøre på bakhjulet på norske veier.

Men hvem har nektet folk å leke seg på bane og avlukkede områder?
Jeg selv har aldri vært noe tøffing når det kommer til å løfte sykkelen på bakhjulet. Jeg har igrunn aldri kunnet det, eller hatt lyst til å gjøre det pga frykt for å knuse sykkelen.

Men det er sinnsykt fett å se når folk napper sykkelen opp å drar avgårde :-)å (min mening)

Her var faktisk en god film på hvordan en kan øve seg på å bli bedre, på nettopp wheelies...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=i3_Z96lxyUo[/video]

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Moby »

Jeg kan heller ikke dra på bakhjulet og er egentlig ikke villig til å risikere lappen for å lære det heller. Men det er en fyr på YouTube som har noen bra how to wheelie videoer...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=FbiiCqgHgKA[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XedchZMgIgY[/video]
Sist redigert av Moby den 25 apr 2013, 14:59, redigert 2 ganger totalt.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Desmo »

Min mening om sånne "karstykkjer" er at en skal ikke "breske seg". Det kan gå galt.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Helt klart.... Det er veldig små marginer som skal til fra en vellykket wheelie til total kollaps :P :p

Men jeg ser stadig vekk folk som trener på dette. Ønsker å få det til. Det må da være lov, så lenge de er innforstått med risikoen det er å faile eller gjøre det på landeveien.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Epylypzon »

Ikke en eneste kjøretur uten at man må lufte framhjulet litt :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Moby skrev:Jeg kan heller ikke dra på bakhjulet og er egentlig ikke villig til å risikere lappen for å lære det heller. Men det er en fyr på YouTube som har noen bra how to wheelie videoer...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=FbiiCqgHgKA[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XedchZMgIgY[/video]
Ikke dum de filmene her. Det ligger noen timer trening bak disse bakhjul filmene en ser på nettet :-)
Jeg vet ikke om jeg noen gang blir "tøff" nok til å lette på framhjulet. Men jeg må si jeg syns det er kult å se gutta som angivelig behersker det godt :roll

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Epylypzon »

LordShaft skrev:
Moby skrev:Jeg kan heller ikke dra på bakhjulet og er egentlig ikke villig til å risikere lappen for å lære det heller. Men det er en fyr på YouTube som har noen bra how to wheelie videoer...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=FbiiCqgHgKA[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=XedchZMgIgY[/video]
Ikke dum de filmene her. Det ligger noen timer trening bak disse bakhjul filmene en ser på nettet :-)
Jeg vet ikke om jeg noen gang blir "tøff" nok til å lette på framhjulet. Men jeg må si jeg syns det er kult å se gutta som angivelig behersker det godt :roll

Hvordan kjører du en sykkel på nær 200hk UTEN å noen gang løfte framhjulet? ;);)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Globe »

Har et par passende områder lokalt..."jobber" med saken, med den riskio det innebærer...som mye annet man driver med :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Det er går helt fint å kjøre en sykkel med så mye gamp uten å løfte framhjulet.... hørte noen kalte det Throttle Controll :lol

Sykkelen min er heldigvis elektronisk styrt, slik at jeg ikke klarer å få mer en 15 garder løft tror jeg. Men dette kan jo skrues av :redface Jeg blir nok å prøve meg litt på det etterhvert. Men jeg er ikke trygg nok på denne sykkelen enda. Jeg begir meg ikke utpå noe før jeg føler jeg har full kontroll selv. =;

Her er en plass der BRÆÆÆP gutta driver å trener (supermotard) Utrolig kult å se når de "øver" seg :twisted

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av Globe »

Bruker "øvingssykkelen" (DR650SE) til trening :)

Har løftet kawaen noen ganger, men vet nok at det føles som et høyere løft...enn det faktisk er :knegg

Rooolig opp..og ikke minst roooooolig ned! Gasskontroll og foten klar på bremsen :)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TheHaughom »

LordShaft skrev:Det er går helt fint å kjøre en sykkel med så mye gamp uten å løfte framhjulet.... hørte noen kalte det Throttle Controll :lol

Sykkelen min er heldigvis elektronisk styrt, slik at jeg ikke klarer å få mer en 15 garder løft tror jeg. Men dette kan jo skrues av :redface Jeg blir nok å prøve meg litt på det etterhvert. Men jeg er ikke trygg nok på denne sykkelen enda. Jeg begir meg ikke utpå noe før jeg føler jeg har full kontroll selv. =;

Her er en plass der BRÆÆÆP gutta driver å trener (supermotard) Utrolig kult å se når de "øver" seg :twisted
Det systemet funka bra på ZX-10Ren jeg testa i dag. ECU begrenser motorkraften når du når et visst punkt slik at det er umulig å snurre sykkelen. Selgeren proklamerte høyt og tydelig, og hintet nesten frempå at det var "bare å prøve".

Fikk en bedre wheelie enn jeg noen gang har klart med KTMen min, litt trist egentlig :sorry
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av ojda »

Exploreren er også umulig å få opp :lol med normal setting,
jeg trodde det var tractioncontrollen som stoppet løftet :scratch
Men det er kansje noe sånt på den og :-k
Har ikke brukt mye energi på det, og har heller ikke skrudd av tc for å prøve :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

TheHaughom skrev:
Det systemet funka bra på ZX-10Ren jeg testa i dag. ECU begrenser motorkraften når du når et visst punkt slik at det er umulig å snurre sykkelen. Selgeren proklamerte høyt og tydelig, og hintet nesten frempå at det var "bare å prøve".

Fikk en bedre wheelie enn jeg noen gang har klart med KTMen min, litt trist egentlig :sorry
Vet du nøyaktig hvor mange grader løft du får, før den kutter inn? Ja det er alle som sier at dette er utrolig effektivt. Men det kutter vel slik at du ramler ned igjen... du klarer vel ikke å holde den oppe?? :scratch

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av TheHaughom »

Har ikke peiling på grader, tipper kanskje 15cm hjulløft.
Poweren går ikke brått av, den senker sykkelen rolig ned igjen - uansett hvor mye du gir rulla.

Jeg fikk ikke prøvd så mye den halvtimen jeg var ute, men to wheelies hvor wheelie control systemet slo inn ble det.
Har forøvrig lest litt at den ikke kicker inn på power wheelies, men kun dersom den oppfatter det som "unintentional" - whatever that means.

Funket på mine av-på-gass wheelies :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvordan dra en wheelie

Legg inn av LordShaft »

Jeg må tydeligvis komme meg i kjøregården å prøve hvordan dette fungerer :redface

Ser utifra klippene på youtube at sykkelen min kutter rimelig kjapt når den registrerer at bakhjulet går raskere enn framhjulet.... :-k

Svar