Trim til YBR?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Trim til YBR?

Legg inn av Erik.H.M »

Hei!
Jeg har en Yamaha YBR 125 som jeg gjerne skulle ha trimmet litt.
Er ikke ute etter å få en drastisk økning i antall hester, men få den til å holde greit følge på motorveien.
Sykkelen går bra opp til 80 km/t, og deretter tar den seg god tid til å krype opp mot 90+. Er det god medvind, så får jeg den opp i 100 :-) Men er det motvind, så liker den best å putre nede i ca 80. Jeg har da lyst til å trimme den slik at den gjør ca. 100 om det er motvind eller ikke :P :p Jeg har sett trim potte på ebay, men jeg har ikke særlig trua på det...
Noen råd/tips?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Nostalgic
Innlegg: 205
Registrert: 11 okt 2013, 10:00
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R125 2013
Sted: Fredrikstad

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Nostalgic »

Det er jo alltid mulig og bytte eksos-anlegg, sette på et power-filter eller om du virkelig vil gå inn for det så kan du jo borre opp sylindern eller kjøpe et malossi kit. Har også hørt at det sitter noe i anlegget som skreller av et par hester.
Bilde
Nostalgic's Logg

Kjørelengde 2013 (14. Juli - 20. November) 7500km + ca. 1000km på skolesykkelen.
Kjørelengde 2014 (25. Februar - 28 November ) 8700km

Blindern
Innlegg: 25
Registrert: 01 sep 2013, 13:51
Motorsykkelen din: Honda

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Blindern »

Et slikt effektannlegg mener jeg er bare tull. På 125cc 4-taktere så er et effektannlegg rett å slett bare et strakt rør med en lyddemper i enden. For å oppnå ønsket effekt må du nok opp i sylindervolum :)

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Erik.H.M »

Noen som vet hva dette koster? :D Må jeg da sette i større dyser og evt bytte luftfilter?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Bager »

"Effektanlegg" til 4 taktere funker ikke. Det er mer et lydanlegg, da det ikke gir mer efekt, men bare finere/høyere lyd.
Den mest effektive (og kanskje den eneste som har merkbart god økning i effekt) er å bytte til en større sylinder.
Men det er dyrt, og tror det er litt krevende også.

Men den letteste måten å få en firtakter til å gå bra er å selge den og kjøpe seg en 2 takter.
Grunnen til at et effektanlegg til 4taktere ikke gir mer effekt er fordi det ikke er en plombe inni eksosen, slik som det er på 2-taktere.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Erik.H.M »

Bager skrev:"Effektanlegg" til 4 taktere funker ikke. Det er mer et lydanlegg, da det ikke gir mer efekt, men bare finere/høyere lyd.
Den mest effektive (og kanskje den eneste som har merkbart god økning i effekt) er å bytte til en større sylinder.
Men det er dyrt, og tror det er litt krevende også.

Men den letteste måten å få en firtakter til å gå bra er å selge den og kjøpe seg en 2 takter.
Grunnen til at et effektanlegg til 4taktere ikke gir mer effekt er fordi det ikke er en plombe inni eksosen, slik som det er på 2-taktere.
Er ikke helt enig i den påstanden at effektanlegg ikke gir mer effekt på en firetakter. Jeg har prøvd flere 125cc firetaktere med standard- og effekt-anlegg (full-effektanlegg). De fikk bedre bånndrag, og høyere toppfart alle sammen. Men det skal sies at toppfarten ikke ble noe betraktelig høyere. (ca. 10-20 km/t raskere) :lol


Personlig, så er jeg ikke for effektanlegg på 125cc sykler, da jeg syntes at de strengt tatt er små motorer, som man tar ut "mange" hester ut av, og levetiden til sykkelen/motoren blir kortere...
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Icetwins »

Og trimme en 125cc 4 takter, er vel bare bortkastede penger.. Spar heller og vent til du kjøper deg større sykkel :-) ville iallefall jeg gjort.

Brukeravatar
Bager
Innlegg: 64
Registrert: 14 okt 2011, 16:07
Motorsykkelen din: Yamaha wr125x 09
Sted: Bergen

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Bager »

Erik.H.M skrev:
Er ikke helt enig i den påstanden at effektanlegg ikke gir mer effekt på en firetakter. Jeg har prøvd flere 125cc firetaktere med standard- og effekt-anlegg (full-effektanlegg). De fikk bedre bånndrag, og høyere toppfart alle sammen. Men det skal sies at toppfarten ikke ble noe betraktelig høyere. (ca. 10-20 km/t raskere) :lol


Personlig, så er jeg ikke for effektanlegg på 125cc sykler, da jeg syntes at de strengt tatt er små motorer, som man tar ut "mange" hester ut av, og levetiden til sykkelen/motoren blir kortere...
At det blir bedre bunndrag har jeg lest. Men at toppfarten blir bedre har jeg ikke hørt før. Men jeg har heller ikke prøvd det før da.

Å putte på et effektanlegg på en totakter syntes no jeg er greit, og kjører du på god olje og bytter stempel og sylinder når det trengs og passer på at ting er som det skal er det ikke noe gale i det (hvis du ikke tenker på at det ikke er lov da..). Da lar du bare motoren yte det den er laget for å yte.

Brukeravatar
Erik.H.M
Innlegg: 559
Registrert: 09 aug 2012, 20:32
Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
Sted: Sarpsborg

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Erik.H.M »

Icetwins skrev:Og trimme en 125cc 4 takter, er vel bare bortkastede penger.. Spar heller og vent til du kjøper deg større sykkel :-) ville iallefall jeg gjort.
Er vel det jeg har bestemt meg for :-)
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson

Icetwins
Innlegg: 90
Registrert: 29 aug 2013, 22:12
Motorsykkelen din: Dragstar 650

Re: Trim til YBR?

Legg inn av Icetwins »

Tror nok det er det lureste :thumleft spar de heller til du kjøper deg sykkel som du skal ha i flere år. :D

Svar