Olje på framgaffel xj900 diversion.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
vegageir
Innlegg: 31
Registrert: 16 mar 2011, 18:43
Motorsykkelen din: Yamaha 900 diversion 1996

Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av vegageir »

Heisann.. :-)
Har fått olje-lekkasje på demper foran på min Yamaha xj900 diversion,og skal nå bytte pakninger og olje.
Noen som har gjort dette før,og trenger jeg noen spes-verktøy.?
I min manual står det viskositet 5W på olje.? Er dette spesiell demper-olje eller kan jeg bruke annet. :-k

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6965
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av kjellv »

Mange gjør dette selv, og alle som gjør det selv har på ett eller annet tidspunkt gjort det for første gang. Det er en stor fordel om du har med deg en som har gjort det før og kan dette første gang. For her er det absolutt mulig å skade dyre deler om du er uforsiktig. På noen sykler er spesialverktøy nødvendig, på andre klarer du deg uten. Det største problemet kan være å holde igjen demperventilen når du skrur av bunnpluggen, og likedan når du skal montere dette igjen. Demperventilen sitter normalt i bunnen av indre rør. På MC-verkstedene brukes det et spesialverktøy til dette. Vær veldig forsiktig med å bruke noe annet å holde den med, denne ventilen kan være skjør og veldig dyr.
Oljetype og oljemengde er viktig! Det skal brukes spesialoje til dette, og oljemengden du skal fylle med er det svært viktig at du er nøye med. Dataene på dette kan være vanskelig å få tak i. Send meg en pm dersom du ikke har dem, så kan jeg finne det ut for deg.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av Geir »

vegageir skrev:Heisann.. :-)
Har fått olje-lekkasje på demper foran på min Yamaha xj900 diversion,og skal nå bytte pakninger og olje.
Noen som har gjort dette før,og trenger jeg noen spes-verktøy.?
I min manual står det viskositet 5W på olje.? Er dette spesiell demper-olje eller kan jeg bruke annet. :-k
Yepp, har gjort det før. Fremgangsmåten finner du her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t= ... ...#p52621" onclick="window.open(this.href);return false; Mengden olje osv. er oppgitt i pkt 9 i posten. Spander på deg en skikkelig gaffelolje - går ca 1 liter tilsammen og den er ikke så dyr. Lykke til!
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av ole m. »

Veldig god beskrivelse av Geir i den posten ja. :thumleft Eneste kommentaren jeg har, er at når man fyller på olje i gaffelen er det oljenivået som er viktig, som Geir har angitt til 133 mm for den gaffelen. Fyll litt for mye, og sug ut det som er for mye, for eksempel med en slik som denne:

Bilde
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... ben-82399/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det mangler noen bilder i arbeidsbeskrivelsen nå Geir, kanskje du har ryddet litt på stedet de er lagret?

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Knut Morten
Innlegg: 288
Registrert: 26 des 2009, 17:19
Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av Knut Morten »

Geir skrev:
vegageir skrev:Heisann.. :-)
Har fått olje-lekkasje på demper foran på min Yamaha xj900 diversion,og skal nå bytte pakninger og olje.
Noen som har gjort dette før,og trenger jeg noen spes-verktøy.?
I min manual står det viskositet 5W på olje.? Er dette spesiell demper-olje eller kan jeg bruke annet. :-k
Yepp, har gjort det før. Fremgangsmåten finner du her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t= ... ...#p52621" onclick="window.open(this.href);return false; Mengden olje osv. er oppgitt i pkt 9 i posten. Spander på deg en skikkelig gaffelolje - går ca 1 liter tilsammen og den er ikke så dyr. Lykke til!
Når du skal velge olje, så velg den tykkeste. Dette hjelper på det at Diversionen er veldig myk. Jeg fikk de til å bytte til den tykkeste oljen da de hadde service på sykkelen i fjor høst. Det ble merkbart bedre. :thumleft
Ut på tur - aldri sur

NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09

Kjørt i 2014 ca 17000

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av Geir »

ole m. skrev:[klippe...]
Det mangler noen bilder i arbeidsbeskrivelsen nå Geir, kanskje du har ryddet litt på stedet de er lagret?
:scratch Pussig - de viser helt fint på Statoil PC'en jeg bruker for øyeblikket og som vanligvis er svært selektiv med hva den vil vise. Bildene ligger i fotobøtten der de alltid har lagt - e'kje ofte jeg rydder så det er nok helt utenkelig at det er der feilen ligger... :knegg Prøvd en refresh, sletting av nettleserlogg og de andre selvfølgeligheten?
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av DrGreve »

Og ett tips fra meg også. Løsne toppmutteren og bunnbolten mens gaffelen er festet til sykkelen så slipper du å bruke så mye kraft med å feste gaffelen til skruestikke for å løsne.
Bruk uansett gummiklosser i stikka når du fester gaffelbeinet slik at du ikke skader gaffelen.
EDIT: Ser at i beskrivelsen er dette allerede nevnt, men en god ting kan sikkert gjentas? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av taco »

Er det ikke fornuftig å skifte til progressive fjærer samtidig som har opp dette da?
Pusher'n min mente det ble en helt annen sykkel - pris på verksted ca 3-4000.

Fjærer ca kr 1500
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av Kjellrf »

taco skrev:Er det ikke fornuftig å skifte til progressive fjærer samtidig som har opp dette da?
Pusher'n min mente det ble en helt annen sykkel - pris på verksted ca 3-4000.

Fjærer ca kr 1500
Jo.

Vil man ha litt stivere fjæring, kan man evt shimse fjæra (dvs legge på en ekstra skive eller fler). Men det er en prøv og feile-metode.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av omaas »

@Geir: kjempebra beskrivelse i tråden. I punkt 2 ville jeg lagt til at det kan lønne seg å løsne øverste klemfeste, siden det kan gjøre lettere å løsne toppbolten.

Her er en video som ga noen gode tips hvordan sette sammen gaffelen, spesielt hvordan tre simmeringen på uten å skade denne:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=vrmYJgcGX30[/video]
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av Geir »

DrGreve skrev:Og ett tips fra meg også. Løsne toppmutteren og bunnbolten mens gaffelen er festet til sykkelen så slipper du å bruke så mye kraft med å feste gaffelen til skruestikke for å løsne.
Bruk uansett gummiklosser i stikka når du fester gaffelbeinet slik at du ikke skader gaffelen.
Bunnskruen får du ikke løs uten:
a) å sette press på gaffelen som beskrevet i pkt 6 a eller
b) mothold som beskrevet i pkt 6 b.

Å få satt press på gaffelen og løst bunnskruen når gaffelen er montert på sykkelen er uhensiktsmessig ettersom bunnskruen er plassert slik at hjulakslingen må ut før du kommer til den. Det greieste er å følge pkt. 6 b i beskrivelsen mtp. bunnskruen.

Å løse toppmutteren mens gaffelen er festet til sykkelen står vel strengt tatt også i beskrivelsen pkt 2, men det er vel slik at en god ting ikke kan gjentas for ofte... :prf

Og ja; gummiklosser i skrustikken er gode greier for å unngå striper osv. at jeg ikke husket å ta det med i beskrivelsen da... :redface
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av Geir »

OMAAS skrev:@Geir: kjempebra beskrivelse i tråden. I punkt 2 ville jeg lagt til at det kan lønne seg å løsne øverste klemfeste, siden det kan gjøre lettere å løsne toppbolten.[klippe...]
Takk for det! Ikke dumt å løse øverste klemfeste nei - skal se om jeg ikke klarer å oppdatere den biten! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av DrGreve »

Geir skrev:Bunnskruen får du ikke løs uten:
a) å sette press på gaffelen som beskrevet i pkt 6 a eller
b) mothold som beskrevet i pkt 6 b.

Å få satt press på gaffelen og løst bunnskruen når gaffelen er montert på sykkelen er uhensiktsmessig ettersom bunnskruen er plassert slik at hjulakslingen må ut før du kommer til den. Det greieste er å følge pkt. 6 b i beskrivelsen mtp. bunnskruen.
Ok, da er det litt avvikende i forhold til Honda hvor aksingen sitter i ett klammer på hver side slik at når du har tatt av hjulet, så kommer man til bunnbolten selv om gaffelen fremdeles er festet i klamrene(motholdet).
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av Geir »

taco skrev:Er det ikke fornuftig å skifte til progressive fjærer samtidig som har opp dette da?
Pusher'n min mente det ble en helt annen sykkel - pris på verksted ca 3-4000.
Fjærer ca kr 1500
Skulle mene det ja - og glideforinger ++. Kjøpte nye progressive fjærer til min fra Wilbers til kr. 940,- i tillegg til ny bakdemper med hydr. fjernjustering (kr 6630,-). Kjøpt via Maarten Mager Import. Kan anbefales - kjempeservice! Skal skifte når jeg kommer meg hjem fra jobb om litt over en uke. Gleder meg som en unge til å sjekke ut forskjellen! :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Olje på framgaffel xj900 diversion.

Legg inn av ole m. »

Geir skrev:
ole m. skrev:[klippe...]
Det mangler noen bilder i arbeidsbeskrivelsen nå Geir, kanskje du har ryddet litt på stedet de er lagret?
:scratch Pussig - de viser helt fint på Statoil PC'en jeg bruker for øyeblikket og som vanligvis er svært selektiv med hva den vil vise. Bildene ligger i fotobøtten der de alltid har lagt - e'kje ofte jeg rydder så det er nok helt utenkelig at det er der feilen ligger... :knegg Prøvd en refresh, sletting av nettleserlogg og de andre selvfølgeligheten?
Beklager, feilen var visst i min nettleser ja. Prøvde "refresh", men fant til slutt ut at det var flere sider som ikke viste bilder riktig. Fungerer igjen etter å ha startet om nettleseren.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar