Vinter oppbevaring av MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bjerknez »

Et kjapt spørsmål:

Det er nå like før jeg trår til å kjøpe meg en MC (Helt ny), men jeg kan ikke oppevare den noe annet sted enn i en carport. Altså en garasje uten vegg på den ene siden. Dem tar ikke skade av å stå ute hvis man legger over en presenning eller noe?

Kan jo bare starte den opp ett par ganger i måneden kanskje og la den gå litt?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:Et kjapt spørsmål:

Det er nå like før jeg trår til å kjøpe meg en MC (Helt ny), men jeg kan ikke oppevare den noe annet sted enn i en carport. Altså en garasje uten vegg på den ene siden. Dem tar ikke skade av å stå ute hvis man legger over en presenning eller noe?

Kan jo bare starte den opp ett par ganger i måneden kanskje og la den gå litt?
Det går helt bra minus oppstartingen. Det lager kondens og gjør ingen nytte. Tøm en boks w40 over alt unntatt lakkerte flater.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av MrPitlane »

Legg over presenning og la den stå ute. Spray deler med wd40, men ikke på skiver og lakkerte flater. Husk å lade batteriet noen ganger i løpet av vinteren. Koble av batteriet, så det ikke tappes gjennom vinteren.

Mitt råd er å ikke starte opp innimellom, selv om det frister å høre lyden. Det skaper kondens og trøbbel. :prop:

Jeg pleier å bytte olje på høst, for at gammel olje ikke skal skade motor gjennom vinterlagring. Ikke alle er enig i dette, og jeg kan ikke bevise at det er den beste løsning, men har funka for meg i 25 år.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37921
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av AJ »

WD-40 funker til det meste ;-) , men kanskje en idé å sjekke ACF-50 også, om du bestemmer deg for å parkere utendørs?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av LordShaft »

Hvorfor skal du ikke ha wd 40 på lakkerte flater?

Sendt fra Note2

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev:Hvorfor skal du ikke ha wd 40 på lakkerte flater?

Sendt fra Note2
Trenger ikke? Der er det jo tjukt lag med polish :knegg
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av ZZR-Erling »

Skift olje og filter, full tank, ingen oppstart før til våren, ut med batteriet...ingen problem, kle den ikke inn i en tett presenning, men en slags pappgarasje som er åpen i begge ender, funker bra..har lagret en stk ZZR1200 i Asker på den måten, og der er det rå luft.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Kawagutten »

En ny sykkel ville jeg holdt mer innendørs enn en carport så prøv å finn deg ett billig sted å vinterlagre.En ny sykkel trenger du ikke betale dyr leie med ekstra service for den vil starte uansett siden den er ny og har ingen feil så tapper heller ikke batteriet så mye at du ikke får startet.Spesielt hvis du parkerer sent på året og tar den tidlig ut.Batterier bør bare ha vedlikeholds lading hvis de skal stå over et halvt år eller hvis de er gamle men da kjøper du bare et nytt :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av l-k-p »

:D Alle mine gamle MCer , og Den ene nye, står i kald tørr garasje. Nemo problemo. Og Sci-dooen og. Men som sagt : batteri, vedlikeholdslader eller ta ut batteri. Veldig Enkelt..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar alle sammen :)

Skal høre med forhandler angående vinterlagring, men klåfingret som jeg er, så tror jeg nok jeg kommer til å ha den hjemme i carporten under et plysj laken :mc3

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Svolp »

Bjerknez skrev:Takker for svar alle sammen :)

Skal høre med forhandler angående vinterlagring, men klåfingret som jeg er, så tror jeg nok jeg kommer til å ha den hjemme i carporten under et plysj laken :mc3
Funke fett so fjell :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22988
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bjerknez »

Tipper det ja :)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av FJZZR »

En pressenning må ikke komme i berøring med lakken hvis det kan blåse der den står.
En blafrende pressenning sliter på lakken.
Båtutstyrs forretninger har diverse konserverings sprayer som er supre til å sprøyte på motorblokk etc. (bare hold deg langt unna bremsene)
Jeg bruker en koserverings spray fra Volvo Penta, men det finnes flere andre som gjør jobben.

Batteriet:
Nye sykler bruker ofte strøm når de står stille. (on board computer etc)
Lar du det være tilkoblet, så er en vedlikeholslader tingen.

Du kan også lade det helt opp, pakke det inn i plastikk og sette det nederst i fryseboksen!!
Ta ut batteriet en dag eller to før du starter den på våren. Det er fortsatt nærmest fulladet.
Ta ihvertfall ikke batteriet inn i varmen, for da er selvutladingen aller størst.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av LordShaft »

poulet_cavalier skrev:
LordShaft skrev:Hvorfor skal du ikke ha wd 40 på lakkerte flater?

Sendt fra Note2
Trenger ikke? Der er det jo tjukt lag med polish :knegg
Nei godt mulig det ikke trengs, men mange får nok inntrykk av at lakkerte flater kan ta skade av wd 40. Det er bare tull.

Det skal også sies at wd 40 fungerer skremmende godt som bugs remover. For ikke å snakke om hvor effektivt det er til å fjerne klistremerker :thumleft

Sendt fra Note2

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.

Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet ?
Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar