Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av SuperMorten »

Her er ett til. Av vakum-skruen
Bildet er tatt fra høyre side av sykkelen, og midt i bildet ser du en skrue-lignende sak med en plastikkhette over seg (bak fremre sylinder). Ta av hetten og fest vakumslangen i stedet.
uploadfromtaptalk1373598422115.jpg
Sent from my GT-I9300
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

SuperMorten skrev:Her er noen bilder. Ikke akkurat topp kvalitet, og ikke ren sykkel.
uploadfromtaptalk1373598175133.jpg
Dette er på sykkelens venstre side, rett bak passasjerer fothvileren.

Sent from my GT-I9300
Takk skal du ha, SuperMorten :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

Da var man kommet inn døren etter noen timer på sykkelen. Turen gikk dit GPSen ville ha meg, med Speed MC i Sandefjord som destinasjon. Da havnet jeg på fine småveiene fra Holmestrand og nedover Re osv.

Målet for turen var som sagt Speed MC, en forhandler jeg aldri har besøkt før. Veldig god kaffe og hyggelig betjening. Jeg dro for å sikle på BMW R1200GS og Yamha Super Tenere, og endte opp med en prøvetur på sistnevnte. For en sykkel!
ImageUploadedByTapatalk 21373720095.344864.jpg
"I've got the power" er en passende låt for denne sykkelen. Råsterk motor, og noe ganske annet å kjøre enn min V-Strom 650. Herlig fjæring, akkurat passe høy for meg, meget komfortabel sal og smal "mellom beina". Gikk godt unna gjorde det, på en nesten umerkelig måte. Ble rett og slett overrasket da jeg tittet ned på speedometeret!

Denne sykkelen veier altså drøyt 40 kg. mer enn min V-Strom, men det skulle man ikke tro. I det jeg tok den opp fra sidestøtta måtte jeg spørre forhandleren om den seriøst veier 250-ish kilo. Den gjør det, men det føles ikke sånn. Tyngdepunktet et svært lavt i denne sykkelen, langt lavere enn min V-Strom. Det gjør den svært lettmanøvrert.

Hva likte jeg ikke med den? Setet i høyeste posisjon kunne vært flatere. Følte jeg ble presset litt mot tanken. Og det sedvanlige problemet med vindskjermen på denne type sykkel, såkalt "buffeting". Begge deler enkelt å fikse. Jeg skal ha meg en sånn en!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

Nok en nydelig sommerdag, og nok en flott tur. Planen var å kjøre opp til Kongsberg og hjem igjen, og så avslutte på Smia MC. Sistnevnte ble det ikke noe av, da jeg var vel sent ut av døra i dag.
ImageUploadedByTapatalk 21373816943.359776.jpg
Dagens eneste bilde ble tatt like før Eidsfoss. Er det Berg det heter her mon tro?

Turen gikk over Hanekleiva, opp langs Eikeren. Deretter Fiskum-Kongsberg-Hvittingfoss-Hof og hjem igjen. Herlig tur på stort sett gode veier. Noen dårlige partier langs Eikeren der de driver vegarbeid, men ellers bra. Og som forventet en god del sykler å se på veiene, bl.a. en Harley som blåste forbi gooodt over fartsgrensa på ei slette. For så å bli grundig kjørt inn igjen i Vammensbakkene mellom Sande og Berger :knegg

Kart over dagens rute: http://goo.gl/maps/ZysJw" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av RuneMC »

Kjent bro det der ja... tar ofte østsiden av vannet mellom Hanekleiva og Eidsfos, og denne er vel ca midtveis.

Ad Super Tenere så hadde kjøreskolelæreren en heftig VROD i 2009 når jeg tok lappen. Ifjor når jeg dro innom og hilste på ham, så hadde han byttet til en sånn XT1200Z... så da har den nok noen gode kvaliteter, selv om konkurransen er knivskarp i det segmentet... Den har jo havnet bak R1200GS, KTM990 og Multistrada i sammenligningstester - får bl.a. litt pepper for bl.a. å ha litt karakterløs motor (gir ikke like mye smil om munnen som de andre) osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

RuneMC skrev:Kjent bro det der ja... tar ofte østsiden av vannet mellom Hanekleiva og Eidsfos, og denne er vel ca midtveis.

Ad Super Tenere så hadde kjøreskolelæreren en heftig VROD i 2009 når jeg tok lappen. Ifjor når jeg dro innom og hilste på ham, så hadde han byttet til en sånn XT1200Z... så da har den nok noen gode kvaliteter, selv om konkurransen er knivskarp i det segmentet... Den har jo havnet bak R1200GS, KTM990 og Multistrada i sammenligningstester - får bl.a. litt pepper for bl.a. å ha litt karakterløs motor (gir ikke like mye smil om munnen som de andre) osv...
Karakterløs at den definitivt ikke, iallfall når jeg sammenlikner med symaskinmotoren på min trofaste V-Strom. Sammenliknet med KTM og Ducati kan jeg sikkert skjønne det... Totalpakka som overbeviste meg, og så er den like pålitelig som V-Strom'en min - det er viktig for meg. Vil ikke se 1000lappene rulle ut vinduet unødvendig, slik enkelt BMW eiere gjør ;-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

Det fantastiske været bare fortsetter :-D En uke igjen til ferie nå, og det kjørte MC til jobb hver eneste dag. Er nesten så jeg blir bekymra for batteriet på bilen. Kanskje jeg skal sette det på vedlikeholdslading? Foruten jobbpendlingen har det ikke blitt noen turer den siste uka pga. mye besøk fra familie, men i dag er det stille og rolig. Kanskje anledningen byr seg til en runde, gjerne med fruen bakpå! Akkurat nå ser jeg frem til Øyeren rundt på søndag, og ledige øyeblikk brukes på Finn.no for å sjekke om det kaaaanskje har kommet ut en Super Tenere for salg til special price ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk 2

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av RuneMC »

Ser ikke noe under 150K på finn, mens litt eldre GS er rimeligere. Har du prøvekjørt så du vet hva konkurrentene kan by på?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

RuneMC skrev:Ser ikke noe under 150K på finn, mens litt eldre GS er rimeligere. Har du prøvekjørt så du vet hva konkurrentene kan by på?
Har testet litt, men ikke GS. Pålitligheten stiller jeg spørsmålstegn ved på en 2005-2007 modell med litt km. på telleren. Kardang uten mulighet til å enkelt bytte olje? Meh... Sikkert en knall sykkel å kjøre, men jeg ser for meg at det kan bli tidkrevende og dyrt. Da frister en skuddsikker japaner mer, og Super Tenere passet meg som hånd i hanske rent ergonomisk. Men vi får se. Lysten svinger både hit og dit i løpet av en sesong :-P


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av RuneMC »

Jepp, ergonomi er vel kanskje viktigst. Sier ikke noe på det. Og det er nok en "skuddsikker" MC som du sier - heller ikke dumt om man ønsker å søle bort minst mulig av sommertiden på verksted :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av joo »

Flanker skrev: Har testet litt, men ikke GS. Pålitligheten stiller jeg spørsmålstegn ved på en 2005-2007 modell med litt km. på telleren. Kardang uten mulighet til å enkelt bytte olje?
Vanskelig å skifte olje? Du tar den store 20.000-servicen selv på 2-4 timer alt etter hvor mange tomler du har. Utgiftene er 4 liter 10-40 olje og en liter 75-145 til kardang og girkasse... Med filter kommer det på nærmere en tusenlapp... 150.- ekstra hvis du skal skifte dynamo-reima, gjerne på 40.000. Og det tar ett minutt når du først tar av dekslet for å tørne motoren ifm ventiljusteringen.
Og ja; toppdekselpakningene på BMW`en varer og varer, ikkeno behov for å bytte når du åpner :prf

Hva koster det å servicere en japse på verksted to ganger? 10.000? Da har du allerede spart inn nok til å ta en evt kardangservice på GS`en på verkstedet i framtida OM det skulle bli behov...

Timelapse av ventiljusteringene og kardangolje-tømming på min 2007:

http://www.youtube.com/watch?v=0JIGqYsNCwM
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

joo skrev:
Flanker skrev: Har testet litt, men ikke GS. Pålitligheten stiller jeg spørsmålstegn ved på en 2005-2007 modell med litt km. på telleren. Kardang uten mulighet til å enkelt bytte olje?
Vanskelig å skifte olje? Du tar den store 20.000-servicen selv på 2-4 timer alt etter hvor mange tomler du har. Utgiftene er 4 liter 10-40 olje og en liter 75-145 til kardang og girkasse... Med filter kommer det på nærmere en tusenlapp... 150.- ekstra hvis du skal skifte dynamo-reima, gjerne på 40.000. Og det tar ett minutt når du først tar av dekslet for å tørne motoren ifm ventiljusteringen.
Og ja; toppdekselpakningene på BMW`en varer og varer, ikkeno behov for å bytte når du åpner :prf

Hva koster det å servicere en japse på verksted to ganger? 10.000? Da har du allerede spart inn nok til å ta en evt kardangservice på GS`en på verkstedet i framtida OM det skulle bli behov...

Timelapse av ventiljusteringene og kardangolje-tømming på min 2007:

http://www.youtube.com/watch?v=0JIGqYsNCwM
Ok, her ser du ut som du har en skrue for å tappe ut olje fra kardang. Mens på noen R 1200 GS har jeg forstått at du må demontere kardangen totalt for å få tømt den for olje. Hvilke årsmodeller gjelder det, eller har jeg misforstått totalt?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av joo »

Flanker skrev: Ok, her ser du ut som du har en skrue for å tappe ut olje fra kardang. Mens på noen R 1200 GS har jeg forstått at du må demontere kardangen totalt for å få tømt den for olje. Hvilke årsmodeller gjelder det, eller har jeg misforstått totalt?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Da nye GS kom i 2004 og i alle fall fram til og med 2007 var der ingen tappeskrue på kardangen. Da mente BMW at man aldri trengte bytte den olja etter førstegangsservice. Det har de endret på i nyere serviceskjemaer.
Som du ser løsner jeg para-leveren, svinger kardangen ned og tømmer olja gjennom nivåskruen. Kardangen må ikke taes av, bare svinges ned. De nyere har en egen tappeplugg så man slipper å slippe kardangen ned, så da sparer man 10-15 minutter. Men "greit" å slippe den ned, da får man sjansen å smøre opp splinesene på drivakselen.


Feil på BMW 1200-bokserne som kan gjøre at du blir stående langs vegen;

2006-2007-modellene; ringantennen, da får du ikke start. Skiftet på min ganske tidlig. Mener det primært er 2007-modellene...

2006-modellene; simmeringen mellom motor og girkasse kan lekke. Da kommer det olje inn på tørrclutchen. Var visstnok kun noen boxere av 2006. Fillefeil, men mye jobb å splitte motor og gir :evil

De fleste boxerne; man bør sjekke at pakningen rundt pumperegulatoren holder tett. Jeg jekker ut regulatoren hver vinter og ser at der ikke har begynt å bli fuktig nedi og smører pakningen igjen. To skruer å løsne, tar et par minutter på vintervedlikeholdet. Defekt regulator kan bypasses om man er ute i ødemarka og vet hva man skal gjøre. Har kun sett bilder og lest om denne feilen, aldri sett noe på alle de boxerne jeg har mekka på.

Så er det de berømte 3% (ofisielle BMW-tall...) som har hatt tidlig-trøbbel med kardangene. De fleste er fixa på garantien. Min snabelkamel har passert det som er av garantier. Men om den skulle ha behov for å skiftes lagre på og shimses så er det ei regning på 10.000, og det er strengt tatt ikke noen formue syntes jeg. Spesielt ikke siden jeg lett gjør omtrent alt av vedlikehold selv og sparer store summer i forhold til å skulle levere inn på et verksted to ganger i året. Akkurat å shimse opp kardanger tror jeg ikke at jeg vil prøve meg på selv.

Er ikke redd for å handle flere boxere, men for de som opplever en av disse feilene og har stått langs vegen i regn midt i ferien er det selvsagt mildt sagt frustrerende og man river sikkert av seg noen feite gloser fra nynorsk-ordboka :-# Og rykter oppstår. At et "prestisjemerke" har noen feil og ryktene om at "alle" syklene feiler bør ikke skremme folk bort fra å prøve f.eks en GS. Har hatt to boxer-sykler de siste årene, tror nok at den neste blir en boxer også. Men nå har jeg planer om å rulle på minst 50.000 kilometer til på den jeg har. Skal den fortsette å være like problemfri kan jeg ikke tenke meg noen annen sykkel.

Selvsagt fins der andre eventyrsykler som gir valuta for pengene, men ikke avskriv GS`ene ut fra de få feilene som har vært. Prøv en på en passe god lang dagstur med svingete vei og kjenn om godfølelsen kommer. Anbefales :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av Flanker »

joo skrev:
Flanker skrev: Ok, her ser du ut som du har en skrue for å tappe ut olje fra kardang. Mens på noen R 1200 GS har jeg forstått at du må demontere kardangen totalt for å få tømt den for olje. Hvilke årsmodeller gjelder det, eller har jeg misforstått totalt?


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Da nye GS kom i 2004 og i alle fall fram til og med 2007 var der ingen tappeskrue på kardangen. Da mente BMW at man aldri trengte bytte den olja etter førstegangsservice. Det har de endret på i nyere serviceskjemaer.
Som du ser løsner jeg para-leveren, svinger kardangen ned og tømmer olja gjennom nivåskruen. Kardangen må ikke taes av, bare svinges ned. De nyere har en egen tappeplugg så man slipper å slippe kardangen ned, så da sparer man 10-15 minutter. Men "greit" å slippe den ned, da får man sjansen å smøre opp splinesene på drivakselen.


Feil på BMW 1200-bokserne som kan gjøre at du blir stående langs vegen;

2006-2007-modellene; ringantennen, da får du ikke start. Skiftet på min ganske tidlig. Mener det primært er 2007-modellene...

2006-modellene; simmeringen mellom motor og girkasse kan lekke. Da kommer det olje inn på tørrclutchen. Var visstnok kun noen boxere av 2006. Fillefeil, men mye jobb å splitte motor og gir :evil

De fleste boxerne; man bør sjekke at pakningen rundt pumperegulatoren holder tett. Jeg jekker ut regulatoren hver vinter og ser at der ikke har begynt å bli fuktig nedi og smører pakningen igjen. To skruer å løsne, tar et par minutter på vintervedlikeholdet. Defekt regulator kan bypasses om man er ute i ødemarka og vet hva man skal gjøre. Har kun sett bilder og lest om denne feilen, aldri sett noe på alle de boxerne jeg har mekka på.

Så er det de berømte 3% (ofisielle BMW-tall...) som har hatt tidlig-trøbbel med kardangene. De fleste er fixa på garantien. Min snabelkamel har passert det som er av garantier. Men om den skulle ha behov for å skiftes lagre på og shimses så er det ei regning på 10.000, og det er strengt tatt ikke noen formue syntes jeg. Spesielt ikke siden jeg lett gjør omtrent alt av vedlikehold selv og sparer store summer i forhold til å skulle levere inn på et verksted to ganger i året. Akkurat å shimse opp kardanger tror jeg ikke at jeg vil prøve meg på selv.

Er ikke redd for å handle flere boxere, men for de som opplever en av disse feilene og har stått langs vegen i regn midt i ferien er det selvsagt mildt sagt frustrerende og man river sikkert av seg noen feite gloser fra nynorsk-ordboka :-# Og rykter oppstår. At et "prestisjemerke" har noen feil og ryktene om at "alle" syklene feiler bør ikke skremme folk bort fra å prøve f.eks en GS. Har hatt to boxer-sykler de siste årene, tror nok at den neste blir en boxer også. Men nå har jeg planer om å rulle på minst 50.000 kilometer til på den jeg har. Skal den fortsette å være like problemfri kan jeg ikke tenke meg noen annen sykkel.

Selvsagt fins der andre eventyrsykler som gir valuta for pengene, men ikke avskriv GS`ene ut fra de få feilene som har vært. Prøv en på en passe god lang dagstur med svingete vei og kjenn om godfølelsen kommer. Anbefales :thumleft
Står en snasen 2006 GS på Gol ser jeg, med komfortsal, Øhlins demper og alt annet jeg selv sikkert hadde horet den opp med. 59000 km. og en pris som gjør den meget fristende... Argh! Nå har du gitt meg lyst på GS igjen, og jeg har ferie fra fredag. Dette kan bli farlig for lommeboka ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Flankers rare turer og fjas!

Legg inn av joo »

2006... Hvis den har ny simmering på girkassa er det bare å kjøpe, hvis du prøvekjører og attpåtil liker å kjøre den. Aldri galt i å prøve i alle fall. De selger ikke bare på navnet, der er mye kjøreglede i GS`ene også ellers hadde ikke de solgt hundretusenvis av dem.

Ser der er satt mye saker på den. Noe bling, men større vindskjerm og side-deflektorer er virkelig verdt noe. Original vindskjerm er ikke bra. Samme med setet og Øhlinsdemping, det er verdt noe. Og en detalj som innervesker i koffertene... ulempen med sidemating i forhold til toppmating på koffertene oppveies en del med innervesker :thumleft

Men ikke skyld på meg om du handler... :redface
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar