Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Hm, sitter her og lurer litt på hvor Carpa har fått ideen om at hu må ha nytt batteri???? Du kjører jo om ikke daglig så i hvert fall jevnlig, så du får jo start på den, og det virker jo som om batteriet tar strøm når du lader det, så ????? Hvor kommer ideen fra?
Det er jo ikke helt uvanlig at MC må lades gjennom sesongen i tillegg til det som MCen legger inn selv.. Bare ett lite spørsmål.... eller undring.
Det er jo ikke helt uvanlig at MC må lades gjennom sesongen i tillegg til det som MCen legger inn selv.. Bare ett lite spørsmål.... eller undring.
Re: Carpas Blogg - På tide med en liten tur igjen nå :-)
Neida, ikke noe feil info der, men kanskje du bruker feil lader?tor2502 skrev:Litt feil info i mailen din , du trenger ikke egen lader til disse batteriene , ihverfall ikke til shorai.simpson skrev:Shoraibatteriet er et Lithiumbatteri i motsetning til vanlig blybatteri.Carpa skrev:Når jeg taster inn min sykkel kommer den opp med forslag til to batterier
Denne har den høyeste crankingen og koster 189 dollar
http://www.shoraipower.com/Products/bat ... ABS12.html
Den koster 189 dollar og i tillegg blir det jo noen kroner i frakt, mva og tollavgifter også.
Synes det blir litt vel dyrt for et batteri i forhold til mitt bruk.
Fordelen er en fjerdedel av vekta, i forhold til mitt gamle. slipper syre, vil ikke selvutlade på samme måte som vanlig batteri og trenger derfor ikke vedlikeholdslading om vinteren, men holder på strømmen opptil ett år uten bruk.
Bakdelen et att skal du på død og liv lade det trenger du egen lader.
Handlet på eBay og kom på under 200 USD inkl. alt.
Men de som har greie på det sier at Lithium går fortere tom hvis du kjører lenge på starteren.
Har ikke hatt problemer med det selv.
Vær obs på at du ofte ikke får med syre ved kjøp av blybatteri på nett. Sjekk dette uansett før du bestiller.
Jeg bruker samme laderen.
Når jeg handlet dette batteriet fikk jeg litt info om Lithiumbatteri her http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=16&t= ... um#p168104" onclick="window.open(this.href);return false;
Og når folk som kan dette sier det, så regner jeg med at dette stemmer og velger å tro på det istedenfor å høre på folk som synser at dette kan gå bra.
Dessuten kontaktet jeg Shorai som også bekreftet dette.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Jeg må ikke men siden det begynner å bli dårlig så tenker jeg at det er på tide, ideen om dette kom jeg opp med helt av meg selvDuville skrev:Hm, sitter her og lurer litt på hvor Carpa har fått ideen om at hu må ha nytt batteri???? Du kjører jo om ikke daglig så i hvert fall jevnlig, så du får jo start på den, og det virker jo som om batteriet tar strøm når du lader det, så ????? Hvor kommer ideen fra?
Det er jo ikke helt uvanlig at MC må lades gjennom sesongen i tillegg til det som MCen legger inn selv.. Bare ett lite spørsmål.... eller undring.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Hjernen
- Innlegg: 802
- Registrert: 14 des 2010, 11:07
- Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
- Bosted: Porsgrunn
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Dessuten er det best å bytte før det tar helt kvelden, plutselig
står du uten strøm en morra...
Ikke at jeg har opplevd det asså....
står du uten strøm en morra...
Ikke at jeg har opplevd det asså....
Hvis en gjør slik, funker det da tru??
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Member of Festus Mc Porsgrunn.
Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
"Begynner" det å bli dårlig blir det ikke bedre i alle fall. Sannsynligvis er det kort vei fra "dårlig" til "steike hakke peise dødt". Så gjør som Hjernen sier, bytt kjapt før det blir et problem.Carpa skrev:
Jeg må ikke men siden det begynner å bli dårlig så tenker jeg at det er på tide, ideen om dette kom jeg opp med helt av meg selv
Toppen av kjipt; pakka og klar for langhelg på vestlandske paradisiske veger, knaill værmelding, turfølget venter og du... får ikke start. Satse på startkabler hele helga eller bli hjemme? Det er spørsmålet
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Pokker også, der røk visst alt håp om en lettjent kake! (Bytte batteri og måle ladespenning...)Carpa skrev:Jeg har vel bestemt meg for å bestille Yuasa batteri fra Monsterbike. Kanskje jeg klarer meg med det jeg har i år og får de til å sette i nytt batteri før neste sesong starter.
.
Hehe, men bortsett fra det så høres det ut som et trygt og enkelt valg.
For meg er det forøvrig noe som skurrer litt med Lithiums-debatten. Nå vet jeg ikke hvilken lithiums-teknologi det er snakk om i disse MC-batteriene, men mange synes å være veldig opptatt av hva slags vedlikeholds-lader man bruker da lithium generelt ikke liker topplading, og ei heller varme. Men hva med den kontinuerlige toppladingen det blir utsatt for når det står i sykkelen som har et simpelt "uintelligent" ladeanlegg laget for konvensjonelle blybatterier. Hvorfor er ikke dette et problem?
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
@PCP: En moderne sykkelks ladesystem er nok smartere enn deg, for det lader ikke batterie mer enn det trenger. (Huff dette var ikke pent sagt av meg, Unnskyld )
Ladesystemet på moderne sykkler lader ikke mer enn det er behov for. Det var annerledes i "Gammledager", husker den gammle Bonnevillen min med Lucas elektrisk annlegg (oppkallt etter Joseph Lucas, Mannen som oppfant Mørket ), der ladet det for fullt hele tiden. Den strømmen som det ikke vcar behov for til lys, tenning og lading av batterie, gikk til en Zener-diode og ble omgjort til varme. Var zenerdioden øgebelagt, så kokte du batterie
@Carpis: Er batterie gåent, så er det gåent. Kjøp nytt
Ladesystemet på moderne sykkler lader ikke mer enn det er behov for. Det var annerledes i "Gammledager", husker den gammle Bonnevillen min med Lucas elektrisk annlegg (oppkallt etter Joseph Lucas, Mannen som oppfant Mørket ), der ladet det for fullt hele tiden. Den strømmen som det ikke vcar behov for til lys, tenning og lading av batterie, gikk til en Zener-diode og ble omgjort til varme. Var zenerdioden øgebelagt, så kokte du batterie
@Carpis: Er batterie gåent, så er det gåent. Kjøp nytt
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Haha, jada det var jo ganske slemt sagt Arctic-T (men også litt morsomt, så jeg tilgir ).
Det var bare et spørsmål, og det ville ikke vært første gang jeg ble outsmartet av elektronikk, men takk for svar.
Men det blir verre, for jeg forstår det faktisk fortsatt ikke helt.
Min oppfatning er at et blybatteri slutter å trekke strøm, eller "ta til seg lading" om du vil, når cellene har nådd fulladet spenning, og at lading i praksis reguleres ved å opprettholde ladespenning på 13,8 Volt, hverken mer eller mindre, og uavhengig av forbruk. Videre ser jeg ikke at spenningsregulatoren i praksis har noen mulighet for å vite/skille mellom forbruk som batteriet "suger til seg", vs strøm-forbruk fra forbrukere som lys, varmeholker, etc. Den er smartere enn meg, men kan likevel ikke tilby annet enn en stabil glatt jevn 13,8 Volt spenning, og den strøm-mengde forbrukerne måtte begjære @13,8V.
Er ikke dette relativt riktig?
Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.
Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her.
Det var bare et spørsmål, og det ville ikke vært første gang jeg ble outsmartet av elektronikk, men takk for svar.
Men det blir verre, for jeg forstår det faktisk fortsatt ikke helt.
Min oppfatning er at et blybatteri slutter å trekke strøm, eller "ta til seg lading" om du vil, når cellene har nådd fulladet spenning, og at lading i praksis reguleres ved å opprettholde ladespenning på 13,8 Volt, hverken mer eller mindre, og uavhengig av forbruk. Videre ser jeg ikke at spenningsregulatoren i praksis har noen mulighet for å vite/skille mellom forbruk som batteriet "suger til seg", vs strøm-forbruk fra forbrukere som lys, varmeholker, etc. Den er smartere enn meg, men kan likevel ikke tilby annet enn en stabil glatt jevn 13,8 Volt spenning, og den strøm-mengde forbrukerne måtte begjære @13,8V.
Er ikke dette relativt riktig?
Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.
Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Du må ikke bare tenke på styrken på strømmen (Volt), men og mengden (Ampere). Tilsammen gir disse effekt, som angis i Watt.
Du kan godt ha spenning, men er mengden liten (ned mot 0 ampere), så skjer det lite. Det er her laderegulatorn på sykkern er smart: Holder spenningen (Volt) oppe, men når batteriet er fulladet så kommer det ikke flere Ampere, enn de som trengs til forbruk når du kjører (tenning, lys ol).
Størrelsen på batteriet angis i Ah (AmpereHours, ampere-timer), som er et uttrykk for hvor mye strøm -mengde du kan ta ut av batteriet på en time.
En annen egenskap som er viktig for batterier som skal brukes til å starte mottorer, er hvor mye strøm-mengde du kan få ut av batteriet under toppbelastning en kort stund. Betegnelsen er CCA, som betyr Cold Cranking Ampere.
Du kan godt ha spenning, men er mengden liten (ned mot 0 ampere), så skjer det lite. Det er her laderegulatorn på sykkern er smart: Holder spenningen (Volt) oppe, men når batteriet er fulladet så kommer det ikke flere Ampere, enn de som trengs til forbruk når du kjører (tenning, lys ol).
Størrelsen på batteriet angis i Ah (AmpereHours, ampere-timer), som er et uttrykk for hvor mye strøm -mengde du kan ta ut av batteriet på en time.
En annen egenskap som er viktig for batterier som skal brukes til å starte mottorer, er hvor mye strøm-mengde du kan få ut av batteriet under toppbelastning en kort stund. Betegnelsen er CCA, som betyr Cold Cranking Ampere.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Men hvis du leser innlegget mitt litt nøye, så tror jeg det fremgår at jeg vet forskjell på strøm og spenning.
Min sykkel fra 1996 har ingen slike muligheter som du beskriver, det finnes ikke noe input på spenningsregulator som gjør den i stand til å bedømme HVA det er som stikker av med strømmen. Hvordan mener du dette fungerer i praksis, hvordan vet regulatoren på en moderne sykkel at det er varmehanskene mine, og ikke batteriet som trenger de 4A ekstra belastning som plutselig dukker opp over batteripolene?
Min sykkel fra 1996 har ingen slike muligheter som du beskriver, det finnes ikke noe input på spenningsregulator som gjør den i stand til å bedømme HVA det er som stikker av med strømmen. Hvordan mener du dette fungerer i praksis, hvordan vet regulatoren på en moderne sykkel at det er varmehanskene mine, og ikke batteriet som trenger de 4A ekstra belastning som plutselig dukker opp over batteripolene?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Men, jeg kan jo kjøpe batteriet, ta det med hjem og la dere skifte detPCP skrev:Pokker også, der røk visst alt håp om en lettjent kake! (Bytte batteri og måle ladespenning...)Carpa skrev:Jeg har vel bestemt meg for å bestille Yuasa batteri fra Monsterbike. Kanskje jeg klarer meg med det jeg har i år og får de til å sette i nytt batteri før neste sesong starter.
.
Hehe, men bortsett fra det så høres det ut som et trygt og enkelt valg.
I live to please nemlig
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
Du har helt klart et godt poeng, jeg har lurt på det samme selv. Jeg har forstått det slik at Lithium-Ion batterier skal ha en begrenset ladestrøm og at de ikke liker overlading. Det er viktig å bruke spesielle ladere til denne batteritypen, har selv fått et lite Li-Ion batteri til å eksplodere med feil lader. Antakelig er det bygget inn beskyttelse i batteripakkene som leveres som Mc-batterier, ladesystemet på bil og mc mater jo bare på alt det kan gi når batteriet tar imot.PCP skrev:Men hvis du leser innlegget mitt litt nøye, så tror jeg det fremgår at jeg vet forskjell på strøm og spenning.
Min sykkel fra 1996 har ingen slike muligheter som du beskriver, det finnes ikke noe input på spenningsregulator som gjør den i stand til å bedømme HVA det er som stikker av med strømmen. Hvordan mener du dette fungerer i praksis, hvordan vet regulatoren på en moderne sykkel at det er varmehanskene mine, og ikke batteriet som trenger de 4A ekstra belastning som plutselig dukker opp over batteripolene?
rådet mitt til Carpa er å bytte batteri nå, det er ingenting å spare på å vente til det ikke virker. Batterier som har begynt å skrante blir sjelden bedre igjen, men de blir plutselig mye værre.
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
PCP skrev: Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.
Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her.
Det er LiFePo4 i batteriene fra Shorai. De skal ikke være så lette å selvantenne som Li-Po for ikke å snakke om Li-Ion...
Selvsagt gjelder samme reglene for disse MC-batteriene, det går lukt til helvete med sakene når spenningen blir for høy. Som du kjenner fra laptopen din; 4,20V/celle er fullt. Ved 4,30V/celle ødelegges sakene og i verste fall tar det fyr. Det er som det er. Og stemmer også at det ideelle for det meste av Li-XX-batterier er å ligge på 40-70% lading (kapasitet) for levetiden sin del. LiFePo4 er likevel noe bedre enn Li-Po.
Disse MC-batteriene skal du kunne dytte rett inn som erstatning for det originale bly/syrebatteriet. Og da må det nødvendigvis leve med den ladespenningen som sykkelen leverer. Ingen sær spesiell Li-Po ladesak fra eksternt altså. Det betyr at der nødvendigvis er elektronikk inne i batteriet som sørger for at ingen av cellene får overspenning. Dette er ikke noe jeg våger å si ut fra at jeg har plukka et sånt sund... Men sånn fungerer det på alle Li-Po-batterier jeg har vært borti som ikke krever dedikert ladesystem med balanseringskontakter. Og sånn er det i laptopen din også, det vet jeg garantert. Der dytter du inn ei kjip billig strømforsyning fra Kina, og inni batteriene sitter sakene som skal hindre full fyr i sakene. Litt som med Zener-diodene AT nevner, bare i anelsen mer sofistikert utførelse.
Det betyr igjen at du kan lade disse sakene med en helt vanlig blybatterilader. Men de "spesial-laderne" som leverandøren tilbyr har en opsjon som er en balanseringskontakt. Det er det jeg er vant med fra min egen utstrakte bruk av LiPo-teknologien (i en helt annen hobby). Der accesseres enkelt-cellene utenfra i ladeprosessen for å optimalisere ladestrømmene og sørge for at batteriet holdes best mulig "balansert" i ladingen. Det man IKKE kan bruke på LiPo-batterier til MC er en lader der man kjører en såkalt "desulferingsprosess" for bly/syre!
Vi har i dag tilgjengelig noen svært få gjengs brukte batteriteknologier:
- NiCd, godt og gammelt, dessverre slutt på nå siden Cadmium er svært giftig. Knallgod teknologi. Når man kjente teknologien kunne disse batteriene leve i 20 år og mer hvis man behandlet dem som ei god kjerring; jevnlig kos, massasje og mye kjærlighet og du fikk tilbake det som var forventet.
- NiMH, ikke så giftig, men du verden så sært pga memoryeffekten. Omtrent som ei vanskelig kjærring; selv om du gjorde ditt beste kunne sakene være moden for søpla etter 2-3 år.
- Bly/syre, helt kurant sak som vi alle kjenner og som duger fint og er safe. Mye bly, syre og dritt da... Trives godt fulladet, omtrent som ei kjærring som liker ekstremsportene man selv driver på med.
- LiPo i minst 3 versjoner pr. i dag. Fordelen er at det har høy energitetthet. Ulempen er stor brannfare og behov for nøye kontroll over balanse (Volt/celle). Tar fyr ved overspenning, dør fullstendig av å tappes for lavt og skal ideelt bare være halvveis ladet for lang levetid. Liker ikke høye temperaturer. Omtrent som ei sminketante... (Kjærringer som er opptatt av å aldri vise seg uten å være fullsparkla, ta seg godt ut og er mye "fasade") Stort potensiale når utviklinga går videre, sannsynligvis framtida men med andre polymerer enn dagens. Silikon og andre kosmetiske inngrep vil i følge trendene gi potensiale altså... Omtrent som SV`s bløffer i politikken.
Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Det viktigste er at bajken starter og man kommer seg på tur
Ellers vet jeg at som bruker av LiPo-teknologi i mange år har jeg sett de store mulighetene og de store farene med den...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: Carpas Blogg - Beseiret Hanekleiva i dag....
God post! Tipper hobbyen din har noe med "modeller" å gjøre? :)joo skrev:PCP skrev: Så til min oppfatning om lading av lithium-ion batterier, for eksempel da i min laptop: Den kutter spenningstilførlselen til batteriet helt når cellene når 4,2 Volt, så overvåker den den spenningen, og kobler seg inn igjen når cellen feks faller ned til 4,15 Volt, og slik holder den på, av-på-av-på. I tillegg har min laptop en funksjon som lar meg bestemme at ladingen skal kuttes allerede ved 4,0 Volt eller omkring 70% fulladet da dette ca dobler levetiden på batteriet.
Det kan for all del fortsatt hende jeg tar feil både her og der, men denne forståelsen av systemenes ulikheter var grunnlag for mitt (muligens dumme) spørsmål. I en laptop er det helt uproblematisk å aktivt senke batterispenningen, eller fjerne tilførselen, fordi det likevel skal reguleres videre ned til 5, og 12 Volt, men på en bil/MC er forbrukere direkte koblet til batteriet og generatoren, så lavere eller avslått spenningstilførsel går ikke.
Jeg liker å lære nye ting, så forklar gjerne hvor jeg misforstår eller tar feil her.
Det er LiFePo4 i batteriene fra Shorai. De skal ikke være så lette å selvantenne som Li-Po for ikke å snakke om Li-Ion...
Selvsagt gjelder samme reglene for disse MC-batteriene, det går lukt til helvete med sakene når spenningen blir for høy. Som du kjenner fra laptopen din; 4,20V/celle er fullt. Ved 4,30V/celle ødelegges sakene og i verste fall tar det fyr. Det er som det er. Og stemmer også at det ideelle for det meste av Li-XX-batterier er å ligge på 40-70% lading (kapasitet) for levetiden sin del. LiFePo4 er likevel noe bedre enn Li-Po.
Disse MC-batteriene skal du kunne dytte rett inn som erstatning for det originale bly/syrebatteriet. Og da må det nødvendigvis leve med den ladespenningen som sykkelen leverer. Ingen sær spesiell Li-Po ladesak fra eksternt altså. Det betyr at der nødvendigvis er elektronikk inne i batteriet som sørger for at ingen av cellene får overspenning. Dette er ikke noe jeg våger å si ut fra at jeg har plukka et sånt sund... Men sånn fungerer det på alle Li-Po-batterier jeg har vært borti som ikke krever dedikert ladesystem med balanseringskontakter. Og sånn er det i laptopen din også, det vet jeg garantert. Der dytter du inn ei kjip billig strømforsyning fra Kina, og inni batteriene sitter sakene som skal hindre full fyr i sakene. Litt som med Zener-diodene AT nevner, bare i anelsen mer sofistikert utførelse.
Det betyr igjen at du kan lade disse sakene med en helt vanlig blybatterilader. Men de "spesial-laderne" som leverandøren tilbyr har en opsjon som er en balanseringskontakt. Det er det jeg er vant med fra min egen utstrakte bruk av LiPo-teknologien (i en helt annen hobby). Der accesseres enkelt-cellene utenfra i ladeprosessen for å optimalisere ladestrømmene og sørge for at batteriet holdes best mulig "balansert" i ladingen. Det man IKKE kan bruke på LiPo-batterier til MC er en lader der man kjører en såkalt "desulferingsprosess" for bly/syre!
Vi har i dag tilgjengelig noen svært få gjengs brukte batteriteknologier:
- NiCd, godt og gammelt, dessverre slutt på nå siden Cadmium er svært giftig. Knallgod teknologi. Når man kjente teknologien kunne disse batteriene leve i 20 år og mer hvis man behandlet dem som ei god kjerring; jevnlig kos, massasje og mye kjærlighet og du fikk tilbake det som var forventet.
- NiMH, ikke så giftig, men du verden så sært pga memoryeffekten. Omtrent som ei vanskelig kjærring; selv om du gjorde ditt beste kunne sakene være moden for søpla etter 2-3 år.
- Bly/syre, helt kurant sak som vi alle kjenner og som duger fint og er safe. Mye bly, syre og dritt da... Trives godt fulladet, omtrent som ei kjærring som liker ekstremsportene man selv driver på med.
- LiPo i minst 3 versjoner pr. i dag. Fordelen er at det har høy energitetthet. Ulempen er stor brannfare og behov for nøye kontroll over balanse (Volt/celle). Tar fyr ved overspenning, dør fullstendig av å tappes for lavt og skal ideelt bare være halvveis ladet for lang levetid. Liker ikke høye temperaturer. Omtrent som ei sminketante... (Kjærringer som er opptatt av å aldri vise seg uten å være fullsparkla, ta seg godt ut og er mye "fasade") Stort potensiale når utviklinga går videre, sannsynligvis framtida men med andre polymerer enn dagens. Silikon og andre kosmetiske inngrep vil i følge trendene gi potensiale altså... Omtrent som SV`s bløffer i politikken.
Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.
Det viktigste er at bajken starter og man kommer seg på tur
Ellers vet jeg at som bruker av LiPo-teknologi i mange år har jeg sett de store mulighetene og de store farene med den...
Kunne også tenkt meg et Lithium batteri til sykkelen for å spare litt vekt. Fant dette i en youtube kommentar etter å søkt på Shorai.
"Shorai batteries have no built-in battery management and will fail. Period. The bigger the bike the bigger the fail. Over-sold and under-engineered, they are a pox on the future of Lithium powersport batteries. No battery cell protection whatever. Buyer beware."
Aner ikke om dette stemmer, men gjør meg litt skeptisk dersom de ikke har noen form for beskyttelses krets.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Carpas Blogg - Lithium v/ bly......
Aha, da ble jeg straks klokere, tusen takk for godt svar Joo. At elektronikk inni selve batteriet kan kompensere for manglene jeg hevder regulatoren har, det kan jeg absolutt tro på. Var litt interessert i å høre hva slags lithium det var også, da det jo som du sier er store forskjeller i egenskapene, brannfare, etc.
Hehe, ja jeg tenkte nettopp at det snart var på sin plass med en liten beklagelse til Carpa, for å gjøre om bloggen til en nørde-greie, om problemstillinger/bekymringer som neppe har gitt henne søvnløse netter (før nå?). Du får ta det som et kompliment, at bloggens innhold engasjerer. Bare si fra om du trenger hjelp til å bytte det, er støtt og stadig i /Røyken/Hurum-området uten mål og mening likevel.Nå er vel Carpas blogg ødelagt av sære diskusjoner. Jeg vil i alle fall konkludere med følgende: Kjøp et nytt normalt Yuasa-batteri eller noe annet merke av vanlig type.