Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Svenn1n »

Pga jeg desverre har ingen mulighet til å lagre motorsykkelen min innendørs ser jeg meg nødt til å parkere den utenfor huset mitt (den står trygt der, og har veldig liten sjans for å bli stjelt).
Den vil bli lagret under trekk samt diverse sikkerhetsgodkjente låser inkl alarm.

Det store spørsmålet mitt er om en motorsykkel tåler dette. Jeg har dårlige erfaringer fra mopedtida da den sto ute i allslags vær, og førte til startproblemer og diverse.
Kanskje et veldig dumt spørsmål, men erfaringer og tips hjelper godt på !
Et alternativ kan være å snakke med naboen å spørre om jeg kan leie garasjeplass hos h*n. Evt annen form for en liten og praktisk mc garasje som ikke er dyrt? (ikke container)

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av lamoi »

Det som manualen till min sykkel (KTM Duke) er at den skal lagres på en tørr plass uten større variasjoner i temperatur. Å sette den ute kommer jeg ikke til å gjøre for min del, velger å følge rekommendasjonen fra fabrikanten. Manualen for min sykkel finnes for gratis nedlasting fra KTM, de fleste tingene de skriver burde jo gjelde for alle sykler? http://www.ktm.com/uploads/tx_ktmproduc ... _en_OM.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; side 155-156

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av lamoi »

De skriver også at tanken skal være så tom som mulig, for å kunne fylle på fersk bensin etter lagringen. Kanskje kan være en ide å tanke 98 siste gang før lagring? Mener den ikke inneholder etanol (eller inneholder mindre etanol enn 95), slik at den burde holde noe lenger enn 95 før kvaliteten går ned.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6979
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av kjellv »

lamoi skrev:Det som manualen till min sykkel (KTM Duke) er at den skal lagres på en tørr plass uten større variasjoner i temperatur. Å sette den ute kommer jeg ikke til å gjøre for min del, velger å følge rekommendasjonen fra fabrikanten. Manualen for min sykkel finnes for gratis nedlasting fra KTM, de fleste tingene de skriver burde jo gjelde for alle sykler? http://www.ktm.com/uploads/tx_ktmproduc ... _en_OM.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; side 155-156
Dette er selvfølgelig en billig måte for produsenten å sno seg unna evt reklamasjonsansvar hvis du skulle få problemer. Det kan henvises til manualen og at du ikke har fulgt den.

Rent praktisk ser jeg ikke noe problem i det. Det funker for meg og TDMen min. Den står ute i allslags vær, men i perioder med dårlige værmeldinger over flere dager er den pakket inn i et iXS touringtrekk beregnet for utendørs bruk.

VInterlagring er noe helt annet. Da står den inne, tørt og fint.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Kenny_85 »

Jeg ser det er flere i nabolaget mitt her i Trondheim som har sin mc stående ute hele sommersesongen, med og uten trekk.
Vet at noen har vært plaget med hærverk ol, men det har kanskje noe med hvor i byen en bor.

Jeg har min stående i parkeringskjeller og ville ikke hatt mc om jeg måtte ha den stående på gata av flere grunner.
Hærverk, tyveri, vær og vind er nok til at jeg vil ha den innendørs. Og det er greit å kunne stå under tak om en skal fikse noe eller skru litt.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Svenn1n »

Jeg ser jo litt på en motorsykkel på samme måte som bil. En Yamaha R6 må da tåle å bli lagret utendørs under trekk uten at problemer måtte oppstå. Men for å være på den sikre siden, kjører jeg sykkelen inn på vinterlagring når snøen begynner å nærme seg.
Hva tenkes om denne konklusjonen? Fyr på med forslag. Hadde vært kjipt å våknet en dag på vei til skole/jobb, og sykkelen ikke hadde startet/begynt å fjuske pga temperatursvinginger... (Dette skal vel ikke skje sålenge alt av serviceintervaller og regelmessig vedlikehold har blitt holdt`? )

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Epylypzon »

Min GS har stått ute (i carport) siden den var ny. Sommer som vinter.. Hvis den ikke tåler å stå ute så tørr jeg ihvertfall ikke kjøre ute med den.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
lamoi
Innlegg: 106
Registrert: 07 mai 2013, 23:06
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R (2014)

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av lamoi »

kjellv skrev:
lamoi skrev:Det som manualen till min sykkel (KTM Duke) er at den skal lagres på en tørr plass uten større variasjoner i temperatur. Å sette den ute kommer jeg ikke til å gjøre for min del, velger å følge rekommendasjonen fra fabrikanten. Manualen for min sykkel finnes for gratis nedlasting fra KTM, de fleste tingene de skriver burde jo gjelde for alle sykler? http://www.ktm.com/uploads/tx_ktmproduc ... _en_OM.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; side 155-156
Dette er selvfølgelig en billig måte for produsenten å sno seg unna evt reklamasjonsansvar hvis du skulle få problemer. Det kan henvises til manualen og at du ikke har fulgt den.

Rent praktisk ser jeg ikke noe problem i det. Det funker for meg og TDMen min. Den står ute i allslags vær, men i perioder med dårlige værmeldinger over flere dager er den pakket inn i et iXS touringtrekk beregnet for utendørs bruk.

VInterlagring er noe helt annet. Da står den inne, tørt og fint.
Mente vinterlagring :P om sommeren står den i ute i gata. Kunne vel spesifisert at dette gjaldt lagring over lengre tid, som for de fleste innebærer vinterlagring.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Snikendeugle »

Svenn1n skrev:Jeg ser jo litt på en motorsykkel på samme måte som bil. En Yamaha R6 må da tåle å bli lagret utendørs under trekk uten at problemer måtte oppstå. Men for å være på den sikre siden, kjører jeg sykkelen inn på vinterlagring når snøen begynner å nærme seg.
Hva tenkes om denne konklusjonen? Fyr på med forslag. Hadde vært kjipt å våknet en dag på vei til skole/jobb, og sykkelen ikke hadde startet/begynt å fjuske pga temperatursvinginger... (Dette skal vel ikke skje sålenge alt av serviceintervaller og regelmessig vedlikehold har blitt holdt`? )
Høres fornuftig ut.
Vår - sommer - høst - Ute, med evt mc presenning om det regner mye
Vinter - vinterlagring hos forhandler eller hos deg selv om du har mulighet. lagring hos forhandlere koster somregel ikke så mye uansett, og det er med diverse småservicer somregel.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av gorbys »

Bruk iallfall et trekk som puster eller har en eller annen form for ventilasjon.
Min gs sto under et biltema trekk i fjor sommer å der begynte diverse bolter å ruste å forgasserene viste tydelig tegn på oksidasjon...

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Alas »

Har hatt de to første motorsyklene mine stående ute i sesongen og har ikke hatt noe problem med det. Nå har jeg riktignok ikke bodd i gater med mye gjennomgangstrafikk så liten sjanse for hærverk sånn sett.

Jeg har hatt et Held trekk som er brukt ihvertfall i 5 år og det er tett enda, men veldig falmet. God ventilasjon og riktig størrelse er viktig, samt at det er vanntett. Jeg har brukt regntrekk uansett vær, en sykkel under trekk tiltrekker seg ikke like mye oppmerksomhet som en uten tror jeg.

Når det gjelder starproblemer så hjelper det med godt batteri og ikke så altfor mange småturer, men nå er vel ikke en R6 veldig tungstartet tipper jeg. Det kommer jo og an på størrelsen på batteriet.

Vinterlagring er en helt annen greie og har man ikke muligheter for å la den stå inne i egen garasje, eller jobben sin :-# , så kan man jo enkelt og greit kjøpe seg utav dette. Ulempen med det er at da kan man ikke mekke og styre på egenhånd, men om man ikke har sted å stå er vel ikke det aktuelt uansett.

Alt i alt hadde jeg ikke vært bekymret for å la den stå ute under trekk i sesongen.

Brukeravatar
Svenn1n
Innlegg: 42
Registrert: 24 mai 2013, 22:25
Motorsykkelen din: GSX-R 600

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Svenn1n »

Takk for gode innspill :thumleft


Noen som har et trekk de vil anbefale? (foretrekker stretch trekk, da dette er litt mer praktisk med tanke på stropper og slikt)

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Parkere/Lagre Mc utendørs under trekk

Legg inn av Lamberghini »

Jeg brukte trekk til å begynne med, men etter at orkanen Berit (eller noe sånt) røsket sykkelen overende en morgen sluttet jeg med det. Tror det var like greit, for selv om sykkelen blir våt i regnet, kvitter den seg også fortere med fuktigheten når den står fritt. Tror jeg. Nå har jeg uansett fått meg garasje, og det er fint, for det er ikke mange andre steder enn i mitt forrige hjemstrøk jeg ville likt å la den stå ute.

Svar