Intruders logg----hmm..gps..musikk på øret..interkom...?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
phantom
Innlegg: 82
Registrert: 13 mai 2011, 10:35
Motorsykkelen din: yamaha xvs 1100a

Re: Intruders logg---tok ei tung avgjerd og parkerte..

Legg inn av phantom »

Ja, ja Intruder, ingenting er evigvarende, slett ikke en norsk mc sesong. Jeg har dog hørt rykter om at det finnes endeløse veier og evige mc sesonger på "andre" sia, så vi får leve i håpet, og se hva som skjer når vi engang kryper ut av storpenalet der!! Jeg og Drag Star`n har allerede tatt tre avsluttningsturer, høsten her har overasket med noen flotte dager i det siste. Ennå står`n like innafor garasjeporten. Skulle gjerne tatt en "siste" tur i dag, men må passe på fårikålgryta slik at det blir middag på fruen som er på jobb. Selv er jeg sykemeldt, armer og skuldre er ikke som de var. :thumleft :vs

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Intruders logg---tok ei tung avgjerd og parkerte..

Legg inn av Svein2 »

Intruder skrev:Nå stå`n i oppvarmede lokaler ut i Gaupen, Intruder`n, antakelig nåån vikur før tili men det få bære våge seg...Så nå kjæm den andre Intruder`n,DBS 27 gir klar da...
Ble ca 6000 km dænni sessången... :prf
Har mjøsisen lagt seg alt??? :scratch

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Intruders logg---tok ei tung avgjerd og parkerte..

Legg inn av Jompa »

Nå, vintern nærme seg, ingen tvil om det....
Sjøl har æ tenkt å klippe plenen for siste gang i år, hvis det blir oppholdsvær i ettermiddag.
Og få parkert gressklippern.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Intruders logg---tok ei tung avgjerd og parkerte..

Legg inn av Intruder »

Takk for hyggelige svar,jo kong vinter nærmer seg..men vi står han vel av i vinter å...
Til våren skal jeg kjøre Intrudern til Per Evensen MC-service i Vang ved Hamar for service,får inderlig håpe det blir i god tid før 1.mai,skal iallfall prøve å få med meg en del av Mjøsa rundt om 210 dager eller noe sånt... =; :sorry :redface
:mc7 :mc5 :mc6 :mc2 :mc1 :mc_p: merk onkel Polletti foran...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Intruders logg---tok ei tung avgjerd og parkerte..

Legg inn av Desmo »

Jeg er ikke helt sikker,men jeg håper å få kjørt en tur eller to til i år. Likevel kan det jo hende at jeg har tatt siste turen for alt jeg vet. :[-o<
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Intruders logg---tok mc- lappen i 1970...uten dikkedarer

Legg inn av Intruder »

Da jeg tok MC-lappen i 1970 møtte jeg opp tidlig en lørdags morgen.Hadde ingen ballast som teorikurs,kjøregård,langtur eller kjøring for øvrig...
Tok teoriprøve hos bilsakkyndige sammen med en gjeng andre kandidater,kjørte en liten tur sammen med sakkyndige og vips var lappen i boks... :yeyeye i løpet av en lørdags formiddag
Om en i dag har førerkort fra før burde det være nok å vise at en behersket sykkelen,alt det andre mikkmakket synes jeg er overflødig..Og teori mm er jo i boks fra før..
Men hva skulle de høyt gasjerte sjåførlærere leve av da ??

Og mange av oss "gammeldagsførerkortinnehaverne" har da jaggu overlevd også !! :vs
Sist redigert av Intruder den 08 okt 2013, 11:13, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Intruders logg---tok mc- lappen i 1970...

Legg inn av Geiroe »

Mye skjedde på få år skjønner jeg. Da jeg begynte på lappen til lettsykkel i 79, var det full pakke, med kjøregård, det var landeveiskjøring, men kanskje ikke så mange timer. Fullt teorikurs, teoriprøven ble skilt fra oppkjøringen.
Da jeg skulle ta førerkort på bil, måtte jeg ta ny teoriprøve, men slapp ny teoriprøve, da jeg tok lappen på tung, ja jeg måtte kjøre opp på tung, gikk ikke automatisk over, slik som før.
Høyt gasjerte har vel kjørelærere alltid vært, 140,- timen i 79, var ikke småpenger for en skoleungdom.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Intruders logg---tok mc- lappen i 1970...

Legg inn av DrGreve »

Kjørte opp våren 1976 etter å ha jobbet på gamle Håkon Jarl en vinter. Jeg var ikke gammel nok til å reise utenriks og da ble det kysten til jeg ble gammel nok for den store verden.
Kjøpte en Zundapp K100 for pengene jeg tjente og hadde mye glede av den de 2 sommerne jeg eide den.
Teori og en runde rundt i nabolaget var det jeg måtte igjennom, såvidt jeg husker :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Intruders logg---tok mc- lappen i 1970...

Legg inn av Desmo »

I -79 hadde jeg "kjøreopplæring" hos nabo'n. Det var moped det gjaldt den gangen. Noen runder på en romslig gårdsplass, før det bar ut i den ville trafikken på Toten. To år seinere sto bil på programmet. Noen kjøretimer og oppkjøring med velykket resultat. Året etter hadde jeg bestemt meg for å ta lappen på tung sykkel. Et teorikurs for MC, noen kjøretimer til og en stryk på teorien, så var den saken i boks. :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Intruders logg---tok mc- lappen i 1970...

Legg inn av Intruder »

Selv om det å ta lappen i dag er mye mer omfattende,tror jeg ikke alle som tar lappen etter den nye metoden er bedre to/trehjulstrafikanter enn oss gammelkara... :scratch
Men ferdighetsnivået varierer sjølsagt for alle grupper... :mk
Tror jammen skoleverket burde avse noen timer til trafikkopplæring med teori og praksis i skjønn forening :-)å

Men det ville jo være å tråkke i grautfatet til enerettsfolket...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Intruders logg---MC-lappen unødvendig...?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg tar Darwin litt på alvor her. Dere som tok lappen for noe i nærheten av 100 år siden, og fortsatt befinner dere på rette siden av torva (oppå), er de sterkeste, smarteste.. Kort og godt det ypperste av hva arten har å by på. De mindre sterke, ikke fullt så smarte, overlevde ikke ferden frem til i dag... :-k
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Intruders logg---MC-lappen unødvendig...?

Legg inn av Snikendeugle »

Alle er forskjellige.
Selvom en har gjennomgått mange mange timer i dagens mc opplæring, og fått et kort fra staten betyr ikke at man er en god mc fører. Men man har ihvertfall gjennomgått minimumsopplæring når det gjelder helt basice ting.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Intruders logg---MC-lappen unødvendig...?

Legg inn av Intruder »

SuperMorten skrev:Jeg tar Darwin litt på alvor her. Dere som tok lappen for noe i nærheten av 100 år siden, og fortsatt befinner dere på rette siden av torva (oppå), er de sterkeste, smarteste.. Kort og godt det ypperste av hva arten har å by på. De mindre sterke, ikke fullt så smarte, overlevde ikke ferden frem til i dag... :-k
Vi er hverken de smarteste eller sterkeste..men reglementet for ervervelse av førerkort og tilhørende kurs m.v. er helt klin kokos,etter min mening.. :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Intruders logg---MC-lappen unødvendig omfattende og dyr?

Legg inn av Geiroe »

Nå kan ikke jeg svare for annet enn Lillestrøm, men der var det definitivt ikke bare å hente lappen.
Kjøregården var det første du måtte beherske, med nødbrems, unnamanøver, planken i gangfart, kjegleslalom og du måtte snu begge veier i den husker ikke hva den kalles, med bakbrems som hjelp. Etter min mening trenger du ikke mer, kan du dette, så kommer resten av seg selv.
Husk at sensor må jo se at du kan beherske sykkelen, før han setter seg bakpå, og ut i trafikken.
Trafikken er jo større og mer kompleks i de største byene nå, men jeg syns det skal være opp til kjørelærer og vurdere når du er klar for oppkjøring, slik det var før, og ikke at du må gjennom så og så mange timer med ditt og datt.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Intruders logg---MC-lappen unødvendig omfattende og dyr?

Legg inn av kjellv »

Jeg tok A-lappen i fjor, etter å hatt B siden 1979. Jeg vil si det var mye nyttig å få med seg i teorikurset! Selv om alt det trafikale satt godt fra før var det svært mye nytt og nyttig og lære. Se og bli sett er langt viktigere med MC enn i bil, plassering i mange forskjellige situasjoner ble teoretisk gjennomgått. I denne perioden før lappen var i boks begynte jeg å tenke, planlegge og kjøre som med MC mens jeg kjørte bil, og lærte å tenke helt annerledes. Jeg vil påstå dette er helt nødvendig opplæring idag.

Låst