Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Isbilen »

Ny bruker på forumet, la meg presentere meg selv;

36, Akershus, 3 barn (siste ankom for en uke siden), kone som er sur for MC-kjøringen, klasse A ble tatt i juli. Glad gutt.

Jeg trenger litt hjelp.

Var en tur på MC-messa i Lillestrøm i våres, og prøvde en Nitro Aikido hjelm, og følte at den passet fint på hodet. Merket meg at det var Plassen MC som solgte den. Da jeg startet kjøreopplæringen i juni var jeg jo litt som en fisk på land. "Kjøp deg litt kjøreutstyr, du trenger bukse, jakke, støvler og hjelm", sa kjørelæreren. Jeg tenkte at det var viktigst å ha igjen godt med penger til kjøretimer, så det var litt essensielt at jeg sparte mest mulig på kjøreutstyret. Hjelm var viktig, dog. Sjekket at Nitrohjelmen hadde fått bra score i SHARP testen, og fant ut at jeg skulle gå for en pakke fra Plassen MC, og legge på litt for å få Nitro-hjelmen.

Jeg endte opp med en Nitro n1700-vf, Artech bukse og jakke og noe støvler jeg ikke husker merket på. Kjøpte meg en Spidi ryggskinne, det virket fornuftig. Kom unna med 6000,-.

Sånn i ettertid tenker jeg at jeg gjorde et skikkelig idiotkjøp. Når Gislefoss varsler 25-35 grader i juli, er det ikke kjørevær for denne mannen. Artech-klærne er like ventilerte som søplesekker, og hjelmen støyer vanvittig. Jeg kjørte Hornet og Monster på skolen, og hjelmen fungerte greit der, men etter at jeg har kjøpt meg en Fazer hvor jeg har en "litt" mer oppreist sittestilling og i tillegg kåpeglass, er det en plystrelyd fra visiret som gjør meg gal. Buldrer og går gjør det også (sjekket noen forumer og Nitro-hjelmer får endel kritikk for nettopp støy og ikke minst visir-tilpasning). Ørepropper fjerner deler av støyen, men det irriterer fremdeles.

Det verste er allikevel buksen og jakken; Artech-greiene som selges i pakken til PlassenMC anbefaler jeg IKKE for kjøring i over 10 plussgrader. Jeg har såvidt kommet meg ut på kveldene noen dager, da kun i boxershorts og t-skjorte (sånn teknisk stoff-sak) under Artech-utrstyret. Jeg svetter ikke mye til vanlig, ikke mer enn dere andre, men jeg kan vri opp alt tøy og dusj er helt kritisk etter en times kjøring i.... 20 grader eller?

Problemet mitt er dette; jeg skal ikke på lange koseturer til Nordkapp (3 små unger setter stopp for det), jeg skal i all hovedsak pendle Gamle Mossevei fra Kolbotn til Oslo. Jeg trenger klær som funker for dette formålet. Og her er det jo som alle vet en jungel å forsere. Jeg har lyst på kvalitetsklær som er varme når det er kaldt (virker jo utenkelig akkurat nå) og har nok luftespalter i jakke og bukse til at jeg slipper å dusje etter 20 minutter på sykkelen. Men jeg har ikke lyst til å knuse kredittkort for dette. Ruukka er for dyrt.

Jeg spekulerer i en Halvardsson Hermes jakke (http://shop.bikerstreet.no/halvarssons- ... -9135.html" onclick="window.open(this.href);return false;) og muligens en kevlar jeans, i kombo med en regnbukse. Slipper sånn sett å bytte bukse på kontoret, kanskje. (I tillegg ser jeg det er fine tilbud på MCOslo på Shoei XR1100, jeg aner bare ikke hvor støysvak eller bra den vil funke på en sports-touring sykkel. Må prøves)

Jeg er redd for å kjøpe utstyr til mange tusen, basert på den siste måneden med kokvarme, når jeg ikke har nok erfaring med resten av sesongen til å gjøre et kvalifisert valg. Kan noen hjelpe med litt innspill?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av joo »

Har ei lignende jakke (Lindstrands) som er omtrent samme fabrikken som Halvarsons. Også Dryway innerfor. Ulempen er at man må inn med foret for at det skal være vanntett, men det funker.
Den gedigne fordelen jeg har oppdaga i sommer med en del turer og mange dager der det har være over midten av 30-tallet på tempmåleren er at med de store luftingene foran åpne og utluftinga bak har jeg hatt det bra likevel. Nå liker ikke jeg varme, men denne jakka fikk ei høy stjerne av meg i år!
Samme med Halvarsons-buksa jeg har kombinert jakka med. Husker ikke hva den heter... Men uten fòr har jeg kjørt offroad i god varme og syntes den lufter godt! Samme på forrige helgs tur rundt vestlandet med tildels heftig varme. Når det blir kveld og kjøligere er det bare å lukke de største luftingene.

Så får man kanskje akseptere at det tar noen minutter å sette inn fòret når det blir kjølig og evt regn, og at de tar litt tid å tørke.

Har flere dresser,også Rukka. Rukkaen har strengt tatt bare en ulempe, og det er at kombinasjonen meg (som ikke liker varme!) og for lite lufting gjør at jeg sliter når det nærmer seg 30. Ellers er Rukkaen guill!

Hjelm; skal ikke si så mye. Kjører Schubert og er storfornøyd. Men hjelm blir litt leting etter passform også. Men Schubert har de stilleste hjelmene så jevnt over.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av SuperMorten »

Hei og velkommen hit.

Jeg kjører som deg, for det meste til og fra jobb. 10 mil hver vei hver dag. I løpet av året har jeg byttet ut alt av kjøreklær. Nå har jeg

Jofama jakke
Jofama bukse

BMW regndress

Har kjøpt Schuberth C3 hjelm, støvler fra BMW og hansker fra Halvarsson. Usikker på type/modell hansker og støvler.

Jakke har innerjakke som jeg selvsagt har tatt ut nå på sommeren. Har kun T-skjorte under, og det er perfekt. Buksa har ikke noe løs del, men jeg kjører i en litt lang shorts som rekker ned til knærne. Det er så ekkelt med en glatt mcbukse som limer seg til svette lår.. :knegg Jeg har klær på jobb som jeg skifter til ved ankomst.

Ang støy i hjelmen, har jeg kjøpt mc-ørepropper hos Hantek. De holder til på Lambertseter. Men jeg har også merket at valg av sykkel har ALT å si. Min nåværende MC har så god vindbeskyttelse at støy ikke lenger er et problem.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Carpa »

Jeg kan ikke uttale meg så mye om kjøreklær, annet enn at mine to dresser, Held og Ricka begge er klamme og ubehagelige når det er skikkelig sommervær. Må vel investere i en dress til tror jeg.......

Digger min Schuberth C3 hjelm, tidliger har jeg brukt en rimelig hjelm av ukjent merke og den var det markant mer støy i enn schuberth sin
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av RuneMC »

Gjorde også bomkjøp til å begynne med - Bullfighter klær bl.a. - passer godt til beskrivelsen "plastposer"/"søppelsekker" :lol Holdt jo til opplæring og oppkjøring, men du merker når du prøver noe bedre hvordan det både "puster" og sitter bedre.

Se på det som endel av opplæringen. (Men ja, det er endel cash som forsvinner... )

Hjelm og støy er spesielt vanskelig. Såvidt jeg vet er det kun Arai som tilbyr prøvekjøring av hjelm, ellers har du i prinsippet kjøpt den når du har satt den på hodet, fordi hodet ditt gir din hodeform til isoporen/polstringen. I tillegg vil alt mulig påvirke støy i hjelmen (vindskjerm, speil, din høyde, hva du har på av klær etc). Bak min vindskjerm (har lest litt på forum) skapes det vakuum som gir en type blaff som ikke er bra for hørsel. Kan rettes med annen skjerm eller modifisering av vinklingen slik at mer luft kommer inn nederst og ledes til innsiden (så det ikke blir vakuum). Det kan gjerne være noen slike tips som er verdt å ta med seg fra utenlandske forum som spesialiserer seg på akkurat din MC.

Halvarssons - god valuta for pengene og mange modeller. Vanskelig å gi genereller råd. Liker godt buksene (har JPants nå, men de er litt varme når været er som varmest ja... desto bedre når det blir litt kjøligere.) Spidi går vel for å være en av de bedre (Alpinestars, Dainese, Spidi,...) men de igjen er klassen under Rukka og Klim (som koster flesk).

Kevlarbukse kjøpte jeg meg på messa, men synes støt-beskyttelsen virker stusselig (noen tynne greier...) og ja, buksa kan nok brukes på kontoret, men er i varmeste laget når fartsvinden ikke lufter (kevlarlaget gjør at det blir en foret bukse tross alt).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av omaas »

Hjelmstøy kan skyldes oftest av vindskjermen på sykkelen.
Det finnes mange løsninger/leverandører for å rette på dette.
Jeg har brukt Laminar lip med hell på min Moto Guzzi Stelvio.
De har også for Yamaha FZ6.

http://www.laminarlip.com/fz6.php
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Isbilen »

OMAAS skrev:Hjelmstøy kan skyldes oftest av vindskjermen på sykkelen.
Det finnes mange løsninger/leverandører for å rette på dette.
Jeg har brukt Laminar lip med hell på min Moto Guzzi Stelvio.
De har også for Yamaha FZ6.

http://www.laminarlip.com/fz6.php

Mjaaaa... FZ6 har et ganske godt forum på nettet, og de har et par ganske lange tråder med forskjellige varianter av kåpeglass som funker for noen og ikke for andre. DoubleBubble, laminarlip, touring etc... Virker som det ikke er noe fasitsvar, alt avhenger av kroppslengde, holdning, fart etc.

Jeg har prøvd med tre forskjellige typer, touringglasset var definitivt verst. Har satt på det originale igjen nå, det funker best for meg.

Uansett; alle tre gir den plystrelyden jeg snakker om, og den er mer intens etter at jeg kjøpte meg et sotet visir :sorry

Setter ei krone på at den berømte "poor visor fitting" problematikken som nevnes på Nitro hjelmer rundt forbi er synderen...
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Carpa »

Isbilen skrev:
OMAAS skrev:Hjelmstøy kan skyldes oftest av vindskjermen på sykkelen.
Det finnes mange løsninger/leverandører for å rette på dette.
Jeg har brukt Laminar lip med hell på min Moto Guzzi Stelvio.
De har også for Yamaha FZ6.

http://www.laminarlip.com/fz6.php

Mjaaaa... FZ6 har et ganske godt forum på nettet, og de har et par ganske lange tråder med forskjellige varianter av kåpeglass som funker for noen og ikke for andre. DoubleBubble, laminarlip, touring etc... Virker som det ikke er noe fasitsvar, alt avhenger av kroppslengde, holdning, fart etc.

Jeg har prøvd med tre forskjellige typer, touringglasset var definitivt verst. Har satt på det originale igjen nå, det funker best for meg.

Uansett; alle tre gir den plystrelyden jeg snakker om, og den er mer intens etter at jeg kjøpte meg et sotet visir :sorry

Setter ei krone på at den berømte "poor visor fitting" problematikken som nevnes på Nitro hjelmer rundt forbi er synderen...
Se om du kan få lånt deg en skikkelig hjelm og prøvekjør med den. Jeg har forstått det slik at noen forhandlere lar deg få testkjøre hjelmen, lurer på om Hof mc var en av disse?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av PCP »

joo skrev:Har ei lignende jakke (Lindstrands) som er omtrent samme fabrikken som Halvarsons. Også Dryway innerfor. Ulempen er at man må inn med foret for at det skal være vanntett, men det funker.
Den gedigne fordelen jeg har oppdaga i sommer med en del turer og mange dager der det har være over midten av 30-tallet på tempmåleren er at med de store luftingene foran åpne og utluftinga bak har jeg hatt det bra likevel. Nå liker ikke jeg varme, men denne jakka fikk ei høy stjerne av meg i år!
Det varierer vel da sikkert med modell, men jeg har Halvarsson Proximo (denne http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... =185&cid=4 )

Bilde

Og der trenger jeg ikke sette noe inn for å gjøre den vanntett, "Dryway membranen" er rett innenfor tekstilen. Det man derimot kan ta ut er "Outlast-foret" inni jakke/bukse. Outlast er altså dette litt gummi-aktige materialet som skal være utviklet av NASA for å gjøre deg kald når det er varmt, og varm når det er kaldt. Det er mulig det holder deg kald nok på månen, men jeg tar det ut på sommeren. (Dog skal det sies at jeg liker varme langt mindre enn gjennomsnittet)

Det fine med den jeg har er som du også nevner lufting. Det er bak på ryggen, lange åpninger på armene, og en på hver skulder. Det negative med dette er at det blir mye knepping opp og igjen av glidlåser ved vekslende vær, og som vel gjelder de fleste jakker som ikke koster skjorta blir jo selve tekstilen våt i regnvær.

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Isbilen »

PCP skrev:[

Det fine med den jeg har er som du også nevner lufting. Det er bak på ryggen, lange åpninger på armene, og en på hver skulder. Det negative med dette er at det blir mye knepping opp og igjen av glidlåser ved vekslende vær, og som vel gjelder de fleste jakker som ikke koster skjorta blir jo selve tekstilen våt i regnvær.
Har du noen erfaring på hvor tørr den blir etter.... tja.... 8 timer på et kontor? Etter litt griseregn på vei til jobb?

Jeg så på den jakka på Hansson MC på Nordby i dag, men ettersom jeg tror jeg så den samme til noen hundrelapper mindre på webshoppen til MC Oslo droppet jeg kjøpet og tenkte en tur ned dit i morgen. Så får jeg kanskje litt god karma ift dette med å støtte de lokale forhandlerne osv :P :p

Likte den.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Barbarozza »

Juster visiret ditt, det er ikke tett nok eller sitter ikke rett. Utover det anbefaler jeg ørepropper. Ofte skeivt visir som skaper plystrelyd

Kevlar jeans og tilsvarene jeansjakke med kevlar er det eneste som duger i slik varme, Lindstands har (Jofama Halvarsson er samma greiene), du har valget selv, risikere å bli en dårlig MC fører i altfor mye varme eller ofre sikkerheten. Blir det for varmt som i sommer ofrer jeg jakka også i 40+ på kontinentet og kjører i brynje. Ikke bra, men de som kritiserer har da ikke kjørt i 44 C der asfalten holder nærmere 60 og lufta ikke greier å kjøle sykkelen din under 100 km\t. Det ekleste er grunn at asfalten smelter enkelte steder og olja siver opp...og da sandes det..og det er heller ikke noe særlig.
Memento mori

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Isbilen »

Barbarozza skrev:Juster visiret ditt, det er ikke tett nok eller sitter ikke rett. Utover det anbefaler jeg ørepropper. Ofte skeivt visir som skaper plystrelyd
Nå spør jeg sikkert ordentlig dumt, men er det en mulighet på alle hjelmer? Jeg googler villt i dette øyeblikk for å finne ut om det det er justeringsmuligheter på hjelmen....
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av knutk »

Skal man ha glede av å kjøre i varmt vær duger det etter min mening kun med dedikert kjøreutstyr tilpasset varme.

I år har jeg faktisk observert flere gode alternativtil sommerjakker. Dvs jakker med store felt dekket av netting i kevlar eller andre rivebestandige stoff.
Mange av jakkene har også mulighet for å legge inn membran slik at man kommer seg tørr hjem om været skifter underveis.
Synes selv ikke bukse er så problematisk Underkroppen utvikler mindre varme og trenger følgelig mindre kjøling.

Siden trådstarters madam etter eget sigende er sur for mc-kjøring er det jo grei skuring. Mens hu fortsatt er sur er det bare å kjøpe en sommerjakke, luftige hansker og støvler samt en gortexbukse.
Sommeren er jo på hell, så gleden av dette kommer ikke før til neste år. Med litt flaks kan det kanskje innhentes litt rabatt også...

Men husk at som en tommelfinger regel får man det en betaler for. Den største forskjellen i kjøreutstyr ligger i komforten.

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av erlend_cbr »

Hei, og velkommen :)

Jeg benytter Shoei XR-1100, og kan si det er en meget god hjelm, men støysvak er den ikke. Jeg pendler mye på motorveien (Olavsgaard-Asker hver dag) og begynte å bli gal av all susingen, så jeg kjøpte propper i dag.

Ellers har jeg droppet å ta sykkelen når det regner, jeg ser rett og slett ikke sjarmen i det.

Jobben min bedtår av primært kundebesøk i Oslo og omegn, så når det er oppholdsvær så er sykkelen genial.

Utstyr jeg bruker i jobb/pendling:
Draggin' jeans med kevlar.
Halvarssons racinghansker i okse/kenguru
Shoei XR-1100
Skinnjakke (Spidi?) fra Plassen
Xpd WRS kjøresko (går opp til ankelen)

Tur:
Lindstrands 2-delt kjøredress i skinn
Shoei XR-1100
Halvarssons racinghansker i okse/kenguru
Forma støvler
Tilfeldig bøff fra skuffen
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Kjøreutstyr: kjøpte katta i sekken

Legg inn av Jompa »

Har ikke all verdens erfaring med kjøreklær, men Halvarsson og jeg trives ihvertfall ilag både når det er kaldt og varmt.

Et triks for å se hva du egentlig skulle gjort med vindskjermen er å legge venstrehanda i forskjellige vinkler oppå skjermen.
Da merker du sånn omtrent hvor høy og langt bak skjermen egentlig skulle ha vært.
Det finnes både originale og ettermarkedsskjermer til de fleste syklene, og div spoilere til å skru fast.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar