Baklykt med integrert blinklys

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av mortenolb »

Hei! Jeg lurer litt på om noen veit hvor det går an å oppdrive LED-baklys med integrerte blinklys til en 2010mod GSX650F, og hvor stress det vil være å montere selv? Er ikke kjempegod med elektronikk, på tross av mine tre år på elektrofag/elektronikk, men hvis det er stort sett plug&play så skal jeg vel klare det :P Føler at det hadde sett mye penere ut om jeg kunne få vekk blinklysene, og ha en skiltholder som ikke er en halvmeter lang. Har sett at jeg kan få tak i skiltholder som er mindre, men samtidig har blinklys-løsningen som jeg har på nåværende, så det får vel være backup-planen :P

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av DrGreve »

Det finnes å få tak i på ebay, men om de er i samsvar med kjøretøyforskriftene i Norge har jeg ingen formening om..
Her er noe en kjørekompis hadde på sin R1 http://www.ebay.com/itm/Tail-Brake-Turn ... 96&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av mortenolb »

Er det egentlig noen forskjell på baklysa på 08-09 enn på 2010? Finner hovedsaklig noen til 08-09.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av Jarle »

Min Warrior hadde opprinnelig vanlige blinklyspærer så dermed måtte jeg lodde på 8 ohms motstand for å få ned blinkehastigheten.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av ojda »

Jarle skrev:Min Warrior hadde opprinnelig vanlige blinklyspærer så dermed måtte jeg lodde på 8 ohms motstand for å få ned blinkehastigheten.

Lodder du da på en motstand for hvert blinklys, eller går man inn
tidligere i "kretsen"?
Vil det forresten kunne fungere med fex pærer forran og dioder bak?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av Jarle »

ojda skrev:
Jarle skrev:Min Warrior hadde opprinnelig vanlige blinklyspærer så dermed måtte jeg lodde på 8 ohms motstand for å få ned blinkehastigheten.

Lodder du da på en motstand for hvert blinklys, eller går man inn
tidligere i "kretsen"?
Vil det forresten kunne fungere med fex pærer forran og dioder bak?
Sikkert flere måter å gjøre det på, men jeg er ingen ekspert så jeg loddet bare på en motstand på hver av de opprinnelige ledningene, som jeg så koblet videre inn på kontakten til det nye baklyset. Senker bare blinkehastigheten til baklyset og fungerer like vell helt ok med vanlige pærer forran. Mitt baklys blinket fortsatt litt for fort med 8 ohms men gjorde ikke mer med det.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av lasse_hansen »

Jeg fikk montert en slik Led baklykt på min Z1000sx når den sto på vinterlagring i vinter. Og den ble bestilt ifra http://www.bikeit.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet ikke hvordan den er å montere selv, ettersom verkstedet gjorde det for meg i vinter. Men vil ikke tru at det er så vanskelig.. Mulig man må sette på en form for omformer eller noe, led lamper skal jo ha mindre strøm/ampere enn vanlige pærer vel?

På sykkelen min ble det seende slik ut
baklys i led.jpg
Ble utrolig fornøyd med resultatet, og synes selve baklyset og slik kom mere til syne.. Blinklysa er også veldig synlige, synes ihvertfall jeg..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av DrGreve »

Jarle skrev:Min Warrior hadde opprinnelig vanlige blinklyspærer så dermed måtte jeg lodde på 8 ohms motstand for å få ned blinkehastigheten.
Monterer man ledlys i alle blinklysene finnes det relèer for formålet. Hvis man for eks har led bak og konvensjonelle framme, så må det legges inn motstand på hver av de bak.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av ojda »

DrGreve skrev:
Jarle skrev:Min Warrior hadde opprinnelig vanlige blinklyspærer så dermed måtte jeg lodde på 8 ohms motstand for å få ned blinkehastigheten.
Monterer man ledlys i alle blinklysene finnes det relèer for formålet. Hvis man for eks har led bak og konvensjonelle framme, så må det legges inn motstand på hver av de bak.

Oppklarende, fra dere begge to :thumleft Takker.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av ejs »

:thumleft
Bare husk at ballast motstanden skal kobles i parallell med led blinker. :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av mortenolb »

lasse_hansen skrev:Jeg fikk montert en slik Led baklykt på min Z1000sx når den sto på vinterlagring i vinter. Og den ble bestilt ifra http://www.bikeit.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet ikke hvordan den er å montere selv, ettersom verkstedet gjorde det for meg i vinter. Men vil ikke tru at det er så vanskelig.. Mulig man må sette på en form for omformer eller noe, led lamper skal jo ha mindre strøm/ampere enn vanlige pærer vel?

På sykkelen min ble det seende slik ut
baklys i led.jpg
Ble utrolig fornøyd med resultatet, og synes selve baklyset og slik kom mere til syne.. Blinklysa er også veldig synlige, synes ihvertfall jeg..
Takk for linken! Skal sende mail til dem og høre, siden det ikke stod nevnt GSX650F i katalogen, men jeg leste et eller annet om at jeg har samme baklykt som 1250 Bandit. Bestilte du selv derfra, eller gjorde verksted(e.l.) det for deg?

Edit: Ser vel egentlig ut som at man må ha et firma for å kunne bestille derfra? :P

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av mortenolb »

Har bestemt meg for å gå bort fra integrerte blinklys, siden jeg fant noen blinkere som så så bra ut at jeg heller vil ha de.
Nå er det jo reléer som er ment for LED, siden jeg skal ha LED på alle fire, men så kikka jeg i servicemanualen til sykkelen, og det ser ut til at blinklys og sidestøtte er på samme relé. Da kan jeg vel antageligvis ikke bytte ut reléet til et som er ment for LED-lys, eller?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av lasse_hansen »

mortenolb skrev:
lasse_hansen skrev:Jeg fikk montert en slik Led baklykt på min Z1000sx når den sto på vinterlagring i vinter. Og den ble bestilt ifra http://www.bikeit.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet ikke hvordan den er å montere selv, ettersom verkstedet gjorde det for meg i vinter. Men vil ikke tru at det er så vanskelig.. Mulig man må sette på en form for omformer eller noe, led lamper skal jo ha mindre strøm/ampere enn vanlige pærer vel?

På sykkelen min ble det seende slik ut
baklys i led.jpg
Ble utrolig fornøyd med resultatet, og synes selve baklyset og slik kom mere til syne.. Blinklysa er også veldig synlige, synes ihvertfall jeg..
Takk for linken! Skal sende mail til dem og høre, siden det ikke stod nevnt GSX650F i katalogen, men jeg leste et eller annet om at jeg har samme baklykt som 1250 Bandit. Bestilte du selv derfra, eller gjorde verksted(e.l.) det for deg?

Edit: Ser vel egentlig ut som at man må ha et firma for å kunne bestille derfra? :P
Jeg fikk verkstedet til å bestille for meg, og montere i tillegg vel og merke.. Så slapp jeg det styret selv

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av DrGreve »

mortenolb skrev:Har bestemt meg for å gå bort fra integrerte blinklys, siden jeg fant noen blinkere som så så bra ut at jeg heller vil ha de.
Nå er det jo reléer som er ment for LED, siden jeg skal ha LED på alle fire, men så kikka jeg i servicemanualen til sykkelen, og det ser ut til at blinklys og sidestøtte er på samme relé. Da kan jeg vel antageligvis ikke bytte ut reléet til et som er ment for LED-lys, eller?
Jeg tviler på at sidestøtten har noe med blinklysrelèet å gjøre. Den kan godt hente styrestrømmen fra samme ledning, men den skal normalt bryte strømmen til starteren når den er nede..
Det samme med clutchhendelbryteren når sykkelen er i gir og når dødmannsknappen er aktivert.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Baklykt med integrert blinklys

Legg inn av mortenolb »

DrGreve skrev:
mortenolb skrev:Har bestemt meg for å gå bort fra integrerte blinklys, siden jeg fant noen blinkere som så så bra ut at jeg heller vil ha de.
Nå er det jo reléer som er ment for LED, siden jeg skal ha LED på alle fire, men så kikka jeg i servicemanualen til sykkelen, og det ser ut til at blinklys og sidestøtte er på samme relé. Da kan jeg vel antageligvis ikke bytte ut reléet til et som er ment for LED-lys, eller?
Jeg tviler på at sidestøtten har noe med blinklysrelèet å gjøre. Den kan godt hente styrestrømmen fra samme ledning, men den skal normalt bryte strømmen til starteren når den er nede..
Det samme med clutchhendelbryteren når sykkelen er i gir og når dødmannsknappen er aktivert.
Mulig jeg misforstår? Det jeg refererer til er dette, i servicemanualen:

Bilde

Svar