Biltema olje - djevelens verk?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av SuperMorten »

kjellv skrev:Jeg kjøper ikke mat fra Euroshopper, Landlord, Firstprice osv, rett og slett fordi at jeg aner ikke hva jeg får.
Enig, men jeg kjøper gjerne dasspapiret der.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av gorbys »

kjellv skrev:Jeg kjøper ikke mat fra Euroshopper, Landlord, Firstprice osv, rett og slett fordi at jeg aner ikke hva jeg får.
Er det ikke hest da? :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av kjellv »

gorbys skrev:
kjellv skrev:Jeg kjøper ikke mat fra Euroshopper, Landlord, Firstprice osv, rett og slett fordi at jeg aner ikke hva jeg får.
Er det ikke hest da? :-k
:lol Hest er godt det, men jeg vil helst vite at det er hest jeg kjøper, og at det ikke er en sjøldaua medisinert travhest gjemt inni der sammen med E-stoffene

teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av teeU »

På flaska til Motul 300V står det ikke en dritt om hva slags minstemål den oppfyller.
Det står bare:
Exceeds all known specifications.
Bare å velge viskositet da så er allt greit :thumleft

ZZR-Erling

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av ZZR-Erling »

Slik jeg ser det så handler det om å la være å introdusere en tvil..i det her tilfellet en tvil på Biltemaoljas egentlige kvaliteter, derfor velger jeg merkevare, pr nu Motul 5100 10W40 til 110/l.
Jeg sier ikke at jeg ikke tror på at en motor kan gå x-antall 100k km på Biltemaolje uten å havarere, men jeg sier at jeg har mine tvil på feks hvor lenge den holder spec'en, hvilke additiver det er i den osv. Står det et merkevarenavn på flaska, skulle det bety at produsenten er sitt ansvar mer bevist iom forbrukeren nå vet hvem som lager olja og lettere kan spre rykter om dårlig kvalitet ol, og det vil de nok ikke ha på seg.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Alas skrev: For øvrig er Biltemamenighetens forsøk på ironi og latterliggjøring av sine meningsmotstandere ufin, barnslig og noe voksne mennesker burde holdt seg for god til, alvorlig talt.

Mvh
Såpass får dere tåle. Alvorlig talt!

Tar du deg nær av det, så bør du selge Motorsykkelen og kjøpe deg Symaskin i stedet. :lol Jeg tror de har noen rimelige symaskiner på Biltema. Pluss olje, altså symaskinolje. :knegg
Tut & Kjør!

Brukeravatar
yam1100
Innlegg: 45
Registrert: 23 apr 2011, 20:11
Motorsykkelen din: yamaha virago 1100

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av yam1100 »

Litt utenom men like fullt handler om olje.. :roll .Hadde 2 biler for mange år siden..en steingammel Opel kadett og en ganske ny Fiat..jeg var nøye med olje på Fiaten kjøpte olje på bensinstajon(Biltema var ikke i nærheten da :evil )..all spillolje fra Fiaten tappa jeg på kanner..og etterfylte på Opel,n :roll for den brukte en del..så opelen gikk utelukkende på gammal spillolje i 3-4 år..jeg greide ikke i verden å ta livet av den bilen :lol Oljeforbruket tiltok ikke nevneverdig på de åra.men holdt heller ett stabilt høyt nivå.. :knegg Men nyere motorer setter vel kanskje en del større krav til olja?..kanskje en turtallsvillig motorsykkel?.ikke for det tror jeg hadde opel,n oppi nesten ti tusen omdreininger på en god dag :D

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av knutk »

Jeg sier det rett ut.
Om jeg handler på Biltema stoler jeg ikke på det de skriver på embalasjen.

Feks har jeg prøvd overtrekshansker. Biltema kalte de for vanntette, og det stod på embalasjen at de var vanntette.
Men ved første gangs bruk ble jeg våt på hendene, overtrekshanskene var fine å se på, men de var ikke vanntette. Mao spesifikkasjonene holdt ikke mål.

Jeg har prøvd avfettningsvæske fra BT. Står på embalasjen med store bokstaver AVFETTNING.
Vel, når man sprøyte væska på så ble det jo vått, men jeg kunne like greit ha benyttet vann.

Jeg har prøvd med fastnøkler. 19mm står det på den. Etter første skrue som satt litt hardt var min 19mm fastnøkkel 19,5mm, og mutteren var rund.

Jepp. Jeg sier det. I min verden er spesifikkasjonene til BT verdiløse.

Kan godt gi flere eksempler, men dere skjønner poenget.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev:Slik jeg ser det så handler det om å la være å introdusere en tvil...
Og det er jo utvilsomt en grei holdning.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Relax »

Olje er som en religion ..........
Man vet kun lite,,,nesten ingen ting...men man tror så mye..og tror ofte hardt..
Om man skriver sidevis og metervis... og argumentere for sin tro ....så er det fortsatt nettopp det det er ..en tro. ;)
,,eller en følelse,,
Sjekker man Bibelen or Koranen så står det mye samme spec der .. som alt duger for oss om vi forstår det rett ..... det er veldig mye basert på det samme..men så velger noen ut den ene framfor den andre å tro på...nesten fanatisk ...og forsvarer det med nebb og klør.. ...det kan føre til krig ... ;)

Hvilken "religion" er den beste ....hvilken gir bedre kvalitet ..hva ER kvalitet.... hva skal vi dømme den ut i fra.. Hva som står skrevet eller hvordan den fungerer i praksis?
Kun dommedag kan gi svaret ...er vi der når den kommer? .....når kommer den ? Etter 300 000 kilometer? 400 000?

I mellomtiden kjøper noen avlatsbrev ... betaler mer penger for de tror på det...

:-k ;-) :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Dexter »

https://docs.google.com/viewer?url=http ... 58_TDS.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette sier ikke meg så mye, fordi jeg vet ikke hva alle disse navna og talla betyr.

Jeg bruker Biltema-olje hvis det er det som passer best, og jeg stoler på spesifikasjonene.

Jeg tror ikke Biltema hadde blitt gammel som kjede dersom slike produkter var så dårlige at dem ville risikert søksmål i hue og ræva. Samtidig er det mye rett i det som er sagt her om andre produkter kjøpt på Biltema.

Nå har ikke jeg tenkt å predikere i noen retning, jeg velger det jeg velger og så må da alle andre få velge sitt. Jeg kan helt fint leve med forskjellige holdninger og forskjellige meninger. Er det ikke lov å være enig om å være litt uenige da? Jeg tar min risiko for rett eller gal olje uansett hva jeg kjøper. Er faktisk ikke så sikker på at jeg stoler noe mer på Shell, Motul, Statoi, Castrol eller annet for den del. Jeg kan for lite om slik til at jeg kan velge "riktig". Jeg holder meg til spesifikasjonene :-#

Jeg kjører 8-9000 i året. Jeg bytter olje og filter 1 gang i året. Det har funket hver gang :thumleft

Når jeg har hatt sykkelen på verkstedservice så har dem fylt andre oljer og det har funket akkurat like bra/dårlig(?).

:prop:
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:Jeg sier det rett ut.
Om jeg handler på Biltema stoler jeg ikke på det de skriver på embalasjen.

Feks har jeg prøvd overtrekshansker. Biltema kalte de for vanntette, og det stod på embalasjen at de var vanntette.
Men ved første gangs bruk ble jeg våt på hendene, overtrekshanskene var fine å se på, men de var ikke vanntette. Mao spesifikkasjonene holdt ikke mål.

Jeg har prøvd avfettningsvæske fra BT. Står på embalasjen med store bokstaver AVFETTNING.
Vel, når man sprøyte væska på så ble det jo vått, men jeg kunne like greit ha benyttet vann.

Jeg har prøvd med fastnøkler. 19mm står det på den. Etter første skrue som satt litt hardt var min 19mm fastnøkkel 19,5mm, og mutteren var rund.

Jepp. Jeg sier det. I min verden er spesifikkasjonene til BT verdiløse.

Kan godt gi flere eksempler, men dere skjønner poenget.
Poenget er at andre opplever at Biltemas produkter funker til hobbybruk. Jeg har en kompis som er bilmekaniker og har jobbet med det i 15 år. Han sier at han aldri har opplevd noe negativt med Biltemas oljer. Heller ingen av hans kolleger. han mener at Biltemas verktøy er bra nok til hobbybruk. Selv har jeg pipesett fra Biltema, funker til mitt bruk. Jeg har el-drill fra Biltema, funker den og. Poleringsmaskinen virker enda og gjør jobben. Slipemaskinen også. Og den elektrikse stikksaga. MC jekken meget godt brukt, funker enda. Hammerlakken deres, god som gull. Tynneren likeså. Rødspriten funker. Lakkfjerneren funker. Varmeholkene, i flere år helt ned til 27 minus. Jeg kjøper slangeklemmene deres, funker jaggu meg de og. Dekkspakene, hendel/håndbeskytterne deres takler en velt (snakker av erfaring) og gjorde jobben og er like hele. Tankveska mi det samme og den har fått juling så det holder. Like hel i sømmer, glidlåser, kjørebrillene mine.

Så jeg finner det merkelig att du bare har negative erfaringer, for jeg kjenner flere som har samme erfaringer som meg, som herjer på jordet med crosserne sine med Biltemas Cross støvler, hjelm, hånd/hendelbeskyttere, crossbriller, overtrekksbukse og trøye, knebeskyttere, albubeskyttere, sikkerhetsbukse, brynje, o.s.v. og det funker og holder mål.

Men jeg har da også hatt mine negative erfaringer med Biltema, som f.eks. deres "kjemiske metall", men de positive er i soleklart flertall.

Men, jeg har da jaggu meg hatt negative erfaringer med utstyr fra f.eks. Bosch. Drill som tok kvelden, stikksag som tok kvelden, plansliper som tok kvelden. Og vi hører jo stadig om reklamasjoner på andres produkter, tilbakekallinger, o.s.v. og man finner ingen produsent/leverandør som går helt fri fra dette.

Så det blir FOR enkelt å si at fordi at noe ikke holder mål, så gjør ikke resten det heller, ganske enkelt fordi at det stemmer ikke. Og som sagt, enkeltprodukter som ikke holder mål gjelder ikke bare Biltema.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Alas »

jonnykr skrev:
Alas skrev: For øvrig er Biltemamenighetens forsøk på ironi og latterliggjøring av sine meningsmotstandere ufin, barnslig og noe voksne mennesker burde holdt seg for god til, alvorlig talt.

Mvh
Såpass får dere tåle. Alvorlig talt!

Tar du deg nær av det, så bør du selge Motorsykkelen og kjøpe deg Symaskin i stedet. :lol Jeg tror de har noen rimelige symaskiner på Biltema. Pluss olje, altså symaskinolje. :knegg
Men hvorfor? Det tilfører ikke debatten noen ting som helst, det er som jeg har skrevet tidligere, billige hersketeknikker som jeg ikke ser verdien av å bruke. Du har jo et ypperlig eksempel selv her, som å skrive at jeg burde holdt meg til symaskin fordi jeg påpeker noe jeg synes er en en uting. Hva legger du egentlig i det? Hva er budskapet ditt? At jeg er en "kjerring"?

Synes du virkelig det er en grei måte å forholde seg til andre mennesker på? Jeg tar meg ikke nær av det, dette er et internettforum, men jeg synes det er unødvendig. Det handler om alminnelig folkeskikk og hvordan en omgås andre mennesker.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av jonnykr »

Alas skrev:
jonnykr skrev:
Alas skrev: For øvrig er Biltemamenighetens forsøk på ironi og latterliggjøring av sine meningsmotstandere ufin, barnslig og noe voksne mennesker burde holdt seg for god til, alvorlig talt.

Mvh
Såpass får dere tåle. Alvorlig talt!

Tar du deg nær av det, så bør du selge Motorsykkelen og kjøpe deg Symaskin i stedet. :lol Jeg tror de har noen rimelige symaskiner på Biltema. Pluss olje, altså symaskinolje. :knegg
Men hvorfor? Det tilfører ikke debatten noen ting som helst, det er som jeg har skrevet tidligere, billige hersketeknikker som jeg ikke ser verdien av å bruke. Du har jo et ypperlig eksempel selv her, som å skrive at jeg burde holdt meg til symaskin fordi jeg påpeker noe jeg synes er en en uting. Hva legger du egentlig i det? Hva er budskapet ditt? At jeg er en "kjerring"?

Synes du virkelig det er en grei måte å forholde seg til andre mennesker på? Jeg tar meg ikke nær av det, dette er et internettforum, men jeg synes det er unødvendig. Det handler om alminnelig folkeskikk og hvordan en omgås andre mennesker.
Hvorfor? For moro skyld, hva ellers. Om det tilfører debatten noe interesserer meg ikke. Jeg syns det er artig å fleipe litt og såpass får dere tåle. Dette er en snill debatt som ligger LAAAANGT under maks takhøyde her og tåler du ikke dette en gang så er du jaggu meg hårsår.

For øvrig har jeg ikke nevnt noen navn og hvorfor akkurat du føler deg hardt truffet av min ironiske fleiping må man jo lure på.

Og JA, jeg mener du OPPFØRER deg som ei kjærring når du sitter å syter over noe som ikke er rettet til deg personlig en gang og som har et såpass "snilt" nivå som dette. Hvorfor akkurat DU føler deg truffet kan man jo bare spekulere i. Har jeg truffet et ømt punkt hos deg?

Det er latterlig å sitte å klage over dette, for litt fleiping må folk tåle uten å begynne å grine.
Tut & Kjør!

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Biltema olje - djevelens verk?

Legg inn av Duville »

Alas skrev:
jonnykr skrev:
Alas skrev: For øvrig er Biltemamenighetens forsøk på ironi og latterliggjøring av sine meningsmotstandere ufin, barnslig og noe voksne mennesker burde holdt seg for god til, alvorlig talt.

Mvh
Såpass får dere tåle. Alvorlig talt!

Tar du deg nær av det, så bør du selge Motorsykkelen og kjøpe deg Symaskin i stedet. :lol Jeg tror de har noen rimelige symaskiner på Biltema. Pluss olje, altså symaskinolje. :knegg
Men hvorfor? Det tilfører ikke debatten noen ting som helst, det er som jeg har skrevet tidligere, billige hersketeknikker som jeg ikke ser verdien av å bruke. Du har jo et ypperlig eksempel selv her, som å skrive at jeg burde holdt meg til symaskin fordi jeg påpeker noe jeg synes er en en uting. Hva legger du egentlig i det? Hva er budskapet ditt? At jeg er en "kjerring"?

Synes du virkelig det er en grei måte å forholde seg til andre mennesker på? Jeg tar meg ikke nær av det, dette er et internettforum, men jeg synes det er unødvendig. Det handler om alminnelig folkeskikk og hvordan en omgås andre mennesker.
Enig med deg, men fyren er en sur ca 60 åring som elsker å kvervulere og mener visst å ha alle rettigheter. Nytter neppe å endre dette. Må nok bare overse fyren totalt, men det er jo ikke så enkelt...

Svar