oppkjøring i mai

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av DrGreve »

Bremseklosser/skiver og lekkasjesjekk av demper bak og gaffelbena..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

jonas.johnstad skrev:Har fulgt med her en stund nå, og har lært kjempemye!
Jeg har oppkjøring nå på onsdag, og kjenner at nervene kommer!!! Har et par spørsmål som hadde vært supert å få svar på:

Sikkerhetskontroll? Hva går denne ut på?

Daglig kontroll: Bremser (sjekk kjapt vandring og bremseeffekt), lys (ALLE lys på skykkelen sjekkes), Speil (still speil), Dekk (sjekk etter slitasje/punktering i dekk). Noe mer som bør være med her?

Kjøregårdsøvelser: Stryker man direkte om det er noe man ikke får til her? Er så redd for at jeg skal "drite meg ut" på noe på grunn av nervøsiteten :(

Evt. andre tips til en nervøs 16-åring?
Sitter forøvrig nå med eksamensforberedelser til tirsdag, så blir mye å øve på :sorry

JEG VIL KJØRE! :prop:
Jeg har skrevet av oversikten over sikkerhetskontrollspørsmålene jeg fikk fra min kjøreskole men det står noe om copyright på den så jeg sender deg en PM i stedet for å legge den ut her.

DAGLIG KONTROLL:
Sjekk alle lys
Sjekk dekk for fremmedlegemer
Sjekk lufttrykk i dekkene (litt usikker på hvordan dette skal gjennomføres da?)
Sjekk motstand i bremsene
Sjekk speilenes innstillinger
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av RuneMC »

Carpa skrev:Sjekk lufttrykk i dekkene (litt usikker på hvordan dette skal gjennomføres da?)
Det holder at du forklarer at du ville gjort det. Evt kan du jo spørre sensor om han/hun har en lufttrykksmåler... :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

jonas.johnstad skrev:Har fulgt med her en stund nå, og har lært kjempemye!
Jeg har oppkjøring nå på onsdag, og kjenner at nervene kommer!!! Har et par spørsmål som hadde vært supert å få svar på:

Sikkerhetskontroll? Hva går denne ut på?

Daglig kontroll: Bremser (sjekk kjapt vandring og bremseeffekt), lys (ALLE lys på skykkelen sjekkes), Speil (still speil), Dekk (sjekk etter slitasje/punktering i dekk). Noe mer som bør være med her?

Kjøregårdsøvelser: Stryker man direkte om det er noe man ikke får til her? Er så redd for at jeg skal "drite meg ut" på noe på grunn av nervøsiteten :(

Evt. andre tips til en nervøs 16-åring?
Sitter forøvrig nå med eksamensforberedelser til tirsdag, så blir mye å øve på :sorry

JEG VIL KJØRE! :prop:
Med mindre du gjør rimelig alvorlige feil i kjøregården er det ikke grunn nok til å stryke.

Du kan heller ikke stryke pga. sikkerhetskontrollen, men den kan du jo gi et godt/dårlig førsteinntrykk som kan være en medvirkende faktor om du vipper mellom bestått eller ei.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Knut Morten »

TheHaughom skrev:
jonas.johnstad skrev:Har fulgt med her en stund nå, og har lært kjempemye!
Jeg har oppkjøring nå på onsdag, og kjenner at nervene kommer!!! Har et par spørsmål som hadde vært supert å få svar på:

Sikkerhetskontroll? Hva går denne ut på?

Daglig kontroll: Bremser (sjekk kjapt vandring og bremseeffekt), lys (ALLE lys på skykkelen sjekkes), Speil (still speil), Dekk (sjekk etter slitasje/punktering i dekk). Noe mer som bør være med her?

Kjøregårdsøvelser: Stryker man direkte om det er noe man ikke får til her? Er så redd for at jeg skal "drite meg ut" på noe på grunn av nervøsiteten :(

Evt. andre tips til en nervøs 16-åring?
Sitter forøvrig nå med eksamensforberedelser til tirsdag, så blir mye å øve på :sorry

JEG VIL KJØRE! :prop:
Med mindre du gjør rimelig alvorlige feil i kjøregården er det ikke grunn nok til å stryke.

Du kan heller ikke stryke pga. sikkerhetskontrollen, men den kan du jo gi et godt/dårlig førsteinntrykk som kan være en medvirkende faktor om du vipper mellom bestått eller ei.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Daglige kontrollen er ikke noe sak ifm oppkjøringen :-) Den "har du jo tatt" før du kom :thumleft Det du får, er å trekke ett "sikkerhetskort" fra sensor. Der er det en spesifikk ting du skal kontrollere.
Ta deg god tid, og forklar hva du ser etter :scratch av mulige feil.
Lykke til :thumleft
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Bager »

http://www.mopedportalen.com/forum/topi ... ings-tips/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der har du alle kontrollspørsmålene

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Takk for alle svar! Har vært en tur i kjøregården i dag og øvd på alle øvelsene. Kjørelæreren min sa at om jeg "bommer" på en øvelse er det stryk, og sensoren blir ikke med ut i trafikk engang... Stemmer dette, eller er det bare for å skremme meg ENDA mer?! :sorry Forøvrig gikk det meste ok, men slet litt med å nå 50km/t på nødbrems/unnamanøver! Ga gass som bare f***, men er begrensa hvor god aks. det er i 125cc... Er dette noe man får trekk for på oppkjøringen? :scratch

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Elolz skrev:Alle øvelsene kjøres 2 ganger. Var nedi med beina to-tre ganger på første krypkjøring, var nervøs og gjorde 1 dårlig sving mellom kjeglene, så da kom jeg skjevt ut for resten av kjeglene også og stresset. Den andre krypkjøringen gikk feilfritt. Sensor nevnte ikke noe om det engang i vurderingen etterpå.

Vet ikke om det er slik at 1 av gjennomkjøringene må være feilfri eller hvor nøye de er på dette. Har lest om flere her på siden som fikk lappen som måtte nedi med beina nedi et par ganger også.

Men gjør du mange og alvorligere feil, så har det vel hendt at sensor har avsluttet oppkjøringen allerede i kjøregården. Kjøregården er vel egentlig bare for at sensor skal føle seg trygg på å slippe deg ut på veien, spesielt om han skal sitte bakpå. En setter seg jo ikke ukritisk bakpå sykkelen til en som ikke har lappen ;-)
Skjønner! Sitter her med hjertet i halsen og teller timer til både eksamen og oppkjøring! Får ikke gjort mye fornuftig da... :lol

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

du får ha lykke til med eksamen og oppkjøring! er en 16 år gammel gutt selv, men hjerte i halsen og har oppkjøring del den 29. mai, altså ikke nå til onsdag, men neste. gruer meg fælt. var på biltilsynet idag og kjørte i kjeglene privat. føler krypkjøringa går greit, men er noen ganger beinet går nedi, og at jeg velter en kjegle, men det er sjeldent. ellers går de andre øvelsene perfekt.
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Da var i alle fall eksamen unnagjort, så nå er det bare å pugge kontrollspørsmål og hvordan kjøregårdsøvelsene skal utføres... Hørte rykter at hvis man har misforstått oppgaven er det direkte stryk?! Altså om man f.eks. kjører mellom feil kjegler i svingen eller noe?! Virker helt absurd spør du meg! I alle fall når det står 70 kjegler spredd utover en bitteliten plass! :-k Menmen, var kjørelæreren som sa det... Lykke til du også, Stianlarsn!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

jonas.johnstad skrev:Da var i alle fall eksamen unnagjort, så nå er det bare å pugge kontrollspørsmål og hvordan kjøregårdsøvelsene skal utføres... Hørte rykter at hvis man har misforstått oppgaven er det direkte stryk?! Altså om man f.eks. kjører mellom feil kjegler i svingen eller noe?! Virker helt absurd spør du meg! I alle fall når det står 70 kjegler spredd utover en bitteliten plass! :-k Menmen, var kjørelæreren som sa det... Lykke til du også, Stianlarsn!
Det blir system i de kjeglene når du har gått igjennom alle øvelsene du skal ha med kjørelæreren :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:
jonas.johnstad skrev:Da var i alle fall eksamen unnagjort, så nå er det bare å pugge kontrollspørsmål og hvordan kjøregårdsøvelsene skal utføres... Hørte rykter at hvis man har misforstått oppgaven er det direkte stryk?! Altså om man f.eks. kjører mellom feil kjegler i svingen eller noe?! Virker helt absurd spør du meg! I alle fall når det står 70 kjegler spredd utover en bitteliten plass! :-k Menmen, var kjørelæreren som sa det... Lykke til du også, Stianlarsn!
Det blir system i de kjeglene når du har gått igjennom alle øvelsene du skal ha med kjørelæreren :thumleft
I 2009 da jeg kjørte opp, møtte jeg og kjørelærer hos biltilsynet ca 1 time før oppkjøring, hvor jeg fikk kjøre meg varm i kjøregården. Da gikk det som en lek når det ble alvor..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Carpa skrev:
jonas.johnstad skrev:Da var i alle fall eksamen unnagjort, så nå er det bare å pugge kontrollspørsmål og hvordan kjøregårdsøvelsene skal utføres... Hørte rykter at hvis man har misforstått oppgaven er det direkte stryk?! Altså om man f.eks. kjører mellom feil kjegler i svingen eller noe?! Virker helt absurd spør du meg! I alle fall når det står 70 kjegler spredd utover en bitteliten plass! :-k Menmen, var kjørelæreren som sa det... Lykke til du også, Stianlarsn!
Det blir system i de kjeglene når du har gått igjennom alle øvelsene du skal ha med kjørelæreren :thumleft
I 2009 da jeg kjørte opp, møtte jeg og kjørelærer hos biltilsynet ca 1 time før oppkjøring, hvor jeg fikk kjøre meg varm i kjøregården. Da gikk det som en lek når det ble alvor..
Har bestilt oppvarming jeg også, greit å være varm i trøya
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

jonas.johnstad skrev:Da var i alle fall eksamen unnagjort, så nå er det bare å pugge kontrollspørsmål og hvordan kjøregårdsøvelsene skal utføres... Hørte rykter at hvis man har misforstått oppgaven er det direkte stryk?! Altså om man f.eks. kjører mellom feil kjegler i svingen eller noe?! Virker helt absurd spør du meg! I alle fall når det står 70 kjegler spredd utover en bitteliten plass! :-k Menmen, var kjørelæreren som sa det... Lykke til du også, Stianlarsn!
jo takk, har kjøretime til fredag. skal gå igjennom sikkerhetsspørsmåla.

altså, det å kjøre i kjeglene skjønner du med en gang, alle øvelser er separate og du kommer fort inn i dem. ta deg god tid, titt opp, knip låra inne til tanken, ikke kjør for fort på krypkjøringa, og se langt opp ( veldig viktig)

jeg klarte ikke krypkjøringa i starten, men når du får øvd blir dette veldig lett. har eksamen selv den 30. kom opp i engelsk ( glad for det) og har oppkjøring del 1 den 29. mai, altså dagen før eksamen. her i fredrikstad er det todelt oppkjøring. først tar man del 1 (kjøregård) og deretter i trafikk og variert vei ( ca. 2 uker etter på) tragisk spør du meg.
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av hakhap »

Oppvarming er vel standard praksis, jeg hadde det og
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Svar