Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?
- KrankenWagen
- Innlegg: 135
- Registrert: 26 apr 2012, 12:21
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Snakk om babelsk forvirring...
Den laderen er laget for å monteres rett på batteripolene. Den trekker ubetydelig med strøm når den ikke er i bruk.
Monter den på en sånn måte at du lett kan trekke ut sikringen på den når sykkelen skal stå lenge uten å brukes.
IKKE gjør som det blir skrevet her, letteste måten du får problemer på er å koble deg inne på eksisterende ledninger.
Sånne koblingsklemmer du (og andre) har tenkt å bruke vil over tid begynne å irre, lage dårlig kontakt, og på sikt gi deg eller en annen problemer når det kanskje passer minst.
Det å koble seg inn på for eller baklykter på denne måten er ikke akkurat en genistrek, verken for videre verdi på sykkelen eller sånt rent teknisk...
Alle brukere du monterer skal ha egne ledninger, + og -, enten rett på batteriet, eller til rele, og rele SKAL monteres så nærmt batteri som mulig.
Så kan du legge laderen inn på releet du skal ha til varmeholkene når det kommer.
Den laderen er laget for å monteres rett på batteripolene. Den trekker ubetydelig med strøm når den ikke er i bruk.
Monter den på en sånn måte at du lett kan trekke ut sikringen på den når sykkelen skal stå lenge uten å brukes.
IKKE gjør som det blir skrevet her, letteste måten du får problemer på er å koble deg inne på eksisterende ledninger.
Sånne koblingsklemmer du (og andre) har tenkt å bruke vil over tid begynne å irre, lage dårlig kontakt, og på sikt gi deg eller en annen problemer når det kanskje passer minst.
Det å koble seg inn på for eller baklykter på denne måten er ikke akkurat en genistrek, verken for videre verdi på sykkelen eller sånt rent teknisk...
Alle brukere du monterer skal ha egne ledninger, + og -, enten rett på batteriet, eller til rele, og rele SKAL monteres så nærmt batteri som mulig.
Så kan du legge laderen inn på releet du skal ha til varmeholkene når det kommer.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Hehe, joda mye babling og litt forvirring men jeg har da lært en del av det også.KrankenWagen skrev:Snakk om babelsk forvirring...
Den laderen er laget for å monteres rett på batteripolene. Den trekker ubetydelig med strøm når den ikke er i bruk.
Monter den på en sånn måte at du lett kan trekke ut sikringen på den når sykkelen skal stå lenge uten å brukes.
IKKE gjør som det blir skrevet her, letteste måten du får problemer på er å koble deg inne på eksisterende ledninger.
Sånne koblingsklemmer du (og andre) har tenkt å bruke vil over tid begynne å irre, lage dårlig kontakt, og på sikt gi deg eller en annen problemer når det kanskje passer minst.
Det å koble seg inn på for eller baklykter på denne måten er ikke akkurat en genistrek, verken for videre verdi på sykkelen eller sånt rent teknisk...
Alle brukere du monterer skal ha egne ledninger, + og -, enten rett på batteriet, eller til rele, og rele SKAL monteres så nærmt batteri som mulig.
Så kan du legge laderen inn på releet du skal ha til varmeholkene når det kommer.
Jeg er nok litt skeptisk til denne fremgangsmåten med disse klemmene jeg også og har mest lyst til å gå via et relè så da får jeg vente til jeg får litt kyndig hjelp.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Selv om du bruker et relè må du likevel inn og få styrestrøm fra en ledning som kun har spenning når tenninga er på. Så disse klemmene er fremdeles med om du velger relè.Carpa skrev:Jeg er nok litt skeptisk til denne fremgangsmåten med disse klemmene jeg også og har mest lyst til å gå via et relè så da får jeg vente til jeg får litt kyndig hjelp.
Jeg bruker ikke slike klemmer, lager heller en forgreining med bullet-connectors, men dette krever jo litt mer verktøy og utstyr.
http://www.vehicle-wiring-products.eu/V ... ullets.php" onclick="window.open(this.href);return false;
35 mA forbruk fra USB-laderen er ikke ubetydelig for et lite MC-batteri, den trenger ikke stå på i mange dager før sykkelen må ha starthelp.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Må jeg fortsatt ha de "strømtyvene"? Hvor da?pelsen skrev:Selv om du bruker et relè må du likevel inn og få styrestrøm fra en ledning som kun har spenning når tenninga er på. Så disse klemmene er fremdeles med om du velger relè.Carpa skrev:Jeg er nok litt skeptisk til denne fremgangsmåten med disse klemmene jeg også og har mest lyst til å gå via et relè så da får jeg vente til jeg får litt kyndig hjelp.
Jeg bruker ikke slike klemmer, lager heller en forgreining med bullet-connectors, men dette krever jo litt mer verktøy og utstyr.
http://www.vehicle-wiring-products.eu/V ... ullets.php" onclick="window.open(this.href);return false;
35 mA forbruk fra USB-laderen er ikke ubetydelig for et lite MC-batteri, den trenger ikke stå på i mange dager før sykkelen må ha starthelp.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
du må ha en strømtyv ja, men det kan løses mer elegant med bullet-connectors enn de klemmene fra bilrema. Ledning til baklys er en ok kandidat, siden den går mellom lysbryter og baklys og passerer under setet i nærheten av batteri og ønsket(?) plassering av USB-lader.Carpa skrev: Må jeg fortsatt ha de "strømtyvene"? Hvor da?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Men hvor skal den strømtyven brukes da?pelsen skrev:du må ha en strømtyv ja, men det kan løses mer elegant med bullet-connectors enn de klemmene fra bilrema. Ledning til baklys er en ok kandidat, siden den går mellom lysbryter og baklys og passerer under setet i nærheten av batteri og ønsket(?) plassering av USB-lader.Carpa skrev: Må jeg fortsatt ha de "strømtyvene"? Hvor da?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Den brukes til styrestrøm til relèet. Et relè er bare en bryter som er styrt elektrisk, i dette tilfelle styrt av strøm fra tenningsbryteren.Carpa skrev:Men hvor skal den strømtyven brukes da?
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Slik hadde jeg koblet det:
Inne i releet er det en spole (A) som når den får spenning danner et magnetfelt som «trekker ned» B slik at gapet 1 (kontaktsettet) lukkes. Spenningen fra batteriet som før ble hindret pga. gapet 1 kan nå passere slik at du får spenning til utstyret – her USB uttaket. Når spenningen i den grønne ledningen ikke er tilstede sørger en fjær for å «trykke opp» B slik at kontaktsettet åpner igjen.
Releet er som Pelsen sier en bryter som er styrt elektrisk. Den "slås" på når det er 12V i den grønne ledningen og av når det ikke er 12V i den grønne ledningen. Det er her "strømtyven" kommer inn i bildet. Inne i releet er det en spole (A) som når den får spenning danner et magnetfelt som «trekker ned» B slik at gapet 1 (kontaktsettet) lukkes. Spenningen fra batteriet som før ble hindret pga. gapet 1 kan nå passere slik at du får spenning til utstyret – her USB uttaket. Når spenningen i den grønne ledningen ikke er tilstede sørger en fjær for å «trykke opp» B slik at kontaktsettet åpner igjen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Se der ja - nesten. Sikringen mellom batteriet og releet. Spørsmålsteget fra USB'en er jord.
Sist redigert av Geir den 11 mai 2013, 23:29, redigert 1 gang totalt.
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Takk, jeg har prøvd å google meg frem til en slik tegning men fant ingen som viste det akkurat slik jeg skal ha detGeir skrev:Slik hadde jeg koblet det:Releet er som Pelsen sier en bryter som er styrt elektrisk. Den "slås" på når det er 12V i den grønne ledningen og av når det ikke er 12V i den grønne ledningen. Det er her "strømtyven" kommer inn i bildet.
Inne i releet er det en spole (A) som når den får spenning danner et magnetfelt som «trekker ned» B slik at gapet 1 (kontaktsettet) lukkes. Spenningen fra batteriet som før ble hindret pga. gapet 1 kan nå passere slik at du får spenning til utstyret – her USB uttaket. Når spenningen i den grønne ledningen ikke er tilstede sørger en fjær for å «trykke opp» B slik at kontaktsettet åpner igjen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
hehe, ser ut til at du trenger litt hjelpCarpa skrev:
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Sted: Sør for Bergen...
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
For all del. Blir som oftest bedre med en enkel skisse enn bare forklaring med ord. Nå er det bare te' gje' på i garasjen!Carpa skrev: Takk, jeg har prøvd å google meg frem til en slik tegning men fant ingen som viste det akkurat slik jeg skal ha det
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
På vsykker'n min ( Hondakvalitet ) ....er det et uttak fra sikringsboksen for "ekstras".
Dette punktet har strøm kun når sykker'n går...
Har ikke andre sykler det da?
Da kan man enten koble lader rett til det punktet, eller la dette punktet styre et rele for å kunne ta ut mer strøm,,
Dette punktet har strøm kun når sykker'n går...
Har ikke andre sykler det da?
Da kan man enten koble lader rett til det punktet, eller la dette punktet styre et rele for å kunne ta ut mer strøm,,
"Do the right thing"
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Elektronikk....
Det aner jeg igrunn ingenting om. Vet du om det er originalt levert slik fra Honda?Relax skrev:På vsykker'n min ( Hondakvalitet ) ....er det et uttak fra sikringsboksen for "ekstras".
Dette punktet har strøm kun når sykker'n går...
Har ikke andre sykler det da?
Da kan man enten koble lader rett til det punktet, eller la dette punktet styre et rele for å kunne ta ut mer strøm,,
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)