thewiz skrev:Jeg hadde nektet å gi fra meg kameraet til politet hvis de hadde stoppet meg, uansett grunn. De får gjerne loggføre det som nekt, men jeg gir ikke fra meg det uansett.
Angående han som ble tatt for å kjøre for fort: Hvis man er flink finner ikke politet ut hvem du er eller hvor du bor, alt handler om sporing og hva slags info / bilder du legger ut i filmen. Hvis jeg f.eks kjører 200-250 på E6 og jeg legger ut denne filmen på youtube, vil ikke politet klare å finne ut av dette, og de kan heller ikke bevise at det var jeg som kjørte sykkelen på gitt tidspunkt. .snip.
Politiet finner kanskje ikke ut hvem som har kjørt, men de finner ut hvem som har lagt den ut på Youtube. Og i norsk rett er det ikke amerikanske tilstander med "innocent until proven guilty", det trenger bare være overveiende sannsynlighet for skyld. Noe som han som var fra Skien beviste.
Når det gjelder biler og fotobokser, vil de sende brev til eieren med instruks å identifisere føreren hvis bildet ikke er gjenkjennbart/åpenbart annen fører enn eier. Dette er en plikt. Bare at du ikke har vitneplikt om nær familie, eller uttale deg når det kan inkriminere deg selv. I mitt tilfelle sendte de brev til mora mi, og etter å ha hørt med en kompis som jobber som jurist, lot vi være å svare. 4 måneder senere kom brevet hjem til meg, og da hadde de basert id på førerkortbildet. Jeg gadd ikke å tjate med dem, betalte og ble ferdig med det. (82 i 70 sonen) I ettertid har det kommet en dom som sier at de ikke har lov til å bruke førerkort eller passbilder til identifisering så lenge det er et forelegg og ikke en straffesak. Så jeg kunne ha nektet, og da hadde de tatt det til retten. Og jeg hadde brukt masse tid.
Det blir mer og mer tydelig i Norge at politiet ikke er for å beskytte borgerne mot tjuvpakk, banditter, pøbler og rask, men derimot å beskytte makteliten mot nordmenns vegring å betale urimelige bøter, gebyrer og skatter. De kommer å finne en måte å ta deg på, og gjør de ikke det så lager de bare en ny lov, uansett hvor urimelig det er. Bare se på "miljøfartsgrensa" på Ring 3 i Oslo, og rettsakene i kjølvannet der. Saken fra VG nevnt der politiet tropper opp på døra til han som betalte kontant er jo som tatt rett ut fra Stalin tiden i Sovjet.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009