Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Carpa »

Jompa skrev:Det blei jammen en tur i kveld også.
Fant ut at æ "måtte" ta en tur innom hytta for å se at alt var i orden før ferien.
Hytta ligg litt over 8 mil hjemmefra, en passelig kveldstur.


Egen oppfinnelse.
150 liters fat plasssert under takrenna bak vedsjåen, med to tappekraner.
Den minste er til å tappe vaskevann ifra, den store med det blå røret er til å skylle ned i utedasset.
Tanken ble montert tidlig i sommer, så æ e spent på om "vannklossettet" fungere.
Meninga er at skiten skal løses opp og forsvinne ned i jorda.
DSCF2454.JPG
:scratch Tappekran, "vannklosset" er det et skalkeskjul tro :-k
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Jompa »

Carpa skrev:
Jompa skrev:Det blei jammen en tur i kveld også.
Fant ut at æ "måtte" ta en tur innom hytta for å se at alt var i orden før ferien.
Hytta ligg litt over 8 mil hjemmefra, en passelig kveldstur.


Egen oppfinnelse.
150 liters fat plasssert under takrenna bak vedsjåen, med to tappekraner.
Den minste er til å tappe vaskevann ifra, den store med det blå røret er til å skylle ned i utedasset.
Tanken ble montert tidlig i sommer, så æ e spent på om "vannklossettet" fungere.
Meninga er at skiten skal løses opp og forsvinne ned i jorda.
DSCF2454.JPG
E
:scratch Tappekran, "vannklosset" er det et skalkeskjul tro :-k
Skalkeskjul ???
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Jompa »

I dag var jeg litt heldig, måtte vente på en postpakke som ikke kom før etter 11, så det bar strake veien ned i garasjen.
Har tatt ei ganske grundig feilsøking på sykkelen, jeg kan ikke være bekjent av å ha en sykkel som dabber av når den kommer til det turtallet
den burde "eksplodere" på.
Bytta luftfilter i går kveld, enda det gamle nok kunne vært brukt ei stund til. Nytt filter til høyre, om noen skulle være i tvil...
DSCF2458.JPG
Kolsvarte plugger, unntatt nr 3 som ikke så fullt så fæl ut.
Det viste seg at æ hadde slurva med innsugsgummiene sist æ hadde innsuget løst. Traktene inne i luftfilterboksen pekte både hit og dit.
De to ytterste skal peke nedover og de to midterste skal peke oppover.
Trakta til sylinder nr 3 stod sånn at den var "prioritert", midt i luftstrømmen fra filteret.

Kompresjonen var sånn passelig 130, 125, 125, 140 psi.
Servicelimit er 115 psi.
Målte en gang til med en oljeskvett i sylindrene, 160,150, 200 (!) og 160. Så ventilene er ihvertfall tette :thumleft
Da er det nok verre med stempelringene.... olje i bunnen av luftfilterboksen kan tyde på en viss gjennomblåsing :sorry
DSCF2461.JPG
Tempgivere og TPS gav utslag innenfor riktige verdier.
Her er motortemp.giveren med den røde koblingshylsa.
DSCF2463.JPG
Og spenninga fra de forskjellige giverne inn til kontrollboksen er riktig.
DSCF2472.JPG
Har også målt trykket fra bensinpumpa, 2,5 bar var helt etter boka med trykkregulator innkoplet.
Litt lavere trykk med vakum på regulatoren. Vakumet måtte æ lage sjøl med å stikke vakumslangen i kjeften å suge.

Da står æ igjen med feil innstilt TPS. Får bare sette på tanken, kjøre en tur å få skikkelg temp på motoren og stille TPS så magert som mulig.
Og ta ei ny måling av signalet fra tempsensorene med varm motor.

Men først skal motoren vaskes skikkelig utvendig.
Det er ikke gjort skikkelig rent på toppen siden i fjor, og når tanken allikevel er tatt av bruke æ ikke lange tida, trur æ......
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Jompa »

I går kveld ble det litt "kawing" i garsjen.
Grundig motorvask, med børste mellom kjøleribbene. På med tanken og fyre i gang.
Æ prøvde med litt forskjellige stillinger på TPSen ( throttle position sensor ) eller ganske enkelt
gasspjeldposisjonsføleren.

Det rare var at motorn gikk jevnest og penest med ei stilling som skulle gi vesentlig magrere blanding enn den æ har kjørt med siden i fjor, eller de to siste årene. Husker ikke helt.
Var da ganske sikker på at den var stilt etter beste evne og forstand sist :scratch
Eller fattig evne og manglende forstand ??

Å endre stilling på TPS er også den eneste "mappingen" som kan gjøres på min sykkel.
Man burde vel egentlig hatt en CO-måler for å få innstillinga helt rett ?

Fikk også målt signalet fra tempgiverne med varm motor, og begge er innenfor toleransene.
Ganske romslige toleranser, egentlig.

Æ hadde en plan om å ta en tur i kveld å få prøvd motorn, og finstilt med gjennomvarm motor...
men det måtte selvsagt skjære seg. Var ikke hjemme fra jobb før etter ni om kvelden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av pelsen »

Å flytte på TPSen høres veldig primitivt ut, det får jo bare ECUen til å tro at gassen står i en annen posisjon. Man må jo være veldig forsiktig med å justere her, blir den for mager på fullgass oppstår jo skaden relativt raskt.
Istedenfor en CO-måler er vel en bredbåndslambda å foretrekke. Tror den jeg har er kjøpt her: http://www.innovatemotorsports.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min sitter fastmontert i bilen og gir tilbakemelding til ECUen om blandingsforholdet til enhver tid. Den kan også kobles til et meter i instrumentpanelet, men det har jeg ikke noe interesse av å følge med på, ECUen er bedre på det enn meg.
Bredbåndslambdaen kan også kobles til PC, man kan koble sensoren på eksosrøret og lese av blandingsforholdet på skjermen.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Jompa »

@pelsen

Ja, det høres primitivt ut, men så er det også et ganske primitivt injection- system.
Mangler f.eks lambdasonde.
Det er bare tre sensorer, to tempsensorer og TPS. I tillegg får DFI-boksen input fra tenningsanlegget (turtall)

Jeg finner ikke noen beskrivelse av det noen steder, men antar at åpningstida på dysene øker med økende turtall.
Er jeg på jordet nå ?
Dysetrykket øker også med fallende vakum i innsuget, reguleres av en mekanisk, vakumstyrt regulator.
Så hvis man gir brått gass vil motorn få mere bensin, som aks.pumpa på forgassere.

Regner med at det var LM 2 instumentet du sikta til, men det ser ikke ut til å ha en sensor som kan stikkes inn i bakenden på eksosrøret.
Muligens en verkstedjobb å få rett innstilling ?

Det hadde vært interresant å vite hvordan ejs gjorde dette på TURBOEN, så ejs, hvis du leser dette........
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av pelsen »

Bensinmengden styres vanligvis med åpningstiden til dysene, og åpningstiden øker med hhv økende turtall og gasspådrag. Det er en tabell (matrise) med verdier som den plukker ut åpningstiden fra, et såkalt injektionmap.
I TVRen har jeg en Emerald ECU, og siden denne er programmerbar kan jeg endre alle parameterne til motoren. Her kan man laste mappet til en PC, endre det og legge det tilbake. Med backup av fungerende map selvfølgelig.
Bredbåndslambdaen min er permanent montert i bilen, tror det er LC-1 jeg har, det er endel år siden jeg monterte den.
LC-1 kan snakke med en PC så man kan lese av verdiene på skjermen. Dette funker jo ikke til å måle verdier ved kjøring, det blir nok upraktisk med lap-top på sykkelen. :knegg
Sensoren kan ikke stikkes inn i røret, man må sveise inn medfølgende "bung" i eksosrøret og skru sensoren inn i den. Hvis man ikke vil sveise i eksosanlegget bør det kunne gå å sette bungen i et passende rørstykke og skjøte inn dette mellom rør og potte når man skal måle.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av ejs »

:thumleft
På turboen justerte jeg ved varm motor.
Satt tomgang til ca 1500,justerte TPS til høyeste turtall,skrudde den fast og stilte ned turtallet.
Effektivt justeringsområde var vel mindre enn 0,5 mm.

Hadde sykkelen på Dynobenk etter hver gang jeg modifiserte den(trimmet)
justeringsmulighetene på turboen var: TPS & Dysetrykk & Dyseåpningstid.

Nå er det Moto Guzzi som gjelder :knegg :knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Jompa »

Takk for råd, pelsen og ejs.
Jeg tok og stilte TPS etter øret i kveld og tok etpar prøvekjøringer.
Første gang ble det for magert, hakking og rykking.
Andre gang traff jeg bedre, og kjørte en ny prøvetur, tøtsja såvidt over 8000 en gang før jeg bestemte meg for å komme meg litt unna folk
før den skikkelige testen.

Og før jeg kom dit planen var, begynte det faen meg å regne.
Ikke det at ikke sykkeln tålte det, men jeg ble søkkvåt på knærne..... og da var det ikke artig lenger.

Kjørte hjem å tok ut pluggene, betraktelig bedre farge enn sist de var ute :thumleft
Og boblinga på tomgang er borte :D
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Jompa »

Fikk meg en skikkelig test-tur i går kveld.
Fant meg ei passelig "stripe" godt utenfor bebyggelsen og tok først en tur og sjekket at det var klart.
Ingen rein, sauer eller laser.

Strekninga er omtrent to km lang, så jeg fikk kjørt noen "drag" frem og tilbake.
Motorn ville fremdeles kutte på høyt turtall, men nådde rødfeldtet etpar ganger.
Tok meg en pause for å fundere over hva det kunne være, og skulle bare ta et siste forsøk før hjemturen.
Og da spratt turtellernåla rett til topps !

Ettersom motoren fungerer utmerket på lavt og middels turtall, og kutter brått uten hverken skyting eller annet spetakkel, tenkte jeg at det må være noe galt med bensintilførselen.
Kjørte hjem, tok av sidedekslet.
Slangen mellom filteret og pumpa har en knekk, og i filteret er det ei stor luftboble, så stor at det ikke er met enn 1/4 av filteret som er fylt av bensin.
Når både inn og utløpet på bensin filteret peker fremover kan det vel hende at pumpa plutselig suger luft under hård akselerasjon ?

Pluggene hadde forresten fått en mye penere farge, jeg lot med vilje være å rense eller bytte dem,
for å se om endringa av innstilling på TPSen gjorde noen forskjell.

Får se om det blir gjort noe med det i morra formiddag, Volvoen skal shines innvendig før vi starter på ferie mandag.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Kjellrf »

Mulig jeg har skrivi det før, men Kawan min går bedre med powertip-plugger enn de som Kawasaki har ordinert. På min er det oppgitt B8ES, jeg bruker BP7ES (dvs nå har jeg gått over til tilsvarende Denso, etter råd om bedre holdbarhet på et annet forum). P-en står for powertip, den flytter gnisten lengre ut i forbrenningsrommet. 7'ern brukes da det er litt kaldt i Norge...

Hovedforskjellen: Jeg har merkbart bedre gassrespons med powertip.

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av pelsen »

P for powertip - det var et nytt navn :lol i NGK-katalogen står P-en for projected insulator type.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1601
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Kjellrf »

pelsen skrev:P for powertip - det var et nytt navn :lol i NGK-katalogen står P-en for projected insulator type.
Det er nok det lange navnet for powertip, flere tennpluggmerker som bruker det. :thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sommartider hei, hei

Legg inn av Jompa »

Den siste ferieuka skal tilbringes hjemme, og jeg har etpar prosjekter som jeg skulle ha begynt på.
Ettersom god planlegging er halve jobben, kan man vel si at begge prosjektene er halvferdig ?

Det har blitt litt kjøring og mye skruing de siste dagene, TPSen er justert opp og ned hundre ganger,
og motstand og spenning målt flere ganger. Endte opp med samme posisjon som jeg hadde i utgangspunktet.
I dag fikk sykkeln ei overdose med dyserens. Ut å prøvekjøre.
Først ville den slett ikke gå på lave turtall, men etter noen kilometer løsna det mer og mer.

Turen endte selvsagt med "dragracing" og da var det forskjell :thumleft :thumleft

Kraftig røkk over 6000 omdr og strake veien til nærmere 9000.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: GYLLENE TIDER, reaching the redline ?

Legg inn av Carpa »

:bb_p: :cheers :rose
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar