Hvor mye kubikk eller effekt er for lite? Tråden om å gå ned i kubikkstørrelse

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av hakhap »

Der er godkjente i Sverige. endredes ikke reglene på nyttår til å aut. godkjenne hvis de var godkjent innen EU?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

mekkern
Innlegg: 7622
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

Problemet er dett dokumentet som omtales her-COC.

http://www.regjeringen.no/nb/sub/europa ... ?id=588125

dette får du ikke tak i ved bruktkjøp fra usa-ved NYKJØP(for fks eksport) kan du få bestilt dette med.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av EasyRider »

Jompa skrev:Hvorfor er det unulig å få typegodkjent amerikansk sykkel nyere enn 2003 ?
Ja, si det. Hovedgrunnen er at USA og europa ikke har samme typegodkjenning.

Du kan lese mer om det her:
http://nmcu.org/files/Godkjenning%20av% ... t%20MC.pdf

Men om reglene er forandret på nyåret vet jeg ikke.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

mekkern
Innlegg: 7622
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av mekkern »

hakhap skrev:Der er godkjente i Sverige. endredes ikke reglene på nyttår til å aut. godkjenne hvis de var godkjent innen EU?
har ikke funnet noe forandring på dette?

Hvis sykkelen er importert fra et land utenfor EU fks USA til et annet europeisk land,regnes den ved import til norge som importert fra usa til norge-det vil si at "transit" gjennom andre land ikke er godtatt vedrørende godkjenning.
Sverige godkjenner disse syklene på egne regler men de blir da IKKE godkjent ved eksport til norge..

BIL har derimot unntaksreglel(og henger til bil)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23104
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke lest HELE tråden, men hva JEG mener er for mye for lite aner jeg ikke. Ikke har jeg noe særlig erfaring med å svare på det heller, men det kommer vel ann på hva man selv mener er nok ut fra egne premisser og ønsker vil jeg tro?

Har ikke noe grunnlag for å si dette, men personlig vil jeg ha i pose og sekk, og det har jeg funnet ut at man ikke får i MC verdenen, så da er det beste å ha (for min del) fire sykler:

- Den jeg har (Yamaha XVS 1300A)
- Kawasaki Z800
- Duke 690R
- Suzuki Hayabusa

Det er jo så klart uansett uaktuelt med mer enn MAKS to sykler for min del (Har "bare" en nå) og jeg tror nok en Kawasaki Z800 eller Duke 690R hadde blitt en veldig flott nummer to sykkel. jeg er ingen fan av super R-sykler som Hayabusa etc. Jeg sitter rett og slett ikke noe godt på dem og dessuten så er jeg nok ikke en person som ønsker å temme en slik sykel.

jeg vil ha en cruising sykkel for koseturer og kanskje en streetsykkel for jobbkjøring og småturer etc.

Jeg ser for meg at 600-800ccm er "passe" og selv om jeg ikke har grunnlag for å mene det, så virker alt under 600cc litt lite. Så det er nok svaret på trådspørsmålet for min del :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Snikendeugle »

Kubikk er oppskrytt :prop: Kjør det en syns passer seg
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23104
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Kubikk er oppskrytt :prop: Kjør det en syns passer seg
Min har vertfall 106NM og veier 300kg. :)

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av MH434 »

Min har 112nm og veier 189kg fulltanket :thumleft

Tror folk flest har mer glede av et godt bunn-mellomregister når det gjelder kjøring på gata.. Og da er det vel kubikk som stort sett fører til det.
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

Pøh, det der er da ingenting.
Jeg har 2256Nm på 128KG :thumleft
Putt inn komma der det behager... :yeyeye
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av MH434 »

Vil du selge? :roll :P :p
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Hehe, begynner det å nærme seg vinter siden denne tråden ble vekket opp fra de døde :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av fikse »

MH434 skrev:Vil du selge? :roll :P :p
Vi kan bytte? Det må da være et kupp :twisted
Nei du, med kommaet på rette plassen så er det ikke mange Nm en får ut av en stakkars 250. Men den starter og går da, i det minste...
Det er så jeg vurderer å sette sammen den gode gamle FZX-en vi har i garasjen. 700cc og rundt 83Nm på 208Kg. Bare for å få litt vind i trynet :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
MH434
Innlegg: 442
Registrert: 21 nov 2012, 16:51
Motorsykkelen din: 2013 ZX10R
Sted: Kongsberg

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av MH434 »

Et bytte høres bra ut :prf

Trenger vel ikke mer vind i trynet på denna tida av året ;-)
Men kanskje være et vinterprosjekt?
Er jo gøy å ha noe klart til ny sesong :-)
Er du gift? Nei, men jeg har lidd mye alikavæl!

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av lars_helgek »

Som mange før har nevnt, det kommer vel an på bruken av sykkelen det..

For min del er jeg en relativt "rolig" traffikant, både med bil og sykkel, og finner at min fj1100
drar MYE mer en jeg faktisk trenger. (http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... 0%2084.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)

Jeg har ingen problemer med å kjøre i fornuftig fart (fartsgrense +- 10km/h), og den er fint i stand til å gjøre en forbikjøring med. (noe jeg uansett ikke gjør om ikke er noen som senker meg vesentlig).. Om noen vil kjøre forbi meg.. So what. Jeg kommer frem i en hel bit, og har kontroll underveis :) Jeg liker å kjøre sykkel, så målet med å nå "fortest mulig frem" er igrunn blitt borte ;) Turene har en tendens til å ta en del lengre en de trenger her :)

Prøvde en illsint 250cc her for en stund siden, og den funker nok kjempe til sitt bruk, den som har den bruker den til bykjøring, og kortere turer til nabobyen (3 mil)..

Så hvor er grensen?? Der du syntes du har nok motor, og der du føler at du kjører på en måte som behager deg :)

Det er min holdning :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hvor mye kubikk eller effekt er for lite ?

Legg inn av Bringisen »

Hmm...lurer på om jeg skal driste meg til å si at alt under 1200ccm er for lite :roll
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar