Hei folkens Nå er jeg litt usikker på dette med regler angående nedstrupede sykler, men er det ikke sånn å forstå at på de nye reglene kan man max ha dobbel effekt av 47,5? Hvis det stemmer tar jo selgeren av denne: http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=41897463" onclick="window.open(this.href);return false;
feil, eller hva? Jeg håper jo selvsagt at han ikke gjør det, da jeg meget gjerne vil ha muligheten til å kjøre en så rå sykkel
Mellomtung? Eller ikke?
-
- Innlegg: 7823
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Mellomtung? Eller ikke?
effekten kan ikke være mer enn 70Kw før nedtrimming(96hk)
Venter fortatt på svar fra statens vegvesen på A2 sertifikat og de "gamle" mellomklassesyklene (R6/gsxr600/zx6)og andre RR med mer enn 70Kw fulleffekt.
førerkortforskriften hindrer bruk av disse med A2-siden de hadde mer enn dobbelt de er nedplombert til(25Kw).
§ 3-3. Førerett i klasse A2
Førerett i klasse A2 gjelder for:
1.
Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt
2.
Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3.
Moped.
I Norge omfatter føreretten også føring av tilhenger til motorsykkel med slagvolum over 125 cm3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.
0
Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013).
Venter fortatt på svar fra statens vegvesen på A2 sertifikat og de "gamle" mellomklassesyklene (R6/gsxr600/zx6)og andre RR med mer enn 70Kw fulleffekt.
førerkortforskriften hindrer bruk av disse med A2-siden de hadde mer enn dobbelt de er nedplombert til(25Kw).
§ 3-3. Førerett i klasse A2
Førerett i klasse A2 gjelder for:
1.
Motorsykkel med eller uten sidevogn hvor motorsykkelen har en effekt på høyst 35 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,2 kW/kg. Etter nedtrimming kan motorsykkelens tidligere effekt ha vært høyst det dobbelte av nåværende effekt
2.
Trehjuls motorsykkel med en effekt på høyst 15 kW
3.
Moped.
I Norge omfatter føreretten også føring av tilhenger til motorsykkel med slagvolum over 125 cm3. Motorsykkelen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.
0
Endret ved forskrifter 12 mai 2004 nr. 740, 31 mars 2006 nr. 395 (i kraft 1 juli 2006), 8 mars 2011 nr. 259 (i kraft 19 jan 2013).
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Mellomtung? Eller ikke?
Jepp, her tar selger feil. Max tillatt effekt i original tilstand - altså før nedstruping - er 70Kw (2 x 35 Kw) 70Kw tilsvarer ~94 hk så den der med 106 hk kan ikke registreres som mellomtung.
Hvis du slenger på ca 20k får du en ny Kawasaki Z800E ferdigregistrert som mellomtung - kanskje noe å tenke på?
Hvis du slenger på ca 20k får du en ny Kawasaki Z800E ferdigregistrert som mellomtung - kanskje noe å tenke på?
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Mellomtung? Eller ikke?
Kawasaki forhandlere skal vel like fint kunne strupe ned z750 til 35kw som z800'en vel ?
Jeg hadde ringt en kawasaki forhandler, og forhørt meg om dette
Eller misser jeg noe her, fordi z800'en kommer ferdig plombert som ny, og vil da se bort ifra den "fulle effekten" ?
Jeg hadde ringt en kawasaki forhandler, og forhørt meg om dette
Eller misser jeg noe her, fordi z800'en kommer ferdig plombert som ny, og vil da se bort ifra den "fulle effekten" ?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Geir
- Innlegg: 810
- Registrert: 29 mar 2009, 01:24
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
- Bosted: Sør for Bergen...
Re: Mellomtung? Eller ikke?
Det er ikke poenget. Poenget er at for å registrere en sykkel som mellomtung kan den ha max 70Kw før nedstruping!Snikendeugle skrev:Kawasaki forhandlere skal vel like fint kunne strupe ned z750 til 35kw som z800'en vel ?
Jeg hadde ringt en kawasaki forhandler, og forhørt meg om dette.
Eller misser jeg noe her, fordi z800'en kommer ferdig plombert som ny, og vil da se bort ifra den "fulle effekten" ?
Jepp, du misser noe; Kawasaki Z800E (merk E'en ettersom de har en utgave som heter Z800 uten E også. Den ikke kan leveres som mellomtung...) har originalt 70Kw - altså 2 x 35Kw - som fulleffekt....
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Mellomtung? Eller ikke?
Ahaa, var ikke klar over fulleffekten til z800E'en (regnet med at den var høyere enn z750'en).
Da skjønner jeg :)
På en annen side, konge at mange produsenter tilpasser de større syklene til A2 reglement nå : )
Da skjønner jeg :)
På en annen side, konge at mange produsenter tilpasser de større syklene til A2 reglement nå : )
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013