Vinter oppbevaring av MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av ArcticTiger »

Det var da vel tidlig å begynne å snakke om vinterlagring nå syns jeg :roll

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av SuperMorten »

ArcticTiger skrev:Det var da vel tidlig å begynne å snakke om vinterlagring nå syns jeg :roll
Trodde du allerede hadde satt brøyteskjæret på traktoren og bare venta på å snø inne :lol

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37972
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av AJ »

ArcticTiger skrev:Det var da vel tidlig å begynne å snakke om vinterlagring nå syns jeg :roll
Synes jeg også. Men tanken dukket opp da jeg var på MC-tur til Nesbyen i dag tidlig og det viste seg å være 7 grader på Sokna! Mens det var klar himmel og sol :-k
Ikke akkurat noen god sommertemp. til august å være, synes jeg...
Var bedre på returen ved 13:00 tida. Rundt 20 på en tida og ingen tanker om vinterlagting, nei.

Likevel... dagens morgenfriske tur var i hvert fall for meg en påminnelse om at sesongen ubønnhørlig går i feil retning - mot vinterlagringssesongen... :sorry
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av ArcticTiger »

SuperMorten skrev:
ArcticTiger skrev:Det var da vel tidlig å begynne å snakke om vinterlagring nå syns jeg :roll
Trodde du allerede hadde satt brøyteskjæret på traktoren og bare venta på å snø inne :lol

Sent from my GT-I9300
Nåneidu, nå blir det Tiger-kjøring Nord-Norge rundt til uti oktober engang :thumleft . Vinterlagringen begynner når Mesta eller noen er ute med salt-børsa for første gang :sorry

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av mortenolb »

Begynner å bli redd for vinterlagring selv, og tror egentlig ikke jeg kommer til å få kjørt noe særlig mer i år. Er jo bikkjekaldt når jeg kjører hjem fra jobb om nettene nå :(

Sykkelen min skal på service på mandag, og med tanke på det dere skriver om å kjøre litt med ny olje for så å lagre den - Hvordan er det å kjøre fra Drammen til Larvik for så å la den stå med den nye olja? Er det ugunstig?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av SuperMorten »

mortenolb skrev:Begynner å bli redd for vinterlagring selv, og tror egentlig ikke jeg kommer til å få kjørt noe særlig mer i år. Er jo bikkjekaldt når jeg kjører hjem fra jobb om nettene nå :(

Sykkelen min skal på service på mandag, og med tanke på det dere skriver om å kjøre litt med ny olje for så å lagre den - Hvordan er det å kjøre fra Drammen til Larvik for så å la den stå med den nye olja? Er det ugunstig?
Lagre nå?? :eh Det er jo sommer enda jo. Kle på deg :scratch Det er ikke kaldt før det er frost. Men for all del, jeg ser ikke noe problem med å lagre den med 10 mil gammel olje..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av mortenolb »

SuperMorten skrev:
mortenolb skrev:Begynner å bli redd for vinterlagring selv, og tror egentlig ikke jeg kommer til å få kjørt noe særlig mer i år. Er jo bikkjekaldt når jeg kjører hjem fra jobb om nettene nå :(

Sykkelen min skal på service på mandag, og med tanke på det dere skriver om å kjøre litt med ny olje for så å lagre den - Hvordan er det å kjøre fra Drammen til Larvik for så å la den stå med den nye olja? Er det ugunstig?
Lagre nå?? :eh Det er jo sommer enda jo. Kle på deg :scratch Det er ikke kaldt før det er frost. Men for all del, jeg ser ikke noe problem med å lagre den med 10 mil gammel olje..
Haha, er kjipt ja, men det handler vel mer om sannsynlighet enn hva jeg vil. Det har blitt veldig lite kjøring i år totalt sett, og siste måneden eller enda mer har jeg ikke kjørt noe annet enn frem og tilbake til jobb. Håper på en bedre og mer aktiv sesong neste år.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Hvis vaskevannet hadde det riktige kalkinnholdet, og du ikke starter sykkelen i mnd med "r" i seg, så bør dette gå fint.
Bringisen skrev: Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet?
Du kan jo leie en henger, eller aller best, en oppvarmet varebil.
Bringisen skrev: Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
Dette er jo ikke lengere enn at du i værste fall kan trille sykkelen hjem ... du kan jo kanskje få solgt den brukte oljen for en rimelig penge, for å begrense tapet en smule.

En smule dose ironi og morsomheter er kjekt :vs
Beklager ... litt ... tror jeg.
Jeg innbiller meg at du har kjørt en del år, og synes derfor spørsmålene var litt ...eeh ... nybegynneraktig. Jeg trodde ikke noen så det som et problem at oljen hadde vært brukt 3 km.
Jeg trodde innlegget var en fleip og fortsatte med litt ironisk og dårlig humor

aro
Innlegg: 20
Registrert: 20 nov 2010, 12:48
Motorsykkelen din: Suzuki v strom 1000 08

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av aro »

ArcticTiger skrev:
SuperMorten skrev:
ArcticTiger skrev:Det var da vel tidlig å begynne å snakke om vinterlagring nå syns jeg :roll
Trodde du allerede hadde satt brøyteskjæret på traktoren og bare venta på å snø inne :lol

Sent from my GT-I9300
Nåneidu, nå blir det Tiger-kjøring Nord-Norge rundt til uti oktober engang :thumleft . Vinterlagringen begynner når Mesta eller noen er ute med salt-børsa for første gang :sorry

Hos meg er det vel også saltbilen som avgjør når jeg skal sette vekk sykkelen for sesongen, ikke datoen.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Hvis vaskevannet hadde det riktige kalkinnholdet, og du ikke starter sykkelen i mnd med "r" i seg, så bør dette gå fint.
Bringisen skrev: Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet?
Du kan jo leie en henger, eller aller best, en oppvarmet varebil.
Bringisen skrev: Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
Dette er jo ikke lengere enn at du i værste fall kan trille sykkelen hjem ... du kan jo kanskje få solgt den brukte oljen for en rimelig penge, for å begrense tapet en smule.

En smule dose ironi og morsomheter er kjekt :vs
Beklager ... litt ... tror jeg.
Jeg innbiller meg at du har kjørt en del år, og synes derfor spørsmålene var litt ...eeh ... nybegynneraktig. Jeg trodde ikke noen så det som et problem at oljen hadde vært brukt 3 km.
Jeg trodde innlegget var en fleip og fortsatte med litt ironisk og dårlig humor
Hehe , ingen problem :vs bare kjekt med litt moro og ingen ting å beklage.

Ja jeg har hatt sykkel siden 1987 :D Men har aldri vært særlig mekkekyndig utenom normalt vedlikehold. Jeg har også nesten bare hatt nye sykler som jeg har hatt inne med fersk olje og filter hver vinter.

Jeg har også lest av "spesialister"at en vinterlagret sykkel skal stå med helt fersk olje og filter som ikke har vært pisket i (kjørt med)
Der av usikkerheten om 3 km kjøring gikk under begrepet "kjørt med" ;-)

Denne gangen bør jeg ha service på sykkelen og tenker på å få tatt dette rett før vinterlagring hvis jeg kunne spare meg oljeskiftet før vinterlagring. Kunne da tatt servicen og kjørt sykkelen rett i vinterlagring , men det er da noen måneder igjen her på Vestlandet ennå.

Så om spørsmålet virket nybegynneraktig , så har du helt rett , det er nettopp det det er. For meg er dette første gangen jeg har hatt behov for å spørre om dette på over 20 år :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av tor2502 »

Bjerknez skrev:Et kjapt spørsmål:

Det er nå like før jeg trår til å kjøpe meg en MC (Helt ny), men jeg kan ikke oppevare den noe annet sted enn i en carport. Altså en garasje uten vegg på den ene siden. Dem tar ikke skade av å stå ute hvis man legger over en presenning eller noe?

Kan jo bare starte den opp ett par ganger i måneden kanskje og la den gå litt?
Etter min mening er det ikke å anbefale å lagre den i carport.
Lagring hos forhandler er ikke dumt, men det koster jo litt.
Selv lagrer jeg i egen isolert garasje.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av jhn »

Bringisen skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:
jhn skrev:
Bringisen skrev:Jeg har i alle år vinterlagret min sykkel innendørs hjemme i et rom med ventil. Har en ovn med elektronisk termostat som holder romtemperaturen rundt 20 grader.
Jeg har vasket og vokset sykkelen , skiftet olje og filter. Har orginal vedlikeholdslader som hele tiden står å holder batteriet i topp stand.
Har også lest at motoren ikke bør startes under vinterlagring når oljen er ny.
Hvis vaskevannet hadde det riktige kalkinnholdet, og du ikke starter sykkelen i mnd med "r" i seg, så bør dette gå fint.
Bringisen skrev: Men i år skal jeg ha års-service rett før jeg setter sykkelen inn for vinteren.

Er det noen som tenker at det kan være skadelig å ta servicen og kjøre sykkelen hjem for vinterlagring inne i dette romtempererte rommet?
Du kan jo leie en henger, eller aller best, en oppvarmet varebil.
Bringisen skrev: Avstanden ned til forhandleren er ikke mer enn knappe 3 km.
Litt surt å ta service og kjøre 3 km for så å tappe ut den helt nye oljen , bare for å ha helt fersk olje.

Noen innspill til dette ????
Dette er jo ikke lengere enn at du i værste fall kan trille sykkelen hjem ... du kan jo kanskje få solgt den brukte oljen for en rimelig penge, for å begrense tapet en smule.

En smule dose ironi og morsomheter er kjekt :vs
Beklager ... litt ... tror jeg.
Jeg innbiller meg at du har kjørt en del år, og synes derfor spørsmålene var litt ...eeh ... nybegynneraktig. Jeg trodde ikke noen så det som et problem at oljen hadde vært brukt 3 km.
Jeg trodde innlegget var en fleip og fortsatte med litt ironisk og dårlig humor
Hehe , ingen problem :vs bare kjekt med litt moro og ingen ting å beklage.

Ja jeg har hatt sykkel siden 1987 :D Men har aldri vært særlig mekkekyndig utenom normalt vedlikehold. Jeg har også nesten bare hatt nye sykler som jeg har hatt inne med fersk olje og filter hver vinter.

Jeg har også lest av "spesialister"at en vinterlagret sykkel skal stå med helt fersk olje og filter som ikke har vært pisket i (kjørt med)
Der av usikkerheten om 3 km kjøring gikk under begrepet "kjørt med" ;-)

Denne gangen bør jeg ha service på sykkelen og tenker på å få tatt dette rett før vinterlagring hvis jeg kunne spare meg oljeskiftet før vinterlagring. Kunne da tatt servicen og kjørt sykkelen rett i vinterlagring , men det er da noen måneder igjen her på Vestlandet ennå.

Så om spørsmålet virket nybegynneraktig , så har du helt rett , det er nettopp det det er. For meg er dette første gangen jeg har hatt behov for å spørre om dette på over 20 år :P :p
Jeg mener viktigheten av fersk olje er en sterk overdrivelse, og oljen må jo også sies å være fersk når den har gått 3 km ... skifte på 10.000 km er jo ikke uvanlig.

Forøvrig .. jeg tar også all service tas hos forhandler.
Når jeg har ny/halvny olje har jeg ingen betenkeligheter med å rett og slett bare parkere for vinteren. Jeg skifter olje en gang i året, og tenker ikke mere på det.

Det finnes sikkert en "riktig" måte å gjøre motoren "vinterklar" på, men jeg tror det er marginale forskjeller som sikkert ikke er målbare

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av Carpa »

Noen som vet hva Monsterbike sin vinterlagring inkluderer av service/sjekk på sykkelen?
Det eneste jeg kan lese meg til er at de vedlikeholdslader batteriet, men jeg har forstått det som at det inngår mer enn dette.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av KydeX »

Hvor går grensen for dette med "fersk" olje da? Jeg tenkte å skifte olje på min nå, siden den var ganske svart når jeg sjekket i helga. Men hvis været holder seg her på vestlandet så kan det fort bli 1000 km til før jeg parkerer for i år. Er det et problem egentlig?

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Vinter oppbevaring av MC

Legg inn av L-NA »

Siste dag i Januar, og blomsterløkene i "Søreveggen" er allered komet 3-4 cm opp av gjorden. Alle tre sykklene i garasjen har vert kjørt varm, og der er det denne tråden kommer inn...
VÅR.jpg
Jeg har lest igjennom denne tråden, og ser at dei fleste, i hoved sak anbefaler å IKKE starte sykkelen i løpet av vinteren. Og at en har "Fersk" olje på - før vinter lagring. Men så er det enkelte som stiller noespørsmål omkring dette med fersk olje, etc.

Det jeg tenker selv, - er egentlig nytten av dette? og har det noe som helst praktisk betydning her jeg bor?

Klimatisk sett så ser Dere på bilde jeg tok i dag, hvilket Klima jeg bor i. Fuktigheten er forrholdsvis høy, og teperaturen (i uisolert garasje) er stort sett på + siden. Selv med dager hvor vi har minus 5, 6 grader, så holder det + i garasjen. En og annen gangen så ser vi ned mot -12, 15 grader, og da selvfølgelig , minus grader også i garasjen.

Med tanke på alt dette så vil jeg gjerne ha sykkelen klar til bruk hele året, selv om det enkelte år kan gå 4-5 mnd utan at jeg er på veien. Andre år kjører jeg hele Vinteren....

Er det da "Feil" å starte sykkelen (ca hver 14 dg, opp til 5 uker mellom hvær gang når jeg er bortreist) Og kjøre motor på lavt turtall til den er gjennom varm?

Gennerelt så har jeg lest enkelte Motor produsenter (ikke MC) anbefaler oppstart ca hver 14 dg, for å ungå uttørking av olje/fett i sylinder, og deler som skal smøres. Også ved at motoren blir ordentlig varm så får den "tørke ut" med gjevne mellomrom. (?)

Men når dette er sagt, så satarter jeg aldri dersom temperaturen ligger noe under på + 5, 6 grader i garasjen.

Det jeg mener er at det er forrskjell på Vinerlagring her på Vestlandet`s ytterste Ø, i forrhold til Innland og -30 i lange perioder.

Det jeg mener er at dette med "Ikke oppstart" og "fersk olje" er greit nok, og helt sikkert det beste for motor. Men i mitt tilfelle (og sikker mange andre) kraftig overdrevet...Spesielt med sykklersom står i issolerte rom, med mer eller mindre konstant temperatur.

Viktigere i mitt tilfelle med disse temperatur forrskjellene er at jeg har full tank, for å unngå kondens her, samt Vedlikeholds lader på batteri. Denne sirkulerer rundt på alle tre sykklene i løpet av Vinteren...

Er dette greit eller....er jeg "helt på jordet"..????

Bare for å nevne sån helt til slutt...Jeg er vokst opp med 2t og 4t motorer i form av Båt, moped, traktor, bil, MC, etc. Noen av disse har vert i bruk hele året, minimalt med vedlikehold...og etter 25-30år....så går dei fortsatt??? Men så skal det sies at tilstanden hadde nok vert bedre med ...ihvertfall litt vedlikehold.. :eh
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar