Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene...
- Alas
- Innlegg: 128
- Registrert: 01 apr 2013, 17:04
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
- Sted: Bergen
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Når jeg hadde Triumph'en inne til 1.gangs service så fikk jeg låne en Suzuki DL650 V-Strom. En sykkel som jeg har lest og hørt mye bra om, den var tilogmed på short-listen min når jeg kjøpte ny sykkel.
Og det er ikke det at det er en dårlig sykkel jeg skriver her, men den svarte så absolutt ikke til forventingene. Etter Triumph'en var den litt dvask, og litt mer "lukket" i kjørestillingen. Motoren var betydelig råere enn Triumphen og.
Er det en urettferdig sammenligning, ja så absolutt, men den svarte som sagt ikke til forventingene. Når det er sagt, hadde jeg aldri satt meg på en Tiger hadde jeg nok kunne levd lykkelig med en V-Strom.
Og jeg er enig med ZZR-Erling om at salen på en Tiger suger. Alt det andre som han nevner er ting jeg kan leve fint med at han synes
Og det er ikke det at det er en dårlig sykkel jeg skriver her, men den svarte så absolutt ikke til forventingene. Etter Triumph'en var den litt dvask, og litt mer "lukket" i kjørestillingen. Motoren var betydelig råere enn Triumphen og.
Er det en urettferdig sammenligning, ja så absolutt, men den svarte som sagt ikke til forventingene. Når det er sagt, hadde jeg aldri satt meg på en Tiger hadde jeg nok kunne levd lykkelig med en V-Strom.
Og jeg er enig med ZZR-Erling om at salen på en Tiger suger. Alt det andre som han nevner er ting jeg kan leve fint med at han synes
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Det tviler jeg ikke på, og jeg tviler heller ikke på at du åpnet tråden med en fin tankeAJ skrev:Får da håpe at tråden ikke utvikler seg i den retningen...Bringisen skrev:ojda skrev:Synes rett og slett ikke om en tråd som fokuserer kun på negative ting
med en sykkel jeg
Velger derfor å kun poste dette ene innlegg her
Enig med deg Ojda
Kan lett bli en "mobbe" tråd....
I så fall kommer det nok en moderator på banen.
Jeg mener bare at vi motorsyklister er så forskjellige i vårt syn av hvordan den ideelle motorsykkelen skal være, at det egentlig er enkelt å skrive noe negativt om en sykkel vi overhode ikke trives på.
Men likevel kan akkurat den sykkelen være ideell for en annen. Men går man til verks med virkelige forventninger kan jo tråden likevel ha noe for seg, for all del
Et eksempel så kan jo jeg ha store forventninger til f.eks en BMW S1000RR , men jeg bør jo ikke forvente at det vil bli en behagelig opplevelse for meg. Det jeg kan forvente er at det går noe jævlig.
Et annet eksempel fra en virkelig erfaring fra meg selv er da jeg prøvekjørte BMW K1300S i fjor. Siden dette er en sport-tourer helt i toppklassen ,kan jeg jo si at den svarte ikke helt til forventningene jeg hadde til komfort. Dette til tross for at dette er en langdistanse lokomotiv. Men det vil jo ikke si at det er en dårlig sykkel, den er jo helt rå. Går som et uvær og ligger på veien som et virkelig lokomotiv. Den hadde bare ikke komforten jeg hadde forventet.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
BMW R 1200 C må vel sies å ha vært en fiasko,salget av denne cruiseren var heller dårlig.
Håper noen legger inn bilde av den,gjør ikke slikt sjøl...
Men...synes egentlig at den er litt søt også jeg...
Denne ble visst en salgsmessig fiasko,og i og med at det er en BMW med tilhørende kvalitetsstempel synes jeg dette er litt rart...?
Den ser da heller ikke særlig styggere ut enn mange andre sykler,eller...
Håper noen legger inn bilde av den,gjør ikke slikt sjøl...
Men...synes egentlig at den er litt søt også jeg...
Denne ble visst en salgsmessig fiasko,og i og med at det er en BMW med tilhørende kvalitetsstempel synes jeg dette er litt rart...?
Den ser da heller ikke særlig styggere ut enn mange andre sykler,eller...
Sist redigert av Intruder den 27 sep 2013, 11:01, redigert 2 ganger totalt.
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
SØT? Det må være første jeg har hørt en voksen/gammel skjeggete mann betegner en stor cruiser som "søt"
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Denne svarte ikke til forventningene mine. Det er en Moto Guzzi Breva 1100. Var med som "hjelperytter" under en MC-test for noen år siden. Jeg hadde forestilt meg en litt fyrrig italiener som hadde sportslige kjøreegenskaper. I stedet opplevde jeg motoren som doven på vei opp eller ned i turtallsregisteret. Girkassa var klonkete og krevde bestemt bruk av girpedalen for å gire. Litt tendenser til kardangreaksjoner til tross for stag og ledd i hue og rævva. I tillegg vart den litt tungstyrt og lite svingvillig. Jeg hadde Velte-petter i tankene da jeg startet kjøreturen. Så jeg måtte resette huet etter et par kilometer, og prøve å kjøre Breva'n på dens premisser. Da gikk det bedre, og jeg fant ut hva det var for slags sykkel jeg kjørte. Nemlig en naken tursykkel for rolig tempo.
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Liksom litt ubehjelpelig i det gode selskap,som Intrudere og Harleyer skjønner u.... ...og av sinn æ je ong,men skjeggete og avfeldig uttapå...jhn skrev:SØT? Det må være første jeg har hørt en voksen/gammel skjeggete mann betegner en stor cruiser som "søt"
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Kan MCer som har gått under 10.000 km på ti år eller mer betegnes som om de ikke har svart til eiernes forventninger...
Mange slike på FINN...
eller er det ofte litt lureri med i spillet ?
Mange slike på FINN...
eller er det ofte litt lureri med i spillet ?
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- biker7
- Innlegg: 1304
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Sted: solør
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Eller kanskje ikke eier svarer til sykkelens forventninger Er nok en del som tror "biker-karriere" er noe for dem, men så blir doningen nesten bare ståendes i garasjen, foruten noen få småturer en gang i blant. Vært borti noen sånne. Og bra er jo det, for oss som ikke har rævva full av pæng. Da går det jo ann å få tak i bra bruktsykler som ikke har gått så langt. Men kan nok sikkert være noe km-juks innimelom også. :-)Intruder skrev:Kan MCer som har gått under 10.000 km på ti år eller mer betegnes som om de ikke har svart til eiernes forventninger...
Mange slike på FINN...
eller er det ofte litt lureri med i spillet ?
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
biker7 skrev:Er nok en del som tror "biker-karriere" er noe for dem, men så blir doningen nesten bare ståendes i garasjen, foruten noen få småturer en gang i blant. Vært borti noen sånne.
Tror det står en del 40års-kriser rundt omkring i garasjer. Ser en garasje i nabolaget hvor det står en. Haar bare sett baklykta på den når porten har vært åpen. Tror ikke den sykkelen har fått smake asfalt i sommer... En relativt ny plastrakett, sannsynligvis noe japansk..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bringisen
- Innlegg: 1725
- Registrert: 15 des 2010, 16:47
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
- Sted: Bergen
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Ser ut som det er mange "forståsegpåere" eller noen som alltid tror de har fasiten.
Jeg mener man kan ha en god forståelse for om MCen svarer til forventningene eller hvordan en MC oppfører seg etter et par tusen km jeg. Hvilken tiltro skal man ha til MC tester hvis man må ha over 10000km for å vurdere en MC. Noe annet blir sykkelens hvilken kvalitet etter lang kjøring.
For det andre så trenger man ikke ha 40års krise for ikke å kjøre 10000 km i året. De aller fleste setter sykkelen sin bort om vinteren, flere av oss har familie, flere av oss har jobb og flere av oss har andre aktiviteter vi driver med når man blir voksen.
For min egen del kan jeg jo selvfølgelig snakke best selv.
Jeg fikk min første tunge motorsykkel når jeg var 18 år og jeg er 46 år nå. Har alltid satt sykkelen bort om vinteren men kjørte likevel mellom 18 og 20000 km hver sesong før jeg fikk familie.
Når jeg fikk familie kom barna i første omgang , dette er de i dag også selv om de er 16 og 21 år. Fremdeles er det mye tid som går med til deres aktiviteter og påsyn.
Selv om MC er en av min mest privilegerte hobby, så må jeg innse at jeg ikke har samvittighet til å bruke like mange timer pr. år på dette lenger. Når barna flytter ut og kona igjen vil være mer med, så vil det nok bli flere kilometer.
Jeg har også i min voksne alder startet en ingeniørutdannelse innen mitt elektrofag. Dette foretar jeg delvis om kvelden og delvis med fri fra arbeidsgiver. Dette er et 4 års studie som startet i fjor sommer. Dette tar enormt med tid.
På tross av alt dette, kjøpte jeg en ny BMW F800GS i 2011 som jeg betalte 190000,- for inkl. Ekstra utstyr. Denne har jeg ikke får kjørt mer enn 6000km , men føler likevel at de turene jeg har hatt, har gitt meg godt grunnlag for å kunne uttale meg om sykkelens egenskaper.
Jeg har også på tross av overstående "unnskyldning" for å ha kjørt "lite" tillat meg å kjøpe en ny BMW R1200GS 2014 med diverse ekstra utstyr til den nette sum av 270.000,-
Kall meg gjerne dum , men ikke kall det 40års krise. Den fikk jeg i så fall for 20 år siden
Jeg vet at den nye sykkelen ikke kommer til å bli kjørt mye mer enn den forrige, på grunn av skole og familie. Men tiden går og tilslutt er skolen ferdig , jeg har hjulpet barna gjennom en forhåpentlig vis fin barndom og kona igjen vil være med med på ferieturer.
Frem til det blir turene en bonus som gir meg så mye energi og livsglede at det er værdt nærmere 300.000,-
Men dette var nå bare min mening da, så får forståsegpåerne ha sine egne overbevisninger.
Jeg mener man kan ha en god forståelse for om MCen svarer til forventningene eller hvordan en MC oppfører seg etter et par tusen km jeg. Hvilken tiltro skal man ha til MC tester hvis man må ha over 10000km for å vurdere en MC. Noe annet blir sykkelens hvilken kvalitet etter lang kjøring.
For det andre så trenger man ikke ha 40års krise for ikke å kjøre 10000 km i året. De aller fleste setter sykkelen sin bort om vinteren, flere av oss har familie, flere av oss har jobb og flere av oss har andre aktiviteter vi driver med når man blir voksen.
For min egen del kan jeg jo selvfølgelig snakke best selv.
Jeg fikk min første tunge motorsykkel når jeg var 18 år og jeg er 46 år nå. Har alltid satt sykkelen bort om vinteren men kjørte likevel mellom 18 og 20000 km hver sesong før jeg fikk familie.
Når jeg fikk familie kom barna i første omgang , dette er de i dag også selv om de er 16 og 21 år. Fremdeles er det mye tid som går med til deres aktiviteter og påsyn.
Selv om MC er en av min mest privilegerte hobby, så må jeg innse at jeg ikke har samvittighet til å bruke like mange timer pr. år på dette lenger. Når barna flytter ut og kona igjen vil være mer med, så vil det nok bli flere kilometer.
Jeg har også i min voksne alder startet en ingeniørutdannelse innen mitt elektrofag. Dette foretar jeg delvis om kvelden og delvis med fri fra arbeidsgiver. Dette er et 4 års studie som startet i fjor sommer. Dette tar enormt med tid.
På tross av alt dette, kjøpte jeg en ny BMW F800GS i 2011 som jeg betalte 190000,- for inkl. Ekstra utstyr. Denne har jeg ikke får kjørt mer enn 6000km , men føler likevel at de turene jeg har hatt, har gitt meg godt grunnlag for å kunne uttale meg om sykkelens egenskaper.
Jeg har også på tross av overstående "unnskyldning" for å ha kjørt "lite" tillat meg å kjøpe en ny BMW R1200GS 2014 med diverse ekstra utstyr til den nette sum av 270.000,-
Kall meg gjerne dum , men ikke kall det 40års krise. Den fikk jeg i så fall for 20 år siden
Jeg vet at den nye sykkelen ikke kommer til å bli kjørt mye mer enn den forrige, på grunn av skole og familie. Men tiden går og tilslutt er skolen ferdig , jeg har hjulpet barna gjennom en forhåpentlig vis fin barndom og kona igjen vil være med med på ferieturer.
Frem til det blir turene en bonus som gir meg så mye energi og livsglede at det er værdt nærmere 300.000,-
Men dette var nå bare min mening da, så får forståsegpåerne ha sine egne overbevisninger.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Bringisen...hvor er din dårlige bike? K1300S ja, men flere også?
Jeg kan gjerne ta med VF1000F -84...vinglemerr!
Jeg kan gjerne ta med VF1000F -84...vinglemerr!
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Det var derfor de forbedret den, med 18" forhjul, og 2" lengre bakramme, går stødig som et lokomotiv.ZZR-Erling skrev:Bringisen...hvor er din dårlige bike? K1300S ja, men flere også?
Jeg kan gjerne ta med VF1000F -84...vinglemerr!
Men prøvde du den med radialdekk?, mye bedre kjøreegenskaper. Du verden så mye valg av dekk kan bety.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Helt enig, dette ser man jo hver gang det snakkes om "hvor langt kjører du pr år".Bringisen skrev:Ser ut som det er mange "forståsegpåere" eller noen som alltid tror de har fasiten.
Jeg mener man kan ha en god forståelse for om MCen svarer til forventningene eller hvordan en MC oppfører seg etter et par tusen km jeg. Hvilken tiltro skal man ha til MC tester hvis man må ha over 10000km for å vurdere en MC. Noe annet blir sykkelens hvilken kvalitet etter lang kjøring.
For det andre så trenger man ikke ha 40års krise for ikke å kjøre 10000 km i året. De aller fleste setter sykkelen sin bort om vinteren, flere av oss har familie, flere av oss har jobb og flere av oss har andre aktiviteter vi driver med når man blir voksen.
...
Men dette var nå bare min mening da, så får forståsegpåerne ha sine egne overbevisninger.
Da dukker det ofte opp påstander om de som ikke kjører et visst antall km, ikke er "ekte" motorsyklister.
Det var en kar her inne som en gang sa at om man ikke kjørte minst 30.000 km i året, så var man ikke en motorsyklist, men en sikkerhetsrisiko, en fare for alle andre veifarende.
Dette var jo en voksen fyr som virker å være fornuftig på de fleste andre områder.
Skal man bruke den logikken, så finnes det vel bare en håndfull motorsyklister i landet, og jeg kjenner ingen av de.
Jeg leste en gang at mc-kjøring var meget positivt for hjernen ... man skulle visst bli både smartere og klokere, kanskje høyere IQ også. Av og til tror jeg at det er det motsatte som er tilfellet.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Det kommer jo an på utgangspunktetjhn skrev:<snip>.. man skulle visst bli både smartere og klokere, kanskje høyere IQ også. Av og til tror jeg at det er det motsatte som er tilfellet.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Sted: Brumunddal
Re: Tråden om MC'er som ikke svarte helt til forventningene.
Jeg spørger kun....Intruder skrev:BMW R 1200 C må vel sies å ha vært en fiasko,salget av denne cruiseren var heller dårlig.
Håper noen legger inn bilde av den,gjør ikke slikt sjøl...
Men...synes egentlig at den er litt søt også jeg...
Denne ble visst en salgsmessig fiasko,og i og med at det er en BMW med tilhørende kvalitetsstempel synes jeg dette er litt rart...?
Den ser da heller ikke særlig styggere ut enn mange andre sykler,eller...
Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;