Hva menes med "ytre fotpinne"

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:Det er ikke mulig å flytte vekt nedover:) dette har vi diskutert før:)
Ja, vi har jo det, men jeg tror ikke vi blei helt enige.
Men det er vel ikke tvil om at det blir forskjellig "balanse" i sykkelen om 100 kg kroppsvekt henger på ytre fotpinne i forhold til 100 kg på setet ... eller indre fotpinne
Virkningen av vekt på ytre/indre fotpinne kan kanskje sammenlignes med vekt på ytre/indre ski i alpint

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av SuperMorten »

Here we go again.. :lol

Jeg styrer med fothvilerene når det blir kjøligere i været.. : knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av ega16 »

jeg kaster ut drivanker hvis det blåser mye og vil ha gode nedlegg :lol

men sånn for å starte ytterligere diskusjoner. Godt mulig jeg har misforstått totalt, men trodde poenget med å henge av sykkelen var å skifte litt av tyngdepunktet ut mot "innsiden" av svingen slik at man trenger mindre vinkel på sykkelen og dermed har mer tilgjengelige veigrep. Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av mortenolb »

Det er sikkert unødvendig å si, men jeg føler også at jeg har bedre kontroll på svingen om jeg flytter ræva nedover/henger uttafor.

Ellers pleier jeg å flytte begge hendene på øvre styrehåndtak om jeg svinger i medvind.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Relax »

ega16 skrev:jeg kaster ut drivanker hvis det blåser mye og vil ha gode nedlegg :lol

men sånn for å starte ytterligere diskusjoner. Godt mulig jeg har misforstått totalt, men trodde poenget med å henge av sykkelen var å skifte litt av tyngdepunktet ut mot "innsiden" av svingen slik at man trenger mindre vinkel på sykkelen og dermed har mer tilgjengelige veigrep. Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?

Hvis du skal ta skarpest mulig sving i krabbefart, da er en teknikk å legge sykkelen mest mulig ned inn i svingen ...mens du lener deg ut for å ballansere sykkelen. Da legger man også mest mulig vekt på ytre fotviler ...
"Do the right thing"

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av jhn »

ega16 skrev:
Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?
Nei, tvert i mot, det vil hjelpe på.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
ega16 skrev:
Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?
Nei, tvert i mot, det vil hjelpe på.
Det blir vel litt av samme prinsippet som når alpinisten legger press på ytterskia. Kommer han på innerski går'n på trynet.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
ega16 skrev:
Hva er da poenget med å legge vekt på den ytre fothvileren, vil ikke dette bare motarbeide poenget med å henge av sykkelen?
Nei, tvert i mot, det vil hjelpe på.
Det blir vel litt av samme prinsippet som når alpinisten legger press på ytterskia. Kommer han på innerski går'n på trynet.. :prop:
Nesten ordrett det samme jeg først skrev i mitt forrige innlegg, men forandret det av ukjente årsaker:)

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av ega16 »

Aha, tror jeg skjønner greia, det skjer jo litt automatisk. Blir som om man presser sykkelen fra seg for å holde den mer oppreist?

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Menalux »

Etter at jeg fikk boken full kontroll av nmcu og leste om ytre fotpinne og begyndte å legge vekt på ytre fotpinne, vil jeg si at jeg svinger mye bedre enn før. Nå er jeg en fersk sjåfør enda , fikk mitt førerkort i fjor sommer så det har ikke blitt så mye nedlegg som jeg har turt, men etter at jeg la vekt på ytre fotpinne, samt brukt styrekommando så føler jeg har mye bedre kontroll i kurver. Syntes det fungerer bra jeg ;-)
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Kawagutten »

Når smilet kommer har du gjort det rett :D
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Menalux
Innlegg: 91
Registrert: 09 mai 2012, 12:54
Motorsykkelen din: KTM-Duke 690 , 2013.
Sted: Lørenskog

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av Menalux »

hehe , mulig jeg kupper tråden litt, men hva er greia med å hvile armen hele tiden på låret under kjøring?... er det så fryktelig slitsomt å ha begge hendene på styret?.. :mk
Medlem Just Girls MC.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av ejs »

Menalux skrev:hehe , mulig jeg kupper tråden litt, men hva er greia med å hvile armen hele tiden på låret under kjøring?... er det så fryktelig slitsomt å ha begge hendene på styret?.. :mk
:thumleft

Er utslitt av all clutch bruken,muligens ???
:sover
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hva menes med "ytre fotpinne"

Legg inn av SuperMorten »

ejs skrev:
Menalux skrev:hehe , mulig jeg kupper tråden litt, men hva er greia med å hvile armen hele tiden på låret under kjøring?... er det så fryktelig slitsomt å ha begge hendene på styret?.. :mk
:thumleft

Er utslitt av all clutch bruken,muligens ???
:sover
For min del, når jeg har kjørt en stund, statisk og kjedelig motorvei, er det ikke hånda som er sliten, men skuldre og nakke. Da er det godt å rette seg opp litt ved å slippe ene hånda. Siden jeg har cruisekontroll kan jeg slippe begge..

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hva menes med

Legg inn av Kawagutten »

SuperMorten skrev:
ejs skrev:
Menalux skrev:hehe , mulig jeg kupper tråden litt, men hva er greia med å hvile armen hele tiden på låret under kjøring?... er det så fryktelig slitsomt å ha begge hendene på styret?.. :mk
:thumleft

Er utslitt av all clutch bruken,muligens ???
:sover
For min del, når jeg har kjørt en stund, statisk og kjedelig motorvei, er det ikke hånda som er sliten, men skuldre og nakke. Da er det godt å rette seg opp litt ved å slippe ene hånda. Siden jeg har cruisekontroll kan jeg slippe begge..

Sent from my GT-I9300
Det er fordi en sitter feil eller sykkelen har feil sittestilling for deg.Kan også skyldes begrensninger helsemessig.Jeg merker veldig godt det samme som SuperMorten og kan til tider sitte ganske rart på sykkelen eller må ta en liten pause.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar