Får ikke motstand på clutch
Får ikke motstand på clutch
Startet min HondaVT700 etter vinterlagring. Fikk nesten ingen motstand på clutchen. Hoppet i gear og kveltes.
Lite væske og litt tykk brunleg grumsete væske i bunn på væskebeholderen. Fylte på bremsevæske med rett kvalitet, pumpet på clutch hendel uten særlig motstand, åpnet luftenippel. Gjorde prosessen en del ganger, men det ble ikke betre. Det var kun en gang det var tendens til at clutchen tok, skulle bare lufte litt til og så ble det verre igjen.
Prøvd å sette sykkelen i gear og vugge på den.
Kan det være pumpesylinderen ved cluch- hendelen? Hvordan skrur jeg opp og sjekker denne, finne ut om det er noe feil der?
Andre forslag til hvor feilen ligg ?
NB! Ser på meg selv som en amatør i faget, så greitt om jeg får enkle forklaringer hehe
Håper dette lett let seg ordnes så jeg får en
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Får ikke motstand på clutch
Er det av de gamle retrosylindrene som sitter på styret så er det ett lite returhull i bunnen som kan tette seg. Prøv med en liten synål og se om den er åpen. Og når du først har ny bremsevæske tilgjengelig og du sier at det er noe gørre som kommer, så drener tanken og slangen. Fyll på ny og luft systemet ettepå, så tror jeg alt ordner seg.
Og har det vært lite væske fra før så kan systemet blitt forurenset med luft og da må du pumpe en del for å få det bort..
Og har det vært lite væske fra før så kan systemet blitt forurenset med luft og da må du pumpe en del for å få det bort..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Får ikke motstand på clutch
Hvordan gikk det?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Får ikke motstand på clutch
Takker for tipset.
Har ikke vært ute i dag . drittvær. Familibesøk opptar tiden
Skal undersøke om jeg finner noe hull under.
Det er en "sylinder" som ligg parallellt med handtaket. I enden av sylinderen er det en mutter. Sannsynlegvis der jeg kan skru opp og dra innholdet ut ?? Viss jeg da ikke gjør noe helt galt ... har ikke noe bok som sier hva de ulike delene er osv
Under sylinderen ligg det en rektanguler prismeformet del. Vet ikke hva det er.
Mye av bremsevæsken er nok skiftet etter mye pumping på clutch-hendelen. Men nesten null motstand i hendelen.
Har ikke vært ute i dag . drittvær. Familibesøk opptar tiden
Skal undersøke om jeg finner noe hull under.
Det er en "sylinder" som ligg parallellt med handtaket. I enden av sylinderen er det en mutter. Sannsynlegvis der jeg kan skru opp og dra innholdet ut ?? Viss jeg da ikke gjør noe helt galt ... har ikke noe bok som sier hva de ulike delene er osv
Under sylinderen ligg det en rektanguler prismeformet del. Vet ikke hva det er.
Mye av bremsevæsken er nok skiftet etter mye pumping på clutch-hendelen. Men nesten null motstand i hendelen.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Får ikke motstand på clutch
hva er modellen på sykkeln, 83-85?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- RoJo
- Innlegg: 217
- Registrert: 18 okt 2009, 22:46
- Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
- Sted: Stord
Re: Får ikke motstand på clutch
Kan være en god ide å skaffe seg en manual. En Haynes manual fra Amazon koster 30/40 $ og dekker det meste du har bruk for.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Får ikke motstand på clutch
Dette er det jeg har. Du trenger bare å ta av lokket og membranen (diagragm) for å lufte systemet. I bunnen av tanken er det mest sansynlig ett lite hull hvor det vil komme luft opp når du pumper. Ikke pump hardt og fort, da får de bremsevæske i øyet :)
Pump sakte og se om det siger luft opp av hullet...
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... b2f629.jpg[/img]
Pump sakte og se om det siger luft opp av hullet...
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... b2f629.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Får ikke motstand på clutch
Jeg har manual for både 83-85 og 2003-2005, men den siste har vaierklutsj..RoJo skrev:Kan være en god ide å skaffe seg en manual. En Haynes manual fra Amazon koster 30/40 $ og dekker det meste du har bruk for.
Bare gi meg en maiadresse, så sender jeg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
- Haavar
- Innlegg: 182
- Registrert: 08 feb 2012, 19:49
- Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600
Re: Får ikke motstand på clutch
Hei.
hydraulisk clutch kan være vriene å lufte, uten at det nødvendigvis er no galt med hovedsylinderen.
Ofte så begynner bremsevæska å skumme under prosessen, da hjelper det å vente litt før man prøver igjen.
Jeg pleier å skru løs slave sylinderen, pumpe på hendelen til stempelet på slavesylinderen fylles skikkelig, uten at stempelet flyr ut naturligvis, for så å trykke stempelet inn igjen og dermed lufte systemet via hovedsylinderen.
Hvis det er vrient å presse slave sylinder stempelet inn kan du skru den på igjen og stempelet blir da trykket inn av clutchstanga.
Man kan også løsne slavesylinderen slik at festeskruene fremdeles er i gjenger for så å pumpe med hovedsylinderen slik at slavesylinderen blir fylt. Samtidig med at du holder clutchhendelen inne så skrur du til slavesylinderen. Når du nå slipper hendelen sakte opp vil væske strømme hurtig tilbake til beholderen og dra med seg luft.
Vær forsiktig så du ikke drar ut gjenger eller får skjev belastning på slavesylinderen.
hydraulisk clutch kan være vriene å lufte, uten at det nødvendigvis er no galt med hovedsylinderen.
Ofte så begynner bremsevæska å skumme under prosessen, da hjelper det å vente litt før man prøver igjen.
Jeg pleier å skru løs slave sylinderen, pumpe på hendelen til stempelet på slavesylinderen fylles skikkelig, uten at stempelet flyr ut naturligvis, for så å trykke stempelet inn igjen og dermed lufte systemet via hovedsylinderen.
Hvis det er vrient å presse slave sylinder stempelet inn kan du skru den på igjen og stempelet blir da trykket inn av clutchstanga.
Man kan også løsne slavesylinderen slik at festeskruene fremdeles er i gjenger for så å pumpe med hovedsylinderen slik at slavesylinderen blir fylt. Samtidig med at du holder clutchhendelen inne så skrur du til slavesylinderen. Når du nå slipper hendelen sakte opp vil væske strømme hurtig tilbake til beholderen og dra med seg luft.
Vær forsiktig så du ikke drar ut gjenger eller får skjev belastning på slavesylinderen.
Re: Får ikke motstand på clutch
Takker for tips og hjelp. :-)
Veldig nyttig med bildet som viser de ulike delene.
[quote="DrGreve"]Dette er det jeg har. Du trenger bare å ta av lokket og membranen (diagragm) for å lufte systemet. I bunnen av tanken er det mest sansynlig ett lite hull hvor det vil komme luft opp når du pumper. Ikke pump hardt og fort, da får de bremsevæske i øyet :)
Pump sakte og se om det siger luft opp av hullet...
Da får jeg prøve dette. Det er et hull nederst i tanken, men har ikke sett det har kommet luft opp når jeg pumper med hendelen. Får prøve igjen.
Sykkelen er en Honda Shadow VT700 1987 mod.
Hmhmhm virker så det kan være litt komplisert å skru disse delene fra hverandre ( mange ulike deler ) . Hva oppnår jeg ved å skru fra hverandre. Lett åp få på plass igjen? Lett å sjå om det er noe feil der?
Veldig nyttig med bildet som viser de ulike delene.
[quote="DrGreve"]Dette er det jeg har. Du trenger bare å ta av lokket og membranen (diagragm) for å lufte systemet. I bunnen av tanken er det mest sansynlig ett lite hull hvor det vil komme luft opp når du pumper. Ikke pump hardt og fort, da får de bremsevæske i øyet :)
Pump sakte og se om det siger luft opp av hullet...
Da får jeg prøve dette. Det er et hull nederst i tanken, men har ikke sett det har kommet luft opp når jeg pumper med hendelen. Får prøve igjen.
Sykkelen er en Honda Shadow VT700 1987 mod.
Hmhmhm virker så det kan være litt komplisert å skru disse delene fra hverandre ( mange ulike deler ) . Hva oppnår jeg ved å skru fra hverandre. Lett åp få på plass igjen? Lett å sjå om det er noe feil der?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Får ikke motstand på clutch
Du trenger ikke gjøre annet enn å ta av lokket og membranet når du skal skifte væske og lufte ut... Hvis det ikke var noe feil eller lekkasje på selve pumpestaget som går inn i mastersylinderen, så trenger du ikke gjøre noe der.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Får ikke motstand på clutch
Kjenner ikke denne konkrete modellen.
Men ofte, dersom slangene ligger litt bøyd ene og andre veien, vil det være vanskelig å få ut all luft kun ved å hand-pumpe.
Handpumingen gir normalt relativt liten væskestrøm, og det gjør at enkelte luftbobler når å flyte tilbake i systemet i stedet for å følge med ut.
I så måte kan man benytte en bremsevæske suger.
Det krever at man har kompressor, og Biltema selger en helt grei suger for noen hundrelapper.
Forøvrig vil der ved handpumping ofte komme en liten sput fra hullet i bunnen av beholderen. Dette er noe griseri.
Selv bruker jeg en liten myntformet metallplate som jeg legger over hullet nede i beholder. Denne platen sørger for at spruten fra hullet stoppes. Når jeg er ferdig løftes platen ut ved hjelp av en liten magnet.
Men ofte, dersom slangene ligger litt bøyd ene og andre veien, vil det være vanskelig å få ut all luft kun ved å hand-pumpe.
Handpumingen gir normalt relativt liten væskestrøm, og det gjør at enkelte luftbobler når å flyte tilbake i systemet i stedet for å følge med ut.
I så måte kan man benytte en bremsevæske suger.
Det krever at man har kompressor, og Biltema selger en helt grei suger for noen hundrelapper.
Forøvrig vil der ved handpumping ofte komme en liten sput fra hullet i bunnen av beholderen. Dette er noe griseri.
Selv bruker jeg en liten myntformet metallplate som jeg legger over hullet nede i beholder. Denne platen sørger for at spruten fra hullet stoppes. Når jeg er ferdig løftes platen ut ved hjelp av en liten magnet.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Sted: Helgeland
Re: Får ikke motstand på clutch
Ja, jeg nevnte dette med sprut i øyet i ett tidligere innlegg. Forøvrig var det godt tips med metallplaten. Da lærte jeg noe i dag også :)knutk skrev:Kjenner ikke denne konkrete modellen.
Men ofte, dersom slangene ligger litt bøyd ene og andre veien, vil det være vanskelig å få ut all luft kun ved å hand-pumpe.
Handpumingen gir normalt relativt liten væskestrøm, og det gjør at enkelte luftbobler når å flyte tilbake i systemet i stedet for å følge med ut.
I så måte kan man benytte en bremsevæske suger.
Det krever at man har kompressor, og Biltema selger en helt grei suger for noen hundrelapper.
Forøvrig vil der ved handpumping ofte komme en liten sput fra hullet i bunnen av beholderen. Dette er noe griseri.
Selv bruker jeg en liten myntformet metallplate som jeg legger over hullet nede i beholder. Denne platen sørger for at spruten fra hullet stoppes. Når jeg er ferdig løftes platen ut ved hjelp av en liten magnet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Får ikke motstand på clutch
Heisann :-)
Vært borte en stund, men gikk løs på sykkelen da jeg var hjemme igjen og hadde tid. Hadde som plan å ta ut sylinderen ved den hydrauliske cluchen. Skrudde løs hendel mm og løftet det opp og vridde litt på det samtidig som jeg pumpet med hendelen. Og jammen så begynte jeg å kjenne motstand. Det var nok en "idotisk" luftboble som hadde sett seg inni der et sted.
Da jeg hadde fått motstand luftet jeg videre på clutchen og fikk ut litt luft og fikk skiftet mye av bremsevæska. Så nå er alt ok og sykkelen har fått luftet seg . Herlig.
Takk til dere som har bidratt med info og tips.
God sommer - anten den blir så eller så .
Litt vått på Østlandet akkurat nå, men resten av Norge har det vel noenlunde bra.
Vært borte en stund, men gikk løs på sykkelen da jeg var hjemme igjen og hadde tid. Hadde som plan å ta ut sylinderen ved den hydrauliske cluchen. Skrudde løs hendel mm og løftet det opp og vridde litt på det samtidig som jeg pumpet med hendelen. Og jammen så begynte jeg å kjenne motstand. Det var nok en "idotisk" luftboble som hadde sett seg inni der et sted.
Da jeg hadde fått motstand luftet jeg videre på clutchen og fikk ut litt luft og fikk skiftet mye av bremsevæska. Så nå er alt ok og sykkelen har fått luftet seg . Herlig.
Takk til dere som har bidratt med info og tips.
God sommer - anten den blir så eller så .
Litt vått på Østlandet akkurat nå, men resten av Norge har det vel noenlunde bra.