Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av EasyRider »

Ja.

Det er jeg. Tør ikke noe annet.
Hatt noen fall på Crossbanen og priser utstyret der. Og asvalten er ikke noe mykere så ATGATT er påkrevd.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38086
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av AJ »

Da er chaps'en tatt fram og tatt i bruk også denne sesongen.
Utrolig deilig plagg på dager som i dag (30 varmegrader...):

Bilde
Harry-plagg? Mulig det, men det er tross alt et klesplagg med en lang historie som slett ikke er så fjernt å relatere til det å ri en MC ;-) :prop: :

http://en.wikipedia.org/wiki/Chaps" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Duville »

Har ingen ting på en MC å gjøre som sikkerhetsplagg de "beinbeskytterene" du har på deg der. De er laget for å ri hester med og ikke så mye annet. Hva er det du seiler på dersom MCen svikter under deg. Der er du ikke beskyttet av noe annet enn en dongribukse eller noe annet.

Dette er beregnet på ryttere som rir ute i terrenget mellom tordnekratt og andre dyr og ingen ting annet og beskytter da beina. Disse beskytter ingen ting i en velt på MC. Ikke sitter de fast med annet enn ett belte, ikke er knærne beskyttet spesielt, nei dette er dårlig beskyttelse slik jeg ser det...
Sist redigert av Duville den 21 jul 2013, 15:32, redigert 1 gang totalt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Epylypzon skrev:Ja, det vil jeg nesten si at jeg er.

Er det forresten noen som her som har link til ei nettside som omhandler viktigheten i bruk av ryggskinne? Har noen kjørekompiser som ikke engang har vurdert dette, enda jeg har hatt så og si ubrukt skinne tilsalgs som ble for stor for meg. Tenkte å drive litt skremselspropaganda...
Det var en gang en nettside som viste veldig intime bilder av alt du kunne tenke deg av mc ulykker. Alt fra små velter med asfalt eksem (og hvordan pasienten gradvis ble bedre) til rene dødsfall der sjåfør og passasjer var delt i biter. Stygge hodeskader osv.
Jeg skjønner at dette ikke er ønskelig å se av de fleste, men det gir en alvorlig vekker på hva sikkerhetsutstyr og fart kan gjøre med kroppen, på godt og vondt. Vet ikke om denne eksisterer lengre, men skal se hva jeg finner.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Bruker alt, alltid. Kan være riktig plagsomt i rushtrafikken når det er nærmere 30 grader. Har riktignok kjøpt ny og tynnere jakke fra Jofama, i en fargekombo som gjør at refleksvesten henger i skapet :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Flanker »

Ja. Alltid på meg fullt utstyr, og sommervarmen er ikke noe stort problem. Jeg kjører med jakke/bukse UTEN membran, med massive muligheter for lufting. Regner det så ligger alltid regndressen fra Jofama i toppboksen, og tar kun 2-3 min. å få på seg. Temperaturer fra 3-30 grader går helt fint...

Ryggskinna er integrert i jakka, men jakka sitter godt på kroppen og skinna er ei SAS-Tech level 2 skinne, som skal være noe av det beste penger kan kjøpe. Med en sånn løsning er jeg ihvertfall sikret at jeg alltid har den på meg!


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Sist redigert av Flanker den 21 jul 2013, 17:20, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av evike »

Vanligvis, men tenk; i dag har jeg kjørt uten hansker for første gang.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av PCP »

I går ble jeg forbikjørt på motorveien av en nyere Suzuki R-ettellerannet med en kar som hadde hjelm, joggesko, shorts, og en heftig flagrende og svært fargerik "Hawaii-skjorte". Han var sikkert en av disse engstelige utrente sjåførene som er redd for å ikke bli sett, som vi har lest om i refleksvest-tråden. :roll

Uansett, litt misunnelig ble jeg, for jeg har i senere år bli forknytt i å alltid ha på alt utstyr, og selv om det er veldig bra med lufting på Halvarssons dressen blir det ganske hett på turer som i går, med vedvarende 27-28 grader. Hadde da en nær kast hanskene-opplevelse, men beholdt de på, pliktoppfyllende som jeg er. Heldigvis er jeg som Joo en ren tur-kjører, og det er ikke minst fordi jeg syns det er styrete med alt utstyr/varme for korte svippturer til jobb, butikken, etc.

Har veltet mange ganger i yngre dager, for det meste i veldig sakte fart, men hadde en velt i ca 50 kmt med CB100 og olabukse, og fant vel da ut at bedre beskyttelse er en bra ting. Har ryggskinne som sitter i egen lomme på dressen, og som jeg ser kommer godt ut av tester, men i forhold til den løse jeg hadde under skinndress i "gamledager" syns jeg denne ryggskinnen går litt kort ned mot rumpe/korsrygg.

Er det bare sånn det er, eller bruker mange av dere løse ryggskinner istedenfor innsydd i jakke/tekstildress?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Andreas »

Flanker skrev:Ja. Alltid på meg fullt utstyr, og sommervarmen er ikke noe stort problem. Jeg kjører med jakke/bukse UTEN membran, med massive muligheter for lufting. Regner det så ligger alltid regndressen fra Jofama i toppboksen, og tar kun 2-3 min. å få på seg. Temperaturer fra 3-30 grader går helt fint...

Ryggskinna er integrert i jakka, men jakka sitter godt på kroppen og skinna er ei SAS-Tech level 2 skinne, som skal være noe av det beste penger kan kjøpe. Med en sånn løsning er jeg ihvertfall sikret at jeg alltid har den på meg!


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Har du kjøredress fra Revit! ?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Carpa »

Jeg kjører med fullt utstyr men fy flate det var ikke særlig fristende å dra på seg kjøreklærne etter noen timer på stranda i dag :-)å

Skjønner at folk faller for fristelsen til å kjøre kun i shorts og t-shirt på en dag med 30 varmegrader, vindstille, og skyfri himmel
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Flanker »

Andreas skrev:
Flanker skrev:Ja. Alltid på meg fullt utstyr, og sommervarmen er ikke noe stort problem. Jeg kjører med jakke/bukse UTEN membran, med massive muligheter for lufting. Regner det så ligger alltid regndressen fra Jofama i toppboksen, og tar kun 2-3 min. å få på seg. Temperaturer fra 3-30 grader går helt fint...

Ryggskinna er integrert i jakka, men jakka sitter godt på kroppen og skinna er ei SAS-Tech level 2 skinne, som skal være noe av det beste penger kan kjøpe. Med en sånn løsning er jeg ihvertfall sikret at jeg alltid har den på meg!


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Har du kjøredress fra Revit! ?
Nei. Teiz Motorsport, ei amerikansk sjappe som utelukkende er nettbasert. Svært mye for pengene! Jeg har Teiz Navigator, og i tillegg en Lombard for pendling til jobb. Funker som fy!

http://www.teizms.com" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av LordShaft »

Å kjøre uten fullt kjøreutstyr er enkelt å greit Idioti! En kan godt mene noe annet, men å tryne på asfalt eller annet underlag selv i 50 km/t gir utrolig stygge sår, vekkslipte muskler osv osv. Kjøre uten hansker f.eks, hva er kroppens første reaksjon om du faller mot noe? Jo du tar deg for!
Jeg har inntrykk av at de som kjører uten alt kjøreutsyret aldri har vært utsatt for en ulykke / uhell selv.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har flydd som co-pilot/observatør på amerikansk legehelikopter, og kan garantere at jeg ABSOLUTT ALDRI vil kjøre uten fullt utstyr.

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Alas »

Selv om det er mer enn godt og varmt, så er det alltid alt utstyr. Det er litt som å ta på seg bilbelte, jeg kjører ikke uten...

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av evike »

LordShaft skrev:Å kjøre uten fullt kjøreutstyr er enkelt å greit Idioti! En kan godt mene noe annet, men å tryne på asfalt eller annet underlag selv i 50 km/t gir utrolig stygge sår, vekkslipte muskler osv osv. Kjøre uten hansker f.eks, hva er kroppens første reaksjon om du faller mot noe? Jo du tar deg for!
Jeg har inntrykk av at de som kjører uten alt kjøreutsyret aldri har vært utsatt for en ulykke / uhell selv.
Vanligvis er jeg 100% enig, men droppet som sagt hanskene på vei hjem fra Sarpsborg i dag... :redface
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Svar